Onderstaande onlangs gelezen in het clubblad van één van de twee Nederlandse zijspanclubs. Bij de andere komt het waarschijnlijk binnenkort in het clubblad.
Hoe wordt hierover binnen “Het Forum” gedacht?
Ledenvergadering 2013. Een idee. Een voorstel. ‘k weet het eerlijk gezegd niet precies meer. Waar het echter in m’n herinnering op neer kwam: opheffen beide Nederlandse zijspanclubs en de leden hiervan onderbrengen in een Stichting. Deze Stichting, met een leidende functie voor de voorsteller, zou dan de belangen van de Nederlandse zijspanrijder gaan behartigen.
Behoudens de 15 minuten tijdens de ledenvergadering is hier nooit meer iets van vernomen. Bij de andere zijspanclub, waar dit idee ook gepresenteerd zou worden, is het niet veel anders gelopen. Eerlijk gezegd ook niet zo verwonderlijk of vergis ik me nu?
Toch heeft het mij al die tijd beziggehouden. De gedachte er achter (behartiging belangen zijspanrijders) was zo gek nog niet. Uitvoering aan deze gedachte heb ik nooit gegeven. Te druk; het komt nog wel; etc; etc. Je kent dat vast wel.
Inmiddels begint de belangenbehartiging van de Nederlandse zijspanrijders toch enige vorm te krijgen. Zie het stukje van enige tijd geleden over de Federatie in oprichting. Een (mogelijk onbedoeld) gevolg van de samenwerking van beide Nederlandse zijspanclubs in de commissie Wet- en Regelgeving. De Federatie, een nationaal gebeuren van goedbedoelende en hardwerkende vrijwilligers. Maar of hiermee in de wereld van professionals de spreekwoordelijke deuk in het pakje boter kan worden geslagen? Ik betwijfel het . Nationaal. Laat staan internationaal. Want daar komt tenslotte ook een groot gedeelte van de regelgeving vandaag waar we ons vroeg of laat aan te houden hebben.
Je rechtsbijstand probeer je niet zelf te regelen. Daarvoor sluit je je aan bij een grotere professionele partij. Waarom dan niet voor onze belangenbehartiging?
Hiermee kom ik bij m’n punt: De MAG. Wat de MAG is weten we natuurlijk allemaal. De MAG als grote professionele internationale partij is er voor en door motorrijders. Zijspanrijders zijn ook motorrijders. Maar zijspanrijders hebben met andere regels te maken. Doet de MAG daar iets voor? Geen idee. Weet de MAG überhaupt wel dat zijspanrijders bestaan? Ja zeker wel. (oud) bestuursleden van de MAG rijden ook zijspan en recentelijk werd bijna een geheel nummer van MAG-A-ZINE (het verenigingsblad van de Motorrijders Actie Groep) aan zijspanrijden besteed.
Het is dus misschien geen slecht idee om de MAG eens te vragen wat ze voor ons als motorclub, en specifiek een zijspanclub zijnde, kunnen doen.
Maar verder denkende: het zou heel goed kunnen dat wij als kleine specifieke groep binnen de MAG ondersneeuwen bij de rest. Een reëel risico of niet? Ook daar kunnen we een toelichting op vragen.
Volgens mij maken we in ieder geval hier minder kans op als beide zijspanclubs in Nederland in deze de handen ineenslaan en gezamenlijk naar de MAG gaan met de vraag “wat kunnen jullie voor ons als zijspanrijders betekenen”. Nationaal en Internationaal.
En nu droom ik even verder: beide zijspanclubs sluiten zich aan bij de MAG. De MAG gaat zich specifiek inzetten voor de zijspanrijders (apart stukje periodiek in MAG-A-ZINE?); niet verenigde zijspanrijders voelen zich geroepen en sluiten zich aan; binnen de MAG in Nederland wordt een aparte groep gevormd specifiek voor zijspan rijders; dit krijgt Internationale navolging (ten behoeve van de zeer vele zijspanrijders in met name België; Duitsland en Frankrijk).
Het overwegen waard? Laat je gedachten er eens overgaan.
Hoe verder?
Ik geloof niet in “van gedachten wisselen via een clubblad’. Dat werkt niet. Alleen al door het feit dat de lezer de geschreven tekst anders kan interpreteren dan dat de schrijver het bedoeld heeft. Onnodige misverstanden tot gevolg. Nee persoonlijk overleg is veel beter. Daarom nodig ik iedere zijspanrijder in Nederland (verenigd en onverenigd, maar denk ook aan de vele zijspanrijders in de UDCN en de MZCH) uit om hierover eens in persoon van gedachten te wisselen. Doel: het uitnodigen van de MAG met de vraag wat zij voor de zijspanrijders kunnen (gaan?) betekenen. Te hoog gegrepen? Te grote groep? Dan, als eerste stap, nodig ik hierbij de besturen van beide Nederlandse zijspanverenigingen (HDW en NVZ) uit om hierover eens van gedachten te wisselen.
Alternatief: er wordt een bijeenkomst georganiseerd voor alle zijspanrijders in Nederland en de MAG met als doel te bespreken wat de MAG specifiek voor de zijspanrijders kan doen.
Verder: de MAG maakt o.a. als enige Nederlandse organisatie deel uit van de Federation of European Motorcyclists' Associations (FEMA), de overkoepelende organisatie van Europese motorrijdersorganisaties. Op dit moment zijn er 25 belangenorganisaties uit 20 Europese landen aangesloten bij de FEMA. De FEMA is de enige belangenbehartiger voor motorrijders met een permanent kantoor in Brussel.
Dus ik denk dat als we onze belangen als zijspanrijders behartigt willen zien dan maken we bij de MAG de meeste kans.
Denk er eens over.
In deze dus verdere communicatie “in persoon” en niet via het clubblad. Uiteraard wordt je wel via het clubblad over het verdere verloop op de hoogte gehouden.
Hoe wordt hierover binnen “Het Forum” gedacht?
Ledenvergadering 2013. Een idee. Een voorstel. ‘k weet het eerlijk gezegd niet precies meer. Waar het echter in m’n herinnering op neer kwam: opheffen beide Nederlandse zijspanclubs en de leden hiervan onderbrengen in een Stichting. Deze Stichting, met een leidende functie voor de voorsteller, zou dan de belangen van de Nederlandse zijspanrijder gaan behartigen.
Behoudens de 15 minuten tijdens de ledenvergadering is hier nooit meer iets van vernomen. Bij de andere zijspanclub, waar dit idee ook gepresenteerd zou worden, is het niet veel anders gelopen. Eerlijk gezegd ook niet zo verwonderlijk of vergis ik me nu?
Toch heeft het mij al die tijd beziggehouden. De gedachte er achter (behartiging belangen zijspanrijders) was zo gek nog niet. Uitvoering aan deze gedachte heb ik nooit gegeven. Te druk; het komt nog wel; etc; etc. Je kent dat vast wel.
Inmiddels begint de belangenbehartiging van de Nederlandse zijspanrijders toch enige vorm te krijgen. Zie het stukje van enige tijd geleden over de Federatie in oprichting. Een (mogelijk onbedoeld) gevolg van de samenwerking van beide Nederlandse zijspanclubs in de commissie Wet- en Regelgeving. De Federatie, een nationaal gebeuren van goedbedoelende en hardwerkende vrijwilligers. Maar of hiermee in de wereld van professionals de spreekwoordelijke deuk in het pakje boter kan worden geslagen? Ik betwijfel het . Nationaal. Laat staan internationaal. Want daar komt tenslotte ook een groot gedeelte van de regelgeving vandaag waar we ons vroeg of laat aan te houden hebben.
Je rechtsbijstand probeer je niet zelf te regelen. Daarvoor sluit je je aan bij een grotere professionele partij. Waarom dan niet voor onze belangenbehartiging?
Hiermee kom ik bij m’n punt: De MAG. Wat de MAG is weten we natuurlijk allemaal. De MAG als grote professionele internationale partij is er voor en door motorrijders. Zijspanrijders zijn ook motorrijders. Maar zijspanrijders hebben met andere regels te maken. Doet de MAG daar iets voor? Geen idee. Weet de MAG überhaupt wel dat zijspanrijders bestaan? Ja zeker wel. (oud) bestuursleden van de MAG rijden ook zijspan en recentelijk werd bijna een geheel nummer van MAG-A-ZINE (het verenigingsblad van de Motorrijders Actie Groep) aan zijspanrijden besteed.
Het is dus misschien geen slecht idee om de MAG eens te vragen wat ze voor ons als motorclub, en specifiek een zijspanclub zijnde, kunnen doen.
Maar verder denkende: het zou heel goed kunnen dat wij als kleine specifieke groep binnen de MAG ondersneeuwen bij de rest. Een reëel risico of niet? Ook daar kunnen we een toelichting op vragen.
Volgens mij maken we in ieder geval hier minder kans op als beide zijspanclubs in Nederland in deze de handen ineenslaan en gezamenlijk naar de MAG gaan met de vraag “wat kunnen jullie voor ons als zijspanrijders betekenen”. Nationaal en Internationaal.
En nu droom ik even verder: beide zijspanclubs sluiten zich aan bij de MAG. De MAG gaat zich specifiek inzetten voor de zijspanrijders (apart stukje periodiek in MAG-A-ZINE?); niet verenigde zijspanrijders voelen zich geroepen en sluiten zich aan; binnen de MAG in Nederland wordt een aparte groep gevormd specifiek voor zijspan rijders; dit krijgt Internationale navolging (ten behoeve van de zeer vele zijspanrijders in met name België; Duitsland en Frankrijk).
Het overwegen waard? Laat je gedachten er eens overgaan.
Hoe verder?
Ik geloof niet in “van gedachten wisselen via een clubblad’. Dat werkt niet. Alleen al door het feit dat de lezer de geschreven tekst anders kan interpreteren dan dat de schrijver het bedoeld heeft. Onnodige misverstanden tot gevolg. Nee persoonlijk overleg is veel beter. Daarom nodig ik iedere zijspanrijder in Nederland (verenigd en onverenigd, maar denk ook aan de vele zijspanrijders in de UDCN en de MZCH) uit om hierover eens in persoon van gedachten te wisselen. Doel: het uitnodigen van de MAG met de vraag wat zij voor de zijspanrijders kunnen (gaan?) betekenen. Te hoog gegrepen? Te grote groep? Dan, als eerste stap, nodig ik hierbij de besturen van beide Nederlandse zijspanverenigingen (HDW en NVZ) uit om hierover eens van gedachten te wisselen.
Alternatief: er wordt een bijeenkomst georganiseerd voor alle zijspanrijders in Nederland en de MAG met als doel te bespreken wat de MAG specifiek voor de zijspanrijders kan doen.
Verder: de MAG maakt o.a. als enige Nederlandse organisatie deel uit van de Federation of European Motorcyclists' Associations (FEMA), de overkoepelende organisatie van Europese motorrijdersorganisaties. Op dit moment zijn er 25 belangenorganisaties uit 20 Europese landen aangesloten bij de FEMA. De FEMA is de enige belangenbehartiger voor motorrijders met een permanent kantoor in Brussel.
Dus ik denk dat als we onze belangen als zijspanrijders behartigt willen zien dan maken we bij de MAG de meeste kans.
Denk er eens over.
In deze dus verdere communicatie “in persoon” en niet via het clubblad. Uiteraard wordt je wel via het clubblad over het verdere verloop op de hoogte gehouden.