Ik ben op zoek naar een leuke laptimer en nou kom ik laptimers tegen die ontzettend veel interessante zaken meten zoals bijvoorbeeld de G-krachten. Kom ik met de vraag.
Is er ook een laptimer te koop of een sensor die de lean angle meet? Op internet kan ik geen laptimer vinden die dat doet of een ander soort sensor. De vraag is puur uit interesse, het heeft in mijn optiek weinig toegevoegde waarde om je lean angle te meten, maar grappig lijkt me het wel.
g krachten zijn interessantwelke timers zijn dat? zijn ze duur
Lean angle volgt uit horizontale dwars G-kracht. Hoek = arctan(G)
- Laterale G sensor (Track mapping)
- Linear G sensor, Acceleratie en deceleratie punten
Lineair = voor en achter
Lateraal = links en rechts
G-Kracht meter staat helemaal los van de lean angle lijkt me.
Je snelheid is namelijk ook van invloed.
Als je een bocht neemt met 10km/h zijn de G-krachten niet in verhouding met een bocht met 250km/h, terwijl de lean angle hetzelfde kan zijn.
Voor de gein al eens gekeken wat zo'n systeem kost wat dit soort dingen kan loggen?Nog niet maar het is bijna de 10e vd maand
Voor de gein al eens gekeken wat zo'n systeem kost wat dit soort dingen kan loggen?
Menig raceteam kan/wil dit niet eens betalen....
Als je bij 10 KmH 1G trekt, is de lean angle 45 graden (zwaartepunt - grondcontact)
De krachtbalans *moet* kloppen, anders val je om.
Je kan het met mij oneens zijn, maar de natuurwetten zijn onverbiddelijk :-)
Zoals gezegd, Thorsten Durbahn doet het met een Motec M800....
http://www.motec.com.au/m800.htm
Schrik niet, systeem kost ruim 3 rooitjes. En dan doet het nog niets....
- Lean angle Detection : at present I'm not sure about a proper Solution for that
General
It is generally no real mystery how to build a good working TC .
You need a few Ingredients, as :
Wheelspeeds of front and rear Tire, with a high resolution (Samples/Turn)
Linear displacement Sensors for Shock and Fork, also to be able to calculate :
1st deviation of the Suspension Positions, the Velocities (mm/s)
Throttle Position , as a factor to calculate:
1st deviation of Throttle Position, so that's the Throttle Acceleration (%/s)
maybe Tire Temps, good for non Pro's who may start with hot Tires and come in with cold ones
maybe GPS , to readjust the TC for exceptional corners with special requirements
maybe lean angle sensor
and maybe something else which I've forgotten at present