Moeilijk om te kiezen, hulp nodig!!

Hammet

Rookie
31 okt 2003
21
0
Ingen
Hallo daar,

Ben van plan een SM te kopen. Ik weet alleen niet wat een goede keus is om op te gaan rijden. Ik zit te denken aan een KTM,CR250,CR500. Allemaal gave motoren, alleen waarschijnlijk allemaal een voordeel en een nadeel. Mijn vraag, kan iemand mij tips geven wat leuk en lekker is om op te rijden. Het liefst zou ik een CR500 kopen, CR500 heeft als voordeel dat ie niet veel slijtage heeft omdat ie weinig toeren draaid, enorm veel power, maar daarin tegen is ie onhandelbaar voor op de weg. Kun je dan beter een CR250 nemen?? Deze heeft natuurlijk weer veel slijtage. Maar volgens mij handelbaarder op de weg. En ik heb gehoord dat een KTM weer erg duur in de onderdelen is en soms erg onbetrouwbaar kan zijn. Kan iemand mij goede tips geven, waardoor ik een keuze kan maken om deze leuke hobby voort te zetten. ALvast bedankt!!
 
Jaren terug heb ik in de moto73 een stuk gelezen over de CR250, omgeboud als SM.

Toen was de Fireblade de enige in zijn klasse en was er een oproep gedaan wie een concurrent hiervoor had. Daar is toen op gereageerd dat er iemand een CR250 SM had en die hebben ze met elkaar vergeleken. Op topsnelheid was de Fireblade natuurlijk sneller, maar werd verder op alle mogelijke plaatsen voorbijgestoken door de SM (voornamelijk driftend buitenom). Deze jongen had veel vrienden met een Fireblade en moest voor weinig geld mee kunnen doen. Gelukt!

Deze reed ook vaak op de snelweg en in het begin klinkt dat angstaanjagend, maar het ging nooit stuk!

De CR500 schrijnt nogal aggresief te zijn en een beetje te op de weg. Daart kun je natuurlijk ook van houden, maar voor het betere rijplezier zou ik toch voor de 250 gaan.
 
Ik heb zelf 3 cr's 250 (zonder kenteken) gehad waar ik ook wel eens gewoon mee op de weg reed. Een cr 250 heeft power genoeg voor op de weg.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit met een cr 500 heb gereden.
 
Maar een 4takt heeft een boel minder onderhoud nodig dan een 2takt
 
Jaren terug heb ik in de moto73 een stuk gelezen over de CR250, omgeboud als SM.

Toen was de Fireblade de enige in zijn klasse en was er een oproep gedaan wie een concurrent hiervoor had. Daar is toen op gereageerd dat er iemand een CR250 SM had en die hebben ze met elkaar vergeleken. Op topsnelheid was de Fireblade natuurlijk sneller, maar werd verder op alle mogelijke plaatsen voorbijgestoken door de SM (voornamelijk driftend buitenom). Deze jongen had veel vrienden met een Fireblade en moest voor weinig geld mee kunnen doen. Gelukt!


Ik vind het een leuk verhaal hoor, maar wat voor bochten werden er dan bedoelt, ik heb ook een SM (KTM 620, en een R1), maar de meeste bochten in ons landje zijn toch meer geschikt voor een SS.
 
Hallo daar,

Ben van plan een SM te kopen. Ik weet alleen niet wat een goede keus is om op te gaan rijden. Ik zit te denken aan een KTM,CR250,CR500. Allemaal gave motoren, alleen waarschijnlijk allemaal een voordeel en een nadeel. Mijn vraag, kan iemand mij tips geven wat leuk en lekker is om op te rijden. Het liefst zou ik een CR500 kopen, CR500 heeft als voordeel dat ie niet veel slijtage heeft omdat ie weinig toeren draaid, enorm veel power, maar daarin tegen is ie onhandelbaar voor op de weg. Kun je dan beter een CR250 nemen?? Deze heeft natuurlijk weer veel slijtage. Maar volgens mij handelbaarder op de weg. En ik heb gehoord dat een KTM weer erg duur in de onderdelen is en soms erg onbetrouwbaar kan zijn. Kan iemand mij goede tips geven, waardoor ik een keuze kan maken om deze leuke hobby voort te zetten. ALvast bedankt!!
Heb zelf een jaar op een cr500 gereden. Belachelijk veel vermogen en totaal onhandelbaar op nat wegdek. Maar wel supervet. Cr250 dan? Leuk ding, genoeg vermogen, superhandelbaar maar helaas nog steeds een 2-takt dus een constante snelheid is bijna niet de doen omdat de motor steeds inhoud. Bovendien moet je oppassen met vastlopers bij het dichtdraaien van het gas vanuit een te hoog toerental(smering door benzine). Zelf al twee keer meegemaakt. KTM. Te groot , te zwaar, te langzaam, wat niet wil zeggen dat je er geen lol mee kunt hebben. En betrouwbaar, mits je een goede koopt. Maar dat geld voor de andere twee natuurlijk ook. En een van de voordelen van een 4-takt, je hoeft niet overal 2-takt olie mee te sjouwen, en het verbruik is een stuk gunstiger. Dus, tenzij je een echte liefhebber bent, een viertakt.
Paul
 
Heb zelf een jaar op een cr500 gereden. Belachelijk veel vermogen en totaal onhandelbaar op nat wegdek. Maar wel supervet. Cr250 dan? Leuk ding, genoeg vermogen, superhandelbaar maar helaas nog steeds een 2-takt dus een constante snelheid is bijna niet de doen omdat de motor steeds inhoud. Bovendien moet je oppassen met vastlopers bij het dichtdraaien van het gas vanuit een te hoog toerental(smering door benzine). Zelf al twee keer meegemaakt. KTM. Te groot , te zwaar, te langzaam, wat niet wil zeggen dat je er geen lol mee kunt hebben. En betrouwbaar, mits je een goede koopt. Maar dat geld voor de andere twee natuurlijk ook. En een van de voordelen van een 4-takt, je hoeft niet overal 2-takt olie mee te sjouwen, en het verbruik is een stuk gunstiger. Dus, tenzij je een echte liefhebber bent, een viertakt.
Paul
Ktm te groot te zwaar en te langzaam :?
Ik neem aan dat je het nu over een 620 hebt :X
 
cr500 is echt TE erg voor op de weg... dan kan je geen 3 weken met een achterband rijden :X

cr250 heeft zoals gezegd meer als genoeg power om goed mee te komen, en is stukken beter handelbaar.

Maar jah...2 takt....
een ktm520sx is ook erl leuk spul, beter handelbaar als de cr500 en 4 takt. Maar een SX is en blijft een crosser en dus niet legaal voor op de weg
 
cr500 is echt TE erg voor op de weg... dan kan je geen 3 weken met een achterband rijden :X

cr250 heeft zoals gezegd meer als genoeg power om goed mee te komen, en is stukken beter handelbaar.

Maar jah...2 takt....
een ktm520sx is ook erl leuk spul, beter handelbaar als de cr500 en 4 takt. Maar een SX is en blijft een crosser en dus niet legaal voor op de weg
Dan neem je toch een exc :P
 
Hallo daar,

Ben van plan een SM te kopen. Ik weet alleen niet wat een goede keus is om op te gaan rijden. Ik zit te denken aan een KTM,CR250,CR500. Allemaal gave motoren, alleen waarschijnlijk allemaal een voordeel en een nadeel. Mijn vraag, kan iemand mij tips geven wat leuk en lekker is om op te rijden. Het liefst zou ik een CR500 kopen, CR500 heeft als voordeel dat ie niet veel slijtage heeft omdat ie weinig toeren draaid, enorm veel power, maar daarin tegen is ie onhandelbaar voor op de weg. Kun je dan beter een CR250 nemen?? Deze heeft natuurlijk weer veel slijtage. Maar volgens mij handelbaarder op de weg. En ik heb gehoord dat een KTM weer erg duur in de onderdelen is en soms erg onbetrouwbaar kan zijn. Kan iemand mij goede tips geven, waardoor ik een keuze kan maken om deze leuke hobby voort te zetten. ALvast bedankt!!

Beste Hammet,

Ik begrijp je dilemma, maar ik denk dat je met een vlotte 4takt die niet te veel weegt het meeste plezier hebt. Na veel wikken en wegen ben ik gegaan voor een KTM 525MXC (op de grotere tank en koelventilator na het zelfde dan de bekendere EXC). Je hebt dan behoorlijk vermogen, maar het is goed te doseren en hij weegt maar 118 kg. Voor de rest heb ik nog weinig ervaring, alleen proef gereden met een KTM 660SMC en een 525SX met noppenbanden (vanmiddag nog). M’n eigen motor moet nog binnen komen, want ik heb hem nog maar net gekocht (ook vanmiddag). Ik kon de originele wielen en voorrem inruilen op sm versie’s hiervan.

:]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan