ok, ik ga commentaar geven.
Het stuurt sneller in, want je hoeft minder bruut te counter sturen. Door langer minder bruut te countersturen kan je na het initiële insturen je lichaam naar de binnenkant van de bocht verplaatsen. Ik heb minder bruut countersturen nodig met dat dunne voorbandje en moet vooral soepel een hoog momentum blijven houden, dus bij insturen laat ik de motor onder me weg vallen (nee ik druk hem niet, want het countersturen zorgt ervoor dat de motor kantelt) en blijf daarna een beetje countersturen terwijl ik mijn lichaam verplaats naar de binnenkant vd bocht.
Oh joh. Wat apart jah. Net een NLse FB pagina gevonden. Eerste aanblik (foto's) lijkt het wel een beetje op gymkhana.Nee, helaas, motogymkhana is gaaf. MotoJitsu-fans zijn aanhanger van de vlogger (zelfbenoemd MotoJitsu) Greg Wildmar, zie filmpje hier een stukje boven. Ik ga daar verder geen waardeoordeel aan hangen, behoudens dat ik denk dat het in algemene zin zorgelijk is als NL motorrijders zich wenden tot een Amerikaanse motorrijinstructeur om beter te leren rijden, want dan kun je beter je eigen rij-instructeur even bellen: het basis-nivo van motorrijden in NL ligt toch echt een beetje hoger dan wat er in de VS geleerd wordt.
je begrijpt het goed. Wanneer je dat tegelijk met insturen doet moet je heel hard kort countersturen. Wanneer je eerst de motor laat gaan en dan zelf kan je zachter maar langer countersturenEn als je je lichaam verplaatst , moet je nog meer countersturen, of begrijp ik het verkeerd?
er is vaak basis kennis noodzakelijk jaToch denk ik dat je beter bent in sleutelen, rijden & bot zijn dan iets helder uitleggen.
Regelmatig organiseren zij oefensessies op basis van het MotoJitsu belt-systeem van Greg Widmar, bezoek zijn website voor meer informatie MotoJitsu: Educational Motorcycle VideosNee, helaas, motogymkhana is gaaf. MotoJitsu-fans zijn aanhanger van de vlogger (zelfbenoemd MotoJitsu) Greg Wildmar, zie filmpje hier een stukje boven. Ik ga daar verder geen waardeoordeel aan hangen, behoudens dat ik denk dat het in algemene zin zorgelijk is als NL motorrijders zich wenden tot een Amerikaanse motorrijinstructeur om beter te leren rijden, want dan kun je beter je eigen rij-instructeur even bellen: het basis-nivo van motorrijden in NL ligt toch echt een beetje hoger dan wat er in de VS geleerd wordt.
Ja maar, k hoef helemaal niks te leren, ik heb dat allemaal al geleerd.Regelmatig organiseren zij oefensessies op basis van het MotoJitsu belt-systeem van Greg Widmar, bezoek zijn website voor meer informatie MotoJitsu: Educational Motorcycle Videos
Het belt-systeem bestaat uit vier oefeningen op vier niveaus, dus voor iedereen wat wils. Je verbetert je motor beheersing op lage snelheid en werkt aan je rem techniek voor als je het een keer echt nodig hebt.
Meedoen is op eigen risico. Iedereen met een motor kan meedoen, of je nu beginner of expert bent.
Bekijk bijlage 1676369
De tekst uit mijn theorieboek
Snap ik, maar juist in dat geval is het imho verstandiger om te oefenen met een fysiek aanwezige instructeur, scheelt een heleboel vernielde enkels, voeten, benen, sleutelbenen, (etc.), en motoren. Oftewel, een VRO, of RMT, of gewoon een rijschool bellen, om het allemaal eventjes op te frissen. Motorrijden kun je niet online leren, punt.er zijn sommige mensen die het allemaal vergeten zijn en zelfs niet meer kunnen straatje keren , dan is dit een prima manier om de vaardigheden weer eens te oefenen .
maar goed ik maak er geen reclame voor ik weet dat het bestaat ...meer niet
Ik durf wel te bekennen dat er verdraaid weinig “vanzelf” ging bij mijn eerste lessen. Dat kwam echt pas wat later. Omdat die motor nogal wat zwaarder is dan een fiets voelde het erg onnatuurlijk om hem opzij te gooien. De rol van “goed de bocht in kijken” was ik me onvoldoende van bewust. En mijn fiets klem ik ook duidelijk minder vast met mijn knieën dan ik op de motor doe. En als het dan wat onwennig ging was mijn natuurlijke reactie om er snelheid uit te halen, terwijl soms wat gas er bij juist beter was.Zijn er echt mensen die moeten nadenken wat ze met hun stuur doen als ze met de motor een bocht nemen? Dat gaat toch allemaal hartstikke vanzelf. Hoe fietsen jullie dan in godsnaam? Nog steeds met zijwieltjes?
als het echt van dik hout zaagt men planken gaat wel.Zijn er echt mensen die moeten nadenken wat ze met hun stuur doen als ze met de motor een bocht nemen? Dat gaat toch allemaal hartstikke vanzelf. Hoe fietsen jullie dan in godsnaam? Nog steeds met zijwieltjes?
Zolang je maar niet probeert te koppelen om een versnelling hoger te komen.als het echt van dik hout zaagt men planken gaat wel.
fietsen is kut. Zodra ik een moeilijk stukje heb, draai ik aan de gashendel ipv trappen
Ik durf wel te bekennen dat er verdraaid weinig “vanzelf” ging bij mijn eerste lessen. Dat kwam echt pas wat later. Omdat die motor nogal wat zwaarder is dan een fiets voelde het erg onnatuurlijk om hem opzij te gooien. De rol van “goed de bocht in kijken” was ik me onvoldoende van bewust. En mijn fiets klem ik ook duidelijk minder vast met mijn knieën dan ik op de motor doe. En als het dan wat onwennig ging was mijn natuurlijke reactie om er snelheid uit te halen, terwijl soms wat gas er bij juist beter was.
Ik had wel eens een brommertje geleend, wel eens op crossmotor een ritje gemaakt en ook wel eens op een gewone motor, maar dat was allemaal lang geleden. Dus bij mijn eerste lessen moest ik goed nadenken bij het bochtenwerk. Het meeste over het sturen op de motor wist ik wel, maar dat bleek duidelijk iets anders dan het ook doen.
Je kunt de techniek voor op het circuit zeker toepassen, je moet dit dan natuurlijk wel doen binnen de lijntjes van de weg. Heb het niet over het extreme rij gedrag met de knie aan de grond. Maar qua kijk gedrag, basis houding, etc. draagt dit juist bij aan de veiligheid.Op zich is voor de meeste rijders een VRO (of iets soortgelijks) beter dan een circuittraining. (Kan nog steeds op het circuit plaatsvinden, maar is iets heel anders).
Als je op de openbare weg een bocht neemt zoals je dat op het circuit doet leef je niet lang, aangezien je je dan een significant deel van je bocht op de verkeerde weghelft bevindt.
Da's ook een van de opmerkingen van Fortnine: tegenleunen geeft meer zicht, en is dus vaak een veiligere oplossing. In de echte wereld hebben bochten nog wel eens zijweggetjes enzo.
Maar vergeet niet om de laatste, nuancerende opmerkingen uit het filmpje te kijken: Soms is het gewoon leuk om een bocht te nemen alsof je in de MotoGP zit...
Wanneer je je dat aanleert hoef je niet meer te denken, maar gaat het vanzelf. Ook als er plots een gieter oversteektdus zonder te hoeven denken aan inleunen, tegenleunen, tegensturen, meesturen, dat soort techniek
Heb zelf een paar keer een berg training in de Eifel gedaan, veel van opgestoken.Op zich is voor de meeste rijders een VRO (of iets soortgelijks) beter dan een circuittraining. (Kan nog steeds op het circuit plaatsvinden, maar is iets heel anders).
Als je op de openbare weg een bocht neemt zoals je dat op het circuit doet leef je niet lang, aangezien je je dan een significant deel van je bocht op de verkeerde weghelft bevindt.
Da's ook een van de opmerkingen van Fortnine: tegenleunen geeft meer zicht, en is dus vaak een veiligere oplossing. In de echte wereld hebben bochten nog wel eens zijweggetjes enzo.
Maar vergeet niet om de laatste, nuancerende opmerkingen uit het filmpje te kijken: Soms is het gewoon leuk om een bocht te nemen alsof je in de MotoGP zit...
Hoe gaat het dan als je van de lesmotor een goldwing gaat rijden? Scheelt je weer een kleine 200kg. Moet je dan weer opnieuw het leren-bochten nemen uitvinden?
Ik heb eerder het idee/gevoel dat er angst/onzekerheid speelt (haal ik de bocht wel, valt de motor niet, wat als ik grip verlies) en mensen daardoor te veel gaan nadenken en allerlei belemmerende gedachtes in hun hoofd halen.