Lichte motorscooter

Hoi. Denk erover om een lichte zuinige motorscooter erbij te zoeken,naar mijn burgman 650. Wil hem gebruiken voor stad en af en toe woonwerk. Max 1500 euro. Wat raden jullie aan,en is betrouwbaar en lekker zuinig in gebruik en onderhoud. Kan natuurlijk ook voor een motor gaan kijken,belangrijk is wel een rechte zit. Twijfel twijfel
Gewoon eigen ervaring, Dylan 150 aangeschaft als winter vervoer. Kost geen drol, onderhoud 90% zelf te doen. 35 EUR verzekering per jaar, 1:25 benzine verbruik. Geen tel spijt van gehad al heeft me 2 keer laten staan door loslopen Vario moer 8-)
 
Gewoon eigen ervaring, Dylan 150 aangeschaft als winter vervoer. Kost geen drol, onderhoud 90% zelf te doen. 35 EUR verzekering per jaar, 1:25 benzine verbruik. Geen tel spijt van gehad al heeft me 2 keer laten staan door loslopen Vario moer 8-)
Een niet vooruit te branden 150cc (ik heb er zelf een dus geen luchtfietserij) met een tragisch verbruik van 1:25...
Mijn 900 cc trophy uit 1999 deed 1:21 maar kon wel 170+ en mijn pcx verbruikt zelfs met sterke tegenwind en volgas 90km/h nog 1:28. Gemiddeld zal minstens 1:35 zijn en er zijn dagen dat de computer na 120km zegt (mijn woon werk afstand) dat ik 1:48 heb gereden. 1:40 of beter is heel gewoon met deze afstand.
 
Heb vanavond toch besloten om een snorscooter te kopen. Het is een peugeot django geworden. Opvallend kleurencombinatie en leuke extra's erop. Binnenkort ophalen..
IMG-20200205-WA0027.jpg
 
Gefeliciteerd, veel plezier ermee!
En als je op het koppelingshuis één nokje vlak slijpt, loopt ie net wat lekker door 😉
 
De Peugeot Django klinkt frans, maar is van chinese makelij. Mijn vrouw en ik hebben onze snorscooters weg gedaan, omdat er een helmplicht op komst is.
 
Volgens onderdelen website is het motorblok een 139QMB blok, wat onder veel scooters van chinese makelij gebruikt wordt.
 
Is geen Chinees , blok is van sym . Peugeot was tijdje Chinees maar daar zijn ze heel hard van terug gekomen
Vergeet niet dat de blokken van SYM vroeger ook van chinese afkomst waren. Deze zijn te herkennen aan het deksel welke over de aandrijfriem zit. Het blok wat SYM zelf heeft ontworpen heeft de “bekende” 6 kuiltjes; 3 boven en 3 beneden.

zo dus;
CEB7C945-7E65-4523-9558-7C609E7D2607.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ja daarom; zag daar niks over staan. Wellicht doelt MV33 op een type goedkeuring welke er wel al moet zijn voor een 45km varriant. Kan mij voorstellen dat als dat er niet is en er een “nieuw” type goedkeuring moet worden gegeven dat je dat dan met een niet euro4 blok niet zult krijgen. Maar volgens mij zijn alle scooters standaard 45km en worden ze later, dus na het type goedkeuring, teruggebracht naar 25.
Volgens onderdelen website is het motorblok een 139QMB blok, wat onder veel scooters van chinese makelij gebruikt wordt.
Ja. Ookwel bekend als GY6 blok. Succes als je zo’n blok hebt. Het gaat niet meteen stuk als je er naar kijkt maar verwacht niet dat je er de 50.000km mee haalt zonder revisie. Misschien zelfs wel veel korter.
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi. Ik heb naast mijn burgman 400 een Siuzuki address 110. Licht zuinig en eenvoudig.
 

Bijlagen

  • D8B65DD3-D1F3-4F0B-A140-2A2AAFAB8972.jpeg
    D8B65DD3-D1F3-4F0B-A140-2A2AAFAB8972.jpeg
    136,4 KB · Weergaven: 10
Mss wat onduidelijk geweest, mijn excuses.
Wat ik bedoel is dat een euro 4 erg lastig is om net wat sneller te laten lopen. Geen idee of je Django nieuw of gebruikt is. Gebruikt kan het namelijk ook nog een euro 3 zijn.
 
Volgens mij gewoon kwestie van varioring eruit en andere cdi? die euro4 modellen zijn toch ook gewoon allemaal met carb? Misschien een klein handje dat injectie heeft en dan word t duur ja want dan moet je de ecu wisselen maar voor gewone carb scoots lijkt t m niet zo lastig,,.
 
Vergeet niet dat de blokken van SYM vroeger ook van chinese afkomst waren. Deze zijn te herkennen aan het deksel welke over de aandrijfriem zit. Het blok wat SYM zelf heeft ontworpen heeft de “bekende” 6 kuiltjes; 3 boven en 3 beneden.

zo dus;
Bekijk bijlage 1464868

Een snorscooter van Sym met dit blok is dus (wel) van een goede kwaliteit als ik je goed begrijp?
Ben zelf ook net wat aan het orienteren voor een (bij voorkeur wat snellere) goede gebruikte snorscooter.
Ik dacht aan een Piaggio, Kymco, Sym of Peugeot, maar bij die laatste 2 dus zaak om goed op te passen voor "Chinese meuk" begrijp ik nu.
Verstandig misschien om me maar gewoon alleen op de merken Piaggio en Kymco te richten dan (zoek dan een modern en niet retro model).
 
Ik heb de afgelopen 8 jaar met een Kymco Vitality snorscooter gereden. Destijds gekocht na veel gelezen te hebben, o.a. van een werkplaatschef die zelf een Vitality had aangeschaft. En vertelde dat deze scooter uit Taiwan goed in elkaar zit. Het is dat er een helmplicht komt, anders had ik deze scooter nog in bezit gehad. Peugeot Kisbee is ook chinees.
 
Bedankt voor de info Jannes, heb een Kisbee gelijk afgeschreven.
Ha al een Kymco Agility op het oog, daar ga ik straks naar kijken en rijden.
 
Een snorscooter van Sym met dit blok is dus (wel) van een goede kwaliteit als ik je goed begrijp?
Ben zelf ook net wat aan het orienteren voor een (bij voorkeur wat snellere) goede gebruikte snorscooter.
Ik dacht aan een Piaggio, Kymco, Sym of Peugeot, maar bij die laatste 2 dus zaak om goed op te passen voor "Chinese meuk" begrijp ik nu.
Verstandig misschien om me maar gewoon alleen op de merken Piaggio en Kymco te richten dan (zoek dan een modern en niet retro model).
Nou kymco maakt juist nu gebruik van het gy6 blok . Oftewel Chinees. Weet niet hoe de rest is van de scooter maar ik zou nu juist piagio sym of Peugeot kijken . Maar de keus is natuurlijk aan jezelf
 
100.000 kilometer met mijn brommerke. (Ondertussen bijna 103.000 km.)
 
Laatst bewerkt:
Nou kymco maakt juist nu gebruik van het gy6 blok . Oftewel Chinees. Weet niet hoe de rest is van de scooter maar ik zou nu juist piagio sym of Peugeot kijken . Maar de keus is natuurlijk aan jezelf
Het begint zo een beetje een discussie te worden welke lijkt op die over automerken. De een zegt Ford is beter, de ander vind Ford rommel maar Peugeot is het helemaal en weer een ander vind het allemaal goedkope rommel en wil niets anders dan een luxe Duitser...

Kijk, van bepaalde jaargangen Yamaha R6 weten we dat de cilinderwand een probleem is. En bijvoorbeeld een deauville 650 gaat bijna niet stuk. Maar van een grote meerderheid van de motoren/scooters vinden we zowel positieve als negatieve ervaringen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan