Maximum snelheid in Nederland op autosnelwegen naar 130 km/h

ja klopt ze mogen volgens de wet nooit minder aangeven dan je eigenlijk rijdt dus bouwen fabrikanten een marge in van een paar procent.
denk aan banden slijtage andere bandenmaat.
voorbeeld maatje van mij die ook xt rijdt reed naast me hij heeft een R (allroad) dus met iets grover profiel.
als ik 80reed reedt hij 84 op zijn teller.
toen hij nieuwe banden had reden we precies even hard op de tellers.
 
Dat vat ik niet helemaal. Die marge is er vanwege de nauwkeurigheid van de meetapparatuur. Wat je suggereert is dat ze nu nauwkeuriger meten? Als ze niet nauwkeuriger meten, dan kun je bekeuringen tot 138 km/u aanvechten. Als je harder dan 130 rijdt, dan zegt de apparatuur met 2 sigma dat je harder dan 130 hebt gereden als ze 138 meten. Maar als ze je bekeuren wegens 134 km/u, dan is er een 15% kans dat je wegens de beperkte nauwkeurigheid van de meting toch eigenlijk minder dan 131 reed, en geen bekeuring had moeten krijgen. Ik zou dat wel 's precies willen weten. Dat die marge omlaag moet komt omdat politici dat willen, en die weten niet wat meetnauwkeurigheid is en waarom die marge er is.


Voor zover ik heb begrepen (en ik begrijp niet altijd alles helemaal juist) is dat men "vroeger" bij een max snelheid van 120 km/h een correcite uitvoert op de gemeten snelheid van 3% en pas de bekeuring opsturen als de "echte" snelheid boven de 125 km/h kwam. Dus eigenlijk een dubbele correctie, zodat je niet een bekeuring kon krijgen voor 1 km/h te hard. Dat is "nu" aangepast bij de max snelheid van 130 km/h naar de wettelijke correctie van 3%. "Nu" kun je dus wel een bekeuring krijgen voor 1 km/h te hard.

Weet niet of ik dat juist heb begrepen, maar daar komen we snel genoeg achter denk ik ;)
 
Wellicht is het jullie al opgevallen; in de afgelopen weken is er een verhoogde activiteit op ons wegennet om op verschillende wegvakken aan weerskanten van de snelweg borden A1 (maximum snelheid) te plaatsen met daarop het getal "120". Daar is een reden voor.

Per 1 september 2012 wordt de maximumsnelheid op autosnelwegen namelijk verhoogd naar 130 km/h, althans zo blijkt uit het Staatsblad:
Ik heb ze bijna alleen nog maar aan 1 kant (de middenberm) zien staan op meerdere snelwegen (A4, A10, A5)... niet aan weerskanten dus.

Was het niet zo dat op meerbaanswegen een gebod alleen geldt als aan weerskanten een bord is geplaatst?
 
omgekeerd is het wel zo, al vinden de duitsers dat helemaal niet leuk;
de in nederland gelden regels omtrent uitlaten/dB's, gelden voor nederlanders op hun nederlandse motor in duitsland ook.

maar de duitsers halen omgekeerd gewoon een goedkope truuk uit, door ervan uit te gaan dat een einde 130 gebodsbord zou impliceren dat je ''vollgas'' mag.
Dan moet je toch echt wel doof blind en dom zijn, wil je ontgaan zijn dat dat alleen in duitsland en dus niet in de omringende landen geld (voluit mogen gaan).

ze beginnen toch ook niet zomaar een ''coffeeshop'' in duitsland omdat het hier ook mag, zodat ze niet meer naar ons hoeven te komen?

maar eerlijk is eerlijk, het wordt er wel duidelijker op, voor iedereen. maar die rede is ''kwatsch''.
jammer is dat het ons weer inkomen scheelt.
 
Laatst bewerkt:
omgekeerd is het wel zo, al vinden de duitsers dat helemaal niet leuk;
de in nederland gelden regels omtrent uitlaten/dB's, gelden voor nederlanders op hun nederlandse motor in duitsland ook.

maar de duitsers halen omgekeerd gewoon een goedkope truuk uit, door ervan uit te gaan dat een einde 130 gebodsbord zou impliceren dat je ''vollgas'' mag.
Dan moet je toch echt wel doof blind en dom zijn, wil je ontgaan zijn dat dat alleen in duitsland en dus niet in de omringende landen geld (voluit mogen gaan).

ze beginnen toch ook niet zomaar een ''coffeeshop'' in duitsland omdat het hier ook mag, zodat ze niet meer naar ons hoeven te komen?

maar eerlijk is eerlijk, het wordt er wel duidelijker op, voor iedereen. maar die rede is ''kwatsch''.
jammer is dat het ons weer inkomen scheelt.

Ik weet niet wat de officiele reden nou eigenlijk is om het te veranderen, maar puur vanuit de logica gezien is het ook niet meer dan logisch dat het nu zo gaat.

Logisch is: Beperking wordt opgelegd (in dit geval max. snelheid) en wordt beeindigd met het algemene bord (dat witte dus met die zwarte strepen erdoor). Dus normale snelheid is 130 km/h, deze wordt beperkt door bord max 120 en dat wordt weer opgeheven door dat ronde witte bord met zwarte strepen dus mag je weer 130

Zoals het "in het verleden" dus was:

Normale max snelheid 120 km/h, "beperking" van max snelheid wordt 130 km/h (door het gebodsbord), de "beperking" wordt opgeheven en ineens moet je langzamer gaan rijden :')

Niet logisch dus aanpassen :Y

Vind ik persoonlijk een goede zet, maakt het namelijk voor iedereen weer duidelijk. Niet dat het veel veranderd natuurlijk, want er zijn nog voldoende wegen waar je toch gewoon verder 120 moet rijden :)
 
Scheelt het jou inkomen? :o

Ik vind het vooral een bende die enorme berg nieuwe borden overal.. maar het geeft wel duidelijkheid. Zo zijn er op de wegen waar ik vaak rij een aantal stukken 70 (in de bochten) waar geen eindbord stond en dus eigenlijk de hele snelweg er na 70 was.. Nu is duidelijk waar het weer 120 wordt (precies midden in de bocht :X )
 
Scheelt het jou inkomen? :o

Ik vind het vooral een bende die enorme berg nieuwe borden overal.. maar het geeft wel duidelijkheid. Zo zijn er op de wegen waar ik vaak rij een aantal stukken 70 (in de bochten) waar geen eindbord stond en dus eigenlijk de hele snelweg er na 70 was.. Nu is duidelijk waar het weer 120 wordt (precies midden in de bocht :X )

Volgens mij geldt ook in Nederland dat een bord in principe maar geldig is tot de volgende afrit/oprit, maar dat weet ik niet zeker. Zo moeten 100-borden in ieder geval bij elke oprit herhaald worden.
 
Volgens mij geldt ook in Nederland dat een bord in principe maar geldig is tot de volgende afrit/oprit, maar dat weet ik niet zeker. Zo moeten 100-borden in ieder geval bij elke oprit herhaald worden.
In dit geval een weg zonder op-, en/of afritten tot het einde van de weg :+ (A5)

Die borden worden "herhaald" bij elke oprit omdat het oprijdende verkeer anders niet weet dat het een 100-gebied is (ipv 120 of nu 130 zoals volgens de rvv alle snelwegen zijn).
Dat is niet omdat het gebod na de afrit opeens opgeheven is. (zoals op kleinere wegen bij gelijkwaardige kruisingen wel is, na een gelijkwaardige kruising is het weer 80 ipv 50/60 op een provinciaalse weg. Zo werd mij bij mn lessen elke keer gemeldt "gas! HIER! niet pas bij dat kut bord daar verderop, die is voor sukkels die de regels niet kennen." )
 
Volgens mij geldt ook in Nederland dat een bord in principe maar geldig is tot de volgende afrit/oprit, maar dat weet ik niet zeker. Zo moeten 100-borden in ieder geval bij elke oprit herhaald worden.

Ja dat is zo en ook logisch. Als op het stuk snelweg voor de oprit een snelheidsbeperking van 100 km/u geld en deze wordt niet net na de oprit herhaald dan geld weer 120 km/uur (straks dus 130) Immers de mensen die daar de snelweg op komen kunnen niet weten van de snelheidsbeperking op het stuk voor de oprit (hebben nooit het bordt 100 gezien).

Je kunt dan ook nooit beboet kunnen word voor het rijden van bijv. 120 omdat je altijd zou kunnen claimen dat je bij die oprit de snelweg op bent gekomen en nergens een bord max honderd hebt gezien.

Dus als na een oprit niet een max snelheid wordt herhaald is het gewoon weer de landelijke geldende maximale snelheid op snelwegen. (120 en straks 130)

Edit: Wat Raphaël-s dus ook zegt.
 
Laatst bewerkt:
Eerder gingen Denemarken en Luxemburg al over op 130 max: past ook meer bij de rest van de "Euro" landen. Dat is nu een gemeenschappelijk postieve "euro" regel.
 
Alleen hier gaat het dan weer op z'n Hollands: gezeur over waar dan die verhoging moet gaan gelden. Het liefst nergens of enkel korte stukjes.
Ik zeg overal 130 en dan de afritten 90,70,50. Is ook 'Europees'.
 
Alleen hier gaat het dan weer op z'n Hollands: gezeur over waar dan die verhoging moet gaan gelden. Het liefst nergens of enkel korte stukjes.
Ik zeg overal 130 en dan de afritten 90,70,50. Is ook 'Europees'.
Zijn al gevaarlijk veel mensen die dat doen... uitvoegen en voor ze ook maar met de gehele auto op de uitvoegstrook zijn vol op de rem.. zonder dat de bocht (honderden meters verderop pas) scherp is...
 
Fijne situatie gisterochtend op de A1 bij de grens. Er zijn momenteel werkzaamheden in Duitsland (A30) waardoor je daar 80 mag. Bij de grens (A1) wordt dit 70 (geen werkzaamheden meer, geen idee waarom je dan langzamer mag dan waar wel wordt gewerkt, maar vooruit).

Toen ik gisterochtend Nl in reed, stond er bij de grens een bord 120. Niet afgeplakt, en wel nog in het deel waar 1 rijbaan is afgesloten (waar je dus eind vorige week vanwege de werkzaamheden die nog tot november duren nog 70 mocht) ...
 
Laatst bewerkt:
We hebben nu dus:
-30, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 120 en 130.

Veel Franse auto's hebben een extra streepje op de snelheidsmeter bij de limieten (50, 90 en 130)

Als ze dat voor een nederlandse auto willen doen moet er een grotere snelheidsmeter in....

Wat een dramatische prutsers zijn het ook.
|( |( |( |( |( |(

Wel handig als je je nieuwe motor netjes met verschillende toerentallen wilt inrijden. Gewoon een rondje nederland doen en je aan de limieten houden. :X
 
Laatst bewerkt:
Uiterst belangrijk allemaal. Wie wordt hier nou niet beter van?

In volgorde van relevantie ;)

De gebruiker, mag wel 10km harder op die paar kilometer wat heul veul scheelt uhuh, echt wel

De overheid door de accijnzen en boetes

De verkeersbordenindustrie
 
Die laatste ook vooral ja :Y

Zag gister wel een heeel achterlijke.. 2 nieuwe borden aan beide kanten van de weg (hoewel ik op de meeste plaatsen het bord nog maar aan 1 kant zie staan... niet correct volgens mij en erg verwarrend), 50 cm erachter stonden nog 2 nieuwe ingepakt in plastic (waar ik doorheen kon zien dat er ook gewoon 120 op stond) _O-
Zit er dan echt zo weinig hersen in de mensen die dat plaatsen dat die niet even denkt van "hmm, 2 slaat nergens op.. toch even dubbelchecken bij mn baas of een collega ze hier niet al heeft geplaatst.." :X


Overigens vallen me ook weer andere borden op opeens, snelheidsborden met een zwart vlak eromheen (vierkante borden). Mijn vermoeden is dat die tegenwoordig een verandering van de limiet aangeven en de normale ronde een herhaling zijn? (Zoals in frankrijk de onderborden Rappel)
 
Terug
Bovenaan Onderaan