makkelijkste manier zware motor van zij standaard halen

Heb je het kunnen vinden in de procedures?
Ik heb net nog even zitten zoeken (vlugjes) en kan er niets over vinden. Tijdens mijn lessen ook altijd opgestapt en dan de standaard pas ingeklapt. Zelf aan het begin van beide examens (vorig jaar)
 
CBR vind ik niet helemaal juist met "motor alleen op 2 wielen staan, zonder zijstandaard / beugel, dan op de motor stappen", dat vraagt naar mij sinds om problemen. Je doet namelijk op 1 been balanceren, 2de been eroverheen gooien en de motor blijven balanceren, dat is een aardige moeilijk! zeker als het hard waait....

Een motor kan het niet aan dat je eerst gaat zitten met zij standaard / middenbok? ik ben 62 Kg, geen probleem, niks verbogen.... als het wel zou buigen, dan deugt de kwaliteit niet.
 
CBR vind ik niet helemaal juist met "motor alleen op 2 wielen staan, zonder zijstandaard / beugel, dan op de motor stappen", dat vraagt naar mij sinds om problemen. Je doet namelijk op 1 been balanceren, 2de been eroverheen gooien en de motor blijven balanceren, dat is een aardige moeilijk! zeker als het hard waait....

Een motor kan het niet aan dat je eerst gaat zitten met zij standaard / middenbok? ik ben 62 Kg, geen probleem, niks verbogen.... als het wel zou buigen, dan deugt de kwaliteit niet.
Mijn 105 kg levert wat dat betreft ook geen problemen op.
 
CBR vind ik niet helemaal juist met "motor alleen op 2 wielen staan, zonder zijstandaard / beugel, dan op de motor stappen", dat vraagt naar mij sinds om problemen. Je doet namelijk op 1 been balanceren, 2de been eroverheen gooien en de motor blijven balanceren, dat is een aardige moeilijk! zeker als het hard waait....

Een motor kan het niet aan dat je eerst gaat zitten met zij standaard / middenbok? ik ben 62 Kg, geen probleem, niks verbogen.... als het wel zou buigen, dan deugt de kwaliteit niet.
Niettemin staat in de instructieboekjes van de meeste motoren dat je niet op de motor mag zitten als-ie op de standaard staat… Maar goed, normaliter zal-ie niet onmiddellijk afbreken (na verloop van tijd wel meer speling krijgen op het schanierpunt en/of gaan verbuigen), en ik neem aan dat je niet eerst een uurtje gaat zitten alvorens je de motor rechtop zet. Verder moet iedereen lekker zelf weten wat-ie doet, maar geometrie is handig, als je er gebruik van weet te maken.
 
Niettemin staat in de instructieboekjes van de meeste motoren dat je niet op de motor mag zitten als-ie op de standaard staat… Maar goed, normaliter zal-ie niet onmiddellijk afbreken (na verloop van tijd wel meer speling krijgen op het schanierpunt en/of gaan verbuigen), en ik neem aan dat je niet eerst een uurtje gaat zitten alvorens je de motor rechtop zet. Verder moet iedereen lekker zelf weten wat-ie doet, maar geometrie is handig, als je er gebruik van weet te maken.
Als je met erop stappen gelijk de motor naar rechts trekt, is er niets aan de hand lijkt me.
 
Ik doe het dus zo "als het niet moet". Maar dat ik daar nu last van heb? Nee! Gewoon even kracht zetten naar rechts en het ding staat rechtop.
 
Mensen die klein zijn kunnen beter een kleine motor aanschaffen })
 
Ik ren altijd naar mijn motor en maak een sliding, flying-kick de standaard weg zodat ik onder de motor door kan schuiven en spring aan de andere kant met een achterwaartse salto op 't zadel. Is niet de makkelijkste manier maar handig voordeel is dat ik mijn oliepeil kan checken in 't glaasje tijdens de sliding.

Volgens mijn instructeur moest dit zo maar bij het examen deed de CBR examinator zo van "hmm mja, hoeft niet perse".
 
Bij mijn bandit deed ik eerst de standaard en liet de motor wat naar me toe vallen, daarna been erover. Zo deed ik het op de trapfiets ook. (Motorisch flexibel als gewapend beton).

Nu heb ik een grote adventure motor, en kreeg bij het proefrijden al de tip om de motor op de zijstandaard te laten staan en t stuur naar rechts te draaien. Sterker nog, menig adventure rijder stapt gewoon op de linker voetsteun, en gooit zn been erover alsof ze op een paard stappen.
 
Nu heb ik een grote adventure motor, en kreeg bij het proefrijden al de tip om de motor op de zijstandaard te laten staan en t stuur naar rechts te draaien. Sterker nog, menig adventure rijder stapt gewoon op de linker voetsteun, en gooit zn been erover alsof ze op een paard stappen.
Klopt😆
Heb ik al vaak gezien, maar wat wil je ook met zo’n machine die vaak hoger is dan de berijder🤷‍♂️
 
(Motorisch flexibel als gewapend beton).
Ha! dan ben jij nog soepel in vergelijking met mij. Mijn onder rug is een soort verstevigde betonpaal.
Omdat na een volle dag rijden mijn rug een beetje begint door te zakken, ik ga "ronder" zitten zeg maar heb ik een rugsteun gemonteerd. Daardoor is het opstappen nog lastiger..
Ik stap op de brommer, die altijd op de zijstandaard staat, op via rechts; op het stepje en ik zwaai als een jonge god mijn been er over.
 
Laatst bewerkt:
En ook ik ben in zijn geheel zo flexibel als een betonnen viaduct pijler. Daarom doe ik het dan ook al 30 jaar "verkeerd", ook toen met lessen en rijexamen. Ik ga toch echt er eerst opzitten en dan de standaard eraf. En ik zie geen enkele geldige aanleiding, in wat voor vorm dan ook, om daar in de rest van mijn motorleven verandering in te brengen.
 
Een motor kan het niet aan dat je eerst gaat zitten met zij standaard / middenbok? ik ben 62 Kg, geen probleem, niks verbogen.... als het wel zou buigen, dan deugt de kwaliteit niet.
Als je zo op wil stappen moet je dat vooral doen, dat is tenslotte de makkelijkste manier.

Maar zorg er dan wel voor dat je geen gewicht op t zadel laat rusten voor je je zijstandaard inklapt. De motor dus oprichten en inklappen voor je gaat zitten.

De reden daarvoor.... is idd, dat de constructie niet is ontworpen op dat extra gewicht.
Als je dat zelf niet snapt, dan deugt jouw kennis over motoren niet, dat heeft nl niets te maken met kwaliteit maar alles met de berekening waar de constructie tegen zou moeten kunnen. Die is nl niet berekend op 62kg of meer op zo'n grote arm van het draaipunt.

62 kilo ???? Weet je dat zeker ? Bij welke lengte dan ??
 
Sterker nog, menig adventure rijder stapt gewoon op de linker voetsteun, en gooit zn been erover alsof ze op een paard stappen.

Klopt, maar daar zit ook een verschil in vergeleken met eerst op het zadel gaan zitten.

Iets met massa, arm, kracht enz. Voetsteun zit dicht bij de bevestiging jiffy vergeleken met t zadel, ik gok bij de meeste motoren 4 /5/ 6 x zoveel, wat in de berekening heel erg veel verschil gaat maken.
 
Als je zo op wil stappen moet je dat vooral doen, dat is tenslotte de makkelijkste manier.

Maar zorg er dan wel voor dat je geen gewicht op t zadel laat rusten voor je je zijstandaard inklapt. De motor dus oprichten en inklappen voor je gaat zitten.

De reden daarvoor.... is idd, dat de constructie niet is ontworpen op dat extra gewicht.
Als je dat zelf niet snapt, dan deugt jouw kennis over motoren niet, dat heeft nl niets te maken met kwaliteit maar alles met de berekening waar de constructie tegen zou moeten kunnen. Die is nl niet berekend op 62kg of meer op zo'n grote arm van het draaipunt.

62 kilo ???? Weet je dat zeker ? Bij welke lengte dan ??

Zij standaard is geen probleem. Daar kan ik inderdaad de motor zonder te zitten op de zadel nog optillen. Van de bok halen zonder erop te zitten is een uitdaging. 217 kilo motor gewicht hou ik niet tegen als deze een bepaalde kant op wilt.....
 
Als je zo op wil stappen moet je dat vooral doen, dat is tenslotte de makkelijkste manier.

