Materiaal voor wielas

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Wil voor m'n nieuwe projectje een nieuwe vooras laten draaien --- ander wiel in voorvork..

welk materiaal zou ik hiervoor moeten nemen..


ps. het word geen holle as (dia te klein)
 
RVS (zeker 304 niet) is niet beroerder te verspanenen dan bv 42chroomstaal, je moet alleen weten hoe je dat moet doen. Bv de juiste beitel en snijsnelheid gebruiken, dan gaat het best goed.
Is een mooie oplossing, Maikel84? Maar wel zwaar? Of 304 veel zwaarder is dan bv assenstaal...
Echt niet merkbaar, hoor! Verchromen en naslijpen?? Je hebt het niet over hardverchromen, maar over sierverchromen en met de dikte kun je rekening houden en bepaalde gedeelten hoeven niet eens verchroomd te worden, die kunnen afgedekt worden...
Een goede soort gelegeerd aluminium kan ook, maar is weer duur.
Ik zou zeker geen automatenstaal gebruiken, dat is veel te zacht. Komt door het lood dat er inzit, voor de makkelijk verspaanbaarheid in draaiautomaten. Vandaar die naam.
En ook geen C35, zit te weinig koolstof in en is dan ook te zacht. De lagerpassingen gaan niet lang mee...
Assen uit fabriek zijn zeker van beter materiaal gebruikt en ook veredeld. Dit kan ik merken bij het verspanen van mijn eigen aangepaste assen.
En je moet echt zorgen voor radiussen in de overgangen naar andere diameters, anders krijg je scheuren en dat wil je niet...
 
Terug
Bovenaan Onderaan