Maximum snelheid in Nederland op autosnelwegen naar 130 km/h

Wat het allemaal niet kost om die borden aan te passen... zonde geld!!!
Sowieso al die kleine suffe bordjes op de reling... achterlijk gedoe.
 
Allemaal onzin, diegene die op hun gemakkie willen die rijden al rechts met 100/110 en ja soms zie je links omdat ze een vrachtwagen voorbij willen.

De rest die gewoon normaal door wilde had zijn CC al op 130 ingesteld want een correctie hier en een meetfout zus kom je toch uit op 121 werkelijke kilometers en dus geen bekeuring.

Die andere groep die er schijt aan heeft zal toch met 150 door rijden en links blijven zitten.

Oei, oei we mogen 10 km/p uur harder. WAUW! nee echt WAUW!!!

Gisteren toevallig nog even naar onze oosterburen geweest en dan zie je pas hoe slecht het eigenlijk gesteld is met het beleid op de snelwegen in Nederland en niet te vergeten: onze bestuurders.
10 meter afstand met 120 want er zal er toch maar 1 tussen willen.
In Duitsland is het heel makkelijk. Wil je langzaam, prima rechterbaan. Wil je snel, ook goed linker baan en direct weer terug naar rechts... voor diegene die weer sneller is dan dat jij rijdt.
Dat houdt in dat ik er gewoon langs kan blazen met 220 en dat maakt pas een groot verschil in reistijd.
En dan moeten ze er niet mee aankomen dat dat in Nederland niet kan want daar is het veel drukker en bla bla, maar bekijk dan eens de op en afritten in Duitsland. Alsof die gemaakt zijn voor doorknallen? Nee dus. En wat dacht je van de kwaliteit van het asfalt. Stukken slechter dan in Nederland. Allemaal geen probleem.
En hoezo is het in Nederland drukker. Ja tuurlijk staan er elke dag dikke files. Maar dat komt omdat niemand een dikke boete wil voor een paar kilometer per uur te hard. Dus tuurlijk sukkelt iedereen tegen de maximale snelheid aan. Ja dan kom je elkaar wel tegen en krijg je een opstopping. Of het asociale rijden waarbij men niemand de ruimte laat. Ja dan krijg je brokken.

Zoals vandaag ook, rijden we in een file. Motorrijder wil er langs en wordt zowat door een bejaarde kut in een volvo van zijn motor gedrukt. Omdat zij vond dat hij er niet langs mag.
Ik ga wel opzij en laat de motorrijder fijn passeren zodat hij zich veilig voelt. Ik denk dat er eens wat in het gedrag mag gaan veranderen van rijdend Nederland. Stelletje asociale lompe boeren.

Ga gedeeltelijk in je mee :Y

Maar de files ontstaan niet omdat iedereen zich exact aan de max. snelheid houdt, want als iedereen dat zou doen zou je geen files krijgen mijns inziens.

Het is volgens mij met name de te korte tussenafstand die men aanhoudt, zodat er zeker niemand voor kan kruipen...waardoor een lichte remactie van een voorligger ervoor zorgt dat de direct achterop komende bestuurder al heel veel harder moet remmen, terwijl met grotere tussenafstand het loslaten van het gas al meer dan voldoende zou zijn.

En sowieso niemand bij een oprit er tussen laten natuurlijk, want waarom zou ik aan de kant moeten gaan...ik heb toch voorrang (de NL gedachte). In Duitsland zie je het maar al te goed, daar gaan velen (niet alle) voor een oprit gewoon even naar links als ze zien dat het een beetje krap gaat worden voor de invoeger en het achterop komend verkeer (dat sneller rijdt) weet dat en houdt daar al rekening mee.

Maar we moeten natuurlijk ook niet gaan denken dat er in Duitsland geen files staan, want die staan er ook meer dan voldoende op de bekende plekken, net als in Nederland. Alleen heeft dat, volgens mij, meer te maken met het enorm aantal steden dat min of meer aan elkaar vast zit en het ene na het andere knooppunt zit waardoor het allemaal wat drukker wordt en er veel invoeg/uitvoegstroken zijn.

Wat het allemaal niet kost om die borden aan te passen... zonde geld!!!
Sowieso al die kleine suffe bordjes op de reling... achterlijk gedoe.

Die kleine suffe HM-bordjes zijn toch wel verdomd handig. Je kunt de hulpdiensten op 100 meter nauwkeurig sturen en dat zou misschien net het verschil kunnen zijn tussen leven en dood.

Je kunt je wel afvragen of het nodig is om de snelheid aan te geven boven de HM-bordjes. Aan de ene kant zeg ik overbodig, aan de andere kant is het wel prettig dat je in ieder geval wel weet hoe hard je nou eigenlijk mag mocht je om wat voor reden dan ook een ander bord gemist hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt inderdaad een drama met al die borden, helemaal voor buitenlanders. Misschien dat het straks hetzelfde effect heeft net als in amsterdam. Ik weet niet meer op welke snelweg dat was maar op dezelfde paal zat een bord met maximaal 100 en een bord met maximaal 80, met daaronder weer een bordje voor welke tijden dat geldt. Het was redelijk druk dus ik had mijn ogen/handen al vol aan het verkeer, laat staan dat ik nog even rustig al die borden gelezen kan hebben voordat ik er voorbij ben. Verderop kwamen we ze weer tegen en mijn bijrijder ging dit keer goed opletten, wat bleek je mocht er op dat moment 100 maar iedereen reed gewoon 80. Want ja, geen zin in een boete dus dan pakt iedereen wel de laagste snelheid die op het bord stond.

Maar ja men went er vast wel aan, ik weet al waar ik wel of niet hard mag rijden. Ik ga er vanuit dat het op den duur beter wordt, met al die verbredingen van de snelwegen is mijn reistijd van 75 minuten enkele reis gereduceerd tot 55 minuten als ik in een keer door kan rijden. Door de verhoging van 100 naar 120 op een groot stuk van de A12 kan ik daar straks weer 5 minuten vanaf snoepen. Betekend dat rijkswaterstaat het voor elkaar heeft gekregen mijn reistijd in 2 jaar met 50 minuten per dag heeft weten te verminderen. Van mij krijgen ze een applaus.

Ik vind bordjes in de berm met de snelheid erop overigens ook erg handig :Y
 
Laatst bewerkt:
zet ik de CC op 130 ben ik dan een doorjakkeraar? draai het om, ben je met 100 of 120 een sukkelaar?


met 100 wel. :]

Trajectcontrole op de A12 en (of het moet nu nog niet werkende zijn) die op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam werken 100% voor voertuigen op 3 wielen en meer.

ik ben benieuwd. :9

Op Belgie (en UK) na kennen alle ons omringende landen 130 km/h. Zweden en Oostenrijk kunnen misschien gaan volgen wiki. Ik denk dat het iets te kort door de bocht gaat om het propaganda te noemen. Maar dat is mijn kleine mening.


kijk, dat de maxsnelheid omhoog gaat is opzich prima vind ik.
alleen de manier waarop gaat nergens over;

daar wel/daar niet, of alleen bepaalde tijden... :') :')
wat houd je dan nog over aan werkelijke stukken waar die 130km/h echt zin heeft?
precies, niets.


dit is gewoon een EU-pr stunt waar Nederland al veel te graag mee meedoet,
immers; braafste jongetje uit de hele EU-klas..


Onze infrastructuur is daar wel op gebouwd op die snelheid, of hoger dan dat,
alleen hebben ze het verkeersaanbod per vierkante kilometer eventjes voor het gemak over het hoofd gezien.

Het is hier veel te loeiend druk om iets aan die regel te kunnen hebben,


In Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk/Frankrijk heb je wél de ruimte en kan je gas geven,
dat is hier een utopie.
 
Laatst bewerkt:
Ga gedeeltelijk in je mee :Y

Maar de files ontstaan niet omdat iedereen zich exact aan de max. snelheid houdt, want als iedereen dat zou doen zou je geen files krijgen mijns inziens.

Het is volgens mij met name de te korte tussenafstand die men aanhoudt, zodat er zeker niemand voor kan kruipen.

Een buitenlander heeft ooit gezegt over het nederlandse rijgedag dat dit gedrag komt door de manier waarop wij leren fietsen; dicht bij elkaar.


..waardoor een lichte remactie van een voorligger ervoor zorgt dat de direct achterop komende bestuurder al heel veel harder moet remmen, terwijl met grotere tussenafstand het loslaten van het gas al meer dan voldoende zou zijn.

Zie boven, en het onvoldoende geloof in de remmende kracht van motor. Ik zou wel een optie willen zien waarbij het remlicht vol gaat branden pas alleen als je echt gaat afremmen en niet als je alleen de versnelling uit je auto wilt halen tov je voorganger

En sowieso niemand bij een oprit er tussen laten natuurlijk, want waarom zou ik aan de kant moeten gaan...

Omdat je dat ook niet moet doen. Hij die wil gaan invoegen moet er zelf voor zorgen dat ie dat met de juiste snelheid doet en stomzinnig de invoegstrook oprijdt en zich er tussen duwt. Het opzij gaan, hoe vriendelijk ook, zorgt dat het verkeer op de baan naast je moet gaan afremmen. Dus links blijven rijden en al dan niet gas loslaten of juist gas bijgeven als je ruimte wilt maken voor een invoeger. Dit werkt echt

ik heb toch voorrang (de NL gedachte). In Duitsland zie je het maar al te goed, daar gaan velen (niet alle) voor een oprit gewoon even naar links als ze zien dat het een beetje krap gaat worden voor de invoeger en het achterop komend verkeer (dat sneller rijdt) weet dat en houdt daar al rekening mee.

Omdat ze leering hebben getrokken, zie boven.

Maar we moeten natuurlijk ook niet gaan denken dat er in Duitsland geen files staan, want die staan er ook meer dan voldoende op de bekende plekken, net als in Nederland. Alleen heeft dat, volgens mij, meer te maken met het enorm aantal steden dat min of meer aan elkaar vast zit en het ene na het andere knooppunt zit waardoor het allemaal wat drukker wordt en er veel invoeg/uitvoegstroken zijn.
 
kijk, dat de maxsnelheid omhoog gaat is opzich prima vind ik.
alleen de manier waarop gaat nergens over;

daar wel/daar niet, of alleen bepaalde tijden... :') :')
wat houd je dan nog over aan werkelijke stukken waar die 130km/h echt zin heeft?
precies, niets.


dit is gewoon een EU-pr stunt waar Nederland al veel te graag mee meedoet,
immers; braafste jongetje uit de hele EU-klas..


Onze infrastructuur is daar wel op gebouwd op die snelheid, of hoger dan dat,
alleen hebben ze het verkeersaanbod per vierkante kilometer eventjes voor het gemak over het hoofd gezien.

Het is hier veel te loeiend druk om iets aan die regel te kunnen hebben,


In Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk/Frankrijk heb je wél de ruimte en kan je gas geven,
dat is hier een utopie.

De waanwijzingen waar wel en waar niet is ook sucks, ben het helemaal met je eens. Door de groene kliek een beetje tevreden houden krijg je dit. Daarnaast rijden Nederlanders uitermate beroerd en zeer egoistisch; "ik rij hier 100 en als je dat niet zind dan is dat jouw probleem" is zo'n typische reactie van hoe beroerd het er voorstaat.
Het had moeten zijn, ik rij nu 100 wil inhalen maar wacht net zo lang totdat er een gat groot genoeg is voor mijn snelheid of anders geeft extra gas bij zodat ik het verkeer achter mij niet ga ophouden. Na het passeren keer ik bij het kleinste gaatje direct weer terug naar rechts. Ik blijf niet hangen.


Ik woon onder de rook van Utrecht en rij de ring hier zeer regelmatig op en neer en in de 8 jaar? dat die trajectcontrole er staat nog niet 1 boete gehad met de motor :]
 
Laatst bewerkt:

In Nederland zou niemand op de rem hoeven op de linker baan als iedereen de max. snelheid aanhoudt :) Iedereen rijdt dan immers 120 en zou dus gewoon door moeten stromen zonder de rem aan te hoeven tikken (tenzij natuurlijk een vrachtwagen naar links schuift om plaats te maken).

Waar het natuurlijk ook wel "fout" gaat in NL is dat velen met 80 invoegen terwijl ze nog een halve km aan invoegstrook over hebben om snelheid te maken. Dus moet in NL de rechter baan op de rem of alsnog "met spoed" opschuiven naar links waardoor men links op de rem moet.

Persoonlijk vind ik de manier in Duitsland veel prettiger, je geeft de ruimte (als dat kan natuurlijk) en omdat iedereen dat doet en er rekening mee houdt hoeft er zelden iemand echt op de rem. Het is natuurlijk ook wel zaak, en dat gebeurd in Duitsland dan ook, dat je ook gewoon weer terug naar rechts schuift als er weer plaats is en men links weer door kan rijden.

Is het de enige juiste manier? denk het niet, ligt gewoon helemaal aan wat je uiteindelijk gewend bent als land of het werkt of niet. In NL werkt de NL manier niet echt vind ik, dus zou je daar eventueel iets aan kunnen doen om het verkeer beter door te laten stromen. Maar ook daar staat en valt alles weer met het sociale gedrag van de weggebruiker.

Je kunt het meest briljante systeem ontwikkelen waardoor er nooit meer files zouden zijn en het verkeer perfect door stroomt als iedereen zich op een bepaalde manier opstelt in het verkeer. Maar dat loopt dan ook weer in de soep als niet iedereen dat doet.
 
Jeej, we mogen planken over de snelweg. Soort van... :]

Tijdwinst is een procent en het levert de staat 75 miljoen extra op.

Voor die 1% en 130 doen we het }) :]
 
Laatst bewerkt:
In Nederland zou niemand op de rem hoeven op de linker baan als iedereen de max. snelheid aanhoudt :) Iedereen rijdt dan immers 120 en zou dus gewoon door moeten stromen zonder de rem aan te hoeven tikken.....


Neem 100 auto's en laat ze naast elkaar allemaal op hun snelheidsmeter 120 rijden. Wat denk je wat de uitkomst zal zijn?
 
....

Je kunt het meest briljante systeem ontwikkelen waardoor er nooit meer files zouden zijn en het verkeer perfect door stroomt als iedereen zich op een bepaalde manier opstelt in het verkeer. Maar dat loopt dan ook weer in de soep als niet iedereen dat doet.

Dan zou je het rijden moeten overlaten aan een zelfdenkende auto's.
 
Neem 100 auto's en laat ze naast elkaar allemaal op hun snelheidsmeter 120 rijden. Wat denk je wat de uitkomst zal zijn?

Dan zal de snelheid ongeveer gelijk zijn. Inderdaad niet exact, maar ook geen verschil van 10 km/h denk ik.

Betreffende de zelfdenkende auto's dat is natuurlijk een optie, maar niet echt haalbaar op dit moment ;)

Het zou al schelen als iedereen zich sociaal zou gedragen in het verkeer en ruimte laat voor een ander en de invoeger ook gewoon pas gaat invoegen als hij eenzelfde snelheid rijdt als de rest.

Denk dat je daarmee al een behoorlijke hoop onnodige files gaat verkleinen of misschien zelfs oplossen, maar het sociaal en plaats laten voor anderen enz. ligt helaas niet meer echt in de aard van het beestje volgens mij, dus uiteindelijk een utopie om te denken dat de files opgelost zullen worden zonder extra maatregelen.
 
Dan zal de snelheid ongeveer gelijk zijn. Inderdaad niet exact, maar ook geen verschil van 10 km/h denk ik.

....


Genoeg verschil om mensen op een zeker moment de rem te laten gebruiken met als gevolg de bevaamde kettingreactie. De verschillen worden mi al snel veel groter wanneer er niet cc gereden wordt.
Het gross kan alleen maar remmen, weet niet hoe in te schatten wanneer de voet van het gas moet om niet met de voorganger in botsing te komen. Is er voldoende ruimte achter je dan kan je altijd met de hulp van de handrem een beetje je snelheid afvlakken. Maar ja, dat is voor het gross gewoon heel moeilijk, zo lijkt het tenminste.
 
Genoeg verschil om mensen op een zeker moment de rem te laten gebruiken met als gevolg de bevaamde kettingreactie. De verschillen worden mi al snel veel groter wanneer er niet cc gereden wordt.
Het gross kan alleen maar remmen, weet niet hoe in te schatten wanneer de voet van het gas moet om niet met de voorganger in botsing te komen. Is er voldoende ruimte achter je dan kan je altijd met de hulp van de handrem een beetje je snelheid afvlakken. Maar ja, dat is voor het gross gewoon heel moeilijk, zo lijkt het tenminste.

Zit zeker wel wat in. Inschatten van hoe snel je auto afremt als je alleen het gas los laat zit er bij velen (helaas) niet in. Ik schat het ook wel eens verkeerd in, maar dan meestal dat ik het gas te vroeg los laat en dan gewoon weer gas bij kan geven om toch dezelfde afstand te houden.

Maar goed, uiteindelijk kunnen wij het "probleem" van de files toch niet oplossen en zal ook die 130 km/h niet de oplossing brengen die men misschien wel hoopt dat het brengt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan