Motor aan particulier verkopen. Hoe laten betalen?

Brad965

MF'er
30 jan 2020
76
23
Purmerend
Ik heb diverse topics gelezen waar mensen aanbevelen om contant van briefjes van 50 te laten betalen en dit vervolgens te storten. Nu zag ik dat ondanks corona het ING-punt hier open is. Dus dit zou zeker kunnen.

Wat is er eigenlijk erg aan een betaalverzoek of het laten overmaken van het bedrag? Het gaat om een bedrag van 3000. Dus dat is gauw 60 briefjes van 50.
 
Laatst bewerkt:
Over laten maken is niet erg? Ik heb twee motoren verkocht en 2 x laten overmaken. Ging prima. Nu was het wel zo dat we in beide gevallen allebei dezelfde bank hadden waardoor het geld gelijk op je rekening staat. Nu duurt dat tegenwoordig als je overmaakt naar een vreemde bank volgens mij nooit lang.
Ik vind het veiliger. Je kunt niet opgelicht worden met vals geld en je hoeft daarna niet over straat met een groot geldbedrag. Maar misschien zie ik risico's van overmaken over het hoofd?

Kijk wel uit met qr codes die aangeboden worden om te scannen (en daarmee te betalen). Daar is in het verleden wel een zwendel mee geweest.
 
Ik heb diverse topics gelezen waar mensen aanbevelen om contant van briefjes van 50 te laten betalen en dit vervolgens te storneren. Nu zag ik dat ondanks corona het ING-punt hier open is. Dus dit zou zeker kunnen.
Je bedoelt STORTEN!
storneren is terugdraaien van een automatische overboeking
 
Heb ondertussen meerdere motoren verkocht, contant of overschrijven kan allebei.
Een optie is het contant laten betalen; dit geld laten checken bij een PostNL / ING punt en dan de motor overschrijven. Of gewoon simpelweg het geld op je rekening laten storten nadat ze de motor gezien hebben. Wel pas de motor overschrijven als het geld op je rekening staat.
 
Even navragen of jullie banken bij de "direct het geld ,op je rekening" valt..
Bij goedkeuring geld over laten maken, op je rekening. Bij bewezen geld op jouw rekening, nadat jij inlogt op jouw rekening, met jouw pas en jouw pc, laptop of mobiel, dan pas laten overschrijven.

Bij ging het om meer dan 9k. En wou de koper 1k in contant geven... mooi niet... volledig bedrag gewoon via bank, en met mijn omschrijving van merk type, en kenteken.
 
Cash of via de bank, waarbij ik pas het kenteken laat overschrijven als het via mijn app op mijn rekening zichtbaar is. Gelukkig hebben we in huis meerdere rekeningen dus de kans dat de bijschrijving er meteen opstaat is erg groot.

En mocht het mis gaan: je weet z'n kenteken :-)
 
Met een betaalverzoek staat het er meteen bij.

Hoe ik het doe:
Eerst betaalverzoek sturen
Dan checken of het inderdaad erbij staat
Dan papieren geven
Dan kunnen ze (online) overschrijven
Dan via ovi.rdw.nl checken of het inderdaad is overgeschreven
En dan als laatste geef ik ze de sleutels en help ik mee met opladen indien van toepassing.
 
Als je laat overmaken altijd bewijs van de bank gehandtekend. Overschrijvingen kunnen vaak nog ingetrokken worden. Is echt onbetrouwbaar.
Als het bedrag meevalt, altijd cash.
 
Als je laat overmaken altijd bewijs van de bank gehandtekend. Overschrijvingen kunnen vaak nog ingetrokken worden. Is echt onbetrouwbaar.
Als het bedrag meevalt, altijd cash.
als t geld op jouw rekening staat kan t er niet meer afgehaald worden ,ik heb daar met mijn bank over gebeld ,maar als t op je rek staat is t o.k .
dat gaat alleen op voor auto-incasso s
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat het er ook een beetje aan ligt hoe hoog het bedrag is. Ben zelf ondanks dat ik pas 31 ben, nog heel erg van het cash afrekenen.
Tuurlijk speelt vertrouwen hier wel in mee. Je kunt iemand wel voor het hoofd kijken maar niet erin.

Kan mij wel goed voorstellen dat niet iedereen het meer gewend is om contant geld op zak te hebben. Zou een verkoop er in ieder geval niet door laten schieten.
 
Beide accepteer ik, maar de motor gaat nergens heen totdat het op mijn rekening staat. ''Overgemaakt en het duurt een uur voordat het overgeschreven wordt.'' Nouja bakkie pleur dan maar. ''Overgemaakt, maar kan een dag duren.'' Nouja tot morgen.

Cash is daarom wel erg makkelijk, en voelt gewoon ook wel fijn, een keer echt geld in de handen.
Komt bij dat meestal als ik een motor verkoop, er binnen een week wel weer een andere is. Kan ik dat cash gelijk weer opmaken.
 
Als je laat overmaken altijd bewijs van de bank gehandtekend. Overschrijvingen kunnen vaak nog ingetrokken worden. Is echt onbetrouwbaar.
Als het bedrag meevalt, altijd cash.
Misschien in BE.
In NL is een overschrijving onherroepelijk. Zelfs als je aantoonbaar geld over hebt gemaakt naar een verkeerd rekeningnummer heb je een behoorlijke uitdaging om het terug te krijgen, als de ontvanger niet meewerkt.

Voor mij is dit de enige manier om een motor betaald te krijgen. Ik heb geen zin in een stapel 50'jes die ik dan zelf weer moet gaan storten (de helft wordt geweigerd en moet je 10x invoeren :)). Een overschrijving is direct, slechts een enkele bank (o.a. Triodos dacht ik) heeft nog steeds een tijdje nodig. Laat vooraf even een euro overmaken en je weet of het direct werkt, mocht je twijfelen.
 
Laatst bewerkt:
Een hoop banken ondersteunen Instant Payments. Dus wanneer je geld overmaakt aan de tegenpartij, dan is het geld meteen overgemaakt en ziet de tegenpartij dit op zijn rekening.
Ook te zien aan een bliksem icoon naast een transactie bij sommige banken. Dus ook als de tegenpartij een andere bank heeft. Zolang beide banken maar Instant Payments ondersteunen.
Zie hier de lijst met banken die het ondersteunen: Deelnemende banken Instant Payments | Betaalvereniging Nederland

In praktijk duurt het overmaken nog steeds stiekem 3-5 dagen vanwege batchprocessen op oude mainframes. Dat ziet de klant alleen niet :)

Bron: ik ben in opdracht voor een grote bank.
 
Ik sluit mij bij bovenstaande aan. Bedenk je wel dat als je cash aanneemt en het blijkt vals geld te zijn het risico bij jou ligt. Insta payments hebben daarom zeker mijn voorkeur. Check het wel op je eigen telefoon. Oplichters gebruiken nog weleens een fake app om te laten zien dat het overgeschreven is.
 
Geld even tegen het licht houden. Als t watermerk er in zit hebben ze bijna €50 moeite gedaan om €50 te maken.
 
Zou er niet blind op vertrouwen, ook met nep watermerk komen ze voor!
 
Niet al te achterdochtig zijn denk ik zelf en als je het niet vertrouwd kan je altijd gewoon laten overmaken , het staat immers direct erop.
Al moet ik zeggen met paasweekend had rabo geen dienst blijkbaar en duurde het tot dinsdag.
Ook heft ABN nog wel eens vertraging en heb ik zelfs al meegemaakt dat ABN een transactie van 1500eur naar een bedrijf verdacht vond en het dus tegenhield met als gevolg dat de klant een uur verder was met bellen en doen.

Verder is het zo dat 99,9% van de mensen gewoon betrouwbare kopers zijn en als ze cash betalen dat ze eerder iemand bestolen hebben dan dat ze met nep geld betalen :P
 
Pas als er een stapel 500 biljetten met een elastiekje uit de achterzak van de zwarte Mercedes GLA 4.2L 4-Matic berijder komt, zou ik me enigszins zorgen gaan maken. Zowel over de echtheid en de afkomst van het papier, maar vooral over de afloop van deze fijne transactie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan