Maximum snelheid in Nederland op autosnelwegen naar 130 km/h

Hopelijk plaatsen ze dan ook 120 boven de Hectometer paaltjes :)

Precies, dat hoop ik ook, want straks weet je echt niet meer of je nu 100, 120 of 130 mag.... ja, op je "eigen" routes, zoals woon-werk maar rij je ergens waar je het niet kent.

En vergis je je, krijg je weer post van het cjib..... ze gaan echt wel meer geld binnen harken.
 
Nou.. met de hoeveelheid borden die er nu staat zou je geen rijbewijs mogen hebben als je dan niet weet hoe hard je ergens mag rijden.. dan ben je namelijk gewoon blind.
 
Zit er dan echt zo weinig hersen in de mensen die dat plaatsen dat die niet even denkt van "hmm, 2 slaat nergens op.. toch even dubbelchecken bij mn baas of een collega ze hier niet al heeft geplaatst.." :X
Ik ga ervan uit dat de mensen die ze neerzetten zelf best doorhebben wat er aan de hand is, maar dat ze zich al 1x te vaak gezeur op de kop hebben gehaald door er iets van te zeggen. Zo herken je de beste managers, die hebben een cultuur gekweekt waar iedereen schijt aan z'n baan heeft en niks meer doen dan het minimale!
 
Vond onderstaand stukje:


Experts waarschuwen voor verwarring rond snelheden


Vanaf zaterdag is het zover: op een groot deel van de Nederlandse snelwegen mag dan 130 kilometer per uur worden gereden. Vooral in het noorden van het land kunnen automobilisten voortaan flink doorblazen. In de Randstad blijft de maximumsnelheid vaak op 100 of 120 kilometer per uur staan. Experts waarschuwen echter voor verwarring bij de automobilist. "De nieuwe regels meer kwaad dan goed", zegt verkeersprofessor Ben Immers.

Diverse verkeersdeskundigen voorspellen, in het AD, dat automobilisten door de verschillen in maximumsnelheid het spoor bijster dreigen te raken. Door de variatie aan snelheden zijn bestuurders, volgens de ANWB, eerder geneigd hard te rijden.

"Automobilisten moeten constant opletten en heel alert zijn hoe hard ze waar en wanneer mogen rijden. Wij twijfelen of het voor iedereen duidelijk is. Je moet voortdurend nadenken, alert zijn en blijven kijken naar de borden om te zien wat er van je verwacht wordt", zegt Ad Vonk van de ANWB. Volgens de bond zou Rijkswaterstaat moeten aangeven waarom op bepaalde trajecten geen 130 mag worden gereden.

Wildgroei
Volgens verkeersprofessor Ben Immers (TU Delft, Katholiek Universiteit Leuven) is sprake van 'een wildgroei' aan maximumsnelheden. Op een groot aantal wegen wordt de maximum snelheid verhoogd naar 130, met vele uitzonderingen. Overdag geldt een lagere snelheid dan 's ochtends vroeg en 's avonds laat.

De hoogleraar noemt de nieuwe regels 'onduidelijk' en zou het risico op boetes en ongelukken groter zijn. Ook komt aldus Immers de verhoogde snelheid de doorstroming niet ten goede. "De variatie in snelheden zal leiden tot schokgolven", zegt hij. Volgens Immers doen de nieuwe regels meer kwaad dan goed.

Wisselen
In totaal gaat op 45 procent van de snelwegen de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Op het merendeel daarvan geldt de 130 de hele dag. Op het overige deel zal de snelheid gaan wisselen: in de avond en nacht mag er dan 130 kilometer per uur worden gereden, terwijl overdag de toegestane snelheid op 100 of 120 kilometer per uur zal liggen.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) verwacht dat er de komende tijd her en der nog wegen bij komen waar de snelheid omhoog kan. Dat is onder meer het geval op de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen. Daar moet nu 100 kilometer per uur gereden worden, maar na plaatsing van luchtkwaliteitsschermen bij Breukelen wordt vanaf december 130 rijden ook daar mogelijk.

Waar het kan
De minister stelt dat de snelheid wordt verhoogd op plekken waar het kan, wat betreft de geluids- en uitstootnormen. Volgens Schultz worden de normen door de snelheidsverhoging niet overschreden. Ook worden de wegen er niet onveiliger op, stelt ze.

Automobilisten worden met een campagne ge-informeerd hoe hard ze mogen rijden. Ook worden de borden langs de snelwegen aangepast. Op de grensborden komt tevens een 130 te staan in plaats van 120.

Het verhogen van de snelheid is verder lucratief voor de overheid, berekende het Planbureau voor de Leefomgeving eerder. Doordat mensen harder rijden, verbruiken ze meer brandstof en komt er dus meer accijns in de schatkist terecht. Jaarlijks kan het 130 rijden de overheid 50 tot 100 miljoen euro opleveren.

BRON: Algemeen Dagblad
[me]
Valt me wel op dat er niet over motorrijd(st)ers gesproken wordt.[/me]
 
Laatst bewerkt:
Mooi land leven wij toch in. In woonerven mag je stapvoets, in gedeeltes binnen de bebouwde kom mag je 30km/u en in andere delen mag je 50km/u. Op sommige wegen zowel binnen als buiten de bebouwde kom mag je 60km/u of 70km/u. Dan heb je nog wegen buiten de bebouwde kom waar je 80km/u mag. Vervolgens op autowegen mag je 100km/u en op autosnelwegen vanaf heden 130km/u of was het nu 120km/u of 100km/u of toch 80km/u?
Oja en dan nog bij wegwerkzaamheden of 50km/u, 70km/u of 90km/u.
Kan iemand er nu nog een touw aan vast knopen? :?
Het is helemaal niet verwarrend zo zeg maar :?
Lang leve nederland regel land -O- :r :(
 
Mooi land leven wij toch in. In woonerven mag je stapvoets, in gedeeltes binnen de bebouwde kom mag je 30km/u en in andere delen mag je 50km/u. Op sommige wegen zowel binnen als buiten de bebouwde kom mag je 60km/u of 70km/u. Dan heb je nog wegen buiten de bebouwde kom waar je 80km/u mag. Vervolgens op autowegen mag je 100km/u en op autosnelwegen vanaf heden 130km/u of was het nu 120km/u of 100km/u of toch 80km/u?
Oja en dan nog bij wegwerkzaamheden of 50km/u, 70km/u of 90km/u.
Kan iemand er nu nog een touw aan vast knopen? :?
Het is helemaal niet verwarrend zo zeg maar :?
Lang leve nederland regel land -O- :r :(






:^ :^




een zooitje is het, en maken ze ervan die wegbeheerders... |( :')
 
formcartoon_8965_fb5135029ac7a4de59d245830773e5769ea52cc6.gif
 
die 130km/h is sowieso een fárce, :') :/ :W

1. ik bedoel; je schiet er in tijd [haast] niets mee op.
2. kost je meer brandstof dan 120km/h [bpm voor de overheid, katjing!]
3. idd, de rest van de infrastructuur en flitsers zijn er nog niet op afgesteld.
4. in Nederland schiet het geen bliksem op die regel want het is veel te loeiend druk om gewoon door te kunnen rijden, laat staan met 130km/h........
5. Ware het niet dat je getrackt wordt juist op een stuk waar het ineens niet geldt...




ik blijf gewoon lekker 120km/h rijden, aan mij verdienen ze geen euro meer met die onzinnige 2ekamer voorverkiezingscampagne... :]
 
Ik vind dat ze gewoon om de 100m een elektronisch bord moeten zetten waar op staat hoe hard je daar op dat moment mag. Met bij ieder bord een flitser.
 
nu.nl zei:
Geen controles door ontbreken 130-borden
AMSTERDAM - Door een gebrek aan verkeersborden houdt de politie voorlopig geen snelheidscontroles op de snelwegen waar vanaf zaterdag 130 kilometer per uur mag worden gereden.
Foto: ANP

Dat schrijft De Telegraaf vrijdag. Wegbeheerder Rijkswaterstaat erkent de fout in de krant.

Volgens de regels moet de maximumsnelheid om de honderd meter aan beide kanten van de weg worden aangegeven op de gebruikelijke verkeersborden bij opritten en op hectometerpaaltjes. De oude borden zijn nog niet op alle plaatsen vervangen.

"Om te kunnen optreden tegen weggebruikers die zich niet aan de maximumsnelheid houden, moeten wij wel aan de voorwaarden voldoen die aan de handhaving zijn gesteld", licht een woordvoerder van het Openbaar Ministerie toe. "Een daarvan is de duidelijke aankondiging van de limiet die geldt op het wegdeel."

Vanaf zaterdag mag op bijna de helft van de Nederlandse snelwegen 130 kilometer per uur worden gereden.

Best leuk enzo, maar wat is dat voor onzin? Dat om de honderd meter een bord moet staan... op de "oude" 120 wegen heb ik nog nooit ook maar één bord gezien.
Simpelweg omdat in de wet stond dat je 120 mag (Waar straks dus 130 staat) en er verder geen beperkingen waren in de vorm van borden.

Lijkt me verder ook raar dat ze niet zouden kunnen controleren.. als er nog borden staan met 120 kan je alsnog prima controleren maar dan als agent uitgaan van de 130, scheelt ook weer voor degene die te hard rijdt.
 
Vanaf zaterdag mag op bijna de helft van de Nederlandse snelwegen 130 kilometer per uur worden gereden.
...
Door een gebrek aan verkeersborden houdt de politie voorlopig geen snelheidscontroles op de snelwegen waar vanaf zaterdag 130 kilometer per uur mag worden gereden.
Maar ze gaan niet controleren. Dus waarom zou je je inhouden?
 
Laatst bewerkt:
Nou.. met de hoeveelheid borden die er nu staat zou je geen rijbewijs mogen hebben als je dan niet weet hoe hard je ergens mag rijden.. dan ben je namelijk gewoon blind.

Tis allemaal duidelijk aangegeven, zeker, maar dan weer 100, dan weer 120, dan weer 130, je zal zien dat ook jij straks niet met zekerheid kunt zeggen op de plek waar je rijdt hoe hard je er op dat moment precies mag, want dat ga je vergeten......

Ze hebben op veel plekken die 100 aanduiding op de HM paaltjes afgeplakt, had het niet slimmer geweest er een 120 sticker op te plakken, zoals de wet voorschrijft, dat als er een snelheids beperking is, dat dit elke 100m moet zijn aangegeven?
Nee hier op de A4, daar mag je straks 120 (als ik het goed heb) tussen 19:00 en 07:00 en overdag dus 100, waar eerst 120 was toegestaan!....
Althans, zo staat het nu aangegeven!....

En bedankt!
 
Laatst bewerkt:
die 130km/h is sowieso een fárce, :') :/ :W

1. ik bedoel; je schiet er in tijd [haast] niets mee op.
2. kost je meer brandstof dan 120km/h [bpm voor de overheid, katjing!]
3. idd, de rest van de infrastructuur en flitsers zijn er nog niet op afgesteld.
4. in Nederland schiet het geen bliksem op die regel want het is veel te loeiend druk om gewoon door te kunnen rijden, laat staan met 130km/h........
5. Ware het niet dat je getrackt wordt juist op een stuk waar het ineens niet geldt...




ik blijf gewoon lekker 120km/h rijden, aan mij verdienen ze geen euro meer met die onzinnige 2ekamer voorverkiezingscampagne... :]


1) tov 120 km/h, per uur 10 km verder.
2) een punt, maar indirect toch ook weer aan je zelf
3) infrasructuur kan zelf hogere snelheden aan. hoe weet je dat? ik gok op een remote controle optie.
4) dat is gek, want mij lukt het in de regel met gemak.
5) geldt alleen voor auto, niet voor de motor (geen grapje).


dat mag we leven in een vrij land, maar wel rechts blijven rijden aub.

;)
 
1) tov 120 km/h, per uur 10 km verder.
in Nederland schiet dat niet op, je kunt nergens een uur lang onderbroken 120km/h rijden of welke snelheid ook.
2) een punt, maar indirect toch ook weer aan je zelf
dat verbruik is inherent aan je snelheid, 130 is 130, is voet indrukken.
3) infrasructuur kan zelf hogere snelheden aan. hoe weet je dat? ik gok op een remote controle optie.
flitspalen en track en trace zijn hier vast nog niet op vioorbereid, da's een voorzichtige aanname en inside info ;)
4) dat is gek, want mij lukt het in de regel met gemak.
zie 1 8-)
5) geldt alleen voor auto, niet voor de motor (geen grapje).
weet je dat heel zeker dat track&trace niet voor de motor geldt?


dat mag we leven in een vrij land, maar wel rechts blijven rijden aub.


oké, denk je heus dat alles als het 130 mag dat meteen gaat rijden?
daar gaat maanden overheen voordat iedereen hieraan gewend is.
De snelheid zal heel rustig opgevoerd worden, maar dan heb ik het over elke weggebruiker hé die hier gevolg aan zal geven.

maar niet allemaal, je hebt immers altijd nog te maken met de linker/2e middenbaan die gewoon dezelfde snelheid blijft rijden dan ze al gewend was.
die nieuwe snelheid geldt dan eigenlijk alleen voor de doorjakkeraars.

mij maakt het niet uit, 120 tegenover 130 maakt geen significant verschil in reistijd.


ik zie het vooral als propaganda. :] 8-) ;)
 
oké, denk je heus dat alles als het 130 mag dat meteen gaat rijden?
daar gaat maanden overheen voordat iedereen hieraan gewend is.
De snelheid zal heel rustig opgevoerd worden, maar dan heb ik het over elke weggebruiker hé die hier gevolg aan zal geven.

maar niet allemaal, je hebt immers altijd nog te maken met de linker/2e middenbaan die gewoon dezelfde snelheid blijft rijden dan ze al gewend was.
die nieuwe snelheid geldt dan eigenlijk alleen voor de doorjakkeraars.

mij maakt het niet uit, 120 tegenover 130 maakt geen significant verschil in reistijd.


ik zie het vooral als propaganda. :] 8-) ;)
je vergeet de slome duikelaars in/op oude vehikels zoals ik.
rij stug door met 110 hoor, als het ''je'' niet zint dan heb je lekker pech.

maar ik rij het dan dus wel bijna overal en altijd!
 
Laatst bewerkt:
oké, denk je heus dat alles als het 130 mag dat meteen gaat rijden?
daar gaat maanden overheen voordat iedereen hieraan gewend is.
De snelheid zal heel rustig opgevoerd worden, maar dan heb ik het over elke weggebruiker hé die hier gevolg aan zal geven.

maar niet allemaal, je hebt immers altijd nog te maken met de linker/2e middenbaan die gewoon dezelfde snelheid blijft rijden dan ze al gewend was.
die nieuwe snelheid geldt dan eigenlijk alleen voor de doorjakkeraars.

mij maakt het niet uit, 120 tegenover 130 maakt geen significant verschil in reistijd.


ik zie het vooral als propaganda. :] 8-) ;)



zet ik de CC op 130 ben ik dan een doorjakkeraar? draai het om, ben je met 100 of 120 een sukkelaar?

Trajectcontrole op de A12 en (of het moet nu nog niet werkende zijn) die op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam werken 100% voor voertuigen op 3 wielen en meer.

Op Belgie (en UK) na kennen alle ons omringende landen 130 km/h. Zweden en Oostenrijk kunnen misschien gaan volgen wiki. Ik denk dat het iets te kort door de bocht gaat om het propaganda te noemen. Maar dat is mijn kleine mening.
 
Tis allemaal duidelijk aangegeven, zeker, maar dan weer 100, dan weer 120, dan weer 130, je zal zien dat ook jij straks niet met zekerheid kunt zeggen op de plek waar je rijdt hoe hard je er op dat moment precies mag, want dat ga je vergeten......

Ze hebben op veel plekken die 100 aanduiding op de HM paaltjes afgeplakt, had het niet slimmer geweest er een 120 sticker op te plakken, zoals de wet voorschrijft, dat als er een snelheids beperking is, dat dit elke 100m moet zijn aangegeven?
Nee hier op de A4, daar mag je straks 120 (als ik het goed heb) tussen 19:00 en 07:00 en overdag dus 100, waar eerst 120 was toegestaan!....
Althans, zo staat het nu aangegeven!....

En bedankt!
Die stickers zullen ze nog wel gaan doen denk ik.

Dat hele gedoe met die tijden is overigens wel ontzettend verwarrend.. op de ene weg mag je namelijk inmiddels overdag harder en 's nachts minder hard terwijl het op een weg net er naast net omgekeerd is :')

Op de A44 hebben ze het ook wel heel mooi gemaakt zag ik net... de brug over de ringvaart is wat aan het verslechteren denk ik want sinds een maand ofzo staan er voor borden "100" en na de brug "einde 100"... maar vlak voor de brug zit een oprit... wat hebben ze slimmerikken nou gedaan... 2 borden "120" neer gezet... dus hop gas der weer op en over de brug stuiteren (waar die 100 echt niet onterecht was, wel irritant, maar niet onterecht)... en na de brug "einde 100"... wat nou einde 100, ik zat al in de 120.
Dan vraag je je toch echt wederom af hoeveel hersencellen erin zitten.
 
Vaak, niet altijd, na beperkingsborden (werkzaamheden, snelheidsbeperkingen enz.) zie je deze (onder) en dus op snelwegen rap naar 130km/u. :] *O*

F8-Einde-van-alle-door-verkeersborden-aangegeven-verboden.png
 
Laatst bewerkt:
Allemaal onzin, diegene die op hun gemakkie willen die rijden al rechts met 100/110 en ja soms zie je links omdat ze een vrachtwagen voorbij willen.

De rest die gewoon normaal door wilde had zijn CC al op 130 ingesteld want een correctie hier en een meetfout zus kom je toch uit op 121 werkelijke kilometers en dus geen bekeuring.

Die andere groep die er schijt aan heeft zal toch met 150 door rijden en links blijven zitten.

Oei, oei we mogen 10 km/p uur harder. WAUW! nee echt WAUW!!!

Gisteren toevallig nog even naar onze oosterburen geweest en dan zie je pas hoe slecht het eigenlijk gesteld is met het beleid op de snelwegen in Nederland en niet te vergeten: onze bestuurders.
10 meter afstand met 120 want er zal er toch maar 1 tussen willen.
In Duitsland is het heel makkelijk. Wil je langzaam, prima rechterbaan. Wil je snel, ook goed linker baan en direct weer terug naar rechts... voor diegene die weer sneller is dan dat jij rijdt.
Dat houdt in dat ik er gewoon langs kan blazen met 220 en dat maakt pas een groot verschil in reistijd.
En dan moeten ze er niet mee aankomen dat dat in Nederland niet kan want daar is het veel drukker en bla bla, maar bekijk dan eens de op en afritten in Duitsland. Alsof die gemaakt zijn voor doorknallen? Nee dus. En wat dacht je van de kwaliteit van het asfalt. Stukken slechter dan in Nederland. Allemaal geen probleem.
En hoezo is het in Nederland drukker. Ja tuurlijk staan er elke dag dikke files. Maar dat komt omdat niemand een dikke boete wil voor een paar kilometer per uur te hard. Dus tuurlijk sukkelt iedereen tegen de maximale snelheid aan. Ja dan kom je elkaar wel tegen en krijg je een opstopping. Of het asociale rijden waarbij men niemand de ruimte laat. Ja dan krijg je brokken.

Zoals vandaag ook, rijden we in een file. Motorrijder wil er langs en wordt zowat door een bejaarde kut in een volvo van zijn motor gedrukt. Omdat zij vond dat hij er niet langs mag.
Ik ga wel opzij en laat de motorrijder fijn passeren zodat hij zich veilig voelt. Ik denk dat er eens wat in het gedrag mag gaan veranderen van rijdend Nederland. Stelletje asociale lompe boeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan