KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Aangezien ik ook pas een 1090R gekocht heb kan je al best veel vertellen.
De vering is super daar heb ik de R voor gekocht.
Na een paar honderd km heb ik hem direct op pirellis gezet de trail versie. Als best getest en inderdaad super strak.
Ik rijd voornamelijk met twee personen op de motor. incl top koffer.
Daar is dan wel een probleem opgevallen het stuur gaat bij gas bij los laten tussen 80 en 60 flink heen en weer, beetje googelen lees ik dat het wel vaker voor komt.
Dit stoort toch echt en moet eerdaags nog opgelost worden.
Benzine verbruik 1 op 20 is zeer goed te halen .
Wat ik ook gelijk gedaan heb een automatisch ketting smeer systeem met gps. pro oiler genaamd
Heerlijk geen geknoei meer en na 3000 km nog steeds niet gesteld

Met de zitting heb ik toch echt problemen mee na 2 uur merk je dat je doorzakt en op de plastic bodem zit, ik heb dit opgelost door 1.5 cm extraschuim onder het orgineel te plaatsen heel gemakelijk en veeeeeeeeeel beter.
Je kan de boel zo weer vast nieten en klaar.
Uiteindelijk heb ik toch zitting van een 1290 S gekocht deze zijn dikker maar belangrijker de achterste zitvlak is recht daardoor glijd mijn vriendin niet steeds naar voren.
Hier ga ik dan nog verwarming in monteren.

Verder heb ik van Sw motech de extra ketting beschermer er op gezet gek dat zon ding er niet standaard op zit.

De spiegels vind ik helemaal niets ik stoot steeds met mijn hand er tegen aan als ik de stuur vast wil pakken.
de plaats klopt niet normaal zitten ze vast aan de andere kan van het stuur en met een bocht naar voor.
Dat vraag van mij kant nog een oplossing .
Handvat verwarming werkt goed is makkelijk te monteren wel even goed zoeken naar de stekkers die verstopt zitten.
 
De spiegels vind ik helemaal niets ik stoot steeds met mijn hand er tegen aan als ik de stuur vast wil pakken.
.


Ik hoor dit vaker en vind het een gemis van de Dealer cq. Slechte service.

Tip voor de mensen die zo bij de dealer zijn weggereden.

De ergonomie van onze KTM’s kan je helemaal op de berijder afstellen.

Plaats eerst je zadel in de juiste hoogte. Ja deze kan inderdaad op meerdere standen.

Draai daarna om te beginnen eens de 4 torx schroeven los die je stuur vastklemmen. Haal je stuur eraf en draai de twee torx schroeven in je stuurklem los. Deze kan je nu omdraaien en daardoor komt het stuur verder of dichterbij. Voel aan wat je prettiger vind en draai de boel weer aan.

Daarna kijk je hoe schuin jij je stuur wil hebben let daarbij niet op de stand van je spiegels/hevels/knoppen/handkappen die pas je later aan.

Uit de voetstepjes haal je nu dat rubber kijk of dit voor je werkt. De meesten vinden dit veel prettiger. De zwarte voetsteun houder kan je ook omdraaien om jezelf meer of minder beenruimte te geven.

Daarna pas je de schakelpook en het rempedaal aan. Let erop bij de schakelpook dat je ook de plek van het stokje verder of dichterbij kan zetten. Doe dit met je grootste paar boots. Ik heb bv crossboots en normale. Je kan je voorstellen dat als je met normale gaat fine tunen dat je crossboots er niet meer tussen passen.

Daarna ga je weer terug naar het stuur en bedenk dat wat voor rijder je bent. Straatrijder dan draai je al je instrumenten los en kies je de beste hoek van je arm pols naar je vingers. Dit moet in 1 lijn zijn.

Rij je ook off-road en dus vaak staand dan meet je eerst je straat stand op en daarna je staande stand. Als goed compromis zet je de boel weer vast in het midden van beide standen.

Hou bij je spiegels rekening met zitten en staan. Deze mogen niet tegen je onderarmen aan komen.

De motor is nu veel meer op jou als persoon aangepast en je gaat dat merken op de lange stukken en vakanties. De ongemakken van het motorrijden ga je namelijk pas veel later merken.

Volgens mij ben ik niks vergeten, maar vul me gerust aan. Het is alweer een tijdje terug dat ik het gedaan heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor dit vaker en vind het een gemis van de Dealer cq. Slechte service.

Tip voor de mensen die zo bij de dealer zijn weggereden.

De ergonomie van onze KTM’s kan je helemaal op de berijder afstellen.

Plaats eerst je zadel in de juiste hoogte. Ja deze kan inderdaad op meerdere standen.

Het 2-delige zadel sowieso maar die van de R ook?

Verder ben ik het helemaal met je eens!
Toch gek dat in je auto vanalles en nogwat verstelbaar is, en op een motor vrijwel niks.
KTM heeft dat goed opgepakt; standaard verstelbare voetsteunen, stuur risers en zadel. Dat van het pookje wist ik niet..

Ach met mijn lengte past geen enkele motor in 1x goed (uitzondering: Triumph Tiger 1200) dus ben het gewend zaken aan te passen.
Op de 950S die ik had heb ik lagere voetsteunen van SW Motech en een stuur van een EXC geplaatst. Wonderlijk wat 1-2cm extra ruimte kan doen.
 
Afstellen van je nieuwe motor naar je eigen wensen is toch het eerste wat je doet, neen?
 
Zeker, alleen mag een dealer daar ook wat mij betreft meer begeleiding in bieden.

(zelfs mijn trapfiets werd afgesteld en op maat geleverd 8)7)
 
ik denk dat de ktm importeur veel kritischer naar hun dealers mag kijken .
Als ik zie wat een gemiddelde auto dealer moet presteren dan lopen de motor dealer hopeloos achter
 
ik denk dat de ktm importeur veel kritischer naar hun dealers mag kijken .
Als ik zie wat een gemiddelde auto dealer moet presteren dan lopen de motor dealer hopeloos achter


Mijn Franse dealer heeft eens zijn boekje open gedaan over wat de Franse KTM-importeur moet eisen vanwege Mattighofen van de dealers... daar word je niet goed van... geen wonder dat die mannen durven doorvragen voor een beurtje...
 
... Daar is dan wel een probleem opgevallen het stuur gaat bij gas bij los laten tussen 80 en 60 flink heen en weer, beetje googelen lees ik dat het wel vaker voor komt.
Dit stoort toch echt en moet eerdaags nog opgelost worden.
Mijn gewone 1090 heeft daar ook last van. Zeker met de topkoffer erop is het wat mij betreft op het randje van wat acceptabel is. Er zit al een nieuwe voorband op, balhoofdlagers zijn gechecked, en hij is wat verder op zijn neus gezet, maar het is er nog niet uit. Commentaar van de dealer: 'sommigen doen dat ja... '.
Bij de 1000 beurt een nieuwe voorband moeten laten monteren omdat dat oude afliep en volgens de dealer lek was. Alleen loopt de nieuwe ook af, zei het wat langzamer. Doet mij vermoeden dat er misschien iets met het wiel aan de hand is.
Het knopje van de raw is idd waardeloos. Je moet je hand echt verplaatsten, dat is niet handig. En ik druk regelmatig per ongeluk het knopje in bij het aanzetten, en dan doet hij het niet. Met name op de snelweg bij inhalen iets om echt in de gaten te houden. Trouwens, als je de knop indrukt en dan je raw aanzet krijg je een General Failure in het scherm.
De rechtuitstabiliteit ben ik nog niet helemaal uit. Het voelt allemaal niet heel stabiel aan, zeker op de snelweg. Tegelijkertijd kun je hem wel gewoon tot hoogste illegale snelheden doortrekken, zonder enig gezwabber of getril. Heeft vermoedelijk met het shimmyen te maken.
Verder eigenlijk geen problemen. Ben nog steeds aan het zoeken naar een acceptabele ruit. Beste bevalt een Puig racing ruitje, maar dat is op de lange afstand wel vermoeiend. De Puig Touring (met en zonder MRA X-creen) geeft mij wat teveel turbulentie, dus daar gaat de zaag in. Kijken of dat iets werkbaars oplevert.
Desondanks vind ik het een fijne motor, met een fantastisch blok. Het vraagt alleen wel wat meer geduld en gewenning dan ik van mijn vorige motoren gewend ben.
 
Mannen en wellicht vrouwen.

na afgelopen weekend 500 kilometer te hebben gereden op een adventure 1190 R van een maatje zijn vader is de zoektocht begonnen na 12 jaar een xtx660 te hebben gereden en diverse offroad motoren incl otr ritten en diverse crossbanen denk ik dat zo n 1190 mij ook de funfactor wel kan brengen.... als ik op autoscout.de kijk verbaas ik me over de grote prijs verschillen terwijl het allemaal erg mee schijnt te vallen om.zelf een motor in te voeren mijn buget is eigenlijk rond de 9000 euro echter heb ik mij xtx ook nog wellicht is inruilen handiger maar los verkopen levert hij iets meer op met alle risico s van dien dat er zo n idioot komt en hem zomaar meeneemt zonder af te tikken.... naja oke ik hou op zijn hier nog leden die hun 1190 kwijt willen ?? # durf te vragen.
 
Wat een heerlijk apparaat zeg! Precies wat ik zocht in een motor *O*

De eerste 90km staan er inmiddels op :)

D45C1687-A035-4E90-9D77-89984CBDD39E.jpeg
 
De klacht over het raw knopje herken ik totaal niet.
De groot licht knop is wel erg slecht geplaatst.
Zet regelmatig groot licht aan tijdens het koppelen.
Zwabberen van de voorkant bij 60 km/h heb ik ook sinds de banden wissel.

En is de 1090 zoveel zuiniger dan de 1190?
Ben al blij met 1:16
 
Kleine review na de eerste (bijna) 100km...

Dit is mijn eerste moderne twin maar wauw wat een souplesse zeg.
Hier kan de 950 een puntje aan zuigen. 40 km/h in 3 geen probleem.
Stevig accelereren tot 5000 toeren geeft al een heel prettig gevoel en ben heel benieuwd naar wat ‘ie allemaal
in huis heeft zodra het gas er na 1000 km echt op mag!

De zithouding was de eerste paar honderd meter weer even wennen.
Voetsteunen staan tov de Tracer iets hoger en aanmerkelijk verder naar voren met het schakelpookje in standje “cross”.
Het stuur is voor het gevoel smaller. Maar schijn bedriegt, het is exact even breed. Wel staat het wat verder bij je vandaan.
Fijne lichte bediening van de hydraulische koppeling met een ietwat kort hendel voor mijn grote handen.
Maar al snel voelde het geheel natuurlijk en reed ik er heerlijk op!

Gaaf dashboard ook! De Tracer had ook een digitale snelheidsmeter maar die van de KTM is een stuk beter afleesbaar.
Het info display moet ik nog even goed doorgronden, heel veel functies. Wel een gemis dat de olietemperatuur niet werkt op de 1090 modellen.
En hoe zit dat precies met de verbruiksmeter? Duurt erg lang voor die een waarde aangeeft.

Klopt het dat het stationair toerental onregelmatig is en tussen de 1000-1500 toeren ligt?
Daardoor is stapvoets rijden best wel een uitdaging.

Ow en wat mij ook opviel (noem me gerust autistisch); een behoorlijk trillende toerenteller naald bij bepaalde snelheden. Dusss..

Verder echt een toppertje en een blijvertje :9~
 
Stationair toerental moet wel regelmatig zijn.
Rond 1100-1200 toeren.
Nieuwigheid? Afstelling?
 
Terug
Bovenaan Onderaan