KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

De 1x90 serie spuugt graag bouten, moeren en schroeven uit. Van tijd tot tijd controleren en vastzetten met blauwe loctite is zeker geen overbodige luxe.
Veel bouten zitten standaard niet vast met loctite en ik merk ook dat de meeste dealers niet altijd een momentsleutel gebruiken om ze op het juiste aanhaalmoment vast te zetten.

Dus dan heb je gegarandeerd wat lostrillende bouten bij de "KTM rijstijl".
 
Vraagje,
Ik rij een 1290 SAS.
Sinds een paar dagen trilt mijn koplamp nogal, vooral zichtbaar in donkere tunnels.
Ook mijn navigatie trilt veel meer dan een week geleden.
Het lijkt er op dat de gehele voorunit wat meer speling heeft gekregen tijdens mijn reis van/naar Oostenrijk.
Wellicht een subframe probleem ?

Herkent iemand dit ?

Thanks alvast !
he dat herken ik ook
vooral op verkeers borden zie ik mijn koplamp lichtbundel dansen.

ik ga morgen kijken of er niet iets los zit

mijn gps of teller heeft er geen last van
het is echt alleen mijn koplamp
 
hahaha

tot dusver zit alles nog vast op de 1190 :+ kwaliteitscontrole schijnt wel een verbeterpuntje te zijn bij KTM.

ben een beetje naar uitlaten aan het rondkijken, vind de zwarte leovince er wel aardig uitzien voor de prijs. iemand ervaring met deze uitlaten?
 
hahaha

tot dusver zit alles nog vast op de 1190 :+ kwaliteitscontrole schijnt wel een verbeterpuntje te zijn bij KTM.

ben een beetje naar uitlaten aan het rondkijken, vind de zwarte leovince er wel aardig uitzien voor de prijs. iemand ervaring met deze uitlaten?
Persoonlijk vind ik leovince prijs kwaliteit en geluid de beste combi
 
hahaha

tot dusver zit alles nog vast op de 1190 :+ kwaliteitscontrole schijnt wel een verbeterpuntje te zijn bij KTM.

ben een beetje naar uitlaten aan het rondkijken, vind de zwarte leovince er wel aardig uitzien voor de prijs. iemand ervaring met deze uitlaten?

Bij mij was de aflevercontrole van de nieuw bestelde motorfiets lamentabel : alle accessoires die waren gemonteerd waren slecht afgewerkt en de onderdelen die hiervoor moesten losgeschroefd worden, werden slecht gehermonteerd.

Mijn Franse dealer heeft bij de 1000 km-beurt een halve dag extra moeten besteden aan de kemels die zijn Belgische collega bij de verkoop en aflevering van mijn 1290 SAS had geschoten... een echte aanfluiting...

Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe KTM 1290SAS , indien deze inderdaad lager/met een lager zwaartepunt zou blijken te zijn bij de update van 2020 (zoals in de pers stond in januari 2019), maar ik huiver een beetje voor een gelijkaardige kwaliteitservaring.
 
Bij mij was de aflevercontrole van de nieuw bestelde motorfiets lamentabel : alle accessoires die waren gemonteerd waren slecht afgewerkt en de onderdelen die hiervoor moesten losgeschroefd worden, werden slecht gehermonteerd.
...

Maar een slechte aflevering door een individuele dealer zegt weinig over de kwaliteit van de motorfiets. Het zegt wellicht iets over controle van het dealernetwerk door de fabrikant maar hoe een dealer zaken afhandelt kun je in grote mate zelf controleren. Zo heb ik de neiging een praatje met de monteurs aan te knopen en dat weet je al snel wat voor vlees je in de kuip hebt.
 
Zo weet ik nog wel een mooi verhaal.

Mijn crosszaak waar ik al jaren kom was altijd dealer van Yamaha.
Totdat deze gevraagd werd door KTM en dat was een grote bende, altijd verplicht om ieder model te kopen. Onder delen werden vanuit de fabriek verkeerd gemonteerd en was per fiets nog een halve dag bezig.

Zijn geklaag gedaan, kreeg als antwoord dat hij niet zo veel moest klagen anders zouden ze de dealerschap ontbinden.
 
Ja, mijn Franse dealer heeft ook altijd griezelverhalen klaar over KTM France...
Het schijnen geen lieverdjes te zijn, maar dat zijn importeurs zelden.
Ik weet wel dat hij een ENORME stock motoren moet aanleggen, maar haast nooit voldoende exemplaren krijgt van de meest verkochte modellen en dat de tijdige en voldoende toelevering van onderdelen en accessoires vaak een echte ramp is.
Dat heeft inderdaad geen invloed op de kwaliteit van de motorfiets zelf, maar wel op de kwaliteit van de dienstverlening... waaraan de KTM-dealer vaak geen schuld heeft.
Echter, dat zijn ook overwegingen die ik als klant moet laten meespelen (en waarin BMW beter scoort, ...dat moet erkend worden)
 
Maar een slechte aflevering door een individuele dealer zegt weinig over de kwaliteit van de motorfiets. Het zegt wellicht iets over controle van het dealernetwerk door de fabrikant maar hoe een dealer zaken afhandelt kun je in grote mate zelf controleren. Zo heb ik de neiging een praatje met de monteurs aan te knopen en dat weet je al snel wat voor vlees je in de kuip hebt.

De monteurs van mijn BMW-dealer ken ik bij de voornaam (en vice-versa) en die van mijn Franse KTM-dealer ook... die van de Belgische KTM-dealer worden echter strikt gescheiden gehouden van de klanten (en volgens mij ergens in een hok vastgeketend :+ )
 
no geen ervaring mee, hoewel ik een zeer vriendelijke ktm monteur heb mogn treffen in akersloot (werkte voorheen bij verpalen) dus waarschijnlijk mag die straks het onderhoud doen.

wel zit ik al weken te wachten op een rubbertje van het remreservoir achter, en inmiddels ook al weken op een nieuwe teller unit
 
Toch is het gek en best kwalijk. Je hoort natuurlijk gewoon je motor te kunnen beladen voor een tripje.

Ik heb het met de 1190 gehad met bagage voor 2 weken, zonder campeerrommel, dus zeker niet overdreven.
Het stuur ging dusdanig te keer bij 200+ dat je het wel uit je hoofd laat nog een keer die snelheid te gaan rijden.

De 1290 voelde bij 140 al zwabberig aan, maar ik heb nog niets aan de vering gedaan, dus zegt nog niet zo veel.
Man, als ik dat lees van 200 + 🙈.
Ik was al blij geweest als het pas was voorgekomen bij 170 km per uur want vind dat je ondanks bagage toch 150 a 160 km per uur moet kunnen rijden.Zeker op die vreselijke autobahn.
Maar ben mij vorig jaar toch te pletter geschrokken.Je verwacht het gewoon niet. Had er ook nooit wat van gelezen dat het effect bij KTM zo sterk aanwezig was.Had echt het gevoel om de macht over het stuur kwijt te raken zo erg was.
Vervolgens de snelheid weer voorzichtig wat opbouwen en bij 130 kon ik het al licht vernemen.
En dat is best wel triest te noemen. Dan heb je een KTM waar je wat van mag verwachten en dat je lekker kunt speeden op de snelweg naar je vakantiebestemming.Dat is meestal Zweden en tot en tot en met de brug is het geen bal aan en die wil ik snel afleggen.Maar op deze manier word ik zelf afgelegd.😱
 
no geen ervaring mee, hoewel ik een zeer vriendelijke ktm monteur heb mogn treffen in akersloot (werkte voorheen bij verpalen) dus waarschijnlijk mag die straks het onderhoud doen.

wel zit ik al weken te wachten op een rubbertje van het remreservoir achter, en inmiddels ook al weken op een nieuwe teller unit

Die KTM Specialist in Akersloot is top. René doet sinds deze zomer mijn onderhoud en zeer vakkundig.
Als je er de tijd voor hebt mag je zelf naast je eigen motor staan terwijl hij eraan werkt en alles vragen/ meekijken.
Dat zie je bijna nergens.
 
Ik snap echt niet hoe jullie met bagage of zonder een zwabberend stuur hebben, ik heb dus echt nergens last van, ook niet als ik langdurig 200+ rijdt.

Koffers haal ik met gemak de 170 constant, maar ik heb dan ook een globescout set, omdat ik de originele afschuwelijk vind
 
Man, als ik dat lees van 200 + 🙈.
Ik was al blij geweest als het pas was voorgekomen bij 170 km per uur want vind dat je ondanks bagage toch 150 a 160 km per uur moet kunnen rijden.
Dus als dat niet kan, moet KTM dat oplossen.
Binnenkort de 1290 beter testen, maar die gaat echt wel terug als er niet normaal mee te rijden valt.
 
nog geen zwabbertje kunnen waarnemen, maar ik heb ook geen zijkoffers op de 1190.

vanochtend even de GS gepakt naar het werk, lijkt toch meer op een boot en dat vaart dus wel lekker met die stortbuien :+ Meteen mooi moment om te testen of ik de cardan weer goed had gemonteerd. Wiel bleef erop dus zal wel goed zijn :P

wordt er wel eens een ritje georganiseerd op dit topic?
 
Met 38l topkoffer pendelt de mijne ook als een gek.
Van het weekend eens testen zonder koffer.

Wat betreft banden, ik heb er nu Pirelli Scorpion MT90 onder liggen, zien er heel tof uit en rijden echt wel goed. Alleen bij hard remmen lijkt het wel alsof de “noppen” vervormen.
Dat kenmerkt zich door vrij hevig trillen aan de voorzijde.
Binnenkort toch maar een straatrubber proberen, de Pirelli Scorpion Trail 2 ofzo.
 
Die KTM Specialist in Akersloot is top. René doet sinds deze zomer mijn onderhoud en zeer vakkundig.
Als je er de tijd voor hebt mag je zelf naast je eigen motor staan terwijl hij eraan werkt en alles vragen/ meekijken.
Dat zie je bijna nergens.

Dat heb ik in Oss ook, vriendelijke kunidge monteurs, altijd tijd voor uitleg, en je kan gewoon meekijken.
Niet dat het moet, fijn dat het kan, en soms erg interessant !

Mijn 'losse' voorkant is gisteren door de monteur opgelost door alles nog eens goed vast te draaien.
(had ik achteraf ook zelf wel gekunnen..)
 
Tijd om eens wat accessoires te beginnen bestellen ... welke GPS mounts installeren jullie? Ik ga een TomTom 550 aanschaffen, en wil hem boven mijn dashboard in de vertikale stand kunnen zetten. Heb dus liefst dat hij in die stand ook niet de toerenteller bedekt.
 
Ik heb de standaard KTM mount.
Met daarin een Garmin zumo horizontaal.
Dit past net tussen de toerenteller en de ruit.
Grote kans dat je tomtom verticaal niet past
 
Tijd om eens wat accessoires te beginnen bestellen ... welke GPS mounts installeren jullie? Ik ga een TomTom 550 aanschaffen, en wil hem boven mijn dashboard in de vertikale stand kunnen zetten. Heb dus liefst dat hij in die stand ook niet de toerenteller bedekt.

Op marktplaats staat een navi houder van SW Motech voor €40. Ik heb hm ook en bevalt super.

 
Het heeft me wederom 5 jaar van mn leven gekost, net als de voetsteuntjes. En SW Motech navigatie mount. En de 12v. En....
Maar het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf.

5FF92C48-A444-4BB8-80DF-18A4C4D8DDE8.jpeg


ACF974E4-0837-421B-A423-9A3167381B81.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan