Motor aan particulier verkopen. Hoe laten betalen?

Dat is dus niet zo.

Daarom: betaalverzoeken. Blijft iedereen in zn eigen vertrouwde omgeving en weet je zeker dat het geld er is. Ook omdat je die bevestiging meteen krijgt.
Dat is dus wel zo. Zo lang het geld niet effectief op je rekening staat, ben je nooit zeker. Dat staat vast.

Als het op je rekening staat is er geen probleem. Zolang dat niet gebeurd is, Motor niet meegeven.
Uiteraard zorg je ook dat je de gegevens van de koper hebt. Identiteitsbewijs even kopiëren dan ben je ook zeker.
 
Pas als er een stapel 500 biljetten met een elastiekje uit de achterzak van de zwarte Mercedes GLA 4.2L 4-Matic berijder komt, zou ik me enigszins zorgen gaan maken. Zowel over de echtheid en de afkomst van het papier, maar vooral over de afloop van deze fijne transactie.

Ik ruil m meteen in voor een rode, tnx voor de tip :t :+
 
Dat is dus wel zo. Zo lang het geld niet effectief op je rekening staat, ben je nooit zeker. Dat staat vast.

Als het op je rekening staat is er geen probleem. Zolang dat niet gebeurd is, Motor niet meegeven.
Uiteraard zorg je ook dat je de gegevens van de koper hebt. Identiteitsbewijs even kopiëren dan ben je ook zeker.
Ja klopt, maar het verhaal hiervoor was dat als het al op je rekening staat het nog terug gehaald kan worden. En dat is dus niet zo. Met een betaalverzoek dan gaan dingen vaak sneller, waardoor het er meteen op staat en je dus ook meteen het voertuig in kwestie mee kan geven.
 
Pas als er een stapel 500 biljetten met een elastiekje uit de achterzak van de zwarte Mercedes GLA 4.2L 4-Matic berijder komt, zou ik me enigszins zorgen gaan maken. Zowel over de echtheid en de afkomst van het papier, maar vooral over de afloop van deze fijne transactie.
Afkomst? Geld discrimineert niet ;)
 
Dat is dus wel zo. Zo lang het geld niet effectief op je rekening staat, ben je nooit zeker. Dat staat vast.

Als het op je rekening staat is er geen probleem. Zolang dat niet gebeurd is, Motor niet meegeven.
Uiteraard zorg je ook dat je de gegevens van de koper hebt. Identiteitsbewijs even kopiëren dan ben je ook zeker.
Bij iemand die een kopie van mijn ID wil haak ik af terwijl ik niks te verbergen heb. Dat is echt een no go
 
Ja klopt, maar het verhaal hiervoor was dat als het al op je rekening staat het nog terug gehaald kan worden. En dat is dus niet zo. ..

Niet helemaal waar.
Er zijn gevallen bekend dat je rekening geblokkeerd kan worden ivm fraude onderzoek. (Ben je ook aardig de sjaak)
Wanneer ze je bv betalen met een gejatte pas/pincode.

Komt niet vaak voor maar kan zeker ellende veroorzaken.
Stukje van Radar hier over.

Maar ok, percentages ;) Vaak ben je te bang :)
Geld op de rekening, gewoon ok.
 
mocht je alleen met cash moeten afrekenen, zo'n controle pen aanschaffen..

maar ik zou ook het zekere voor t onzekere nemen en dmv betaalverzoek laten betalen.

voor mij zou al t andere (op dit moment) afvallen..
alhoewel ik ook in t verleden gewoon cash motoren verkocht heb..
 
Bij iemand die een kopie van mijn ID wil haak ik af terwijl ik niks te verbergen heb. Dat is echt een no go
Ik vraag wel altijd of ze iets van een ID of rijbewijs achter willen laten. Ik maak geen kopie en laat hem in de garage op de werkbank liggen na gecheckt te hebben of ze het juiste rijbewijs hebben. Is voor mij wat meer een zekerheid dat ze terugkomen. Ik heb niks aan hun rijbewijs, hun willen hem vaak wel terug hebben.
Overigens vind ik het ook prima om eerst een rijbewijs te zien en dat ze dan de autosleutels ofzo achterlaten.

Mensen die me daar niet mee vertrouwen, vertrouw ik niet om een motor aan mee te geven.
 
In de Rabobank app krijg je een melding bij het invullen van het overmaak-scherm wanneer het geld op de ander zijn rekening staat. Bij alle NL banken die ik net even heb geprobeerd, staat het er direct op. Belgisch rekeningnummer staat er voor 15.00 vandaag op.

Vroeger was dat wel spannend, tussen banken. Nog wel eens een auto gekocht, en 2 dagen later een berichtje van de toch wel iets zenuwachtig geworden verkoper dat het bedrag nog niet was bijgeschreven. Zat toen een zondag en een feestdag tussen...
 
Heb een paar motoren geleden een keer op uitdrukkelijk verzoek cash moeten betalen, waarbij de eigenaar tijdens het pinnen naast me stond. Was (en is) eigenaar van een soort kringloopwinkel in ZO Brabant en naar eigen zeggen een keer belazerd met vals geld. Zal iemand wel een vals briefje van 5 voor een 2ehands Senseo in zijn handen hebben gedrukt oid. Na ontvangst werd er tig keer geteld, waarbij hij bij de 1e telling 100 piek tekort kwam. Daarna klopte het wel. Vervelend, achterdochtig mannetje. Zocht overal iets achter.

Bij thuiskomst zeek de voorvorkolie langs de pootjes. Meneer was zich van geen kwaad bewust en beriep zich op de onderzoeksplicht. Zoals de waard is... :(

Sindsdien neem ik het gedrag van de eigenaar mee in de keus. Is dat een hork, dan ben ik hork2.
 
Kan ze niet betalen in bitcoin? Duurt alleen wat langer dan cash geld van de ene hand naar de andere hand overbrengen, maar wel weer gegarandeerd echt. :+
 
Dan toch maar die gast met patserbak, Rolex, ongeschoren harses en de koffer cash! :+

Oh maar die kan vast ook wel betalen in bitcoin. Maar verder zou ik of storten bij de bank met koper of zo'n controle-pen kopen.
Meestal ruil ik ze in bij de dealer, maar dan vang je er wel minder voor.
 
Oh maar die kan vast ook wel betalen in bitcoin. Maar verder zou ik of storten bij de bank met koper of zo'n controle-pen kopen.
Meestal ruil ik ze in bij de dealer, maar dan vang je er wel minder voor.
Moeten ze hem wel in willen ruilen. Ik kreeg de laatste keer dat ik het verzoek deed deze reactie:


Goed, zonder de lazers dan.
 
Niet helemaal waar.
Er zijn gevallen bekend dat je rekening geblokkeerd kan worden ivm fraude onderzoek. (Ben je ook aardig de sjaak)
Wanneer ze je bv betalen met een gejatte pas/pincode.

Komt niet vaak voor maar kan zeker ellende veroorzaken.
Stukje van Radar hier over.

Maar ok, percentages ;) Vaak ben je te bang :)
Geld op de rekening, gewoon ok.

Sjonge jonge wat een verhalen van de geblokkeerde rekeningen.
Ik zou meteen weg gaan bij zo'n bank. Maar waarschijnlijk zijn ze allemaal hetzelfde....
 
als t geld op jouw rekening staat kan t er niet meer afgehaald worden ,ik heb daar met mijn bank over gebeld ,maar als t op je rek staat is t o.k .
dat gaat alleen op voor auto-incasso s
Helaas is dit niet helemaal waar, al willen banken je dit graag doen geloven.
Media staan er vol mee en ook al diverse malen bevestigd.

JIJ moet een betaalverzoek sturen wat ZIJ bevestigen met een betaling.
Wanneer je je rekeningnummer geeft en ze maken het over, kan er in geval van fraude dus inderdaad besloten worden de betaling terug te draaien.

Bij een bankbetaling ALTIJD de naam van de rekeningeigenaar controleren met het ID van degene die betaald. !!!!!!!

In het recente verleden zijn er diverse gevallen geweest waarbij een pas met pin is buitgemaakt van bijv. een stichting of vereniging, maar ook vermogende partikulieren. Hierbij wordt de pinlimiet verhoogd, en komt Meneer-de-dief keurig jouw voertuig kopen, betalen, en overschrijven. Op het moment dat ze aan de horizon verdwijnen, krijg je vanaf dat moment en max. 24u later een belletje of berichtje van de bank dat er een frauduleuze handeling is verricht met een gestolen bankpas, en het geld wordt teruggeboekt. Dag geld, Dag voertuig...
laat geen enkele bank het tegendeel beweren, want het gebeurt echt, en het is rechtsgeldig....

Wanneer ik iets van enige waarde koop/verkoop, download ik een standaard contractje (anwb bijvoorbeeld) en laat ik beide partijen invullen. Staat automatisch het id vast en je hebt bewijs te goeder trouw te hebben gehandeld. (Bijv. i.g.v. diefstal/heling/etc.) Daarnaast heb je een aankoopbewijs, mochten er ergens (lastige) vragen gesteld worden. 5 minuten werk, en een hoop gemak achteraf. Verzekeren bijvoorbeeld, waardebepaling, bedrag uitkeren bij diefstal, etc.etc.
 
Helaas is dit niet helemaal waar, al willen banken je dit graag doen geloven.
Media staan er vol mee en ook al diverse malen bevestigd.
Klopt inderdaad...
Veelgebruikte vorm van oplichtig:
Buitenlandse koper wil €10.000 betalen.
Schrijft per ongeluk €15.000 over.
Bedrag verschijnt op je rekening.
Koper vraagt het te veel terug te storten.
3 dagen later (controle kan tot een week duren dacht ik) blijkt dat de overschrijving niet geldig is.

Bank neemt de €15.000 terug, jij bent de €5.000 kwijt.
Of dacht je dat de bank het verschil ging bijpassen ?
 
Klopt inderdaad...
Veelgebruikte vorm van oplichtig:
Buitenlandse koper wil €10.000 betalen.
Schrijft per ongeluk €15.000 over.
Bedrag verschijnt op je rekening.
Koper vraagt het te veel terug te storten.
3 dagen later (controle kan tot een week duren dacht ik) blijkt dat de overschrijving niet geldig is.

Bank neemt de €15.000 terug, jij bent de €5.000 kwijt.
Of dacht je dat de bank het verschil ging bijpassen ?
Klok..klepel.

De fraude zoals jij die beschrijft vond plaats middels ongedekte cheques. Zodra jij die als klant inlevert bij je bank, wordt dat bedrag bijgeschreven op jouw rekening met een soort van voorbehoud. Als die cheque vals of niet gedekt is, wordt het bedrag weer afgeschreven.


Dat is toch echt wat anders dan bij een echte overschrijving van bankrekening A naar bankrekening B.
 
Terug
Bovenaan Onderaan