Mijn eerste motor

Choller

Rookie
8 mrt 2017
18
0
Groningen
Hallo MF leden,

Ik heb sinds vorig jaar mijn motorrijbewijs gehaald. Helaas geen motor nog kunnen aanschaffen maar ben druk aan het kijken.

Ik weet niet zo goed wat voor motor ik moet aanschaffen en zou jullie hulp hier wel bij kunnen gebruiken.

De motor wil ik voor woon werkverkeer gebruiken, toeren, voor de fun en misschien zelfs weekendjes weg.


Ik zat zelf te denken aan de volgende motoren:

1. Kawasaki Versys 650.
Een allround motor. Beginnersmotor. Leuk om mee te toeren en voor woon werkverkeer geschikt.

2. Ktm duke 690. De supermoto of naked variant.
Veel fun en handig voor de stad.. maar ben bang dat de 1 cilinder soms te weinig zal zijn als ik bijv van groningen naar Duitsland of Amsterdam een motorweekendje weg zou willen.

3. Ducati hypermotard 796
Bang dat de onderhoud hoger zal zijn bij een Ducati.
Maar lijkt me wel een geschikte fun motor wat ook geschikt is om te toeren en voor woon werk verkeer. Omdat t een 2 cilinder is.

Dit zijn enkele motoren waar ik naar op zoek ben.
De KTM Superduke 990 vind ik ook te gek eruit zien maar vrees dat de 990cc te veel voor me is.

Mijn verstand zegt ga voor de Kawasaki Versys.
Mijn hart zegt ga voor een Supermoto.

Is het tevens zo dat de Supermoto motoren duurder zijn in onderhoud en vaker onderhoud nodig heeft?

Wie kan me tips geven of helpen?

Hoor graag van jullie.

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Ehm, serieus? Niet eerst ff op MF rondgekeken naar de tig topics met precies dezelfde vraag? Dan had je als antwoord gevonden "een rode Hayabusa!"
 
Zou voor een eerste motor voor de verstandige keuze gaan, je kan later altijd nog kijken naar wat je echt wil. Wou zelf eerst ook een supermoto, maar afgehaakt nadat ik erachter kwam dat ze toch wel wat meer onderhoud nodig zijn dan een normale 2/4cilinder. :9

En ze zijn ook niet echt breed inzetbaar, snelweg is niet aan te raden.
 
Supermoto met normale onderhoudsintervallen: Yamaha XT660X.
Woon-werk verkeer goed te doen.
Rondje Schotland in 2 weken met tent heel goed te doen.
Weekendje Luxemburg op en neer. Ook heel goed te doen.
 
proefrijden


als je echt ww-verkeer wil gaan doen, is iets met koffers wellicht een verstandige keuze
afhankelijk van of je eventueel kleding mee moet nemen, of dat je een paar extra (normale) schoenen op het werk hebt staan.
die koffers zijn tevens handig bij weekendjes weg

nu weet ik niet of dat je al proefgereden hebt, maar de motoren die je hier opnoemt zijn allemaal heel verschillend van motorkarakter. waar de ene echt gericht is op toeren, is de andere veel sportiever gericht. houdt hierbij ook de regel aan, hoe sportiever, hoe minder comfort
en als je veel woonwerk kilometers moet maken.... tsja

tuurlijk gaat deze regel niet altijd op, maar in 9 vd 10 gevallen wel,

en zo is een 1 en 2 cilinder heel sterk onderin, veel koppel. en een 4 cilinder zal zijn vermogen meer bovenin de toeren hebben, dit rijdt gewoon totaal anders, en dat moet je ervaren om er over te oordelen.

tevens, als je veel kilometers moet maken, is een motor met cardan wellicht verstandig/handig. scheelt veel kettingsmeren en kettingsets (mede afhankelijk van je rijstijl, en aantal cilinders uiteraard. 1&2 cilinders slijten over het algemeen sneller kettingen dan 4 cilinder)


al met al zijn de motoren die je opnoemt nogal divers, wellicht dat het handig is om eerst eens op een rijtje te zetten wat je nu precies zoekt in een motor
koffers/rugzak?
ketting/cardan
1/2/3/4 cilinders?
toer/sport? sport-toer?

adhv je "eisen" kan je wellicht een betere selectie maken, uit welke je vervolgens gewoon moet gaan proefrijden, om te zien welke je het beste bevalt.
 
Ik heb een KTM SMC gehad, super gaaf, maar ik zou er niet een weekend mee naar de Eifel willen rijden, na een paar km op de snelweg met zo.n 1 pitter wil je er eigenlijk al gelijk vanaf.

Je zit vol in de wind, zenuwachtig als een malle (dus zo op het achterwiel), lijkt mij geen beste toerfiets.

Maarrrrr, als je de snelweg vermijd, dan is dit een fiets waar je echt een big smile van krijgt.

Dit was de mijne, tot die werd gestolen, want daar zijn ze ook gevoelig voor helaas!

full
 
Ik zou eens mooi met die Verys 650 beginnen. Die is breed inzetbaar en is een leuke fiets om ervaring op te doen. Onderhoud zal regulier zijn en goede bagagemogelijkheden. Prima op de snelweg en zeker weten veel fun om te rijden
 
Gewoon een degelijke motor kopen voor niet te veel geld. Ik zou me nog niet te veel vastpinnen op een merk of model. Koop lekker een oude Bandit, Hornet, K100 of eendert welke motor die betaalbaar is en je een beetje aanspreekt en leer daar op motorrijden. Achteraf ga je dan veel gemakkelijker een keuze kunnen maken volgens mij.
 
Gewoon een degelijke motor kopen voor niet te veel geld. Ik zou me nog niet te veel vastpinnen op een merk of model. Koop lekker een oude Bandit, Hornet, K100 of eendert welke motor die betaalbaar is en je een beetje aanspreekt en leer daar op motorrijden. Achteraf ga je dan veel gemakkelijker een keuze kunnen maken volgens mij.

:^

Behalve proefrijden is dit volgens mij het enige juiste advies *O*

Alleen al omdat de kans best nog groot is dat je je eerste motor een of meerdere keren neerlegt, en trouwens ook dat je er makkelijk gemaakte foutjes mee maakt zoals niet het oliepeil in de gaten houden... Gewoon een oud Japans beestje kopen en daar lekker op rijden, dan hoef je voorlopig nooit in de stress te zitten over de motor en kun je ondertussen doorsparen voor je droommotor en met je oude motor naar motorzaken om te proefrijden op andere modellen :]

Verder, als ik moest kiezen tussen die modellen uit de openingspost dan zou ik persoonlijk onmiddellijk voor de Versys gaan. Niet alleen omdat dat de enige van de drie motoren is waar ik ooit op heb gereden, maar ook omdat het een fantastisch relaxte fiets is met een heerlijke zithouding, geschikt voor heel veel kilometers. (Maar de ook al genoemde V-strom zit net zo goed, overigens.)
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik de motor kopen welke je hart het meest doet kloppen.

Vooruit, je koopt 'verstandig,' dan blijft in je achterhoofd altijd knagen 'wat als ik nou toch die of die motor had gekocht?'
En met een eencilinder kun je ook prima weekendjes weg doen, woon/werkverkeer rijden. Alleen lange stukken 150+ rijden is dan niet aan te raden.
En wat betreft onderhoud, dat verschilt per model. Ik rij al jaren eencilinders en heb echt niet veel meer of duurder onderhoud dan multicilinders hoor.

Alles kan, behalve een Hayabusa. :+
 
classical dilemma...

Ik rijd al jaren woon-werk op een CBF600 aangekleed met kuip, hogere ruit en koffers. Deze is zo perfect als werkpaardje maar het knaagt zo nu en dan toch. Hij is een beetje saai, doet alles braaf en naar behoren en dan mijmer je in je helmpje "Is bv een Triumph Bonneville Bobber niet een veel leukere motor?"

Het is te duur om het voor een tijdje om te ruilen. Hoe snel zou je er achter komen dat je:

- niets mee kunt nemen
- volop in de wind en regen zit
- om de 150 km moet tanken (3x in de week naar de pomp dus)
- je bang bent of je brommer er nog staat als je hem goed op slot op een openbare parkeerplaats achter gelaten hebt
- ..

Ik hoop nog lang op de CBF rond te kunnen rijden. En stiekum is hij ook nog erg leuk voor een toertochtje of een weekeindje weg.

Blijft dat die Bobber toch wel heel mooi is, of een NineT, of de XRS900, .....ooooh dit helpt je niet.
 
classical dilemma...

Ik rijd al jaren woon-werk op een CBF600 aangekleed met kuip, hogere ruit en koffers. Deze is zo perfect als werkpaardje maar het knaagt zo nu en dan toch. Hij is een beetje saai, doet alles braaf en naar behoren en dan mijmer je in je helmpje "Is bv een Triumph Bonneville Bobber niet een veel leukere motor?"

Het is te duur om het voor een tijdje om te ruilen. Hoe snel zou je er achter komen dat je:

- niets mee kunt nemen
- volop in de wind en regen zit
- om de 150 km moet tanken (3x in de week naar de pomp dus)
- je bang bent of je brommer er nog staat als je hem goed op slot op een openbare parkeerplaats achter gelaten hebt
- ..

Ik hoop nog lang op de CBF rond te kunnen rijden. En stiekum is hij ook nog erg leuk voor een toertochtje of een weekeindje weg.

Blijft dat die Bobber toch wel heel mooi is, of een NineT, of de XRS900, .....ooooh dit helpt je niet.

Niks meer aan toe te voegen, jawel 1 ding.

Dat je ook naar je gevoel moet luisteren voordat je spijt krijgt en dat je je afvraagt wat als....
 
Bedankt voor alle reacties toe nu toe.

Woon vlakbij mijn werk dus dat valt qua kilometers wel mee gelukkig.
Dagelijks 20km in totaal.

Zat er zelf ook aan te denken om met een goedkopere motor te beginnen om het daar op te leren.
Weet alleen niet of ik die kosten wil maken om eerst een goedkopere te kopen en na een jaar weer moet investeren in een nieuwe motor.
Aangezien jullie hier meer ervaring in hebben dan ik dat heb hoor ik graag hoe jullie hierover denken.

Als ik in mijn openingspost geen motoren had opgenoemd en alleen het volgende had verteld welke motor hadden jullie me dan aangeraden?

-geen ervaring
-woon werk verkeer 20km dagelijks. (door de stad/ringweg)
- fun rijden (bochten, rond toeren zonder bestemming in de regio)
-geen sportbike (voorkeur: naked, supermoto, tourer)
-de mogelijkheid hebben om eens in de zoveel tijd een weekendje weg te kunnen
-ik ben 1,90m lang
-"normale" onderhoudsinterval periode heeft.
-goedkope oudere leermotor of duurdere instap model
 
Honda NC750X - perfecte motor, zeer praktisch en goedkoop in gebruik/onderhoud (niet echt heel spannend)

Yamaha MT-07 Tracer, in mijn ogen een goed alternatief voor de Versys of V-strom, met een veel spannender en levendiger blok.

Aprilia Dorsoduro, V-twin met Supermoto aspiraties, alhoewel het meer het uiterlijk is als werkelijk de motor, het is meer een naked bike met het uiterlijk van een Supermoto, maar dat is elke straatfiets met een v-twin blok omdat ze allemaal te zwaar zijn in gewicht om echt de capaciteiten van een SM te hebben.

ik zeg proefrijden, wat spreekt jou het meeste aan, en wat vind je fijn rijden.
Daarnaast, waar gaat TIJDENS HET RIJDEN je hart sneller van kloppen.
Plaatjes kijken zegt niet zoveel.
 
Bedankt voor alle reacties toe nu toe.

Woon vlakbij mijn werk dus dat valt qua kilometers wel mee gelukkig.
Dagelijks 20km in totaal.

Zat er zelf ook aan te denken om met een goedkopere motor te beginnen om het daar op te leren.
Weet alleen niet of ik die kosten wil maken om eerst een goedkopere te kopen en na een jaar weer moet investeren in een nieuwe motor.
Aangezien jullie hier meer ervaring in hebben dan ik dat heb hoor ik graag hoe jullie hierover denken.

Als ik in mijn openingspost geen motoren had opgenoemd en alleen het volgende had verteld welke motor hadden jullie me dan aangeraden?

-geen ervaring
-woon werk verkeer 20km dagelijks. (door de stad/ringweg)
- fun rijden (bochten, rond toeren zonder bestemming in de regio)
-geen sportbike (voorkeur: naked, supermoto, tourer)
-de mogelijkheid hebben om eens in de zoveel tijd een weekendje weg te kunnen
-ik ben 1,90m lang
-"normale" onderhoudsinterval periode heeft.
-goedkope oudere leermotor of duurdere instap model

Wat is voor jou goedkoop en wat is voor jou duur? sommige vinden 6.000 al duur en voor andere is 20.000 pas een dure motor

Van jouw lijstje zou ik het eerst kijken voor de hypermotard, maarja ik doe geen dagelijks woon-werk verkeer..
 
Bedankt voor alle reacties toe nu toe.

Woon vlakbij mijn werk dus dat valt qua kilometers wel mee gelukkig.
Dagelijks 20km in totaal.
20 km? Dan sowieso elektrisch, een verbrandingsmotor maak je vlot kapot met die korte stukjes waarbij de motor nooit op temperatuur komt.
 
Honda NC750X - perfecte motor, zeer praktisch en goedkoop in gebruik/onderhoud (niet echt heel spannend)

Yamaha MT-07 Tracer, in mijn ogen een goed alternatief voor de Versys of V-strom, met een veel spannender en levendiger blok.

Aprilia Dorsoduro, V-twin met Supermoto aspiraties, alhoewel het meer het uiterlijk is als werkelijk de motor, het is meer een naked bike met het uiterlijk van een Supermoto, maar dat is elke straatfiets met een v-twin blok omdat ze allemaal te zwaar zijn in gewicht om echt de capaciteiten van een SM te hebben.

ik zeg proefrijden, wat spreekt jou het meeste aan, en wat vind je fijn rijden.
Daarnaast, waar gaat TIJDENS HET RIJDEN je hart sneller van kloppen.
Plaatjes kijken zegt niet zoveel.

Daar zat ik ook aan te denken, dit is een mooie oplossing. Rijd ook wat rustiger dan een KTM 690.

Vriend heeft er wel eens een bij Silverline gehuurd, reed prima.
 
Aprilia Dorsoduro en een Ducati Hypermotard zijn met elkaar te vergelijken neem ik aan?
Allebei een 2 cilinder. of vergelijk ik nu appels met peren?

Welke van de 2 is goedkoper qua onderhoud. Hoor vaak dat ik niet aan een Ducati moet beginnen ivm de onderhoud en slechte kwaliteit over het algemeen.
 
Heb toevallig afgelopen herfst een Hypermotard 796 gekocht als eerste motor. Rijdt fantastisch (al heb ik natuurlijk niet heel veel vergelijkingsmateriaal) en voor die 20 km binnendoor/stadsring is hij prima voor geschikt. Qua onderhoud durf ik nog niet zoveel te zeggen, heb hem nu 6 maanden maar hij heeft redelijk veel stil gestaan door het weer. Ik heb vooral naar m'n hart geluisterd en gewoon gekocht wat ik mooi vond. Of het verstandig is? Tja, de tijd zal het leren maar ik geniet er nu in ieder geval met volle teugen van.
 
Bedankt voor alle reacties toe nu toe.

Woon vlakbij mijn werk dus dat valt qua kilometers wel mee gelukkig.
Dagelijks 20km in totaal.

Zat er zelf ook aan te denken om met een goedkopere motor te beginnen om het daar op te leren.
Weet alleen niet of ik die kosten wil maken om eerst een goedkopere te kopen en na een jaar weer moet investeren in een nieuwe motor.
Aangezien jullie hier meer ervaring in hebben dan ik dat heb hoor ik graag hoe jullie hierover denken.

Als ik in mijn openingspost geen motoren had opgenoemd en alleen het volgende had verteld welke motor hadden jullie me dan aangeraden?

-geen ervaring
-woon werk verkeer 20km dagelijks. (door de stad/ringweg)
- fun rijden (bochten, rond toeren zonder bestemming in de regio)
-geen sportbike (voorkeur: naked, supermoto, tourer)
-de mogelijkheid hebben om eens in de zoveel tijd een weekendje weg te kunnen
-ik ben 1,90m lang
-"normale" onderhoudsinterval periode heeft.
-goedkope oudere leermotor of duurdere instap model
Kan alleen die laaste beantwoorden de rest is gewoon vrij persoonlijk.
Gewoon een oude kopen als je dan valt jammer dan.
Rechtzetten en verdergaan.
Bij een duurde baal je gewoon veel langer als dat gebeurt vooral als er nog geen krasje op zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan