MAG dat?

sefdoen

Rookie
24 okt 2015
12
0
Onderstaande onlangs gelezen in het clubblad van één van de twee Nederlandse zijspanclubs. Bij de andere komt het waarschijnlijk binnenkort in het clubblad.

Hoe wordt hierover binnen “Het Forum” gedacht?

Ledenvergadering 2013. Een idee. Een voorstel. ‘k weet het eerlijk gezegd niet precies meer. Waar het echter in m’n herinnering op neer kwam: opheffen beide Nederlandse zijspanclubs en de leden hiervan onderbrengen in een Stichting. Deze Stichting, met een leidende functie voor de voorsteller, zou dan de belangen van de Nederlandse zijspanrijder gaan behartigen.

Behoudens de 15 minuten tijdens de ledenvergadering is hier nooit meer iets van vernomen. Bij de andere zijspanclub, waar dit idee ook gepresenteerd zou worden, is het niet veel anders gelopen. Eerlijk gezegd ook niet zo verwonderlijk of vergis ik me nu?

Toch heeft het mij al die tijd beziggehouden. De gedachte er achter (behartiging belangen zijspanrijders) was zo gek nog niet. Uitvoering aan deze gedachte heb ik nooit gegeven. Te druk; het komt nog wel; etc; etc. Je kent dat vast wel.

Inmiddels begint de belangenbehartiging van de Nederlandse zijspanrijders toch enige vorm te krijgen. Zie het stukje van enige tijd geleden over de Federatie in oprichting. Een (mogelijk onbedoeld) gevolg van de samenwerking van beide Nederlandse zijspanclubs in de commissie Wet- en Regelgeving. De Federatie, een nationaal gebeuren van goedbedoelende en hardwerkende vrijwilligers. Maar of hiermee in de wereld van professionals de spreekwoordelijke deuk in het pakje boter kan worden geslagen? Ik betwijfel het . Nationaal. Laat staan internationaal. Want daar komt tenslotte ook een groot gedeelte van de regelgeving vandaag waar we ons vroeg of laat aan te houden hebben.

Je rechtsbijstand probeer je niet zelf te regelen. Daarvoor sluit je je aan bij een grotere professionele partij. Waarom dan niet voor onze belangenbehartiging?

Hiermee kom ik bij m’n punt: De MAG. Wat de MAG is weten we natuurlijk allemaal. De MAG als grote professionele internationale partij is er voor en door motorrijders. Zijspanrijders zijn ook motorrijders. Maar zijspanrijders hebben met andere regels te maken. Doet de MAG daar iets voor? Geen idee. Weet de MAG überhaupt wel dat zijspanrijders bestaan? Ja zeker wel. (oud) bestuursleden van de MAG rijden ook zijspan en recentelijk werd bijna een geheel nummer van MAG-A-ZINE (het verenigingsblad van de Motorrijders Actie Groep) aan zijspanrijden besteed.

Het is dus misschien geen slecht idee om de MAG eens te vragen wat ze voor ons als motorclub, en specifiek een zijspanclub zijnde, kunnen doen.
Maar verder denkende: het zou heel goed kunnen dat wij als kleine specifieke groep binnen de MAG ondersneeuwen bij de rest. Een reëel risico of niet? Ook daar kunnen we een toelichting op vragen.

Volgens mij maken we in ieder geval hier minder kans op als beide zijspanclubs in Nederland in deze de handen ineenslaan en gezamenlijk naar de MAG gaan met de vraag “wat kunnen jullie voor ons als zijspanrijders betekenen”. Nationaal en Internationaal.

En nu droom ik even verder: beide zijspanclubs sluiten zich aan bij de MAG. De MAG gaat zich specifiek inzetten voor de zijspanrijders (apart stukje periodiek in MAG-A-ZINE?); niet verenigde zijspanrijders voelen zich geroepen en sluiten zich aan; binnen de MAG in Nederland wordt een aparte groep gevormd specifiek voor zijspan rijders; dit krijgt Internationale navolging (ten behoeve van de zeer vele zijspanrijders in met name België; Duitsland en Frankrijk).

Het overwegen waard? Laat je gedachten er eens overgaan.

Hoe verder?
Ik geloof niet in “van gedachten wisselen via een clubblad’. Dat werkt niet. Alleen al door het feit dat de lezer de geschreven tekst anders kan interpreteren dan dat de schrijver het bedoeld heeft. Onnodige misverstanden tot gevolg. Nee persoonlijk overleg is veel beter. Daarom nodig ik iedere zijspanrijder in Nederland (verenigd en onverenigd, maar denk ook aan de vele zijspanrijders in de UDCN en de MZCH) uit om hierover eens in persoon van gedachten te wisselen. Doel: het uitnodigen van de MAG met de vraag wat zij voor de zijspanrijders kunnen (gaan?) betekenen. Te hoog gegrepen? Te grote groep? Dan, als eerste stap, nodig ik hierbij de besturen van beide Nederlandse zijspanverenigingen (HDW en NVZ) uit om hierover eens van gedachten te wisselen.
Alternatief: er wordt een bijeenkomst georganiseerd voor alle zijspanrijders in Nederland en de MAG met als doel te bespreken wat de MAG specifiek voor de zijspanrijders kan doen.

Verder: de MAG maakt o.a. als enige Nederlandse organisatie deel uit van de Federation of European Motorcyclists' Associations (FEMA), de overkoepelende organisatie van Europese motorrijdersorganisaties. Op dit moment zijn er 25 belangenorganisaties uit 20 Europese landen aangesloten bij de FEMA. De FEMA is de enige belangenbehartiger voor motorrijders met een permanent kantoor in Brussel.

Dus ik denk dat als we onze belangen als zijspanrijders behartigt willen zien dan maken we bij de MAG de meeste kans.

Denk er eens over.

In deze dus verdere communicatie “in persoon” en niet via het clubblad. Uiteraard wordt je wel via het clubblad over het verdere verloop op de hoogte gehouden.
 
Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van clubs en de MAG.
Motorclubs, dus ook HDW en NVZ zijn voor de leuk. Toerritjes, kampeerweekenden, kennisbank. Dat zou dus raar zijn om die op te heffen en bij de MAG te voegen. De MAG is belangenbehartiging. Het is een beetje als de voetbalclub bij een politieke partij onderbrengen.
Nu ken ik wel wat mensen van de MAG, en daar zitten serieuze zijspanrijders bij. Echt mensen met het hart/wiel op de goede plaats. Ik ben er dus van overtuigd dat zijspannen regelmatig op de vergadertafel komen. Natuurlijk is meer in dit geval beter. Je idee van een aparte zijspantak binnen de MAG is een goed idee. Maar dan kan je natuurlijk niet een idee roepen en dan achterover leunen. Dan zal je zelf de eerste stappen moeten zetten. Wat zou die zijspantak moeten doen, hoe zet je dat op de agenda? Waar haalt die zijspantak haar informatie vandaan, hoe wordt dat besproken/gedeeld?
Ik denk dat de MAG de zijspannen behoorlijk vertegenwoordigd. Dit forum helpt daar ook mee, net als de mailbox en de FB pagina van de MAG.
Ik persoonlijk heb in ieder geval niet veel zin in vergaderingen in zaaltjes ergens in het land.
 
Halflive, dank voor je input. Duidelijk. Hoewel van minder belang, wij zitten in deze op één lijn.

Eerste stukje heb je verkeerd gelezen of komt verkeerd over. Het is zeer zeker niet de bedoeling (beide) clubs op te heffen en die onder te brengen bij de MAG. Dat kan ook niet.
Doel is: belangen zijspanrijders bundelen en (laten?) behartigen. Wie kan dat het beste doen? Ik denk de MAG. Beide of één van de twee clubs lid worden van de MAG zou dus een optie kunnen zijn. Wat echter voorkomen zou moeten worden is dat de zijspanrijders opgaan in de massa. Ze moeten meer een gezicht krijgen en houden binnen de MAG.

Je opmerking “clubs zijn voor de leuk” is een schot in de roos. Zo is het. Vorig jaar nog eens bevestigd door een enquête. De (interne) vraag is dan ook of je je als club wel zo druk moet maken om belangenbehartiging. Een issue aangezwengeld door een enkeling. Aan de andere kant: pas als iets een feit is worden we wakker en laten we weten dat we het er niet mee eens zijn. Dan is het echter meestal te laat. Denk dus wel dat het goed is dat we alert zijn en dat er wat aan belangenbehartiging wordt gedaan.

Voor alle duidelijkheid: sefdoen = Rob Wilkes = Voorzitter NVZ.
Iets wat hier geheel los van staat, maar even gemeld teneinde misverstanden in deze te voorkomen.

Het is een idee. Noem het een visie

Uit de stoel komen? Jazeker. Maar dan is het wel van belang minstens een beetje te weten hoe hierover in de Nederlandse zijspanwereld gedacht wordt.
 
Laat ik mijn gedachte hier dan maar eens ventileren:
Ik lees hier een hele hoop gezever om niks
De MAG vrijwilligers lopen zich de benen onder de kont uit om van alles en nog wat geregeld te krijgen en dan komt er weer zo'n vergadertijger met het idee om extra aandacht voor de zijspannen.
Ik stel voor dat je jezelf aanmeld als vrijwilliger bij de MAG en vandaaruit alles gaat regelen waarvan jij denkt dat er behoefte aan is.
 
Als bestuurslid van de UDCN, weliswaar zgn niet een van DE zijspanclubs (fwiw), maar wel met een kleine 300 zijspannende leden zijn we al jaren lid van de MAG. Of het heel veel bijdraagt aan de specifieke veiligheid of rechten voor een zijspanrijder, geen idee.

Algemeen denk ik dat motorrijdend nederland gebaat is bij 1 groep vertegenwoordigers (die zelf best weten wat ze doen) en voor ons is dat de MAG.

Waarom zouden we al liefhebbers, belangenbehartigers van onze eigen motorfietsen en merken ons daar ook nog eens een stukje politiek van willen maken, ik heb die behoefte niet hoor.

Benno
 
Voorzitter is geen vergadertijger. Vorige eeuw misschien.
Voorzitter nu = vrijwilliger die zich de benen onder de kont uit loopt om van alles en nog wat geregeld te krijgen.
Zonder vergaderingen
 
Voor zover ik het heb begrepen is er vooral onder de zijspanrijders bezorgdheid over een naderende APK voor motoren. Ook ik behoor tot die groep ('bezorgden', wel te verstaan)
De MAG, middels de FEMA, voert al jaren strijd tegen de dreigende plannen van de Europese regelneven.
Vanuit die gedachte alleen al zou met name een zijspanvereniging aansluiting bij de MAG behoren te overwegen.

Eenmaal aangesloten bij de MAG wordt het aantal vertegenwoordigde zijspanrijders vergroot en de zo gewenste extra belangstelling voor en belangenbehartiging van de zijspanwereld verbeterd.

Ter nuancering.
Dat wil overigens niet zeggen dat je het met alles eens hoeft te zijn wat de MAG doet. Zou ook te gek zijn. We hebben als Nederlander allemaal onze eigen ideeën en niemand weet het zo goed als ik zelf.

Dus Rob, hiermee stemt alvast één lid van de NVZ vóór aansluiting, eventuele verhoging van kosten lidmaatschap voor lief nemend.
Ruud
 
Laatst bewerkt:
Voorzitter is geen vergadertijger. Vorige eeuw misschien.
Voorzitter nu = vrijwilliger die zich de benen onder de kont uit loopt om van alles en nog wat geregeld te krijgen.
Zonder vergaderingen
Dan doe je als voorzitter iets niet goed. Normaal is de secretaris de spil en de regelneef. De voorzitter zorgt voor de orde en vraagt de verschillende afdelingen en werkgroepen naar het resultaat. Als ik een voorzitter tref die zelf alles wil controleren ga ik achterover leunen. Je werkgroepen zijn niet capabel, of gemotiveerd, of je bent zelf een controlfreak met teveel vrije tijd.

Maar on topic.
Sluit je als club aan bij de MAG, bied je aan als vrijwilliger. We worden niet wijzer van belangengroepen die elkaar beconcurreren. De MAG doet het mijn inziens goed.
 
Ik vind dat elke motorrijder lid zou moeten zijn van de MAG.
En elke club MAG ondersteunend.

Van mij hoeft er niet persee extra aandacht naar zijspannen. Wat niet weet wat niet deert zeg ik meestal maar.
Hoe meer bestuurlijke idioten van een bepaalde groepering af weten des te groter de kans dat ze er ook onzinnige regeltjes voor willen verzinnen
 
Oplossing: neem contact op met de MAG, meld je aan als vrijwilliger met zijspan expertise, lever tweemaandelijks een zijspan stukje in voor in het blad, bemoei je af en toe met een bestuursvergadering en geregeld. Zo laagdrempelig en klein is de MAG. Die paar zijspan specifieke onderwerpen pakken ze er graag bij, 99% van alle zaken zal ook 'normale' motorrijders aangaan.

Een club wordt overigens geen lid van de MAG maar ondersteunt alleen middels een financiele bijdrage. :)
 
Ik vind dat elke motorrijder lid zou moeten zijn van de MAG.
En elke club MAG ondersteunend.

Van mij hoeft er niet persee extra aandacht naar zijspannen. Wat niet weet wat niet deert zeg ik meestal maar.
Hoe meer bestuurlijke idioten van een bepaalde groepering af weten des te groter de kans dat ze er ook onzinnige regeltjes voor willen verzinnen


EENS!

Persoonlijk lid worden van de MAG, krijg je je clubblad en je blijft persoonlijk betrokken.. hoe meer leden hoe beter...
 
Als oud vrijwilliger van de MAG en overtuigd zijspanrijder kan ik melden dat het niet uitmaakt of er een bakkie naast de motor hangt.het kan wel zijn dat er in de toekomst misschien eisen komen aan een zijspan die niet gelden voor een solomotor,lijkt mij ook logisch.je heb toch te maken met een compleet andere constructie.
als je het zeker wilt weten neem gewoon contact met ze op.
je kan ze ook uitnodigen voor een presentatie kost niets, en verplicht je nergens toe.
misschien kom ik nog wel mee ook.
 
Wil ze wel leegmaken,en daarna met rust laten.lijkt me een beter idee
 
Als oud vrijwilliger van de MAG en overtuigd zijspanrijder kan ik melden dat het niet uitmaakt of er een bakkie naast de motor hangt.het kan wel zijn dat er in de toekomst misschien eisen komen aan een zijspan die niet gelden voor een solomotor,lijkt mij ook logisch.je heb toch te maken met een compleet andere constructie.
als je het zeker wilt weten neem gewoon contact met ze op.
je kan ze ook uitnodigen voor een presentatie kost niets, en verplicht je nergens toe.
misschien kom ik nog wel mee ook.
Dat laatste zinnetje verpest dit verder prachtige idee :N :N
 
Ik neem aan dat dit laatste een grap is, Ralph? Volgens mij zijn Peuk en zijn vrouw prima Lui.
Lui is ie wel ja :+

Sorry, ouwekennissengrapje, peuk en mevr en ik gaan al wat jaartjes terug, komt op het forum niet altijd duidelijk over *O*

En wil je even ophouden mijn naam te verbasteren aub B|
 
Op het gevaar af dat iedereen over me heen valt wil ik toch graag naar voren brengen dat stil in een hoekje zitten in de hoop dat je niet wordt gezien behoorlijk riskant is.
We hebben te maken met ontwikkelingen op allerlei gebied, technisch en maatschappelijk.

Zo ook bij de motorfiets.

Denk er om dat de regelneefjes in Brussel zich o zo graag willen profileren en als gevolg daarvan met voorstellen komen. 'Voorstellen' zijn de teelaarde der ambtenarij.
Ter verduidelijking wil ik één voorbeeld aanhalen.
Zelfstandig rijdende auto's.
Hoe, wanneer, onder welke omstandigheden, waar en op welke manier is nog onduidelijk, maar komen gaat het zeker.
Waar staan wij dan als motorrijder?
Worden wij als niet relevant uitgefilterd?
Of kunnen wij door mee te denken, mee te praten en met voorstellen (ja daar istieweer) komend onze belangen verdedigen? Aantonen dat er onder die helmen wel degelijk sprake is van enige intelligentie en betrokkenheid met technische en maatschappelijke ontwikkelingen? Mocht dit laatste als irreëel overkomen, dan kan ik iedereen verzekeren dat tot op het hoogste niveau het nog steeds sterft van de vooroordelen. Ook Henk Kamp met zijn brommert verandert daar weinig aan.

Mijn verleden in "Het Haagse" hebben mij heel snel afgeholpen van elke vorm van naïviteit. Ik heb daarom bewondering voor de voorzitter van de NVZ die zijn verantwoordelijkheid neemt. Een voorzitter die niet alleen de dagelijkse gang van een vereniging behartigt, maar ook in het belang van degenen die hij vertegenwoordigt nadenkt over de toekomst en op welke wijze hij het best voor zijn mensen op kan komen. Beleid en visie zijn onmisbare ingrediënten voor het behoud van ons wereldje. Je ontkomt er niet aan, hoewel ik persoonlijk ook liever met vette klauwen in de garage bezig ben en nog veel liever met een vette grijns op mijn brommert zit.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik eens proberen om een politiek correct antwoord te geven.
Naar mijn mening doet de MAG en buitenlandse equivalenten alles wat in hun macht ligt om de belangen van motorrijdend Europa bij de relevante bestuurders te behartigen.
Dat doen ze niet onverdienstelijk. We zijn tot nu toe gevrijwaard van APK en de honderd pk nonsens is ook mooi afgeweerd. Op lokaal niveau zijn er successen in het veiliger maken van wegen en aanverwante dingen. En zo zijn er ongetwijfeld nog een hele hoop dingen waarvan we niet weten dat het speelt.
Dat doen ze voor alle motorrijders en de bestuurders zijn daarmee mooi gefocust op de motorrijders in het algemeen. Dat is een grote groep, daar ga je niet mee sollen want daar zijn het er teveel voor.
Afsplitsen van een grote groep is een slecht idee. Iedere zebra en gnoe op de Serengeti kan je dat vertellen. Die krijgen dat van jongs af aan mee.
Als wij, zijspanrijders, ons apart gaan voorstellen in Brussel en wij komen met ons eigen verlanglijstje, dan denk ik dat we slapende honden wakker maken.
Zo'n regelneefje in Brussel gaat googlen op "zijspan" en komt per ongeluk op het motorforum terecht.
Ik kan je verzekeren dat de APK voor zijspannen dan binnen enkele jaren een feit is.
En dat is dan het minst slechte scenario.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil daar toch nog wel een kanttekening bij plaatsen.
Het is denk ik een beetje naïef om te denken dat als we ons maar stil houden dat er dan niks verandert.

Daarom denk ik dat het een goed idee is als er binnen het bestuur (of binnen een adviescommissie oid) van de MAG een persoon aanwezig is die als dat nodig is de belangen van de zijspanrijders kan behartigen. Dat hoeft niet proactief maar alleen reactief, op die manier maak je geen slapende honden wakker maar worden we toch niet vergeten.
En op die manier worden wij ook op de hoogte gehouden door een insider over wat er allemaal speelt en verandert, dan kunnen we daar mooi op inspelen. De RDW L3e->L4e omkeur actie als voorbeeld gebruikend, daar zijn we met z'n allen veel beter uitgekomen als dat we er in gegaan zijn, zonder degelijke informatiestroom was dat niet gelukt. Nu heeft de Fehac die handschoen opgepakt als het om de los-koppelbare zijspannen gaat maar voor het zelfde geld laat die zoiets gewoon liggen. Dan is het fijn als er iemand in een organisatie zit die ons als zijspanners op de hoogte houdt.
Vroeg of laat komt de APK voor motoren en dan is het alleen maar heel fijn dat bijvoorbeeld alles in de RDW database en regelgeving in ieder geval ook ingericht is op zijspannen.

Ik ben voor, maar met de kanttekening dat er niet actief gelobbyd gaat worden voor zijspan erkenning en regelgeving maar alleen reactief indien nodig bij wetswijzigingen waar zijspannen in vergeten worden.
 
@slijptol, jouw vlammend betoog voor de MAG kan ik alleen maar ondersteunen evenals anderen dat in dit topic al hebben gedaan. Heb ik niet geschreven dat aansluiting bij de MAG wat mij betreft een must is? Dat ik (terecht) werd gecorrigeerd met de opmerking dat een club alleen ondersteunend kan zijn doet daar niets aan af.

Ik heb op geen enkele wijze voor 'afsplitsen van een grote groep' gepleit. Integendeel.
De zoektocht van een voorzitter m.b.t. het onderwerp belangenbehartiging waardeer ik. In dit topic heeft hij naar ik hoop het nodige meegekregen op welke wijze enkelen van ons daar naar kijken.

Ik heb de indruk dat wij het in grote lijnen wel eens zijn, maar dat sommige details wat anders worden geïnterpreteerd. Mijn pleidooi voor niet afwachten mag zeker niet worden vertaald in een aparte lobbyist voor zijspannen in Brussel, om maar iets engs te noemen.

Dus kortaf: De MAG als belangenbehartiger. Gegevens uitwisselen en financieel ondersteunen. Dat er mensen binnen de organisatie van de MAG zijn die ook met een zijspanoog naar alle ontwikkelingen kijken is geruststellend.

Tenslotte wil ik nog melden dat betalen aan de MAG en vervolgens achterover hangen nu ook niet echt ondersteunend is. Deze mensen moeten ook worden gevoed met wensen en kennis uit het veld. Dus als een voorzitter van een club daarvoor wil zorgen, dan is wat mij betreft de cirkel rond.
 
Ik vind dat je best lid mag worden en achterover leunen. De MAG heeft ook die contributie nodig om te kunnen functioneren. Dus ook als je achterover leunt draag je bij. Maar niet mopperen tegen je vrouw als het je niet aanstaat. Het MAGazine blijven lezen en in de pen klimmen als er iets gebeurt dat je niet bevalt. Tot dan mag je lekker achterover blijven leunen.
 
@halflive jouw insteek is precies wat ik bedoel met 'niet achterover leunen'. Je klimt immers in de pen? Prima, daar gaat het om.
Trouwens.....als gevolg van dit alles...heb ik mij zojuist na lange afwezigheid weer als MAG-lid gemeld.
 
Laatst bewerkt:
Enneh..over Brussel gesproken: "Maar nu is amendement 301 aangenomen: "acties om ongevallen te verminderen onder kwetsbare gebruikers, met name gebruikers van tweewielige voertuigen, voetgangers in stedelijke omgevingen en oudere bestuurders"

Met name gebruikers van tweewielige voertuigen en oudere bestuurders klinkt mij als muziek in de oren. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan