Meningen over Deauville 700?

De Deauville deelt het blok ook met de Hawk/Bros. Daar werd in Amerika mee geraced en zijn leuke opvoerkitjes voor te koop. Da's dan wel weer geinig om je "Dullville" te tunen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
De Deauville deelt het blok ook met de Hawk/Bros. Daar werd in Amerika mee geraced en zijn leuke opvoerkitjes voor te koop. Da's dan wel weer geinig om je "Dullville" te tunen.
Dat blok komt toch uit begin jaren 80 van de Shadow 500?
 
Dus ... Waarom is hij oersaai en futloos?
Oersaai…ja dat is het. De Deauville doet alles wat hij moet doen, behoorlijk goed ook, maar ook nulkommaniks meer dan dat. Inderdaad zoals eerder aangegeven de Toyota Corolla onder de motorfietsen. Eigenlijk niets te beklagen, maar waarom rijdt dan niet bijna iedereen in een VW Golf / Ford Focus / Opel Astra / Renault Megane etc, terwijl die minder betrouwbaar enzovoort zijn…

En futloos: misschien komt het wel omdat het zo super gemakkelijk rijdt, de Deauville vraagt (bijna) niets van de berijder, dat het voelt als futloos, terwijl de harde cijfers toch echt niet zo enorm tegenvallen. Ik heb ook een NTV, en die heeft minder vermogen dan mijn Deauville 700, maar voelt veel vlotter aan. Mijn BMW R1100RT heeft geen enorm vermogen, maar voelt ook veel meer “als toermotor” aan. Beide hebben ’iets’ ( en beide ook iets anders) wat de Deauville niet heeft.

Conclusie: maak een goede lange proefrit, en trek zelf je conclusies.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Aan de ervaren Deauville-kopers en -rijders: zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten?
Yes: de sluitingen van de kofferdeksels ( bij de 700 dan); dat is een Honda onwaardig, zo triest slecht, gemaakt.
En bij de 650 de benzinepomp, kost de hele wereld niet als het kapot gaat, maar is geen top ontwerp.
Verder heeft een Deauville geen echt zwakke punten, beide zijn net VW Kevers, het loopt en blijft lopen, hoe erg je hem ook mishandelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Tijdje zo’n ding geleend, moet ik eerlijk zeggen dat ik hem na een tijdje toch wel ging waarderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Dus conclusie is eigenlijk dat de meningen over de Deauville nogal uiteen lopen. Dan is ie per definitie niet saai. Het zou pas saai zijn als iedereen hem geweldig vindt. Zoals een BMW 1200 GS bijvoorbeeld 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Dus conclusie is eigenlijk dat de meningen over de Deauville nogal uiteen lopen. Dan is ie per definitie niet saai. Het zou pas saai zijn als iedereen hem geweldig vindt. Zoals een BMW 1200 GS bijvoorbeeld 😂
Jij leest iets anders dan ik. Iedereen vindt hem gewoontjes maar degelijk
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik nog nooit over gehoord. Ik heb jaren lang dagelijks op die dingen gereden onder de slechts denkbare omstandigheden en olie bijvullen was nooit nodig tot 80 k. Want dan gingen ze weg.
De eerste Transalps met zwart blok schijnen wel is wat olie te lusten.

Maar heb ook nog nooit olie bij bij moeten vullen bij de Honda Vtwin. 1996 en 2004 Alp gehad, en de 1993 NTV650, en nog 2 Hawk GT's. Nooit wat mee gehad.
 
Oerdegelijke, uitontwikkelde motor. Niet speels, supersnel of hypermodern. Wel comfortabel voor fatsoenlijk toer- of forenzenwerk. En toch ook wel uniek, er is geen directe concurrent. En al helemaal niet voor het doorgeefluik tussen beide geïntegreerde koffers. Zodat volgens de ronkende verkooptekst er een stokbrood over dwars vervoerd kan worden in de koffers. Maar, eerlijk is eerlijk, ik zou zo snel niet iemand kennen die door dat argument helemaal opgewonden raakt e enkel daarvoor de motor koopt.
Ik ken überhaupt niemand die echt opgewonden raakt van een Deauville. Maargoed, ik rij BMW....
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Ik moet eerlijk bekennen dat ik, voordat ik de BMW kocht, toch ook serieus naar de Deauville heb gekeken… lijkt me nog steeds een serieus fijne woon-werk motor, en een fijne motor voor een passagier… Uiteindelijk toch voor de RT gekozen omdat dit voor mijn gevoel iets ‘meer’ motor is, en nog wat stabieler voor het rijden met passagier. Uiteraard komt dan een Pan European ook langs, maar dan is een RT net even wat lichter. Echter is een Drauville nog steeds niet afgeschreven bij mij…
 
Dat waren ook exact de motoren die bij mij de revue passeerden toen ik op zoek was. Maar ja, een RT was altijd al een jongensdroom, wel van een oudere jongen, want toen ik tien was in 1981 waren er nog geen RT’s) en toen mijn vorige RT voorbij kwam op marktplaats kon Ik hem daarom ook niet laten staan
 
Ik haak even in op het topic. Heeft iemand toevallig de oude NTV 650 (dus zonder kuip) en de nieuwe Deauville 700 gehad? Ik ben benieuwd wat de verschillen zijn in rijgedrag (dus niet zozeer de specs).
 
En ik zou graag willen weten of ik met mijn 1,96 m comfortabel op een 700 kan zitten. Iemand daar een idee over? Ik zie namelijk dat het zadel niet in hoogte verstelbaar is.
 
En ik zou graag willen weten of ik met mijn 1,96 m comfortabel op een 700 kan zitten. Iemand daar een idee over? Ik zie namelijk dat het zadel niet in hoogte verstelbaar is.
Probeer hier eens?

Ik ben 1m90 met 83cm inseam, en zou er zo op zitten:

Untitled.jpg


Paar weekjes terug eens even op een 650 gezeten, zat prima. Maar ik ben een paar cm korter dan jou dus dat zegt misschien niet alles.
 
Ik haak even in op het topic. Heeft iemand toevallig de oude NTV 650 (dus zonder kuip) en de nieuwe Deauville 700 gehad? Ik ben benieuwd wat de verschillen zijn in rijgedrag (dus niet zozeer de specs).
Ik heb beide:
De NTV voelt vlotter aan maar is dat qua specs nauwelijks; het is meer een gooi-en-smijt-machientje. Het oogt (en is?) ook veel degelijker. Grootste minpunt is dat de voetsteunen te hoog zitten; je zit er wat verkrampt op.

De Deauville heeft (veel) meer comfort; niet alleen door de goede kuip, maar ook door de zithouding. Fijne toermotor.
Het rijdt bijna vanzelf, een echte allemansvriend.

Verder is het in de basis vrijwel dezelfde techniek; de Deauville 700 is wat moderner (inspuiting, vierkleps koppen, katalysator)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Ik heb beide:
De NTV voelt vlotter aan maar is dat qua specs nauwelijks; het is meer een gooi-en-smijt-machientje. Het oogt (en is?) ook veel degelijker. Grootste minpunt is dat de voetsteunen te hoog zitten; je zit er wat verkrampt op.

De Deauville heeft (veel) meer comfort; niet alleen door de goede kuip, maar ook door de zithouding. Fijne toermotor.
Het rijdt bijna vanzelf, een echte allemansvriend.

Verder is het in de basis vrijwel dezelfde techniek; de Deauville 700 is wat moderner (inspuiting, vierkleps koppen, katalysator)
Hoezo is de NTV 650 veel degelijker? Ik snap dat het plastic e.d. niet kapot kan gaan, maar afgezien daarvan zouden ze toch beide niet kapot te krijgen zijn? Of heb ik dat mis?

En qua gooi-en-smijt-machientje klopt wel, mits je goede banden eronder zet, de achtervering goed afstelt op je eigen gewicht en in ieder geval dikkere olie in de voorvork doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Hoezo is de NTV 650 veel degelijker? Ik snap dat het plastic e.d. niet kapot kan gaan, maar afgezien daarvan zouden ze toch beide niet kapot te krijgen zijn? Of heb ik dat mis?
Beide hebben inderdaad de reputatie onverwoestbaar, zeker mechanisch Terecht ook denk ik.
Wat je noemt het plastic: dat is op de NTV veel dikker en steviger. De metalen tank is ook steviger / van dikker plaatmateriaal. Lak is dikker en krasbestendiger , coating van het blok is veel beter. En de eenzijdige achter ‘vork’ is, vind, ik fraai.
Het oogt en is stevig, en geeft de indruk erg lang mee te kunnen gaan.
Je ziet bij de Deauville dat het allemaal erg minimaal is gemaakt; het is wel functioneel, maar dan op het randje.

Dat zie je niet alleen bij motoren hoor, hoe moderner des te minimaler geconstrueerd.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Beide hebben inderdaad de reputatie onverwoestbaar, zeker mechanisch Terecht ook denk ik.
Wat je noemt het plastic: dat is op de NTV veel dikker en steviger. De metalen tank is ook steviger / van dikker plaatmateriaal. Lak is dikker en krasbestendiger , coating van het blok is veel beter. En de eenzijdige achter ‘vork’ is, vind, ik fraai.
Het oogt en is stevig, en geeft de indruk erg lang mee te kunnen gaan.
Je ziet bij de Deauville dat het allemaal erg minimaal is gemaakt; het is wel functioneel, maar dan op het randje.

Dat zie je niet alleen bij motoren hoor, hoe moderner des te minimaler geconstrueerd.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken.
Duidelijk. Met andere woorden, koop gewoon een oud hok als je degelijkheid wilt wat niet kapot gaat. Is aardig gelukt met een uit 1992.
 
Ach ...futloos...past prima bij het baasje denk ik dan. Het is de Opel Kadett/Toyota Corolla onder de motoren. Praktisch, probleemloos, en betrouwbaar. Ik zat wel eens te loeren naar een FJR1300..... Sneller, zwaarder, afneembare koffers.


Let's talk nuts & bolts: Ik heb mijn bruine Deauville uit 2006 in 2021 gekocht voor 2300,-. Er zaten wat krassen op de smalle kofferdeksels en het zwarte kunststof was verbleekt. Who cares, als je er op zit zie je het niet. Beetje kaal en verschoten - past bij haar berijder, hihihi. Laatste grote beurt in 2019 uitgevoerd. Factuur ingezien: nieuwe banden, nieuwe filters, maar geen kleppen gesteld, en geen remblokken vervangen. Hm..... In februari zag ik bij Goedhart motoren een setje nieuwe, en brede(!!!!) kofferdeksels te koop staan voor 122,- Wel knalblauw. Niet nadenken - bestellen! Wel tegen beter weten in de kleurcode van mijn motor opgegeven.

Ik moest geduld hebben, nou ik was de bestelling zowat vergeten maar op 12 Augustus (!) mailtje van Post.nl. 13 augustus maak ik de doos open en wat zie ik: keurige, glimmende bruine deksels! Meteen gemonteerd natuurlijk, wat RVS boutjes en dopmoertjes gebruikt. En nu past mijn helm er ook nog eens in als ik even een boodschap ga doen.

Ook het slechte nieuws krijgen jullie te horen: Laatste beurt in 2019...ik had wel zelf olie ververst, maar het uitgraven van de motor onder al dat plastic voor luchtfilter en kleppen stellen en verse bougies...nee - dank u. Dus een dikke week geleden Overkamp motoren in Delft gebeld voor een grote beurt (mag ook wel na 7000 mijl). Of ik langs wou komen, want: "We kennen de motor niet en anders ontstaat er gezeur". Hé...wat goed.

Langsgereden met kentekenbewijs, alle details werden in het systeem ingevoerd en ik kon doorlopen naar de werkplaats waar de andere broer bezig was. Die liep mee met een zaklampje, en bekeek de remblokken (die zijn versleten - maar je kan er nog mee rijden), de lasnaad bij de uitlaat werd bekeken (RVS uitlaat, maar inferieur lasmateriaal - maar deze is ok), eventuele speling in de swingarm werd beoordeeld (prima), de voorvork (ik zag het al op een afstand: de keerringen zijn lek) en ga-zo-maar-door. Ze trekken er een hele dag voor uit.

Heerlijk, eindelijk een zaak waar de werkplaats groter is dan de showroom, en een van de eigenaren aan de sleutel is.

Als ik 80 ben ga ik kijken of er zijwieltjes voor te bestellen zijn.
 
  • Haha
Waarderingen: Lert
Zelfde als bij mijn FZ750 van 1985.
Alles (bijna) is nog wel te vinden.
Je moet er echter wel een hobby in hebben om uiteindelijk alle spullen thuis te krijgen.
Soms op de sloop, maar ook onderdelen uit verweggistan. Bijv Thailand, Australië of USA.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Voor mij valt de Deauville een beetje in de zelfde categorie als die Diversion 600's. Ja het rijdt, maar het is verder wel behoorlijk saai en emotieloos, vind ik dan he! Ik heb een motor voor de lol, dus dan wil ik er ook lol mee kunnen hebben.

Maar goed, volgens mij heeft de TS allang z'n keus gemaakt en dat is prima natuurlijk 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Terug
Bovenaan Onderaan