Tsja, wat is in jouw ogen een 'cafe racer' ?
Een ander kontje monteren maakt er niet direct een cafe racer van. Wel zal de motor dan beantwoorden aan de algemeen geaccepteerde interpretatie van het begrip.
Een cafe racer is niet meer of minder dan een 'sneller' gemaakte standaard motorfiets. Vroeger toen mannen van ijzer en schepen van hout waren gemaakt, kon je geen GSXR/YZFR kopen in de showroom. Racen werd gedaan op sterk aangepast wegmotoren. Die look werd gekopieerd om indruk te maken op je makkers en de chica's....
Racerlooks en gelijkende aanpassingen om jouw motor net even sneller of persoonlijker te maken dan die van jouw maten.
Als je in de pure beleving wilt blijven kan je dus beter een race-rep kopen (GSXR/YZFR/etc) en wat 'snelle' stickers plakken. Dat is period-correct naar huidige maatstaven.
Wil je echter een 'oude' fiets met stoere looks dan ben je goed. Een California zal verder van jouw doel zijn dan een 'normalere' Guzzi of CB. Denk er bijvoorbeeld aan dat de voorvork van de California wat meer op comfort is ingebouwd (lengte en hoek). Wil je een vlot sturende fiets (zoals het hoort dus, steppies aan de grond en vonken trekken
) dan heb je hier wat extra werk. Ook kan het frame wat relaxter zijn qua vorm. Een CB is aantrekkelijk omdat het frame qua design al behoorlijk in de goede buurt komt. Een Guzzi zeer zeker ook.
Als het je gaat om een voordelige basisfiets, zou je eventueel ook een Suzuki GS kunnen overwegen.
Succes met het bouwen, maak er wat moois, maar vooral persoonlijks van.
Neem je tijd en uiteindelijk is het zo dat je zelfs van een Guzzi California bv een BMW GS kan bouwen, maar hoe verder van het einddoel de basis is, hoe meer tijd/geld je nodig hebt om het doel te bereiken.