Gelukt! Motor nog heel LOL.
Koste mij totaal 2 dagen voor mijn eerste keer. Hopelijk heb ik de volgende 10K beurt dan wel een garage.Buiten aan de kleppen werken is niet fijn.
De motor even gestart en klonk normaal. De gemeten speling was iets groter geworden. van bijv. 0.1 mm naar 0.13 mm. Weer teruggesteld naar 0.1 En de uitlaatkant terug naar 0.15 mm.
Accu meteen eruit genomen, gecheckt. 216 CCA gemeten, 200 CCA volgens het boekje. Batterij: goed.
Zoals
@bluesrider zei: einde stadium 2.
Een iets completere omschrijving hoe ik het heb gedaan:
Ondertaande a.u.b. doen voor elke cilinder
- Motor op de middenbok of iets anders om het achterwiel vrij te hebben.
- Beide cilinder kleppen deksels eraf
- Beide bougies eruit draaien
- Schakel naar hoogste versnelling
- Nu , zoals de video laat zien, blijf het achterwiel bewegen, je ziet de invoer kleppen arm naar beneden bewegen, daarna weer omhoog.
Als ie omhoog gaat, niet helemaal omhoog laten gaan.
- Schakel de versnelling naar bijv. 3, omdat de cilinder beweging wat kleinere bewegingen te laten maken, kan je nauwkeuriger de Top Dead
Center (TDC) zoeken.
- Nu een schone schroevendraaier, zonder verf resten in de bougie gat doen. (anders schaaft het misschien los en komt in je cilinder terecht)
- Schroevendraaier zo vast houden met minimaal 2 vingers, vingers tegen het blok aan. Dit geeft je meer fijnere gevoel hoe de zuiger beweegd
- Achterwiel naar voren blijven tikken in korte aanhalingen.
- Zoek nu TDC op
- Als je net over de TDC bent, zakt je schroeven draaier weer iets de cilinder , omdat de zuiger weer zakt. Je bent nu te ver. Je moet weer terug.
- Achterwiel dus achteruit tikken, de scroevendraaier gaat weer ophoog.
- blijf de vorige stappen rondom het zoeken van TDC punt doen. Gebruik desnoods kleinere tikjes op het achterwiel.
- Als goed is, hebben beide kleppen armen wat speling. De In klep zou minder speling moeten hebben. De uit kleppen arm meer.
- Ga vanaf nu op deze cilinder de beide kleppen meten en afstellen, op basis wat je onderhouds handleiding zegt.
Moto Guzzi V7 iii Stone kleppen speling moet worden: IN-klep 0.1 mm, Uit Klep 0.15 mm
- Gebruik een voelermaat. Begin bijv. bij wat het moet zijn en probeer rondom die dikte te kijken welke voeler nog strak ertussen geduwd kan
worden . Geen reden om je voeler maat te vervormen. Dat is te hard geduwd.
- Als je alleen de juiste voeler maat tussen kan duwen, en de hogere waarde direct daarna past niet, dan is die ok. En ga je naar de andere
kleppen arm meten
- Kan je een grotere voelermaat er tussen duwen, dan moet deze klep speling aangepast worden. Op de kleppen arm zit een handstel knop met
een grotere borgmoer . De borgmoer losdraaien. Nu de juiste maat voelermaat tussen duwen, terwijl je rustig duwd en trekt aan de voelermaat, de handstel knop draaien, zodat je voelermaat niet kompleet vast komt te zitten ,maar met aardig wat weerstand nog kan bewegen.
- Gebruik nu een tang om de handstel knop vast te houden, verdraai a.u.b. niet deze knop niet meer. houdt je tang in deze stand dat ie was en draai lichtjes met je hand de borgmoer vast. Laatste stuk met steeksleute doen.
- Is de borgmoer iets meer dan handvast, nog een keer nameten of alleen de juiste voelermaat vrij , met wat weerstand kan blijven bewegen, en de grotere voeler maat nog steeds niet tussen kan. Is dat zo, dan success, het is gelukt.
Doe bovenstaande voor elke cilinder. Success.