Maar zorg er dan wel voor dat je geen gewicht op t zadel laat rusten voor je je zijstandaard inklapt. De motor dus oprichten en inklappen voor je gaat zitten.

De reden daarvoor.... is idd, dat de constructie niet is ontworpen op dat extra gewicht.
Als je dat zelf niet snapt, dan deugt jouw kennis over motoren niet, dat heeft nl niets te maken met kwaliteit maar alles met de berekening waar de constructie tegen zou moeten kunnen. Die is nl niet berekend op 62kg of meer op zo'n grote arm van het draaipunt.

62 kilo ???? Weet je dat zeker ? Bij welke lengte dan ??
snap niet waar je dit vandaan haalt, want die zijstandaard kan daar gewoon wel tegen. of zou het moeten kunnen. die wordt namelijk hoofdzakelijk in zijn lengterichting belast.
of mogen wereldreizigers met een volbeladen motor hun zijstandaard ook niet gebruiken ?
 
Die van mij is super geavanceerd, mijn standaard klapt gewoon zelf in ( nadeel is dat je dan je motor op moet rapen):
E3BA232D-41EC-484F-9206-23CC566829C8.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Eerder met de veel lichtere Guzzi was dat ook zo, en omdat die jiffy net te ver naar voren zat kon je die niet op de jiffy zetten terwijl je er op zat.
Was nooit een probleem, tot ik een zweepslag links kreeg op het werk.
Heb mijn vrouw de jiffy uit moeten laten klappen thuis om af te kunnen stappen.
K75 klapt in als je de koppeling inknijpt, redelijk uniek volgens mij.
 
Ik heb geleerd dat je pas opstapt nadat je de motor van de standaard gehaald hebt. Opstappen en dan jiffy inklappen was (is) uit den boze.
Ik stap altijd eerst op. Dan leunt ie nog op de jiffy. Minste kans dat je hem omduwt tijdens het opstappen. Jiffy is sterk zat, je kan rustig op de motor zitten met de voeten op de stepjes als ie op de Jiffy staat. Zelfs met mijn motor met 30 jaar pekel ervaring heb ik daar alle vertrouwen in en gaat ook nog steeds goed.
 
snap niet waar je dit vandaan haalt, want die zijstandaard kan daar gewoon wel tegen. of zou het moeten kunnen. die wordt namelijk hoofdzakelijk in zijn lengterichting belast.
of mogen wereldreizigers met een volbeladen motor hun zijstandaard ook niet gebruiken ?

Iets met krachten. Afstand is daarbij belangrijk. Afstand voetsteun <--> as van jiffy / afstand zadel <--> as van jiffy.

Denk je dat die wereldreiziger zoveel gewicht achterop gooit als een volwassen man ?
Met z'n tweeën opstappen terwijl ie op de jiffy staat en beiden je gewicht volledig op het zadel laten rusten, dat zou dus ook nog prima moeten kunnen volgens jou ?

Ik snap dat mijn redenatie niet 100% is, daarom begon hij er ook mee, dat als je dat zo gewend bent, je dat prima zo kunt blijven doen.
Mijn enige opmerking daarbij : alleen klap dan de jiffy in voor je je gewicht volledig op het zadel laat rusten.
 
Ik stap altijd eerst op. Dan leunt ie nog op de jiffy. Minste kans dat je hem omduwt tijdens het opstappen. Jiffy is sterk zat, je kan rustig op de motor zitten met de voeten op de stepjes als ie op de Jiffy staat. Zelfs met mijn motor met 30 jaar pekel ervaring heb ik daar alle vertrouwen in en gaat ook nog steeds goed.

Nu zit je met 2 voeten op de stepjes. Hoe klap je dan je jiffy in ????

Er is toch enig moment dat je m recht zet, dan heb je toch je linker voet aan de grond en dan is t toch het handigst om bij het terugzetten op het stepje gelijk die jiffy ff terug te klappen :?

Ik zou zelfs al niet kunnen bedenken waarom je met 2 voeten op je stepjes op de motor wilt zitten terwijl je motor nog op de jiffy staat, dat zit toch helemaal niet lekker :? :X

Ik begin echt aan +/- 30.000 x opstappen te twijfelen als ik dit soort dingen lees ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan