Moto Morini Corsaro 1200. Deel 9

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou - de ital dag halen wordt lastig.....

Zondag na kleine correcties in het elektrische systeem en reiniging van het blok - had een beetje olie gezien links, maar kon niet zien waar het vandaan kwam - zondag proefrit gemaakt.
Ca. 50km voornamelijk snelweg met hogere snelheid, om te zien of het oranje diagnose lampje nu uitblijft - en ja hoor bleef uit.

Helaas sloeg ie bij het verlaten van de snelweg, vlak bij mijn dorp, af.
En wou niet meer starten. Had ie vroeger ook wel eens, dus op de parkeerplaats gezet, half uurtje gewacht. Nog steeds nix. Nog een sigaretje - mooi naks.
Buurman met starterpack gebeld, die was er binnen 10 minuten. En hoefde alleen maar dreigend met het starterpack aan te komen lopen, toen sloeg de bitch natuurlijk wel meteen aan :(

Maar dat is achteraf een wonder, dit trof ik aan na demontage luchtfilterhuis:

28271195734_4680d837e7_z.jpg


Achterste cilinder overigens OK.

Ben dus aan de beurt voor klepgeleider revisie - zojuist alle periferie verwijderd, tot en met kleppendeksels/uitlaatbochten, morgen de koppen eraf.
 
Nou - de ital dag halen wordt lastig.....

Zondag na kleine correcties in het elektrische systeem en reiniging van het blok - had een beetje olie gezien links, maar kon niet zien waar het vandaan kwam - zondag proefrit gemaakt.
Ca. 50km voornamelijk snelweg met hogere snelheid, om te zien of het oranje diagnose lampje nu uitblijft - en ja hoor bleef uit.

Helaas sloeg ie bij het verlaten van de snelweg, vlak bij mijn dorp, af.
En wou niet meer starten. Had ie vroeger ook wel eens, dus op de parkeerplaats gezet, half uurtje gewacht. Nog steeds nix. Nog een sigaretje - mooi naks.
Buurman met starterpack gebeld, die was er binnen 10 minuten. En hoefde alleen maar dreigend met het starterpack aan te komen lopen, toen sloeg de bitch natuurlijk wel meteen aan :(

Maar dat is achteraf een wonder, dit trof ik aan na demontage luchtfilterhuis:

[afbeelding]

Achterste cilinder overigens OK.

Ben dus aan de beurt voor klepgeleider revisie - zojuist alle periferie verwijderd, tot en met kleppendeksels/uitlaatbochten, morgen de koppen eraf.

Jij boft ook enorm met je morini !

Sterkte er mee .
 
Laatst bewerkt:
gister terug gekomen van 2 weken frankrijk. 1week vogezen en 1 week alpen.
Blok zweet links wel nogal wat olie. helemaal onder de rotzooi. maar verbruiken heeft ze niet gedaan hoor.
tasjes kunnen er binnenkort dus weer vanaf.
hebben er nu ongeveer een half jaar op gezeten:P
enige probleempje wat ik onderweg heb gehad is dat op de toppen van de hoge col's mijn koppelings druk gedeeltelijk weg viel.
2500km voor vertrek vervangen, voor vertrek helaas niet meer aan toe gekomen.
was wel heeeeeeeeel zwart :(

Twee Italianen door de Franse Alpen en de Vogezen. :9~

full


full

full
full


full

full
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Succes met de kop revisie, Monstro. Heb een keer gehoord dat die klepgeleiders akelig vast kunnen zitten. Oppassen dus als je zelf de klus gaat doen.
 
Laatst bewerkt:
Ben behoorlijk (on)handig en opmeten en Monstro zijn geen vrienden. Klepspeling - met een voelermaatje met (grote) getallen erop is zo ongeveer de max wat ik aan precisie in huis heb :(
Dus klepgeleiders laat ik doen, door een maat van me. Die doet ook de beoordeling van de kleppen etc. en zorgt voor vervanging geleiders en zetels/inslijpen/nieuwe koppakkingen etc. etc.
Doet normaal alleen duc's en niet voor iedereen, dus nee, je hoeft me niet om z'n adres te vragen, sorry.
Ik hoef alleen maar ff de koppen eraf/erop te zetten..... Gisteren (gelukkig door werk ;)) niet veel verder gekomen, maar vanavond - mocht 1 van de maten tijd hebben op de nokkenaskettingen op spanning te houden, kom 1 hand te kort.... - gaan ze eraf.
Alles is verder los, ben alleen benieuwd hoe ik de achterste kop tussen het frame uit ga halen - volgens de kenners moet het kunnen. Ik ben bang dat de accubak ook los moet, maar we gaan het zien.
De vorige keer kon ik op m'n gemakje alles opbouwen omdat het blok uit het frame lag, maar ff de achtervork uitbouwen :N
Overigens moest er toch al veel los om ueberhaupt de achterste uitlaatbocht los te krijgen.

Sfeerplaatje })
28825337152_cd9965886a_c.jpg
 
Vanmiddag nog even bij Benjan motoren geweest in Ridderkerk , daar stond nog een rode 1200 met wat schuif schade , iemand van hier ?

Rob , gozer , succes met de reparatie !
 
Ben behoorlijk (on)handig en opmeten en Monstro zijn geen vrienden. Klepspeling - met een voelermaatje met (grote) getallen erop is zo ongeveer de max wat ik aan precisie in huis heb :(
Dus klepgeleiders laat ik doen, door een maat van me. Die doet ook de beoordeling van de kleppen etc. en zorgt voor vervanging geleiders en zetels/inslijpen/nieuwe koppakkingen etc. etc.
Doet normaal alleen duc's en niet voor iedereen, dus nee, je hoeft me niet om z'n adres te vragen, sorry.
Ik hoef alleen maar ff de koppen eraf/erop te zetten..... Gisteren (gelukkig door werk ;)) niet veel verder gekomen, maar vanavond - mocht 1 van de maten tijd hebben op de nokkenaskettingen op spanning te houden, kom 1 hand te kort.... - gaan ze eraf.
Alles is verder los, ben alleen benieuwd hoe ik de achterste kop tussen het frame uit ga halen - volgens de kenners moet het kunnen. Ik ben bang dat de accubak ook los moet, maar we gaan het zien.
De vorige keer kon ik op m'n gemakje alles opbouwen omdat het blok uit het frame lag, maar ff de achtervork uitbouwen :N
Overigens moest er toch al veel los om ueberhaupt de achterste uitlaatbocht los te krijgen.

Sfeerplaatje })
[afbeelding]

Da's jammer. Hoeveel km heb je er op staan?
 
In totaal bijna 120k. 55k met het eerste blok (gesneuveld na een gebroken klep) de rest met het bijna nieuwe (1200km) tweede blok.

Maar sta voor een raadsel - ziet er tot nog toe prima uit allemaal. Had eigenlijk helemaal geen klepgeleiders meer verwacht, maar de voelbare speling is minimaal. Dus waarom die olie nu bij m'n inlaatkleppen lag - nog geen idee....

Heb ook de kop van m'n eerste blok eraf gehaald (durfde die nooit los te halen uit angst wat ik aan zou treffen vanwege stukken klep en andere metaaldelen in m'n luchtfilter indertijd), maar die is ook nog prima....

Dus tips waar die olie vandaan kan komen - graag!

Nog ff wat sfeerplaatjes - anders had ik toch maar met de maten aan het bier gezeten :(
Op tijd gezet
28835437572_f35c82dd8c_h.jpg


klephoedjes zonder slijtsporen, nokkenassen ook als nieuw. Wel altijd ff prutsen om de nokkenasketting op spanning te houden als je de kop eraf haalt, maar gelukkig had ik een helpende hand. Dank, Ed!!
28902592836_9f17618f90_k.jpg


zuigers beetje aanslag, maar makkelijk schoon te poetsen (morgen....)
28321514624_a63c5327d4_k.jpg


En voor de verandering een keer georganiseerd gewerkt - keurige plastic doosjes per kop ;)
28940124495_0f8b124a99_k.jpg
 
mmmm, echt oerbetrouwbaar die spullen mr. mostromorini ;) , succes daar in Wormerveer!
Kan je geen andere brommer regelen trouwens voor de Italdag?

Die griffe-fotograaf was ik ook al tegengekomen :-)
Griffe Photos. Photos vélo, Moto, l'Alpe d'Huez, Le Galibier, La Croix de Fer, L'izoard, Le Ventoux, Tee shirts vélos, Tee shirts motos

Iedereen wil een foto van Hombre ;)
28940602045_ab307a17d8_b.jpg


En de MoMo-valley ligt in Wormer,niet in Wormerveer..... dat jij op vakantie op je bestemming aan komt is mij een raadsel :+

En denk dat op de ital-dag de brommer wel weer rijdt, anders ga ik gewoon gezellig achetrop de scrambler, toch :W
 
En de MoMo-valley ligt in Wormer,niet in Wormerveer..... dat jij op vakantie op je bestemming aan komt is mij een raadsel :+

En denk dat op de ital-dag de brommer wel weer rijdt, anders ga ik gewoon gezellig achetrop de scrambler, toch :W

Ohja Wormer, toch blij dat ik niet alle Morano's in Italië doormekaar gooi ;)
Achterop de Scrambler, hou je je goed vast bij de drempels? 8-)
(als ik die foto zo zie snap ik trouwens wel weer waarom ik die malle eendenbakkes weggedaan heb)
 
Ik vind het een gaaf ding. Het is dat ik een rotte appel tegenkwam, anders had ik een rood/witte gehad.
 
In totaal bijna 120k. 55k met het eerste blok (gesneuveld na een gebroken klep) de rest met het bijna nieuwe (1200km) tweede blok.

Maar sta voor een raadsel - ziet er tot nog toe prima uit allemaal. Had eigenlijk helemaal geen klepgeleiders meer verwacht, maar de voelbare speling is minimaal. Dus waarom die olie nu bij m'n inlaatkleppen lag - nog geen idee....

Heb ook de kop van m'n eerste blok eraf gehaald (durfde die nooit los te halen uit angst wat ik aan zou treffen vanwege stukken klep en andere metaaldelen in m'n luchtfilter indertijd), maar die is ook nog prima....

Dus tips waar die olie vandaan kan komen - graag!

Nog ff wat sfeerplaatjes - anders had ik toch maar met de maten aan het bier gezeten :(
Op tijd gezet
[afbeelding]

klephoedjes zonder slijtsporen, nokkenassen ook als nieuw. Wel altijd ff prutsen om de nokkenasketting op spanning te houden als je de kop eraf haalt, maar gelukkig had ik een helpende hand. Dank, Ed!!
[afbeelding]

zuigers beetje aanslag, maar makkelijk schoon te poetsen (morgen....)
[afbeelding]

En voor de verandering een keer georganiseerd gewerkt - keurige plastic doosjes per kop ;)
[afbeelding]

Rob , ik zit net je verslag te lezen en het enige wat kan is dat je klep seals kapot zijn , of ergens een lekkende olie kanaal , dit gebeurd ook wel een enkele keer !
Je andere blok was nog goed , waarom heb je die dan gewisseld ?
Succes met de reparatie .
 
Laatst bewerkt:
Hi Bert,

m'n andere blok had een gebroken klep - niet schrikken :
9141282761_ef3cc39768_k.jpg


9141282751_51ac47e89a_k.jpg


Aangezien ik geen zin had/waarschijnlijk niet zelf kon/het veel te duur was alles nieuw (cilinderbus/zuiger/kop/nokkenassen/kleppen etc) te kopen..... kon ik gelukkig van een forum collega een blok met 1200 km op de teller overnemen.

Heb ook de kop van het oude blok afgehaald - ook prima.
Cilinderwanden voor en achter ook nog in goede conditie, wat hele licht krasjes aan de uilaatzijde. Dus olie bij de inlaatkleppen is me echt een raadsel.
Gaan nu 3 koppen naar de revisie, hoop minimaal 2 goeie terug te ontvangen.

Nog ff plaatjes - cilinderwanden voor en achterste cilinder (andere kant ziet er net zo uit ;) )
28947227406_8e02811ed9_k.jpg


28362981923_266b5c1d95_k.jpg


3 kopjes MoMo
28874612922_13c4875a7a_z.jpg
 
Hi Bert,

m'n andere blok had een gebroken klep - niet schrikken :
[afbeelding]

[afbeelding]

Aangezien ik geen zin had/waarschijnlijk niet zelf kon/het veel te duur was alles nieuw (cilinderbus/zuiger/kop/nokkenassen/kleppen etc) te kopen..... kon ik gelukkig van een forum collega een blok met 1200 km op de teller overnemen.

Heb ook de kop van het oude blok afgehaald - ook prima.
Cilinderwanden voor en achter ook nog in goede conditie, wat hele licht krasjes aan de uilaatzijde. Dus olie bij de inlaatkleppen is me echt een raadsel.
Gaan nu 3 koppen naar de revisie, hoop minimaal 2 goeie terug te ontvangen.

Nog ff plaatjes - cilinderwanden voor en achterste cilinder (andere kant ziet er net zo uit ;) )
[afbeelding]

[afbeelding]

3 kopjes MoMo
[afbeelding]


Tja , dat poets je er niet uit , hoop dat je snel alles voor mekaar heb en weer lekker kan rijden !
Ik twijfel toch sterk over de kwaliteit van de momo , rijd geweldig maar ik durf er echt niet ver mee weg te gaan . Als je in zuid Frankrijk staat met pech is het wel erg zuur en lastig thuis te komen ( ook al ben ik lid van de ANWB) !

Zelf denk ik dat ik volgend jaar grote schoonmaak houd en alle 4 de italiaantjes er uit gooi en iets zoals een bmw terug koop |( |( no fucking way !
 
Ik dacht na alle verhalen ook dat de klepgeleiders heen waren.....
Ik vind de mijne een trouwe kameraad. Gebroken klep gewoon pech, geen oorzaak aan te wijzen.
M'n eerste blok was een twijfelachtige starter maar liep prachtig en heb ik 55k lang geen bal aan hoeven te doen behalve normaal onderhoud.
Dit blok gaat al bijna 65k mee (wel heel veel saaie A1 kilometers) dus op z'n donder krijgt ie nooit. En dit blok - maar moet oordeel van de experts afwachten - doet het ook top, start (bijna) altijd bij de eerste omwenteling, maar heeft wel altijd veel rouwer/lawaaieriger gelopen als het eerste blok.

Als je het blok uit elkaar heb zie je pas hoe mooi het gemaakt is. Ik heb alleen olie, banden, diverse accu's ;), een teller door steenslag en een startvrijloop moeten vervangen. Dus ik durf er rustig ver weg mee.
Planning voor september is Eifel (Moezeltocht) en daarna Croatie - met de AT (nu GS) buurman.

Alles kan kapot en alles is te maken, ook onderweg.
 
Heb ook wel eens olie op mijn kleppen gehad.( geen Morini )
Bleek via de airbox en de carterventilatie te komen.

Was wel iets minder als bij jouw.
 
Ik denk dat als je niet gelijk het gas opendraait bij een koude motor en het rustig aan doet het een oerbetrouwbaar ding is, ik heb (even afkloppen, nog een blote vrouwendij ergens? *D ) met de 9 1/2 60k gereden zonder problemen, met de GP iets van 17000, en nu met de Scrambler ook alweer 10k. Ik ben niet meer zo'n scheurneus als eens, maar toch... Of zou die Corsaro toch eigenaardigheden hebben die de 'kleintjes' niet kennen?
 
Ook niets dan lof, zo rond de 40k leek de keerring van de waterpomp wat te zweten maar buiten dat om bloktechnisch super betrouwbaar. (Dec. 2007 Veloce) Ook een pareltje om aan te sleutelen, zo goed doordacht. En wonderbaarlijk hoe het blok zo schoon is gehouden. Geen slangen, draden en rommel. :}

Mijn B3 heeft ook een mooi blok maar qua afwerking komt het niet in de buurt van de Morini. Sleutelen, daar begin ik niet eens aan. Voor het bereiken van de accu moet ik kapjes, 6 bouten, de tank en brandstofleiding ontkoppelen. :')
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan