K75 of Deauville 700?

Welke?


  • Totaal aantal stemmers
    37
Een K75 ziet er beter uit dan een Deauville, is mijn mening. Zelfde doelgroep, andere benadering. Ik heb er wel eens op gezeten, maar niet mee gereden. Beide zijn motoren die me aanspreken, vanwege hun no nonsens praktische inslag. Mijn dealer gaf jarenlang een Deauville 650 en later 700 mee als leenmotor, waarmee ik steevast een extra rondje ging. Niet omdat hij flitsend rijdt of er goed uitziet, maar vooral omdat hij capabel zonder kapsones is en standaard comfortabel en praktisch. Dat is de K75 ook, maar die is, zoals je al aangeeft ouder. Ik snap de keuze goed; als je nu een middenklasse toermotor wilt moet je shoppen voor een Adventure. Ook prima, maar het zijn de SUV’s van motorland… Nog een afweging: Honda is me altijd blijven aanspreken vanwege trouw blijven aan hun doel (gemakkelijk rijden en betrouwbaar), bij BMW zie ik teveel imago.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Ik breng de Suzuki vx800 in.
Voor rond de 1500€ heb je een hele knappe.
Cardan, mooie Vtwin bullitproof blok.
Zuinig in brandstof verbruik.
Vaak met koffers op mp.

En je houdflink wat € over voor o voorzien onderhoud.

Nette Suzuki VX 800 bj 93 54dkm. Recent beurt gehad.
€ 1.495,00
≥ Nette Suzuki VX 800 bj 93 54dkm. Recent beurt gehad. — Motoren | Suzuki — Marktplaats

SUZUKI VX 800 (bj 1993)
€ 1.995,00
≥ SUZUKI VX 800 (bj 1993) — Motoren | Suzuki — Marktplaats

Suzuki orginele Kofferset
Bieden
≥ Suzuki orginele Kofferset — Accessoires | Koffers en Tassen — Marktplaats
 
IMG_8207.jpeg


Yep, de Highlander. Best gaaf zo’n paarse uitvoering.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja zo'n Deauville is zeer beschaafd te noemen. Maar dat blok loopt echt wel prima en heeft genoeg koppel om nog enig gevoel van levendigheid te geven in mijn optiek. K75 vind ik een tamelijk briljante motor, maar leeftijd speelt misschien ook mee als je een fiets voor dagelijks vervoer zoekt.

Daarom nog een ander oud brik dat je kunt overwegen; een Bmw R850/1100 R of RT zonder ABS. Betaalbaar, cardan, middelzwaar (is maar net welk kader je hanteert :+) en genoeg windbescherming. Ook op de R als je daar een flink windscherm op hebt. Ik heb er zelf jaren woonwerk mee gedaan (R850R), ging het beestje met de tijd meer en meer waarderen.
Of een RS. Met een tophalf vind ik ook best mooi. Zijn die er eigenlijk in 850 uitvoering?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Die staat nu dus ook op m'n lijstje. Alleen volgens mij een stuk minder makkelijk aan te komen dan een K75 of Deauville.
Een K75 heeft wel een heerlijk blok.
Ik vind een K100RS ook fraai, maar zeldzaam.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Een K75 heeft wel een heerlijk blok.
Ik vind een K100RS ook fraai, maar zeldzaam.
Een collega van me rijd een K1100, die heeft hij ooit nieuw gekocht in (volgens mij) 1993 en hij heeft er vorig jaar de 200k mee aangetikt. Hij is mij alleen een beetje te zwaar / lomp / veel. Zo'n K100RS zou ik nog overwegen evt als ik een pracht exemplaar tegenkom voor een leuke prijs, alleen zit je wel met onderdelen mocht er wat mis gaan.
 
@Lert : kun je aangeven hoe je de motor wilt gaan gebruiken? (uitsluitend plezierritjes? Woon-werk, aantal km's per jaar) en waarom je een voorkeur voor injectie hebt?

Bedenkt wel dat met zeldzamere exemplaren zoals die Suzuki highlander je moeilijker aan kappen, plaatmateriaal en andere onderdelen van de sloop komt. Nieuw is lang niet alles meer leverbaar bij een oudere motor. Vaak alleen de verbruiksmaterialen, maar als je bijvoorbeeld een 'nieuwe' oliekoeler oid nodig hebt ben je afhankelijk van de sloop.

Er zijn wel zat oude diversions 900, deauvilles, bmw k's en pan european's op de sloop te vinden voor onderdelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
@Lert : kun je aangeven hoe je de motor wilt gaan gebruiken? (uitsluitend plezierritjes? Woon-werk, aantal km's per jaar) en waarom je een voorkeur voor injectie hebt?
Beetje combinatie van die dingen. Wat woon werk (maar ook niet elke dag), wat plezier ritjes, af en toe een wat langere toer rit. Ben van plan een keer er naar Polen op te rijden.

Injectie gewoon voor het gebruiksgemak / betrouwbaarheid.

Bedenkt wel dat met zeldzamere exemplaren zoals die Suzuki highlander je moeilijker aan kappen, plaatmateriaal en andere onderdelen van de sloop komt. Nieuw is lang niet alles meer leverbaar bij een oudere motor. Vaak alleen de verbruiksmaterialen, maar als je bijvoorbeeld een 'nieuwe' oliekoeler oid nodig hebt ben je afhankelijk van de sloop.

Dat is inderdaad een puntje voor de Deauville, dat blok heeft is zo veel gemaakt en is zo simpel dat er nog voor lange tijd wel onderdelen voor te vinden zullen zijn, alleen kuipdelen wordt wat moeilijker. Maar het is wel een puntje om mee te nemen ja.
 
PC800 is zeker apart, en zeer betrouwbaar blok (V-twin met hydraulische klepstoters). In het Reizen-deel staat n mooi reisverhaal van 3 gasten die naar de Noordkaap reden, ieder op n rode PC. Maar ook voor dit type, beschikbaarheid van onderdelen. Zijn alleen als grijze import geleverd.
 
Interessant en apart is hij wel.
Mijn oom had er ooit een, ik heb er zelf ook wel naar gekeken. Ik ben alleen bang dat het kuipwerk / aansluitingen niet meer zo jofel zijn na tig jaar weer en wind. Dat is ook wat je ziet bij de oude st1100, en het kuipwerk wordt daarom slecht te vinden en vaak erg duur. Mede daarom ben ik voor de diversion gegaan.
 
Een collega van me rijd een K1100, die heeft hij ooit nieuw gekocht in (volgens mij) 1993 en hij heeft er vorig jaar de 200k mee aangetikt. Hij is mij alleen een beetje te zwaar / lomp / veel. Zo'n K100RS zou ik nog overwegen evt als ik een pracht exemplaar tegenkom voor een leuke prijs, alleen zit je wel met onderdelen mocht er wat mis gaan.
Nee, onderdelen genoeg voor de K-series. Ik heb ooit een K75S gehad en een K1100RS, de laatste helaas gestolen, maar dat was een hele fijne motor. Nu voor mij ook te zwaar. Een K75 is praktischer.

Leuk filmpje.

 
Een K75 is een oeroud ding voor deskundige zelfsleutelaars, en een Deauville 700 heeft zo'n slechte zithouding dat ik na een ritje van een half uur gebroken afstapte. Ik (ja, ikzelf) zou geen van beiden nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan