Moto swap

Dat komt vooral omdat een BMW zo weinig koppel heeft onderin, kennelijk laat je dan je koppeling slippen, bij een Guzzi heb je ook een droge plaat maar kun je weg in de 2de versnelling. Maar ik snap wat je zegt en heb vaker geroken dat er een bruut op gereden heeft. Dat soort verschillen zijn groot. Een universele Japanse 4 cilinder was nooit een probleem om op weg te rijden..
Mhah, echt weinig koppel valt op zich wel mee. Het is vooral het feit dat die luchtgekoelde boxerblokken voelen alsof je de motor van een tractor onder je hebt onder de 3000 toeren. Daarboven is het prima. Daaronder is het een beetje nukkig. Dat, plus een hydraulische koppeling met weinig gevoel is geen goede combinatie de eerste rit. Inmiddels weet ik niet beter en rijdt het prima, zelfs op lage snelheid.

Maar inderdaad. Een 4 cylinder Jap is altijd het simpelst om op weg te rijden. Dat kan echt elke pannekoek.
 
Mhah, echt weinig koppel valt op zich wel mee. Het is vooral het feit dat die luchtgekoelde boxerblokken voelen alsof je de motor van een tractor onder je hebt onder de 3000 toeren. Daarboven is het prima. Daaronder is het een beetje nukkig. Dat, plus een hydraulische koppeling met weinig gevoel is geen goede combinatie de eerste rit. Inmiddels weet ik niet beter en rijdt het prima, zelfs op lage snelheid.

Maar inderdaad. Een 4 cylinder Jap is altijd het simpelst om op weg te rijden. Dat kan echt elke pannekoek.
Ik wisselde nog wel eens van BMW naar Guzzi en vergelijk het daarmee. Allebei onder de 3 duizend toeren bij lagere snelheden typische 2 cilinders, de BMW is vooral bij het wegrijden minder sterk in mijn beleving vandaar die koppeling. Gaan vaak al bij 80k of veel eerder bij professioneel gebruik.
 
Mhah, echt weinig koppel valt op zich wel mee. Het is vooral het feit dat die luchtgekoelde boxerblokken voelen alsof je de motor van een tractor onder je hebt onder de 3000 toeren. Daarboven is het prima. Daaronder is het een beetje nukkig. Dat, plus een hydraulische koppeling met weinig gevoel is geen goede combinatie de eerste rit. Inmiddels weet ik niet beter en rijdt het prima, zelfs op lage snelheid.

Maar inderdaad. Een 4 cylinder Jap is altijd het simpelst om op weg te rijden. Dat kan echt elke pannekoek.
Kan ik me weinig bij voorstellen. Op de BMW r1150 van een vriend reed ik zo weg, alleen die verdomde knipperlichten bij BMW voor rechtsaf met je rechterhand kan ik niet aan wennen. Iig niet in het eerste half uurtje dat ik er mee reed.
 
Ik heb eens een crossmotor van een kennis van me proefgereden. Nooit echt gewild, maar was mij opgedrongen. Prima, dacht ik, paar rondjes doen geen kwaad. Het was immers hetzelfde merk en bijna hetzelfde jaar, alleen maar wat meer cilinderinhoud. Maar niemand wist dat die gek de vering helemaal aan zichzelf had aangepast met heel rare instellingen. Er was bijna geen in- of uitgaande demping voor lage snelheid, alleen maar voor hoge snelheid. Je moet dus hém zijn om dat ding te kunnen rijden. Tijdens het rijden voelde ik me vreselijk want ik moest over een motorcross baan met schansen en bulten ergens mee rijden wat ik helemaal niet kende en dus ervan niet kon genieten. Na een rondje was ik dolblij om zijn motor aan hem terug te geven. Nu heb ik een besef: een motor is net zoals je ondergoed. Je draagt niet het ondergoed van een ander en je laat je ondergoed anderen ook niet dragen. En ja, je leest het goed, ik koop alleen maar nieuwe motoren. Net zoals mijn ondergoed dus.
 
Een V70 is overigens inderdaad wel ideaal voor parkeerplaatsavontuurtjes :Y
 
Ik wisselde nog wel eens van BMW naar Guzzi en vergelijk het daarmee. Allebei onder de 3 duizend toeren bij lagere snelheden typische 2 cilinders, de BMW is vooral bij het wegrijden minder sterk in mijn beleving vandaar die koppeling. Gaan vaak al bij 80k of veel eerder bij professioneel gebruik.
Ja, ik kan mij dat met een droge plaat en politiewerk goed voorstellen. Veel lage snelheden, hard optrekken etc. Geen goede combi met een beetje lompe beer achter het stuur
Kan ik me weinig bij voorstellen. Op de BMW r1150 van een vriend reed ik zo weg, alleen die verdomde knipperlichten bij BMW voor rechtsaf met je rechterhand kan ik niet aan wennen. Iig niet in het eerste half uurtje dat ik er mee reed.
Mhah. Als je van een 600cc Jap afkomt dan is zo'n 1200 echt even wennen hoor. Ik reed er ook zo op weg, maar wennen was het echt wel. Mijn oude K75RT had overigens ook een droge koppeling en dat was dan weer zo simpel als het maar kan. Die liep veel beter in de lage toeren dan zo'n boxer.
 
Kan ik me weinig bij voorstellen. Op de BMW r1150 van een vriend reed ik zo weg, alleen die verdomde knipperlichten bij BMW voor rechtsaf met je rechterhand kan ik niet aan wennen. Iig niet in het eerste half uurtje dat ik er mee reed.
Dat is ook goed gemaakt nu . Nu gewoon zoals het hoort met een knop links.
 
Terug
Bovenaan Onderaan