Langzaam AJS 500 project, aka Opa

Weer een update, hij rijdt!
Vandaag voor het eerst een rondje gereden op het gebakkie!
Paar dingen moeten nog uitgezocht worden, voornamelijk het moeilijke starten...
Ik heb geen choke, dus ik moet vlotteren, dan beetje met de ontsteking rommelen, en dan je helemaal wezenloos trappen...
Als hij dan loopt, loopt hij prima, dus ik snap hem nog niet helemaal.

De rem, en de koppeling moeten ook nog beetje bijgesteld worden, maar voor de rest werkt alles, geen vreemde geluiden oid.
Groet
Sebas
 
Hoi Sebas, dat komt door de combinatie van de onderdelen.
Decompressiehefboompje zat voor 1949 op het carter en jouw carter is van na 1949.
Daarna kwam het op het tuimelaars huis en jouw cilinder kop en tuimelaarshuis zijn van voor 1949.
 
Laatst bewerkt:
Heeft zo'n oude Amal geen choke? Je had ze volgens mij met een choke schuifje in de gassschuif, net als bij de Monobloc en de nog oudere hebben een schuifje op het luchtfilter.


276AC-1A.jpg
g4B-GGivRvsSkrTbvHdSd0-HTf4PesCUMJCjN5tsAloTGnW-VQr6eqMLkgkRESiRoJGlfRpmR-0ilIWp5KhJiIQWf0snestWRiLV_e0
 
Laatst bewerkt:
Dan langzaam door compressie duwen, kickstarter terug laten komen, onsteking bijna vol op voorontsteking en aanzwiepen!
Bij twijfel bougie vervangen
 
Weer een stapje verder, hij start nu iets makkelijker, probleem was toch iets met de carb, dus nu stationair mixer overnieuw afgesteld, en stationair overnieuw afgesteld, en verse bougie erin, benzine kraan open, vol laten lopen en dan benzine kraan weer dicht (!) en dan start hij een heeeeeeel stuk makkelijker.
Groet
Sebas
 
Na een hoop gevloek en getier weer terug bij af...
Blijkt de magneet een eigen wil te hebben, soms vonkt hij prima (als hij even stil gestaan heeft) en daarna kapt hij ermee.
Schijnt een klassiek probleem te zijn van een stervende magneet, tijd voor een andere/gerevideerde.
Groet
Sebas..........
 
Ik had vroeger nooit problmen met magneten, maar na twee keer revisie en een keer mislukte remagnetisering loopt hij nu met de bobine van een Citroen 2CV.
Ik gebruik van de magneet alleen de contactpuntjes.

Komend voorjaar zet ik er een elektronisch setje in, een trap en hij loopt.
 
Daar heb ik ook over na gedacht, alleen ik wil eigenlijk geen accu....
Ik kan mijn magneet omwisselen voor een overhaalde, misschien dat ik dat ga doen.
Ben er nog niet helemaal over uit.
 
Ik had hetzelfde met mijn BSA, kost even wat maar dan heb je wel weer een goede vonk!

Hoe doe je dat met verlichting zonder accu?
 
De 6V shit was en reden waarom ik mijn m21 weg deed.. het bleef stuk gaan. Er is nu dus een goed alternatief! Dat is top!
6V zooi weerhoud me er ook wat van eenoudere Rus (zijklepper) te kopen..
 
Dit werkt goed hoor!
Inbouwen was vrij gemakkelijk omdat deze de zelfde maat heeft als een normale lucas generator.
Alleen je moet wel een regelaar ergens inbouwen, maar die is zo klein dat dat geen probleem is.
 
Na 3 nieuwe dynamo´s en veel regelaars was ik het zat.. misschien te kortt aan 6V kennis, wat opo zich toch niet erg ingewikkeld is, maar goed..
Blij met de jawa's waar je een 12V dynamo opo de kruktap kan zetten..
 
Na 3 nieuwe dynamo´s en veel regelaars was ik het zat.. misschien te kortt aan 6V kennis, wat opo zich toch niet erg ingewikkeld is, maar goed..
Blij met de jawa's waar je een 12V dynamo opo de kruktap kan zetten..
Ik heb nooit problemen gehad met de dynamo's en ik was vaak op buitenlandse reizen de enige van wie het licht nog werkte. De gelijkstroomdynamo met mechanische spanningregelaar werkt erg simpel en is goed af te stellen.

De magneetontsteking is een ander verhaal. Als je de kickstarter intrapt, draait de ontsteking de helft van het motortoerenteller en wil je dan een goede vonk hebben, moet hij verdomd goed in orde zijn en een sterk magnetisch veld hebben.

Ik heb twee keer een magneet laten wikkelen en remagnetiseren en hij vonkt wel, maar na een paar maanden werd mijn ene poot twee keer zo sterk als het andere poot van het trappen.

Ben nog een keer naar IJmuiden gereden om hem te laten remagnetiseren, maar die beste man heeft hem verkeerd gepoold en het resultaat was helemaal geen magnetisme meer en dus geen vonk. Nou zijn er losse magneetjes die wel 100 keer zo sterk zijn als die Lucas meuk en ik heb wel eens gedacht om die in zo'n magneet te beunen. Bij Harley schijnt dat heel goed te kunnen, maar zo'n Lucas is erg klein en dat is een moeilijke klus.

Bovendien heeft de voor de tweede keer gewikkelde secundaire spoel een weerstand van 3 kOhm en dat moet zeker het dubbele zijn, dus dat komt nooit echt goed.

Dus heb ik de primaire wikkeling aan een kant losgesoldeerd en gebruik de contactpuntjes om de bobine van een lelijke eend te sturen. Een bobine geeft altijd vonk zodra de puntjes openen, dus dat is een trap en hij loopt en ik meet tijdens het lopen tussen 0.8 en 1 ampere, dus tussen 5 en 6 watt en daar heeft de dynamo helemaal geen moeite mee.

Ik denk er over om een elektronische set er in de beunen, daarmee kun je een hele dag rijden op 4 AA batterijen volgens de berichten. Die magneten ben ik spuugzat.
 
Ik heb een ruil magneet gekocht, nu eens kijken wat dat gaat worden....
Werkt dan niet, dan komt er een accu en moderne CDI ontsteking op.
Groet
Sebas
 
Bedankt!
Hij heeft ziet er gebruikt uit (op een goede manier) en dat wil ik indd behouden.
Hij zweet nog wel beetje, maar dat schijnt engels eigen te zijn.
Groet
Sebas
 
Zweten en lekken krijg je er bij een Engels barrel idd niet uit.
Als hij niet lekt, betekend dat je als de sodemieter olie moet bijvullen..
 
Hoi Sebas, heb je de magneet al wel goed nagekeken?
Zit er geen gaatje in de puck-up, is het koolstaafje in orde, zijn er geen stukjes uit de sleepring gebroken, is het koolstaafje voor de massa in orde, alle contacten ontvet?
Als ik een magneet ontsteking gereviseerd heb doe ik hem daarna in de oven bij 80 graden en als hij daarna nog goed vonkt, is hij goed.
Dat is een stuk prettiger dan in de berm wachten tot hij afgekoeld is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan