Meer pk's meer fun , cultuur dingetje ?

gespierde spijker

MF veteraan
23 jul 2011
7.242
18
Hallo allemaal.

Ik lees alweer met paar jaartjes mee hier en het valt me steeds weer op dat bij veel topic's waar advies gevraagd word voor een keuze motor, er eigenlijk steeds de zwaardere typs word geadviseerd.

Het "lijkt" een Nederlands cultuur dingetje te zijn want wat ik heb gezien is dat in andere landen er veel meer "lichte" motoren rondrijden dan hier in NL.

Beetje het gevoel van "alles onder de 600 cc is een brommer" en niet "geschikt" voor snelwegen of langdurig plezier.


Vroeger ( ik ben pas 34 ja ja) reden ze heel de wereld af op een lichte motor en nu lijkt het alsof je daar minimaal 100 pk voor nodig hebt.

Vind dat wel grappig hoe deze "gedachte" verschilt per land.

Gewoon een beetje open dialoog houden over deze stelling.

Ben heel benieuwd.

20160605_134032_zpsoknk6sus.jpg
 
Jij durft met een NTV650 op de openbare weg te komen? :o Respect man. Met minder dan 150 pk kan je geen inhaalmanouvre doen, dat weet iedereen. Je wilt toch niet met amper 100 pk moeten toerenjagen om 120 te kunnen rijden? :? :?

:P


edit: de echte reden ligt denk ik in het feit dat kleine motoren veel goedkoper zijn (in azie betaal je geen drol vergeleken met onze prijzen) en ook nog eens een primair vervoersmiddel is. Nederland is een relatief welvarend land en mensen hier gebruiken primair het OV of een auto als vervoersmiddel. Los van het verschil van inkomen tussen hier en azie, zal een auto hier relatief veel betaalbaarder zijn dan daar. We betalen misschien 5x meer maar verdienen minimaal 10x meer. Een motor heeft hier de status als "hobby" en "speelobject". Het is een echte luxe dingetje (voor veel NLers).

In veel aziatische landen zie je ook nauwelijks zware supersport motoren. veel te duur. Hun vervoer moet hen over slechte wegen (waar je vaak niet harder wil dan 60) zo goedkoop mogelijk van A naar B brengen.
 
Laatst bewerkt:
Dat vraag ik me eigenlijk ook af. Bij ons op de zaak lopen ook Indiërs, een poosje terug nog een gesprekje met hen gevoerd toen ik op de motor was. Hun rijden eigenlijk allemaal op 125 of 200cc (in India dan). Toen ik vertelde dat ik een Z1000 had reageerden ze volverbazing..

Grotere motoren zie je volgens hun daar ook wel, maar in mindere mate.

Ik denk dat de infrastructuur een grote rol speelt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal.

Ik lees alweer met paar jaartjes mee hier en het valt me steeds weer op dat bij veel topic's waar advies gevraagd word voor een keuze motor, er eigenlijk steeds de zwaardere typs word geadviseerd.

Het "lijkt" een Nederlands cultuur dingetje te zijn want wat ik heb gezien is dat in andere landen er veel meer "lichte" motoren rondrijden dan hier in NL.

Beetje het gevoel van "alles onder de 600 cc is een brommer" en niet "geschikt" voor snelwegen of langdurig plezier.


Vroeger ( ik ben pas 34 ja ja) reden ze heel de wereld af op een lichte motor en nu lijkt het alsof je daar minimaal 100 pk voor nodig hebt.

Vind dat wel grappig hoe deze "gedachte" verschilt per land.

Gewoon een beetje open dialoog houden over deze stelling.

Ben heel benieuwd.

[afbeelding]
Kosten.

Met name verzekeringen. Die verschillen nogal per land.
 
Ach ja,nederlanders zijn zowiezo "narrow minded" :')
Post maar eens dat je motorscooter rijd voor je plezier en ww.,kijk dan eens wat je voor kletspraat over je heen krijgt :+
In half europa rijden hele volksstammen lichte motoren en scooters,gewoon logische vervoersmiddelen.
In nederland is en blijft ,over het algemeen,een motor een luxe artikel :P
 
Jawel.....maar waarom dan zwaar ?
Heb je dan minder lol met een lichtere machine ?

Ik hen 4 jaar geleden begonnen op een 150 cc terwijl ik gewoon vol vermogen mocht.
Nederland België Duitsland en Frankrijk mee gezien.
En een lol dat ik had.
Toen een suzuki gs500 gereden, honda sh300 en nu een ntv650.

Niet van mezelf maar ook de zwaardere dagjes mee gerededen en eigenlijk vond ik daar minder beleving aan dan de lichtere.

Ja leuk dat hij 200 + kan.
Maar hoeveel seconden van de jaren dat je hem rijdt rij je zulke snelheden nou ?

Juist de maximale beleving onder de legale snelheden is toch het leukste ipv die paar momentjes dat je hem open trekt ?
 
Het heeft allebei wel wat, een lichte motor kan je lekker doortrekken en gaat makkelijk de bocht om.
Een zware motor geeft je een kick als je het gas opentrekt en het is ook een sport om daarmee goed de bocht door te komen.

Maar eigenlijk is op de openbare weg alles boven de 100 pk overbodig.
 
Deels zie je,wereldwijd,al meerdere jaren toch veranderingen plaatsvinden ;de verkopen in het supersport segment zijn in elkaar gezakt.
Begrijp me goed,ik heb 2 supersports 675 cc( 1 voor circuitrijden,1 voor de weg),en ben er blij mee :) ,maar het is complete overkill op de weg.
Het is dat ik het kan financieren dus rij ik er een maxsym 600,met zijn 46 pk :P , erbij,waar ik dus het meest op te vinden ben :]
 
Laatst bewerkt:
Zware motoren rijden gewoon soepeler omdat ze minder hard moeten werken om hetzelfde te bereiken.
Naast zwaar in de vorm van motorvermogen is op lange ritten zwaar in de vorm van gewicht ook rustiger , vooral als het wat waait.
 
Zware motoren rijden gewoon soepeler omdat ze minder hard moeten werken om hetzelfde te bereiken.
Naast zwaar in de vorm van motorvermogen is op lange ritten zwaar in de vorm van gewicht ook rustiger , vooral als het wat waait.
Dat is ook wat ja :)

Voor in en door de stad heb ik het liefste een 125cc scoooter.
Ritten naar Spanje een Electra Glide oid.
 
Je bent sowieso niet goed om een motor te kopen in NL.
Nl telt nou ook niet echt mee. die 10 motoren die er verkocht worden.
de meeste fabrikanten brengen de modellen niet eens uit in NL,
komt meestal toch al uit Duitsland omdat veel merken geen interesse hebben voor de NLse markt.
In alle landen koop je een motor met een doel.
wat moet je nou in vredesnaam met een stuurfiets die 300 gaat,
die 2 dijkjes die er nog open zijn? daar mag je maar 60, op de snelweg 130 max.
alles rechtdoor.
oh voor op vakantie, hard rijdend door D en dan sturen in de Bergen... ja ja daar word je dan buitenom ingehaald door een lokale dame op haar SH300 met boodschappentassen.

Uiteindelijk is en blijft het gewoon het oud Nederlandse, een schone voorgevel en straatje (wie heeft de mooiste voor de buren, kijk eens hoe goed ik het heb.) dat zit in onze genen.
 
Leuke discussie.
Die eeuwige race om PKs.
Terwijl het toch vooral om de Fun factor gaat.
En fun kan je ook op een stevige scooter maken: bochtjes zoeken.

Ik denk : omgeving en gebruik zijn bepalend voor wat je minimaal nodig hebt.
En daarboven is alles “luxe” of gemak. Wij zitten in het luxe-segment.
De meeste (Motor-)scooters zitten in het “goed genoeg” segment.

Gebruik in andere, armere landen: 125cc automaat voor dagelijks woon/werk of vervoer van gezin (2 dikke adults en 3 magere kids kan ook prima op een 90cc, hehehe).
Je kan daar toch niet sneller dan pakweg 60km/h, op enkele grote wegen na.

Heimwee:
Ik heb tijdje op Penang met een Honda Click PFI rondgereden. Pure Fun. Daarna was ik direct heropstapper!
Verhuurder en anderen wisten niet eens of het 90cc, 125cc of 150 cc was, maar iedereen wist : “PFI, that one has real good pickup" (e.g. met CVT direct Vermogen uit de motor en Koppel aan het wiel, altijd lekker snel weg - yesss)
Top was 130km/h met je neus op de trillende snelheidsmeter. Frame, vering, geometrie en remmen konden dat trouwens nog wel hebben, maar bij uitrollen vaak leuke knallen in de uitlaat.
Was praktische ding. Vooral in de eeuwige file-chaos daar.
En met zo’n speelgoeding kan je op een tropisch eiland ook ongelooflijk veel fun hebben (en af en toe schuilen on der een viaduct, daarna weer droogwaaien met rijwind).
De locale jeugd stunt graag, al dan niet met (semi-)automaten of shifter-brommers. Ze doen daar gymkhana-achtige draaitjes en vooral veel wheelies in de weekenden.
Nooit wheelie getrokken, maar mijn PFI-tje was altijd bij de snelste stoplichtsprinters (toen was ik 7kg magerder).

Kijk ook naar echte lange-afstand rijders (adventure-riders), die kiezen dan weer vaak voor iets dat licht, robust, en makkelijk te repareren is. Je trekt een 450cc KTM of een Honda AT makkelijker uit de Sibirische modder dan een beladen Wasserboxer-GSA.

In NL: alles boven pakweg 400cc, zeg 50pk, is volgens mij sneller weg dan de meeste autos, en kan tot 150km/h goed meekomen.

In Oost en Zuid Europa: veel wegen en verkeer zijn er (nog) niet naar om met een Busa of ZX te gaan rauzen.

Alleen in Duitsland, op Autobahn, heb ik af en toe behoeft aan meer dan mijn eigen 80Pk. Maar dan ga ik eigenlijk al sneller dan ik oorspronkelijk (bij aanschaf) van plan was.
Toegegeven: het is kicken om met 200 naar Warschau of Passau te spurten, maar eigenlijk zijn de non-Autobahn wegen op den duur leuker.
En dan heb je aan alles boven pakweg 50pk meer dan genoeg.

Ik snap best dat liefhebbers graag met 150+ pk rondrijden. Ik heb ook wel eens gedacht om een K1300S aan te kleden met koffers en dan in recordtijd heen+weer naar Berlijn, Daan-motormaniac-ritje iemand?).
Maar mijn “optimum” ligt nu, denk ik, rond de 100pk en liefst 200kg licht. Is voor mij genoeg (ik wil toch graag af en toe snel door Duitsland naar verre bestemmingen kunnen sprinten, en wat power-onderin is wel comfortable).

Tot zover mijn simple mening.
(ik ben trouwens een gezapige 50er)
 
Laatst bewerkt:
Deels zie je,wereldwijd,al meerdere jaren toch veranderingen plaatsvinden ;de verkopen in het supersport segment zijn in elkaar gezakt.
Begrijp me goed,ik heb 2 supersports 675 cc( 1 voor circuitrijden,1 voor de weg),en ben er blij mee :) ,maar het is complete overkill op de weg.
Het is dat ik het kan financieren dus rij ik er een maxsym 600,met zijn 46 pk :P , erbij,waar ik dus het meest op te vinden ben :]
Inderdaad, meer dan 80 pk is overkill.

Ik ben begonnen met hele lichte fietsen. BMW R27, Suzuki GT250. Toen (testosteron-gekte) kocht ik een Honda-tje CB750K2. Geflowed, gebalanceerd... de hele santemekraam.
Ik heb er een paar keer vol gas mee gereden. Op de openbare weg. De momenten waarvan ik nu denk: Ik was GEK met hoofdletters.

Na de Honda heb ik een Soes GS400 gehad. Met het gevoel dat het blokje stuk was, er zat geen gang in. 160 met het gas vol open... doet ie het wel?

Brommer opgeruimd. Af en toe een stukje op de brommer van broertjelief (internationaal chauffeur, soms maanden weg) rijden. BMW R100, Triumph Trophy (eerste serie).
Leuk, maar je rijdt altijd met dichtgeknepen gaskraan.

Dus ik kocht een Suzuki Savage, mijn ex vond een sjoppert leuk. Rijdt alleen rechtdoor, rijdt zo smooth als een vibrator op steroïden en het is wel eens stuk.
Toch, met dat ding een stukje toeren is ook echt toeren. Dat is werken. Je bent bezig.

Nu heb ik een Suzuki GS500. Een dikke pizzabrommer, een heerlijk scheur- en smijt ijzertje. Op dat ding mag de gaskraan helemaal open.

Voor mij hoeven al die paardjes niet meer. Een 150+ paardjes fiets? Ik ben te bang om op een circuit de gaskraan echt open te houden.
En op de openbare weg... ik vind dat motorrijder verplicht een donorcodicil moeten hebben. Juist voor die mensen die het gevoel voor gevaar zodanig kwijt zijn dat ze zo'n fiets op de openbare weg vol open durven draaien.
Hersenen kunnen ze niet transplanteren, op stalen ballen zit niemand te wachten maar de nieren (bijvoorbeeld) kunnen nog wel hergebruikt worden.
 
oh voor op vakantie, hard rijdend door D en dan sturen in de Bergen... ja ja daar word je dan buitenom ingehaald door een lokale dame op haar SH300 met boodschappentassen.

:} :} :} (heb je het profile van die dame gevraagd?)

Is me indertijd op Penang ook overkomen: Gezin met 2 Adults en 3 kids (alleen Pa met helm) kwamen op de neergaande helling gewoon voorbijzeilen...

Meer Oefenen!
 
Lekker positief, :+ .Zelf rij ik liever een twin,lekker wendbaar.Heb toen ik begin te rijden wel eens op zware 1000cc fietsen gereden,voor mij was het niets.Te zwaar,weeg zelf dan ook maar 74,met alles aan,helm en zo,pak.Ik heb gemerkt dat ik op dijkjes,en er zijn er meer dan 2 hier,toch sneller kan zijn dan een dikke fiets die 300 kan,maar ieder zijn meug vind ik zo.Hier in de omgeving,Hoeksche Waard,zie ik in ieder geval wel meer lichte fietsen,dat dan wel.Denk dat het ook puur iets is van jezelf. :] Edit,dat lekker positief was richting rockettheo....
 
Laatst bewerkt:
Leuke discussie.

Ik snap best dat liefhebbers graag met 150+ pk rondrijden. Ik heb ook wel eens gedacht om een K1300S aan te kleden met koffers en dan in recordtijd heen+weer naar Berlijn, Daan-motormaniac-ritje iemand?).
Maar mijn “optimum” ligt nu, denk ik, rond de 100pk en liefst 200kg licht. Is voor mij genoeg (ik wil toch graag af en toe snel door Duitsland naar verre bestemmingen kunnen sprinten, en wat power-onderin is wel comfortable).

Tot zover mijn simple mening.
(ik ben trouwens een gezapige 50er)

maar dan is de vraag ben je er sneller met een zuipschuit die 250+ haalt of een zuinige kruiser met grote tank, zodat je minder vaak moet tanken. de Nederlander heeft dan meestal eerst primaire gedachten, 'snel' dan de snelste.
 
Ik ben vorig jaar van een gsx 1100F met 136 pk naar een 750 Moto Guzzi met 50 pk gegaan. Ik ben er nu wel achter dat ik meer plezier op de Guzzi heb. Was voor mij ook echt een eye-opener.

grtz,

Cees
 
Hier een relatief nieuwe nieuwe motorrijder (sinds december '15). Wel met volledig rijbewijs, maar een lichte 250cc twin. Ik vind hem heerlijk rijden. 130 is geen probleem, maar omdat het een naked is vind ik dat niet zo comfy. Snelweg is echt prima te doen, het rijdt zuinig en ik ben er erg blij mee. Daarbij sleutelt zo'n lichte machine erg makkelijk. Het grote voordeel van mijn motor (Hyosung GT250 Comet) is wel dat de motor een volledig formaat heeft. Veel lichte motoren lijken wat kleiner te zijn, en dat zou met mijn 1,89 meter toch wel lastig zijn.
Ik zie mezelf niet zo snel op een 1000cc machine rijden, het zou voor mij denk ik wat overkill zijn.
 
maar dan is de vraag ben je er sneller met een zuipschuit die 250+ haalt of een zuinige kruiser met grote tank, zodat je minder vaak moet tanken. de Nederlander heeft dan meestal eerst primaire gedachten, 'snel' dan de snelste.

Ik ken het antwoord al.
Range + Tankstoptime is Essential voor het halen van goede gemiddelden.

Lees maar na: boek van Alex Roy (matig boek, leuke stunt) en verslag van Ed Bolian met de rijdende benzinebom (lijkt me best een bal, die ed).

Heb zelfde probleem met mijn Fje: bij jakkeren in D moet ik na 200 km tanken.
Maar af en toe jakkeren is ook wel eens leuk

note/edit: de ICE (naast de Autobahn Nurnberg-Munchen) en de TGV (naast de route Lille-Paris), daar zou ik nog wel eens mee willen rezen, maar beide treinen hebben me ingehaald alsof ik stilstond...
 
Laatst bewerkt:
Grappig om de verschillende reacties te lezen.

Ik moest noodgedwongen mijn honda sh300 vorig jaar stel op sprong verkopen ivm een echtscheiding.
Anders had ik hier dit jaar op naar Spanje gereden.

Nu een ntv650 kunnen kopen en dat rijd ook lekker.

Zou ik nu de loterij winnen dan had ik nog steeds geen zware motor gekocht.
 
Als je de loterij wint kun je natuurlijk niet genoeg motoren kopen, dan mag er best een zware tussen zitten *O* *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan