Mag je tussen de file door?

Ok, voor zover ik weet:

a. Tussen de file door rijden met een motor wordt gedoogd in nederland, maar alleen onder de voorwaarden:
1. dat de motorrijder niet harder rijdt dan 40 km/u Bij hogere snelheden moet de motorrijder weer gewoon op de rijbaan tussen de auto's rijden
2. De motorrijder mag niet sneller dan met een maximale snelheidsverschil van 10 km/u de auto's inhalen/voorbij rijden.

Verder zijn gevarenlichten of toeteren of bellen niet toegestaan...je mag gebruik maken van de ruimte die je krijgt van auto-bestuurders, maar mag je doorgang niet afdwingen...

Verder (en dit is CRUCIAAL om te weten) mag je op een weg met 1 rijstrook (als bijvoorbeeld er een dubbel-doorgetrokken-streep tussen de rijbanen staat) niet inhalen over de doorgetrokken streep en niet rechts inhalen.
Echter, de auto links inhalen op dezelfde rijstrook is dan wel toegestaan!, wanneer de auto daar voldoende ruimte voor laat! Een uitzondering op deze situatie betreft een weg met een inhaalverbod-bord...daar mag je gewoon nooit inhalen.

Dus: inhalen op dezelfde rijstrook, mag, zolang je het aan de linkerkant doet en de doorgetrokken streep niet overgaat...

Jij bent echt hardleers. . . HET WORDT NIET GEDOOGD! HET IS NIET VERBODEN EN DUS TOEGESTAAN! Iets wat NIET is verboden, kan niet worden gedoogd!
 
Laatst bewerkt:
Ok, voor zover ik weet:

a. Tussen de file door rijden met een motor wordt gedoogd in nederland, maar alleen onder de voorwaarden:
1. dat de motorrijder niet harder rijdt dan 40 km/u Bij hogere snelheden moet de motorrijder weer gewoon op de rijbaan tussen de auto's rijden
2. De motorrijder mag niet sneller dan met een maximale snelheidsverschil van 10 km/u de auto's inhalen/voorbij rijden.


Dus: inhalen op dezelfde rijstrook, mag, zolang je het aan de linkerkant doet en de doorgetrokken streep niet overgaat...
Om het kort te houden:
A = onzin
1 = onzin
2 = onzin

En oom agent het niet eng vind...
 
Nee, Gilles, en dat weet zelf ook wel. Dat komt omdat het gevaar bestaat dat men alleen de linker of rechter kant ziet en denk: "Oh, hij/zij wil invoegen. Nah, dan wissel ik even heeft tie de ruimte"
Net zoals het ook niet handig is om in een parkeervak met voor en achter je ook geparkeerde auto's je alarmverlichting aan te doen. (zo van; ik sta er maar even meneer van de parkeerbelastingdient) Achteropkomende verkeer ziet alleen de linkerkant en denk: Shit die gaat uitvoegen...
Nou, ik doe nooit knippertjes aan hoor, alarmlichten heb ik niet eens trouwens. Maar hoe het tot verwarring kan leiden snap ik niet echt. Als iemand ruimte zou willen maken gaat ie dan toch van je vandaan, en niet naar je toe :?

Dat van die geparkeerde auto's klopt dan weer wel. Is ook echt stom trouwens, want het betekent inderdaad alleen maar: IK HEB NIET BETAALD!! :P
 
Nou, ik doe nooit knippertjes aan hoor, alarmlichten heb ik niet eens trouwens. Maar hoe het tot verwarring kan leiden snap ik niet echt. Als iemand ruimte zou willen maken gaat ie dan toch van je vandaan, en niet naar je toe :?

Dat van die geparkeerde auto's klopt dan weer wel. Is ook echt stom trouwens, want het betekent inderdaad alleen maar: IK HEB NIET BETAALD!! :P
Wel als die denk dat te doen door te wisselen. Maar ja, als iedereen zou kijken, denken, logisch zou handelen hadden we geen problemen en verzekeringen e.d. nodig....

Maarre, mocht jij nou al Bans uitdelen aan gedoogkneuzen? :+
 
Wel als die denk dat te doen door te wisselen. Maar ja, als iedereen zou kijken, denken, logisch zou handelen hadden we geen problemen en verzekeringen e.d. nodig....

Maarre, mocht jij nou al Bans uitdelen aan gedoogkneuzen? :+
Ik ben nog aan het nadenken over hoe dat automatisch geregeld kan worden :P
 
Jij bent echt hardleers. . . HET WORDT NIET GEDOOGD! HET IS NIET VERBODEN EN DUS TOEGESTAAN! Iets wat NIET is verboden, kan niet worden gedoogd!

Nee...jij bent gewoon een beetje dom... Als iets niet verboden is...dan kan het ook niet gedoogd worden, inderdaad...

maar de vraag is, wat is er dan verboden?

De reden dat het 'gedoogd' heet, en dus ook zo in de volksmond gebruikt wordt...is omdat het VERBODEN IS OM IEMAND RECHTS IN TE HALEN!

Als je tussen de file doorrijdt, rij je tussen de meest linker rijstrook en de rijstrook ernaast...je haalt dus de automobilist die op de meest linker rijstrook rijdt RECHTS in. Dit is ten alle tijden VERBODEN

Je zou dus door een agent bekeurd KUNNEN WORDEN voor het rechts inhalen! (zie mijn vorige post)

En als iets verboden is, maar vanwege de coulantie van de situatie toch door de vingers wordt gezien, gezien het feit dat motorrijders ernstig letsel oplopen wanneer zij aangereden worden wanneer achteropkomend verkeer niet remt, WORDT DIT GEDOOGD!

Case closed...

Ga anders maar weer even terug naar de verkeersles...
 
Laatst bewerkt:
Nee...jij bent gewoon een beetje dom... Als iets niet verboden is...dan kan het ook niet gedoogd worden inderdaad...maar de vraag is, wat is er dan verboden?

De reden dat het 'gedoogd' heet, en dus ook zo in de volksmond gebruikt wordt...is inderdaad dat het VERBODEN IS OM IEMAND RECHTS IN TE HALEN!

Als je tussen de file doorrijdt, rij je tussen de meest linker rijstrook en de rijstrook ernaast...je haalt dus de automobilist die op de meest linker rijstrook rijdt RECHTS in. Dit is ten alle tijden VERBODEN

En als iets verboden is, maar vanwege de coulantie van de situatie toch door de vingers wordt gezien, gezien het feit dat motorrijders ernstig letsel oplopen wanneer zij aangereden worden wanneer achteropkomend verkeer niet remt, WORDT DIT GEDOOGD!

Nu jij weer...

In een file situatie vervalt het expliciete verbod om rechts in te halen. Ook is het NIET verboden om op dezelfde rijstrook iemand in te halen. Het is alleen niet verstandig om bij een gangetje van 80 km/u iemand over dezelfde rijstrook in te halen, omdat je dan de algemene verkeersveiligheid in gevaar brengt en dus een artikeltje 5 aan je broek krijgt.

I rest my case. . .

Maar ach geloof wat je wil geloven. Gelukkig zijn er zat rechterlijke uitspraken die in voordeel pleiten van de triplerende motorrijden en dit zou onmogelijk zijn als het tripleren gedoogd zou worden.
 
Laatst bewerkt:
De reden dat het 'gedoogd' heet, en dus ook zo in de volksmond gebruikt wordt...is inderdaad dat het VERBODEN IS OM IEMAND RECHTS IN TE HALEN!

Als je tussen de file doorrijdt, rij je tussen de meest linker rijstrook en de rijstrook ernaast...je haalt dus de automobilist die op de meest linker rijstrook rijdt RECHTS in. Dit is ten alle tijden VERBODEN

En als iets verboden is, maar vanwege de coulantie van de situatie toch door de vingers wordt gezien, gezien het feit dat motorrijders ernstig letsel oplopen wanneer zij aangereden worden wanneer achteropkomend verkeer niet remt, WORDT DIT GEDOOGD!

Case closed...

Ga anders maar weer even terug naar de verkeersles...
Ik kan wel twee situaties bedenken waarin je rechts mag inhalen hoor... de 1e is op en vlak voor een rotonde... de 2e ... raad es? :P
 
feit blijft:
Zijn jullie het eens met mijn stelling dat je iemand links mag inhalen op dezelfde rijstrook wanneer je niet over de dubbel doorgetrokken streep komt, en er geen inhaal-verbodsbord staat? of zou dit van agent tot agent verschillen?
 
Laatst bewerkt:
feit blijft:
Zijn jullie het eens met mijn stelling dat je iemand links mag inhalen op dezelfde rijstrook wanneer je niet over de dubbel doorgetrokken streep komt, en er geen inhaal-verbodsbord staat?

Zoals ik al zei 'het inhalen over dezelfde rijstrook is niet verboden'. Alleen heb je problemen met algemene gevaarszetting en dus artikel 5, als je het in een verkeerde situatie doet.
 
Ok, voor zover ik weet:

a. Tussen de file door rijden met een motor wordt gedoogd in nederland, maar alleen onder de voorwaarden:
1. dat de motorrijder niet harder rijdt dan 40 km/u Bij hogere snelheden moet de motorrijder weer gewoon op de rijbaan tussen de auto's rijden
2. De motorrijder mag niet sneller dan met een maximale snelheidsverschil van 10 km/u de auto's inhalen/voorbij rijden.

Verder zijn gevarenlichten of toeteren of bellen niet toegestaan...je mag gebruik maken van de ruimte die je krijgt van auto-bestuurders, maar mag je doorgang niet afdwingen...

Verder (en dit is CRUCIAAL om te weten) mag je op een weg met 1 rijstrook (als bijvoorbeeld er een dubbel-doorgetrokken-streep tussen de rijbanen staat) niet inhalen over de doorgetrokken streep en niet rechts inhalen.
Echter, de auto links inhalen op dezelfde rijstrook is dan wel toegestaan!, wanneer de auto daar voldoende ruimte voor laat! Een uitzondering op deze situatie betreft een weg met een inhaalverbod-bord...daar mag je gewoon nooit inhalen.

Dus: inhalen op dezelfde rijstrook, mag, zolang je het aan de linkerkant doet en de doorgetrokken streep niet overgaat...

Motorplatform

Hier staat in
Ik quote:
Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden.
 
Op zich hebt u als motorrijder geen recht op de ruimte tussen de rijen auto’s, maar het expliciete verbod hier te rijden is in 1991 opgeheven. Het is van belang uw gedrag aan te passen aan de verkeerssituatie.


Is een kopie van de site van het ministerie van verkeer en waterstaat


Doe jij in de file maar niet recht inhalen :W
 
Hee, dankzij relnicht Gilles begint het feestje weer *O* Bier en chips, check...

Maar goed, volgens mij zijn we inmiddels zover met discussiëren dat iedereen het erover eens is dat onze vrienden van de pliesie er geen moeite mee hebben, mits je bepaalde regels in acht neemt.

M.a.w. alleen de semantische discussie over of het gedoogd of toegestaan is blijft over. Ach, ook leuk ;)

Mocht ik me met het woord relnicht iets teveel vrijheid permitteren, bij voorbaat excuses ;)
 
Laatst bewerkt:
1. dat de motorrijder niet harder rijdt dan 40 km/u Bij hogere snelheden moet de motorrijder weer gewoon op de rijbaan tussen de auto's rijden

Niet juist geformuleerd. De motorrijder mag niet harder dan 50 km/u door de file heen.
Als de auto's dus 40 km/u rijden en jij als motorrijder 50, dan mag dat. Boven de 50 moet je invoegen.
 
Nu vraag ik mij af:
Wie is er wel eens aangehouden voor het door de file doorrijden?
Nopes... en al meerdere keren ook politie gepasseerd (of door de politie gepasseerd die zelf over de vluchtstrook reden (wat ze mogen natuurlijk - dit was geen verwijt)). Ook wel es achter een motoragent door de file gereden. Allemaal geen probleem :)
 
Niet juist geformuleerd. De motorrijder mag niet harder dan 50 km/u door de file heen.
Als de auto's dus 40 km/u rijden en jij als motorrijder 50, dan mag dat. Boven de 50 moet je invoegen.
Onzin!
(sorry dat ik het een beetje kort hou...)
 
Laatst bewerkt:
Nu vraag ik mij af:
Wie is er wel eens aangehouden voor het door de file doorrijden?
Ik niet, maar meen hier ergens op het forum (of op meuk) wel iemand. Maar dat was dan omdat die persoon te hard reed ofzo. Klonk als een lullige boete overigens. Irritant, geen idee meer waar ik dat las.
 
Ik niet, maar meen hier ergens op het forum (of op meuk) wel iemand. Maar dat was dan omdat die persoon te hard reed ofzo. Klonk als een lullige boete overigens. Irritant, geen idee meer waar ik dat las.
Ja, volgens mij was hij degene die ook in beeld was bij wegmisbruikers ofzo...
 
Ik niet, maar meen hier ergens op het forum (of op meuk) wel iemand. Maar dat was dan omdat die persoon te hard reed ofzo. Klonk als een lullige boete overigens. Irritant, geen idee meer waar ik dat las.
Jazeker is dat gebeurd. Met als argument; te hard voor de situatie. Niet als te hard in de zin van snelheidsovertreding..
 
Terug
Bovenaan Onderaan