Maat oordoppen of universele oordoppen voor betere geluidsdemping?

Laat je dan eerst goed voorlichten bij Alpine. Ik kon kiezen uit 2 soorten. Een harde en een zachte. Ik heb een zachte silicone set.
Mijn ervaring met ronde universele doppen is dat ze na verloop van tijd uit het oor glijden. Een gehoorgang is nu eenmaal niet perfect rond.
Iets waar ik nu geen last van heb.
Ik zie nergens dat er gekozen kan worden tussen materialen. Bij het aanmeten ook niet over gehad.
Ik lees ook nergens buiten de Alpine site iets over verschillende materialen voor maatwerk.
 
Ik heb niet het hele topic gelezen dus misschien val ik in herhaling.
Als het je om comfort en geluid demping gaat zou ik voor op maat gemaakte oordoppen gaan.
Ik heb de alpine set zwart voor op de motor. Ik gebruik ze nu een jaar, en heb er een jaar oorlog mee gehad. Alleen maar pijn en irritatie aan de gehoorgang.
Voor het slapen heb ik op maat gemaakte oordoppen van extra zacht materiaal zonder filters er in. (Pluggerz)
Voor op de motor is dat niet een heel strak idee, maar als het kon zou ik ze op de motor dragen.

Regelmatig schoonmaken en je hebt er jaren plezier van.
Bij een wel bekende hoor zaak kan je makkelijk advies hiervoor vragen en evt laten maken als je dat wilt.
 
Ik zie nergens dat er gekozen kan worden tussen materialen. Bij het aanmeten ook niet over gehad.
Ik lees ook nergens buiten de Alpine site iets over verschillende materialen voor maatwerk.

JA dat zie ik ook. Mijn eerste doppen waren wat harde silicone. Mijn huidige zijn zacht, bij aanschaf in 2019 op de beurs kon ik uit 2 kiezen. De motosafe doppen die nu bij Alpine staan zijn vls mij zacht. Maar weer net ff anders dan de mijne. Qua model. Ik heb geen "Mini-grip" vraag me echt af wat dat bolletje doet in een nauw aansluitende helm
 
Ik heb het al zo vaak gehad. Daarom neem ik al enige tijd een extra paar mee.

Vreselijk als je opeens zonder oordop(pen) naar huis moet rijden over de snelweg.

Helemaal als je dat niet gewend bent.
Ik had dat vorige week maandag richting Zandvoort voor een circuitdagje.. doppen hij de laatste pomp vergeten. Iets te enthousiast aan het ouwehoeren. _O-
Gelukkig twee jaar geleden een reservesetje schuimpjes bij mijn bandenspanningsmeter in het etui gedaan. Super. :}
Bijna de hele dag naar de maan.

Mijn favoriet zijn schuimpjes van Honeywell.. Howard Leight.
Geld stop ik wel in nieuwe banden. :P
 
JA dat zie ik ook. Mijn eerste doppen waren wat harde silicone. Mijn huidige zijn zacht, bij aanschaf in 2019 op de beurs kon ik uit 2 kiezen. De motosafe doppen die nu bij Alpine staan zijn vls mij zacht. Maar weer net ff anders dan de mijne. Qua model. Ik heb geen "Mini-grip" vraag me echt af wat dat bolletje doet in een nauw aansluitende helm
Mijn oordoppen hebben die mini grip bolletjes en ik heb er totaal geen last van in mijn helm (HJC RPHA 10). De helm sluit nauw aan...
 
Mijn oordoppen hebben die mini grip bolletjes en ik heb er totaal geen last van in mijn helm (HJC RPHA 10). De helm sluit nauw aan...
Ik begin te beseffen dat ik alien oren heb. Ik gebruik touwtjes - die bolletjes / steeltjes kan ik nooit meer bij. Dempt wel goed als ze diep zitten.
 
Ik had dat vorige week maandag richting Zandvoort voor een circuitdagje.. doppen hij de laatste pomp vergeten. Iets te enthousiast aan het ouwehoeren. _O-
Gelukkig twee jaar geleden een reservesetje schuimpjes bij mijn bandenspanningsmeter in het etui gedaan. Super. :}
Bijna de hele dag naar de maan.

Mijn favoriet zijn schuimpjes van Honeywell.. Howard Leight.
Geld stop ik wel in nieuwe banden. :P
Met op maat gemaakt spul gebeurt dit niet zo snel, sprak hij uit ervaring.
 
Screenshot_20200801-190753_Chrome.jpg

Ik gebruik dit, of het fijn past is afhankelijk van je gehoorgang. Dit soort dingen heeft geen filter maar dicht je oor af voor water. En ik hoor nog genoeg , ook met headset. Het zijn zwemdoppies.
 
Ik begin te beseffen dat ik alien oren heb. Ik gebruik touwtjes - die bolletjes / steeltjes kan ik nooit meer bij. Dempt wel goed als ze diep zitten.
Eigenlijk mag het niet diep zitten.
Maar het zal wel net niet te diep zijn. :)
 
Eigenlijk mag het niet diep zitten.

Yep. 9 van de 10 keer dat ik oorpijn heb na een half uurtje rijden, komt omdat de (universele 3M) doppen er te ver inzitten. Alsof ze letterlijk tegen mijn trommelvliezen aan drukken.

Dat gezegd hebbende, zweer ik wel bij die dingen.
 
Alpine sleepsofts, die dempten niet genoeg, toen de filtergaatjes dichtgestopt.
Om ze te laten werken moet ik ze in mijn vreemde oren zeer diep aanbrengen, dus heb ik er touwtjes aangemaakt, zodat ze er ook weer uitkunnen.

Op maat gemaakte dingen nooit gehad, geen ervaring. Maar met bovengenoemde oplossing is het redelijk stil, en kan ik op de snelweg rustig naar podcasts luisteren (Via helm speakers, ook met korte sportruit, en nog beter met een aangepaste tourruit)

Ik hoor het verkeer voldoende goed. Ik geloof niet zo in die "filters", max demping!
Slim met dat touwtje. Ik druk ze ook erg diep met dat pennetje mijn oren in en moet echt mijn best doen om ze er uit te halen 😂
 
Jaren lang met universele doppen van Alpine gereden maar sinds begin dit jaar met op maat gemaakte zachte otoplastieken van Alpine. Wat een verschil! De demping is wat meer dan de universele maar ze zitten echt heerlijk, ik voel ze niet tijdens het rijden.

Je kan verschillende kleuren kiezen, ik heb blauw genomen... handig voor als je ze op de grond laat vallen dan kan je ze makkelijker vinden ;)
Merk je veel verschil in demping, vergeleken met de universele Motorsafe oordoppen? In decibels uitgedrukt lijkt het zo weinig namelijk :P
 
Merk je veel verschil in demping, vergeleken met de universele Motorsafe oordoppen? In decibels uitgedrukt lijkt het zo weinig namelijk :P

Ja dat verschil merk ik wel ja, weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar het dempt gewoon beter :P Het geluid lijkt wat doffer te klinken maar desondanks hoor ik de muziek via mijn communicatieset, een telefoongesprek en de motor wel gewoon goed. Alleen als ik stil sta en een gesprek aan ga met mijn helm nog op en de doppen in versta ik de ander een stuk slechter... Dat is eigenlijk het enige verschil in vergelijking met de universele.
 
Ik heb zachte maat alpine doppen, bevallen prima. Schuimpjes schieten nog al eens scheef als ik mijn helm opzet...heb dan wel smalle gehoorgangen, alpine kan ze net aan maken
 
Ik zie nergens dat er gekozen kan worden tussen materialen. Bij het aanmeten ook niet over gehad.
Ik lees ook nergens buiten de Alpine site iets over verschillende materialen voor maatwerk.
JA dat zie ik ook. Mijn eerste doppen waren wat harde silicone. Mijn huidige zijn zacht, bij aanschaf in 2019 op de beurs kon ik uit 2 kiezen. De motosafe doppen die nu bij Alpine staan zijn vls mij zacht. Maar weer net ff anders dan de mijne. Qua model. Ik heb geen "Mini-grip" vraag me echt af wat dat bolletje doet in een nauw aansluitende helm
Ik kon in 2019 alleen kiezen tussen de verschillende filters.
Ik denk dat je daar een herinnering foutje gemaakt hebt ;)
 
Ja dat verschil merk ik wel ja, weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen maar het dempt gewoon beter :P Het geluid lijkt wat doffer te klinken maar desondanks hoor ik de muziek via mijn communicatieset, een telefoongesprek en de motor wel gewoon goed. Alleen als ik stil sta en een gesprek aan ga met mijn helm nog op en de doppen in versta ik de ander een stuk slechter... Dat is eigenlijk het enige verschil in vergelijking met de universele.

Exact dit. Ik heb ze wel eens gebruikt bij het zagen van laminaat op een (denk dat het zo heet) tafelzaag, dat dempte enorm en met name het pijnlijk hoge gejank was zo goed als weg. Maar moest ze wel steeds uit doen om te kunnen praten met de anderen. Dat verstond ik gewoon echt niet als ik ze niet recht aan keek en een beetje de lippen kon lezen (van de mond uiteraard).

Het zal waarschijnlijk ook niet helpen dat ik de zware rode filters heb en mijn gehoor verre van 100% is. Eerder 50% dan 100% zou ik bijna zeggen. Prima om mee te praten, maar met meerdere mensen in een ruimte of een pieptoon van bijvoorbeeld de wasmachine met de badkamerdeur dicht heb ik veel meer moeite mee. Ik heb ook continu een pieptoon aan beide kanten en daar heb ik vooral last van als het stil is, maar die maakt ook bovenstaande "problemen".

Dat is ook waarom ik per definitie gehoorbescherming draag op de motor of bij lawaaierige werkzaamheden, ik heb nog genoeg om zonder grote problemen het leven door te kunnen, dat wil ik graag zo houden.
 
Ik kon in 2019 alleen kiezen tussen de verschillende filters.
Ik denk dat je daar een herinnering foutje gemaakt hebt ;)
Ik rijd al 13 jaar met de zachte op maat gemaakte oordoppen van Alpine; heb altijd kunnen kiezen tussen zacht of hard.
Ben geloof ik aan het 3e paar bezig trouwens.
 
Bij vrijwel elke fabrikant van op maat gemaakte doppen kan je kiezen tussen harde of zachte. Toen ik mijn doppen liet aanmeten op de beurs in 2008 kon je bij alle fabrikanten die toen op de beurs stonden volgens mij al kiezen tussen hard en zacht.
Ik had zachte voor de motor, en heb nu op mijn werk harde, de zachte zijn veel comfortabeler voor mij. Nadeel is dat ze schijnbaar minder lang meegaan.
Ik ben vorig jaar gestopt met mijn zachte doppen omdat ze gingen lekken. Hebben het dus 10 jaar uitgehouden.
Binnenkort maar eens kijken voor een nieuwe set.
 
Welke frequentie(s) heeft windgeruis? Ik wil dat maximaal filteren maar zonder dat ik omgeving/motorgeluid ook helemaal afstomp.

Momenteel gebruik ik wisselend Pinlock of een scala aan verschillende schuimpjes. Pinlock dempt naar mijn ervaring minder maar die zou juist het windgeruis goed moeten dempen en dat lijkt te werken, ik kan motor en omgeving prima horen. Dik nadeel van de Pinlock (voor mij) is dat ik ze niet lekker in mijn oren gepropt krijg waardoor ze lekken, ze zijn en blijven (ook bij nat maken en zelfs met een beetje babyolie) storend stroef.
Schuimpjes zitten wel het meest comfortabel maar die dempen weer alles zodat ik half doof rondrij.

Voorheen het oude model van Pluggerz gebruikt, zat prima dempte best veel, maar al snel eentje kwijt dus onvoldoende ervaring mee op kunnen doen.

Ook Shure SE 215 oordoppen met 'triple flange' gebruikt, dempt heel veel (te veel), zit uiteindelijk toch niet erg comfortabel maar wel een puik geluid via bluetooth.

ergo: nog steeds zoekende 🤔
 
Ik denk dat otoplastieken aan laten meten heel veel van je problemen oplost. Zorg dat wanneer je aan laat meten je oren uitgespoeld zijn, dan krijg je de beste afdruk. In mijn ervaring werkt je mond een tongdikte open het beste tijdens het uitharden, en een ontspannen gezicht (alsof je op de motor zit). Want als je je kaak beweegt, verandert ook de vorm van je gehoorgang en krijg je dus een afdruk die gaat lekken wanneer je bijvoorbeeld slikt, of als je een keer zucht etc. Heel simpel, stop je vinger maar in je oor terwijl je praat of je kaken op elkaar drukt.
 
Omdat ik mijn set Alpine Race oordoppen onderweg ben verloren wilde ik ‘tijdelijk’ de onderstaande siliconen set oordoppen gebruiken die ik toen ik net begon met motorrijden had besteld op Aliexpress.

Ondanks de lage prijs van minder dan €2,- dempen deze oordoppen veel beter dan de Alpine Race oordoppen die ik hiervoor gebruikte. Het omgevingsgeluid is ook nog prima te horen en met oordoppen in (als anderen hard praten) is het nog mogelijk om gesprekken te voeren.

Voor nu stel ik maat oordoppen nog even uit aangezien ik het comfort en de demping van deze doppen prima vind. :)

05CB383A-6FDF-4598-8CCA-CAB8FA50B7E3.jpeg
 
Heb zelf geen ervaring met op maat gemaakte omdat ik altijd schuimpjes van E-A-Rsoft gebruik. (3M). Wel de superzachte variant. Niet die standaard gele schuimpjes. Deze zachtere drukken minder hard in je gehoorgang en sluiten echt supergoed! je kan ze eventueel ook vaker gebruiken. Ik gebruik ze max 1 dag. En kan ze wel vaker dan 1x in en uit doen. Ze keren goed terug naar de originele vorm. Met die normale schuimpjes is dat niet altijd het geval. Ha lijkt wel een reclame praatje....

Demping is 36dB. Gebruik ze ook met klussen etc. Kan dan ook nog wel een prima gesprek voeren. Heb ze met slapen ook wel eens in gehad. Ging prima, geen pijnlijke oren daarna.

deze:
EARsoft Yellow Neons 250 paar: opvallend gekleurd en comfortabele oordopjes.

kost een kleine 34 euro (incl BTW) voor 250 paar, dus 500 stuks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan