10 15? beetje weinig.. zou ongeveer 10-15% aanhouden van het totale gewicht.
50 kg, maar het staat ook vaak op je trekhaak.
50 kg, maar het staat ook vaak op je trekhaak.
Is dat geen maximale kogeldruk?
Per aanhanger verschilt het. Vaak is de trekhaak van een auto bestemd tot 50-75kg. Niet omdat de rommel anders stuk gaat, maar om de wegligging van de auto wat te waarborgen. In de carvan/aanhangerwereld raden ze het percentage wat ik eerder noemde aan.
Idd, daarom ook mijn vraag.
kogeldruk is 50-75 kilo, Overal te vinden op internet maar nergens wat een lege aanhanger voor druk moet hebben.
De last moet ook altijd zoveel mogelijk bovenop de as van de aanhanger. Als je de aanhanger op een goede manier laad, dan veranderd er niets aan de kogeldruk
Ik moet de aanhanger wel altijd een 30 meter verplaatsen voordat ik hem aan kan koppelen. 30 kilo in 1 hand is dan best wel weer zwaar. Normaal wegen ze toch ook geen 30KG?
Dat is de ideale manier ja, maar niet iedereen heeft de luxe op een motoraanhanger de wielklem in verschillende posities te kunnen zetten. Wel een idee als je 'm nog aan het bouwen bent
Wanneer gebruik je eigenlijk een zwenkwiel?
Aanhangers tot 750 kg hebben vaak geen zwenkwiel aan de voorkant, zwaardere vaak wel.
ik vraag me af waarom de kogel druk zo belangrijk is bij leeg. als de aanhanger gaat slingeren wanneer deze vol is kan dat zorgen dat de aanhanger met de auto aan de haal gaat (gaat meer op bij zwaardere aanhangers) maar een lege aanhanger van max 400 kg zal weinig met je auto doen, die sleept hem gewoon mee of hij dit nu wil of niet.
de caravan hadden we altijd tussen 75 en 85 kg maar die kwam wel achter een transit, die geeft niet om een kilootje meer of minder met zijn eigen gewicht van bijna 2 ton.
ik vraag me af waarom de kogel druk zo belangrijk is bij leeg. als de aanhanger gaat slingeren wanneer deze vol is kan dat zorgen dat de aanhanger met de auto aan de haal gaat (gaat meer op bij zwaardere aanhangers) maar een lege aanhanger van max 400 kg zal weinig met je auto doen, die sleept hem gewoon mee of hij dit nu wil of niet.
de caravan hadden we altijd tussen 75 en 85 kg maar die kwam wel achter een transit, die geeft niet om een kilootje meer of minder met zijn eigen gewicht van bijna 2 ton.
een lage open aanhanger werkt ook goed met een kilo of 20 op de kogel. ga je toe naar een hoge dichte aanhanger met de zelfde kogeldruk dan is het een onding achter de auto. dit omdat de wind die tegen de voorkant aan drukt en het vacuüm dat achter de aanhanger zuigt de aanhanger achterover drukt en trekt waardoor er geen of weinig of zelfs negatieve kogeldruk overblijft. en dat is een recept voor slingerende aanhangers. hij hoge aanhangers kun je dus het beste de maximale kogeldruk van de auto aanhouden om aan de veilige kant te zitten.
ik vraag me af waarom de kogel druk zo belangrijk is bij leeg. als de aanhanger gaat slingeren wanneer deze vol is kan dat zorgen dat de aanhanger met de auto aan de haal gaat (gaat meer op bij zwaardere aanhangers) maar een lege aanhanger van max 400 kg zal weinig met je auto doen, die sleept hem gewoon mee of hij dit nu wil of niet.
de caravan hadden we altijd tussen 75 en 85 kg maar die kwam wel achter een transit, die geeft niet om een kilootje meer of minder met zijn eigen gewicht van bijna 2 ton.
ik zou zeggen doe eens een stuk in een bestelauto over een afgesloten terrein met iemand achterin die van links naar rechts rent en terug en dat blijft doen. dat is nog maar 100 kg en die zal je echt al gaan voelen in het stuur. een aanhanger van 400 kg die gaat slingeren laat gewoon de auto mee slingeren. en die slinger beweging wordt steeds erger totdat de aanhanger op de zijkant klapt of door het blik van de auto wordt gestopt met alle bijkomende schade van dien. slingerende aanhangers achter een auto wil je gewoon niet hoe licht ze ook zijn. been there done that aint gonne repait it if I can help it.ik vraag me af waarom de kogel druk zo belangrijk is bij leeg. als de aanhanger gaat slingeren wanneer deze vol is kan dat zorgen dat de aanhanger met de auto aan de haal gaat (gaat meer op bij zwaardere aanhangers) maar een lege aanhanger van max 400 kg zal weinig met je auto doen, die sleept hem gewoon mee of hij dit nu wil of niet.
de caravan hadden we altijd tussen 75 en 85 kg maar die kwam wel achter een transit, die geeft niet om een kilootje meer of minder met zijn eigen gewicht van bijna 2 ton.