K75 of Deauville 700?

Welke?


  • Totaal aantal stemmers
    37

Lert

MF veteraan
21 dec 2022
5.175
9.158
Bij Arnhem
Gewoon een opiniepeiling om te kijken wat mensen denken ...

Ik zal - waarschijnlijk volgend jaar maart of zo - m'n Transalp verkopen en een andere motor aanschaffen. Het zal een tweedehandsje worden, m'n budget ligt zo rond de 4000 euro ongeveer, het mag gerust een honderdje meer of minder zijn.

Wat ik wil:
- Lichte / middelzware toerfiets ongeveer zo rond de 70 pk.
- Met koffers
- Met injectie
- Met kardan aandrijving
- Met wat windbescherming

Mijn eigen limieten:
- Ik heb geen garage
- M'n gereedschap is erg gelimiteerd
- Ik ben geen grote sleutelaar maar zou het wel willen leren / proberen

Nu zijn mijn ogen gevallen op de Honda Deauville 700 en de BMW K75. Allebei zijn ze makkelijk voor mijn budget te vinden, allebei voldoen ze aan al m'n eisen.

Voordelen K75:
- Het model is wat leuker / interessanter kwa techniek
- Ze staan bekend als erg betrouwbare kilometervreters die een leven lang meegaan
- Is wat goedkoper aan te komen dan een D700

Nadelen:
- Is wel erg oud, zijn onderdelen nog wel te vinden?
- Niet alle aangeboden modellen hebben windbescherming / koffers, dus keuze word wat beperkter

Voordelen D700:
- Een stuk nieuwer
- Honda betrouwbaarheid
- Geïntegreerde windbescherming / koffers

Nadelen D700:
- 'Iedereen' zegt dat hij saai is, alhoewel ik gewoon een betrouwbare motor wil die doet wat ik vraag zonder poespas
- Stuk minder interessant kwa techniek

Als je een alternatief weet die aan al m'n eisen voldoet mag je die ook noemen, ik zal hem serieus overwegen.
 
Gewoon een opiniepeiling om te kijken wat mensen denken ...

Ik zal - waarschijnlijk volgend jaar maart of zo - m'n Transalp verkopen en een andere motor aanschaffen. Het zal een tweedehandsje worden, m'n budget ligt zo rond de 4000 euro ongeveer, het mag gerust een honderdje meer of minder zijn.

Wat ik wil:
- Lichte / middelzware toerfiets ongeveer zo rond de 70 pk.
- Met koffers
- Met injectie
- Met kardan aandrijving
- Met wat windbescherming

Mijn eigen limieten:
- Ik heb geen garage
- M'n gereedschap is erg gelimiteerd
- Ik ben geen grote sleutelaar maar zou het wel willen leren / proberen

Nu zijn mijn ogen gevallen op de Honda Deauville 700 en de BMW K75. Allebei zijn ze makkelijk voor mijn budget te vinden, allebei voldoen ze aan al m'n eisen.

Voordelen K75:
- Het model is wat leuker / interessanter kwa techniek
- Ze staan bekend als erg betrouwbare kilometervreters die een leven lang meegaan
- Is wat goedkoper aan te komen dan een D700

Nadelen:
- Is wel erg oud, zijn onderdelen nog wel te vinden?
- Niet alle aangeboden modellen hebben windbescherming / koffers, dus keuze word wat beperkter

Voordelen D700:
- Een stuk nieuwer
- Honda betrouwbaarheid
- Geïntegreerde windbescherming / koffers

Nadelen D700:
- 'Iedereen' zegt dat hij saai is, alhoewel ik gewoon een betrouwbare motor wil die doet wat ik vraag zonder poespas
- Stuk minder interessant kwa techniek

Als je een alternatief weet die aan al m'n eisen voldoet mag je die ook noemen, ik zal hem serieus overwegen.
Wat maakt het uit wat iedereen over de Deauville zegt? Gaat om wat jij wil.
 
Wat maakt het uit wat iedereen over de Deauville zegt? Gaat om wat jij wil.
Wat ik wil is dat mensen hun mening geven :) Als ik me had laten afschrikken door wat mensen over de Deauville zeiden had hij nooit zo bovenaan m'n shortlist gestaan, maar ik zou wel een idioot zijn als ik de meningen van meer ervaren rijders zou negeren. Vooral als mensen een alternatief weten die ik misschien nog niet overwogen heb.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik wil is dat mensen hun mening geven :) Als ik me had laten afschrikken door wat mensen over de Deauville zeiden had hij nooit zo bovenaan m'n shortlist gestaan, maar ik zo wel een idioot zijn als ik de meningen van meer ervaren rijders zou negeren. Vooral als mensen een alternatief weten di ik misschien nog niet overwogen heb.
Mijn mening is, ga voor de Deauville. Zoals je zelf ook zegt, Honda kwaliteit en wind bescherming.
 
Ga op alletwee eens proefzitten en rondje mee rijden. Je komt van een Transalp, die heeft een stuk ruimere zithouding dan een Deauville.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Ik vind 4K voor een K75 vrij veel, dus je houdt veel keus over. Als je er voor zorgt dat je netjes je onderhoud doet is die knettertje betrouwbaar. En je kunt nog eens je koffers er af halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
K75 zal op de langere termijn misschien een betere investering zijn?
Heb vaak het gevoel dat het ding echt goed bedacht is door mannen op leeftijd.
Koop de beste die je kan betalen en reserveer wat voor achterstallig onderhoud. Ze halen enorm hoge kilometerstanden maar niet zonder vervangen van cardans, shocks, remschijven en remcilinders, wat zomaar net zoveel kan kosten als de aanschaf. Sommige dingen zijn wat moeilijk maar voor alles is een bekende oplossing, de meeste eindigen vanwege een stuwmeer aan achterstallig onderhoud of een kabelboom/electronisch probleem, en worden in onderdelen geslacht.

Vind een Deauville er een beetje uitzien als een meisjesmotor.
Maar ik heb dan ook nog nooit op een Honda gereden die voor mij een beetje goed of fijn aanvoelde, altijd een beetje te zacht, glad of perfect naar mijn smaak.

Als het sportievere en spartaanse wat trekt zou ik gaan rijden op een Guzzi 750.
Kleine Guzzi's zijn een universum op zich, veel rijbeleving maar in mijn ervaring is nog nooit een Honda rijder overgestapt op een Guzzi of andersom. Diametraal tegenovergesteld karakter denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Met de combinatie van een kardan op een lichte/middelzware motorfiets maak je de spoeling wel heel dun voor een "interessante" motor. Eentje die naast praktisch ook nog plezier biedt.
En waarom eigenlijk....
voor 4000€ kan je zat leuke en tegelijk praktische motorfietsen kopen, maar niet in die combinatie.
Ik denk vb aan een Honda VFR800 incl koffers. Een echte goed klinkende V4 ( je moet vandaag al naar ducati voor zoiets) sportieve toermachine met meer dan 100pk, waaraan je naast de practische kant ook lol kan hebben en die ziet er ook nog goed uit.
middelzwaar: check
70pk ( bwa....doe maar 110pk) : check
injectie : check
wat windbescherming : check
koffers : check
4000€ : check

maar ook
een blok dat betrouwbaar ver over de 100000km aankan : check
good looks : check
prachtig geluid want V4 : check
soepele draaikultuur ook onderin geen gebok want V4 : check

ow shit : geen cardan , ok dan maar een deauville 700 |(
 
Laatst bewerkt:
Met de combinatie van een kardan op een lichte/middelzware motorfiets maak je de spoeling wel heel dun voor een "interessante" motor. Eentje die naast praktisch ook nog plezier biedt.
En waarom eigenlijk....
voor 4000€ kan je zat leuke en tegelijk praktische motorfietsen kopen, maar niet in die combinatie.
De spoeling wordt dun inderdaad maar met slechts 2 - heel redelijke - eisen, dat is toch apart!
De Guzzi die al genoemd werd vind ik een goeie suggestie.
Als het ook een riem mag zijn i.p.v. cardan, opper ik de F800ST.
Als het echt tussen de K75 en de Deauville moet blijven, zou ik de Deauville kiezen, om de redenen die jezelf al noemt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
De spoeling wordt dun inderdaad maar met slechts 2 - heel redelijke - eisen, dat is toch apart!
Ik vind dat niet zo abnormaal dat de spoeling dun is. Dat is echt niet toevallig zo.
Waarom zou een fabrikant een log,duur,zwaar systeem als een cardan op een lichte tot halfzware motorfiets ontwerpen, als een ketting op die fietsen beter geschikt is. Een 70pk fiets met een relatief laag koppel heeft daar gewoon geen belang bij. Het maakt hem nodeloos zwaar, duur en het onafgeveerd gewicht verhoogt, wat impact geeft op het rijcomfort. Bovendien is het rendement van de overbrenging met ketting hoger, wat op een lichte motor van belang kan zijn.
Laat cardans voor zware koppelrijke motoren, voor wie dat echt wil .
 
Laatst bewerkt:
Je kan eventueel de grotere broer van de Deauville ook eens bekijken.
Een Pan European ST1100 vind je makkelijk lager dan 4000€ , maar die is redelijk oud en nog met carbs.
Maar als je goed kijkt vind je particulier wel eens een post 2002 Pan European ST1300 met V4 injectie motor binnen jouw prijsklasse : ② Motor Honda Pan European ST1300 — Motoren | Honda — 2dehands
Deze checked al je boxes maar die is dan niet licht/middelzwaar maar kan je als "zwaar" bestempelen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Ja zo'n Deauville is zeer beschaafd te noemen. Maar dat blok loopt echt wel prima en heeft genoeg koppel om nog enig gevoel van levendigheid te geven in mijn optiek. K75 vind ik een tamelijk briljante motor, maar leeftijd speelt misschien ook mee als je een fiets voor dagelijks vervoer zoekt.

Daarom nog een ander oud brik dat je kunt overwegen; een Bmw R850/1100 R of RT zonder ABS. Betaalbaar, cardan, middelzwaar (is maar net welk kader je hanteert :+) en genoeg windbescherming. Ook op de R als je daar een flink windscherm op hebt. Ik heb er zelf jaren woonwerk mee gedaan (R850R), ging het beestje met de tijd meer en meer waarderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Hoe staat het met het onderhoud van een Deauville vs de K75? Lijkt me dat er heel wat plastic van de Deaville af moet om kleppen te stellen vergeleken met een K75RT. Los van het onderhoud zou ik toch ook het stuurgedrag willen vergelijken; een Deauville komt uit een ander tijdperk dan een K75. De K is veel ouder. De hierboven genoemde R850 stuurt veel moderner als je tenminste van paralever houdt. De Deauville is dan weer wat soepeler dan een R850. Die heeft wat last van KFR. Gelukkig niet zoveel als zijn grotere broer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Welk type transalp heb je nu?
Heb je al op je suggesties gezeten/ gereden?
Ik heb een k75 als zijspan trekker gehad en een dufville 650.
Mocht je trouwens van cardan af willen stappen en wel een zeer (saaie) betrouwbare motor willen kan ik een nc7xx zeer aanbevelen (die heb ik nu)
Een div900 werkt ook prima (heb ik ook nu)
Hiervoor heb ik een jaar of 10 een st1100 gehad (in plaats van de div900), goede motor zeker als je de pijnpuntjes kent en die al verholpen zijn 250k plus is geen probleem. Mocht je daarvoor gaan probeer hem via een liefhebbers forum te kopen.

K75 heb ik ook geen problemen mee gehad trouwens de cardan werd slechter en de mijne had trommelrem (die vermijden, want die onderdelen zijn slecht verkrijgbaar). Mogelijk was de cardan ook minder omdat hij natuurlijk de bak plus inhoud ook mee moest trekken (stond 190k op de teller)
 
Een XL600V heeft nu ook niet bepaald een super strakke wegligging. Dan zal zowel een K75 of een Deauville 700 geen achteruitgang zijn. Maar een oude Transalp is wel aardig lichtvoetig. De meeste vierpitters die hier genoemd zijn hebben het zwaartepunt aardig hoog zitten. Met manoeuvreren niet handig. Een K75 en R850 hebben juist een laag zwaartepunt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
ah daar heb ik op gelest :D Ik heb ook een transalp 650 gehad.
Maar als je perse cardan wil (wat ik me wel kan voorstellen) dan zou ik voor de meest moderne motor gaan.
Qua zithouding verschilt de deauville niet veel met de k75 (hoewel ik nooit op de 700 heb gezeten)

Mocht je toch denken zwaarder mag ook wel, want dat merk je niet tijdens het rijden. Dat is inderdaad zo maar met manouvreren maakt het wel uit. Als ik van mijn st1100 naar mijn nc750x ging dan voelt die net als een mountain bike. De div is ook een stuk lichter, uiteindelijk vind ik dat wel wat prettiger
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Die heeft dan alleen geen injectie.
Klopt. Maar als je van die carburateurs af blijft heb je er geen problemen mee. Heb bijna 100.000km gereden (en op e95) met zo'n ding, nooit problemen. Problemen beginnen als mensen een andere uitlaat en/of luchtfilter plaatsen en dan beginnen te rommelen met sproeiers en naalden. Of om de een of andere reden carburateurs ultrasoon gaan reinigen. Maar zo'n Div 900s is gewoon een probleemloze betrouwbare motorfiets. Neemt niet weg dat injectie ook heel fijn rijdt natuurlijk, zeker de koude start.
 
Terug
Bovenaan Onderaan