KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Vraagje aan rijders met een ktm 1090,
Zijn er meer rijders die rond de vijftig kilometer een gigantische onbalans in hun voorwiel hebben?
Als ik mijn stuur los laat begint het sturen heel erg te trillen.
Heb reeds een nieuwe velg met een nieuwe band.
Vrijdag ga ik weer naar de dealer om het probleem op te lossen.
Ben benieuwd of dit typisch iets voor dit model is

Met de 1190 had ik dat ook met de vorige band.
Na vervangen van de band was het verdwenen, nu de band half versleten is komt het een beetje terug.
Volgende keer maar eens geen Metzelers monteren.
 
Ik heb exact het zelfde gehad maar dan tussen de 80 en 50 na controle bleek ik geen slag in het wiel, dat had ik zelf ook al gezien. Het bleek toch te liggen aan het balanceren ,terwijl er al 2 keer door andere motorzaken gebalanceerd was.
Maar goed mijn dealer Premium motors heeft het wel opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Rijd zonder koffers, motor is net drie maanden oud, bij een hogere snelheid ook wel last van trillingen.
 
[IMG alt="ktemmy"]https://www.motor-forum.nl/data/avatars/s/249/249238.jpg?1563968099[/IMG]
ktemmy
SS killer



Ik heb een 1290 sas van 2018 met 15000 km op de teller. Ik heb deze tweedehands gekocht. De motor is de eerste km gebruikt door de fabriek om dealers en redacteuren van rotorbladen kennis te laten maken met de 1290.
Nadat ik de motor mee had op een toertocht ging ik hem wassen met shampoo en de tuinslang. Nadat de motor was afgedroogd zette ik hem in de garage. Nadat ik hem nog even liet lopen om te drogen zette ik hem uit. Nadat de motor uit ging, ging de koplamp branden. Deze ging ook niet meer uit. Ik heb toen de accuklem los gemaakt.
Hierna met de dealer gebeld. Daar was het probleem niet bekend. Uit contact met de importeur bleek toch dat dit vaker was voorgekomen bij twee testmotoren. Er werd geadviseerd het contactslot te vervangen. Dit is toen door de dealer gedaan onder garantie. Hierna geen probleem meer, totdat ik na een weekend Harz de motor weer schoon wilde maken. Weer gewassen en afgespoeld met de tuinslang. Nadat ik de motor weer uitzette bleef weer de koplamp branden. Na enige minuten hij hij weer uit. Na ongeveer een uur kwam ik weer bij de motor en was hij spontaan op contact gegaan. Dit gebeurde na een uur nog een keer. Ik wacht nu op reactie van de dealer.
Is dit probleem bekend bij andere 1290 rijders.

Aangezien het steeds met water is, zou ik denken dat ergens in bedrading het niet helemaal jofel zit.

Ik heb zelf een 1190 dus geen idee op dat vlak
 
Man man man wat ik nou toch weer heb meegemaakt.

Wilde maandag van werk naar huis rijden met de 1290 SAS (2018).

1. Motor start niet, startmotor draait wel rond maar blok slaat niet aan.
2. Volle tank, accu vol
3. 3000km geleden grote beurt gehad waarbij de kleppen binnen de marge waren en alle filters vervangen zijn.
4. Accu op bepaald moment helemaal plat en ver onder de 10 volt.

Ik dacht dus dat de accu kaduuk was daarom de motor met de trailer naar huis gehaald en de volgende dag een nieuwe accu erin gezet, zelfde verhaal.

Diezelfde avond op aanraden van de troubleshooting in de handleiding de quick disconnector van de brandstofleiding losgemaakt en weer vastgeklikt, vervolgens startte de motor in 1 keer!!! Daarna zonder problemen 40 minuten gereden.
Door het vele starten inmiddels de nieuwe accu ook leeg vanochtend., LOL. Dus weer aan de lader vandaag overdag.

Zojuist de opgeladen nieuwe accu gemonteerd en wederom hetzelfde verhaal, startmotor wel ronddraaien maar blok niet aanslaan bij voldoende spanning op de accu. Na 1 mislukte startpoing wederom de connector van de brandstofleiding opnieuw vastgeklikt en je raad het al, na 1 poging direct weer starten. Bij draaiende motor nette accuspanning van 14,2 volt.

Wat kan er aan de hand zijn?

- De connector van de brandstofleiding gaat erg moeilijk vast, vuil of iets dergelijks?
- nu brand er een lampje van het motormanagement/ Fuel Injection (hoort vanzelf weg te gaan).

Ik ga zo nog even proberen de snelsluiting van de brandstofleiding schoon te maken en te smeren.
 
Waarom gewoon niet ff langs de dealer, je hebt toch garantie?

Aangezien mijn dealer momenteel de komende 6 weken volgeboekt sta zoek ik het liever eerst zelf even uit.

Update: inmiddels opgelost. Accu netjes op 14,2 volt met draaiende motor dus dat is uitgesloten. Snelsluiting brandstofslang goed schoongemaakt en gesmeerd en nu start en rijdt hij weer perfect 👌🏻👌🏻
 
Man man man wat ik nou toch weer heb meegemaakt.

Wilde maandag van werk naar huis rijden met de 1290 SAS (2018).

1. Motor start niet, startmotor draait wel rond maar blok slaat niet aan.
2. Volle tank, accu vol
3. 3000km geleden grote beurt gehad waarbij de kleppen binnen de marge waren en alle filters vervangen zijn.
4. Accu op bepaald moment helemaal plat en ver onder de 10 volt.

Ik dacht dus dat de accu kaduuk was daarom de motor met de trailer naar huis gehaald en de volgende dag een nieuwe accu erin gezet, zelfde verhaal.

Diezelfde avond op aanraden van de troubleshooting in de handleiding de quick disconnector van de brandstofleiding losgemaakt en weer vastgeklikt, vervolgens startte de motor in 1 keer!!! Daarna zonder problemen 40 minuten gereden.
Door het vele starten inmiddels de nieuwe accu ook leeg vanochtend., LOL. Dus weer aan de lader vandaag overdag.

Zojuist de opgeladen nieuwe accu gemonteerd en wederom hetzelfde verhaal, startmotor wel ronddraaien maar blok niet aanslaan bij voldoende spanning op de accu. Na 1 mislukte startpoing wederom de connector van de brandstofleiding opnieuw vastgeklikt en je raad het al, na 1 poging direct weer starten. Bij draaiende motor nette accuspanning van 14,2 volt.

Wat kan er aan de hand zijn?

- De connector van de brandstofleiding gaat erg moeilijk vast, vuil of iets dergelijks?
- nu brand er een lampje van het motormanagement/ Fuel Injection (hoort vanzelf weg te gaan).

Ik ga zo nog even proberen de snelsluiting van de brandstofleiding schoon te maken en te smeren.
Niels ik heb hetzelfde gehad met een 1190. Bij mij bleef het bij die ene keer. Men vertelde mij dat vermoedelijk de binnenkant van de brandstofleiding loslaat en dat dit dan voor de doorgang van de connector gaat zitten. Als je de connector dan los haalt spuit het stukje weg met de benzine die eruit komt en is het probleem weg. Misschien moet je de brandstofleiding laten vervangen.
 
Ik heb mijn 1190 Adventure nog niet zo lang, maar valt me op na een paar tankbeurten dat ik nooit meer dan 18-19 liter kan tanken.

Heb al ondervonden dat als het laatste streepje van de tankinhoud gaat knipperen ik heel rap moet gaan tanken!
Is me dus al overkomen dat ie dan afslaat wegens te weinig benzine.

Qua range geeft ie nog 50km aan en zou nog 4-5 liter in de tank moeten zitten. Theoretisch zou ik dan nog ruim 70km moeten kunnen rijden.

De benzinekraantjes staan vooraan in ieder geval open, zou het met te weinig ontluchting nog te maken kunnen hebben?
 
Dit jaar serieus begonnen met het gebruiken van mijn 1190. En net als riczun mrek ik ook dat de onrust op het diplay (flikkerende waarschuwingen aangaande brandstofniveau) begint Ga ik tanken en kan ik iets meer dan 17 liter kwijt. Volgende keer ik nog slechts 30km. Ga tanken kom net niet boven de 20 liter uit.
Afslaan is nog niet gebeurd, noch enige tekenen dat dit er aan zit te komen. Hebben anderen dezelfde ervaring dat het waarschuwen aangaande 'low fuel' erg vroeg begint? Klopt die voorspeller op het dashboard wel?
 
ik heb nu twee keer gehad dat met een complete volle tank ik een low fuel melding kreeg, voor een minuutje en daarna weer terug naar vol. Maargoed, ik krijg binnenkort een nieuwe tellerunit omdat de toerenteller kuren heft.

voor wat betreft verbruik; dik boven de 1:17 en tot reserve ongeveer 18,5l, dan zou er dus nog 4,5 liter in moeten zitten. Meeste wat ik heb getankt is ruim 22 liter bij 360km, dus lijkt wel aardig accuraat
 

Zou dit een oorzaak kunnen zijn van de kuren van de brandstof weergave?
 
Toch apart ik rij 6 tot 10k per jaar met mijn 1190 uit 2014 en ik heb dus al die problemen niet.

Meestal gaat low fuel te vroeg in. Als ik mijn trip reset en dus een precieze verbruik estimate krijg. Houd ik altijd 3 liter over als ik hem echt tot 0 kilometers rijdt
 
Ik moet zeggen dat mijn actieradius en gemiddelde verbruik wel prima klopt! Na een aantal tankbeurten klopt het gemiddelde met wat de boordcomputer aangeeft.

Alleen bij 'low fuel' moet ik bijna direct gaan tanken, dan heb ik ca 350km op een tank gereden, terwijl 420km theoretisch mogelijk moet zijn en dat geeft de fuelrange ook lange tijd aan. Alleen kan ik de laatste 4 a 5 liter niet gebruiken en het is ook niet echt prettig uitproberen ;)

Ik had overigens de melding met 'fuel pump error' en 'low fuel'. Na een jerrycan met benzine en 2 volle tanken later werkt de pomp gelukkig nog prima.
 
350 km op een tank is bij mij echt niet haalbaar.
Alleen als ik echt als een bejaarde rijd is het verbruik 5,6 op 100 km.
Meestal ergens rond de 5,8 ltr, ook wel eens 6,5 ltr:9.
Bij een volle tank is het bereik volgens het display 360 km, wat Ik dus nooit haal.
 
Ow dan gaat een 1090 duidelijk zuiniger om met de brandstof..
Woon-werk doet ‘ie 1:21 en een weekendje Eifel 1:19 (incl heen- en terugreis)
In de praktijk sta ik dus pas na 400 km bij de pomp!

Wel een beetje irritant is; waarom moet het 10 km duren om de gemiddelden weer te geven :?
 
350 km op een tank is bij mij echt niet haalbaar.
Alleen als ik echt als een bejaarde rijd is het verbruik 5,6 op 100 km.
Meestal ergens rond de 5,8 ltr, ook wel eens 6,5 ltr:9.
Bij een volle tank is het bereik volgens het display 360 km, wat Ik dus nooit haal.

3,6 x 5,8 = 20.88 liter, dus moet wel haalbaar zijn als je 23 liter hebt.
 
Vandaag accelleratiewedstrijdje gedaan tegen een Tesla model X. Die maakte geen schijn van kans tegen mijn KTM. 😆
Die gaf geen gas euh, elektra dan :N
De standaard gaan in 4½ sec naar 100, de snelle in 2,9 sec.
En daar hoef je dus helemaal niets voor te kunnen _O-
 
Hehe ligt er waarschijnlijk ook aan welk type tesla het was, ze zijn niet allemaal even snel.

Ik rij vooral ww op de 1190 dus de hele tijd volgas poken is niet mogelijk, wellicht dat een dagje bochten rijden minder gunstig is voor het verbruik maar hier in Nederland is daar weinig mogelijkheid toe, tenzij op het circuit.
 
Als die tesla in de juiste modus staat, maken al onze ktm's denk ik geen schijn van kans, gezien alle hulpsystemen en de tractie van 4 banden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan