motor doet raar (cb750)

4 okt 2004
63
0
Breda
met mijn 2 linkerhanden rijd ik nu een aantal maanden op mijn cb750 f2 uit 1978.
een maand geleden heb ik caborateur en contactpunten af laten stellen.
Ik ben zelf niet zo handig maar vond dat ik veel moest betalen voor die paar dingen.

maar goed, sinds deze week loopt hij raar.
vanochtend, als ik in zijn vrij snel veel gas geeft valt hij uit.
als ik rij klinkt ie anders, hij mist ook power en hapert soms...

wat moet ik doen? heeft iemand een idee, anders moet ik terug naar die zaak en kost het me weer veel euries....

})

alvast bedankt,

arjen

Breda

http://www.motor-forum.nl/forum/misc/126182
 
Deze dus:
full


Poeh, kan van alles zijn.
Controleer je bougies eens en zijn je bougieskabels nog wel goed. Wellicht lekker die stroom, vooral met dit vochtige weer.
Heb je een benzinefilter op je benzineslang? Zou ik snel doen, want je weet maar nooit met die oude brikjes. Er zit vaak veel rotzooi op de bodem van zo'n tank. En werk je choke wel goed?
 
Ik heb het idee dat ie op 3 cilinders loopt. ;)

Met natte vingertop effe heel kort tegen de bochten tikken. Het vocht (speeksel :o ) moet met een sis direct verdampen. Als bij een bocht dit niet of langzaam gebeurt weet je genoeg. (moet je dus doen vrij snel na koude start)


Oorzaak kan vanalles zijn. Om te beginnen kun je de bougie eens bekijken.


Als ze je carbs open hebben gehad kan er ook iets zjn losgetrild ofzo. :?
 
Kan je niet gewoon terug naar die motorzaak
en dan met zo'n kop: :( vertellen dat je voor veel geld de boel hebt laten afstellen en dat ie het nu ineens niet meer doet. Als je zelf niet handig bent zou ik dat als eerst proberen.

oja, wél hoffelijk blijven. ;)
 
Kan je niet gewoon terug naar die motorzaak
en dan met zo'n kop: :( vertellen dat je voor veel geld de boel hebt laten afstellen en dat ie het nu ineens niet meer doet. Als je zelf niet handig bent zou ik dat als eerst proberen.

oja, wél hoffelijk blijven. ;)
gokje: met een breeeede smile zegt ie dan 'tja 't is ook een ouwe motor he...' B|
 
hmm,

ja, vorige keer hebt ie ook aan mijn choke lopen pielen omdat ik dacht dat daar wat mee was. choken gaat nu ook anders. voorheen leek het erop dat met choke hij meer toeren maakte. dat leek me ook logisch. nu is dat anders.
hij doet er langer over om warm te worden en goed stagionair te draaien.

ik twijfel of ik terug moet naar die zaak. het is een gewone zaak bij mij in de buurt. ik ben geneigd hem eerder effe weg te brengen naar een hondaspecialist, al is dat wat verder rijden....

arjen '(
 
Arjen t heeft toch niets te maken met je valpartijtje?

Anders zou ik even de vlotters nakijken, blijven waarschijnlijk hangen. Of bougie gescheurd en nee dat zie je niet.
 
Is je accu nog goed?

Hier had ik laatst ook dat hij slecht(er) startte en de choke kwam pas na een minuutje zegmaar. Nieuwe accu erin en klaar, werkt weer als vanouds.
 
Is je accu nog goed?

Hier had ik laatst ook dat hij slecht(er) startte en de choke kwam pas na een minuutje zegmaar. Nieuwe accu erin en klaar, werkt weer als vanouds.
Dat kan ook, maar dan is de accu echt op sterven na dood. Dan merk je veel verschil tussen met licht aan of uit en de startmotor zal dan ook niet veel meer uitrichten. ;)

Ik weet wel een monteur waar ik veel vertrouwen in heb net achter Eindhoven. :? (Heeft veel ervaring en voorliefde voor ouwe ceebeetjes: })
 
jaja, backfire...

toen ik hem wegbracht ter reparatie destijds was mijn cb omgevallen (in stilstand). ze zeiden toen dat er benzine in mijn bougies was gelopen.
ik snapte er niet veel van maar er was idd best wat benzine gelekt, zo ook op mijn blok. hij liep toen raar en als ik mijn shoke gebruikte viel ie uit.
Daar hebben ze dus naar gekeken. sindsdien loopt hij best goed, erg rustig, maar doet mijn shoke anders. ik kan het niet goed uitleggen.

nu sinds deze week wat sputteren...

ik zal morgen eens testen of hij op 3 cilinders loopt.

ik baal ervan, want ik wil gewoon rijden, lekker rijden, het is heerlijk weer...

arjen
 
ik zal eens kijken renee.
volgens mij zag ik jou op de vehikel staan nog niet zo lang geleden als enige met wat honda spul tussen al die europese fietsen... ik heb je kaartje nog,
het is jammer dat je aan de andere kant van het land zit...

arjen
 
hij loopt inderdaad op drie cilinders.
wat nu?
ik ga nu een bougiesleutel kopen om vervolgens de bougie schoon te maken en te kijken of het de goede zijn.
graag reactie...........
 
De bougie die niet meewerkt even schoonvegen en terugdrukken (zal wel helemaal zwart zijn). Of alle vier vernieuwen.
Waarschijnlijk is die bougie gewoon nat geslagen van de benzine. Gebeurt bij sommige motoren heel makkelijk als je iets teveel choke gebruikt.
 
Als je ff in de 'leer' wil.....zelf doen leer je het meest.....spullen aanschaffen om te sleutelen is wel een vereiste....waaronder dus ook een werkplaatshandboek behoort.....
Voor vragen moet je gewoon blijven komen...... :)

Elektriek.
Bougie's......na rijden :z wart is teveel benzine / nat is geen ontbranding/ vet is olie/ grijs( grijs-bruin) is goed..
Bougiekappen ..KUNNEN..verrotten aan de binnenkant....oude vervangen!
Bougiekabel: aansluiting in bobine en bougiekap controleren...scheuren??..dan vernieuwen..
Controleer na vernieuwing, per cilinder...of de bougie voldoende vonkt....
Gebruik de door de fabriek opgegeven bougie.....

daarna...afstelling kleppen../..carburateurs..( vlotterniveau en mengselstelschroef)../ ...ontsteking....

Controleer je bedrading op eventuele schade/vervuiling....
contacten zoals stekkertjes schoonmaken en in de WD40 spuiten....
 
Gebeurt bij sommige motoren heel makkelijk als je iets teveel choke gebruikt.
Bij die sohc ceebeetjes met gasschuifcarbs geen voordehandliggend probleem. ;) (mits goed afgesteld enzo)

ik ga nu een bougiesleutel kopen om vervolgens de bougie schoon te maken en te kijken of het de goede zijn.
graag reactie...........
Let op! Draai de bougie er de eerste slagen met de hand in en dan pas met de sleutel. De schroefdraad in je blok (van aluminium) is erg kwetsbaar, dus je wilt em er niet scheef in draaien. B| En niet lomp vast draaien ook. ;)

Eigenlijk moet je eoa poeder (grafiet :? ) aan de schroefdraad vd bougie doen voor ie erin gaat. Ik gebruik ook wel 'ns gewoon 'n drupje motorolie. O-)


En maak eerste effe zuiver rond de bougie voor ie eruit gaat. Anders valt er nog vuiligheid in je cilnder.
 
Laatst bewerkt:
ja, heel fijn voor jullie reacties...

ik heb net effe die bougie opgepoetst met zo'n borsteltje!

ga morgen verder kijken of ie het nu beter doet !

Ik heb zo'n handboek voor mijn ceebee op mijn pc, moet ik nog effe uitprinten en inbinden.

moet ik nu trouwens andere bougies erin doen ??

ik hoor ervan...

arjen
 
ik zal eens kijken renee.
volgens mij zag ik jou op de vehikel staan nog niet zo lang geleden als enige met wat honda spul tussen al die europese fietsen... ik heb je kaartje nog,
het is jammer dat je aan de andere kant van het land zit...

arjen
Ik zie dat je er _r_ bougies in hebt. Die slaan heel snel door, en doen het na die tijd nooit weer. Waarom weet ik niet. Wellicht dat dat met een electronische ontsteking beter gaat.

Tja, ik zit in Apeldoorn. Mocht je spullen nodig hebben, dan kan ik het altijd naar je opsturen.

Schiet me op de eerst volgende beurs (komend weekeinde in Rosmalen?)maar even aan.

Gr, Rene
 
Ik zie dat je er _r_ bougies in hebt. Die slaan heel snel door, en doen het na die tijd nooit weer. Waarom weet ik niet. Wellicht dat dat met een electronische ontsteking beter gaat.
Die wijsheid had ik eerder willen hebben. ;) Had misschien 'n hoop problemen mee voorkomen kunnen worden bij m'n 750kz, met zulke bougies en bovendien zulke problemen. '( (overigens wel elektronische ontsteking)
 
Terug
Bovenaan Onderaan