Toen de keuze eenmaal definitief was, moest er natuurlijk gespeurd worden naar een TRX. En dan kom je als snel bij
HPS motoren in Hoornsterzwaag terecht. Pieter mag je wel dè TRX-TDM specialist noemen. Dus maar eens kontakt gezocht met Pieter en zijn antwoord op mijn verhaal was duidelijk. Ik heb wel wat staan, kom maar een keertje langs!
Ik zocht eigenlijk een strak frame, de voor- en achterkant wordt toch aangepast. In eerste instantie is het de bedoeling dat de TRX voorzien wordt van m'n eigen RX1 span. De XJ gaat dan dus uit elkaar, of ik moet voor die tijd een fijn bod krijgen, dan wijzigen we de plannen. Aan de voorzijde komt de
3States naafbesturing die ondertussen zachtjes aan in productie is. En aan de achterkant komt er in een later stadium een 3States achterbrug, waar de HoofdOntwerper nog druk mee aan het uitvogelen is.
Maar eerst moest er dus een TRX komen. Ik op een vrijdag namiddag naar HPS. Kennis gemaakt met Pieter, en dan valt het al snel op dat Pieter toch wel een echte Liefhebber is. Jawel, een Liefhebber met hoofdletter L. En een kenner ook, volgens mij kent hij elk onderdeelnummer uit z'n hoofd.
Daar ga ik nog veel gemak van hebben
.
Na even rondgekeken te hebben tussen de TRX-en was er eigenlijk keuze uit 3 motoren. Eén met 55k op de teller, een met 88k en een met 103k. De 55k zag er niet erg strak uit, best wel flink gebruikt. Daarbij had er door lekke vlotters benzine in het carter gestaan. Hm.
De 88k machine had een top-end revisie gehad. Deze machine was op de testbank geweest en daar had de koppakking een opdonder gekregen door onvoldoende koeling. En omdat Een TRX zoals een echte Yamaha betaamt best wel een slok olie kan lusten, was deze opgeboord, van nieuwe zuigerveren en klepseals voorzien. Maar, daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Dus dan die met een ton op de teller ook maar even bekijken. Pieter begreep al snel dat ik een ton wat aan de hoge kant vond. Maar hij overtuigde me dat het geen probleem was. En die machine zag er gewoon superstrak uit. En de eerste eigenaar had er 99K mee gereden. Nooit gesleuteld, wel veel gepoetst. De tweede eigenaar had 'm even tijdelijk gehad, tijdens revisie van z'n eigen TRX. Ik zou dus derde eigenaar worden. Geschiedenis bekend. Hmmmm. Denken. Kleur vind ik niet mooi. Hmmmm. Proefrijden. Hmmm. Het sleutelwerk voor ee topend revisie zou ik zelf ook wel kunnen. Is nog leuk werk ook. Hmmm. Kijken naar 55k, 88k en 103k. Denken. Knoop doorhakken! 103k wordt het!