Motor kiezen = moeilijk

Hertog_Jan

Rookie
9 apr 2012
9
0
Eindhoven
Al een tijdje lees ik mee, maar nu vond ik het tijd om zelf wat op dit forum te gooien. Hoi!

Ik ben nog aan het lessen, maar ben al op zoek naar mijn eerste motor (gewoon op marktplaats, motorshopper etc.). Ik heb afgelopen week een paar proefritjes gemaakt op verschillende motoren, om te kijken welke motor goed bij me past en naar wat voor iets ik verder moet zoeken. Misschien is het voor nu even handig als ik de types er nog niet bij vertel, om te voorkomen dat enthousiastelingen geen objectief antwoord kunnen geven :P

Dinsdag op 3 motoren gereden waarbij er één duidelijk uitsprong. Deze zat lekker, stuurde fijn en deed wat ik wilde. Voor zover dat a thing is, heb ik een klik met 'motor A'. Alleen is de staat niet helemaal super en de prijs kan wat beter. Ik zou hier zeker nog wat onderhoud kunnen verwachten.
Gisteren op motor B een stukje gereden. Reed prima en het zat wel goed, maar heb er minder een klik mee. Deze motor echter, is in perfecte staat en de prijs is ook erg goed.

Het zou dus een verstandige keuze zijn om voor motor B te kiezen, maar ik vind motor A nog steeds heel leuk! Ik heb verder rond gekeken op zoek naar eenzelfde motor A, maar ik heb er nog geen gevonden waarvan de staat echt goed is en daarbij niet onbetaalbaar is.

Mijn vraag aan jullie vooral; hoe belangrijk is die 'klik' (kom alsjeblieft met een ander woord) met je motor? Een motor moet bij je passen, maar als je een goede deal tegen komt, is tweede keus dan genoeg? Ik heb inderdaad nog even voor ik daadwerkelijk kan rijden, ik verwacht mijn rijbewijs rond oktober, maar tegen die tijd verwacht ik het aanbod een stuk minder...
 
Het is verstandiger om te wachten met proefrijden tot je je rijbewijs hebt gehaald...
 
Oktober/november wordt het aanbod juist beter, en als je bij een partikulier/handelaar koopt wil deze nog liever korting geven buiten het stille motorseizoen. :P

Een motor is emotie, dus volgt je hart.
Tenzij je hem iedere dag nodig hebt voor woon-werk verkeer.
Dan moet je gewoon het saaie perfecte werkpaard kiezen. :P
(wat niet uitsluit dat een combinatie passie en functioneel niet kan..)

En je hebt nog even tot die tijd. :W (en niet zoals ik drie keer zakken :+ )
 
Laatst bewerkt:
Als je net begint is het verstandig om niet gelijk voor de dure snelle motor te gaan.

Ik heb dat wel gedaan. Geen seconde spijt van gehad en ik rijd met een permanente grijns op mn gezicht als ik op mn motor zit...

Dus ach, doe wat je zelf wil :) t blijft een emotionele aankoop...
Hou t wel beschaafd en start niet meteen op een r1, dat is niet onverstandig maar gewoon dom :p


Ben trouwens benieuwd hoe je proefritjes doet zonder rijbewijs....
 
Voor mij persoonlijk is een "klik" heel belangrijk. Ik moet een motor meteen mooi vinden, lekker sturen, etc. Als ik dat niet vind dan kan ik de motor wel kopen maar dan heb ik er spijt van. Ik denk dat het aanbod in oktober ook nog best prima zal zijn. Dus gewoon wachten en zoeken naar motor A die ook betaalbaar en in goede staat is.
 
ik vind die 'klik" met die motor zeer belangrijk. ik heb er twee, een practische waar de klik wat minder mee is, en één waarmee ik die klik heb. Eigenlijk zou ik het liefst altijd op de motor met de klik stappen. Waarschijnlijk ben je motor B al snel zat en ga je over een half jaar alsnog een motor A kopen. Dan ben je door het verlies op B waarschijnlijk net zo duur uit als op motor A.
 
Hangt er vanaf waar je de fiets voor wilt gebruiken. Veel km's dan is de technische staat wel belangrijk.

Maar een klik is toch ook wel belangrijk. Als je iedere keer op fiets B stapt en denkt 'was het toch maar fiets A', dan is dat ook niet goed.

Ik kijk zelf veel op motoroccasion.nl, misschien dat daar iets bij staat.
 
Als je het betalen kan, kies dan lekker de motor die je hebben wil. Ben nu wel benieuwd naar welke motoren je geproefd hebt. :)
 
Bedankt voor je tip Fladder, ik zal het in overweging nemen.

De rede dat ik een motor aanschaf is vooral omdat het kan, niet omdat ik het echt nodig heb :). Beide motoren zijn naar mijn mening prima beginners motoren en de prijs is ook schappelijk. Belangrijk punt voor een student.

Ik ga die websites even checken!
 
Vertel ff waar je gaat proefrijden zonder rijbewijs....blijf ik een eind uit de buurt :+
Als er wat gebeurd is de ellende niet te overzien....

Ontopic: Kies als eerste motor gewoon de motor die gelijk vanaf de eerste meter
vertrouwd aanvoelt. ;)
 
Je hebt bovendien ook nog wel ff tijd voordat je hem kan gaan rijden. Ik weet natuurlijk niet om wat voor model het gaat maar over het algemeen zullen er wel meer van dat model te koop worden aangeboden voor een goeie deal. En dus gewoon voor motortje A gaan.
 
Mijn vraag aan jullie vooral; hoe belangrijk is die 'klik' (kom alsjeblieft met een ander woord) met je motor? Een motor moet bij je passen, maar als je een goede deal tegen komt, is tweede keus dan genoeg? Ik heb inderdaad nog even voor ik daadwerkelijk kan rijden, ik verwacht mijn rijbewijs rond oktober, maar tegen die tijd verwacht ik het aanbod een stuk minder...

Dat ligt voor iedereen weer anders, het leven hangt nu eenmaal aan elkaar van compromissen.
Zou geld bv. geen rol spelen, dan kocht je de motor die je écht wilde hebben of misschien wel twee of drie motoren. Het blijft dus altijd een compromis en dat zal voor de een altijd anders liggen dan de ander. Als je bv. 2000 Euro over hebt voor een motor, zit daar al een behoorlijk compromis in, dan zul je misschien niet kunnen kopen wat je écht mooi vindt of écht lekker vindt rijden.
Die klik" kan bv. ook liggen in het uiterlijk van de motor terwijl die misschien toch net wat minder prettig rijdt dan die "lelijke" andere motor. Sommigen kiezen dan weer voor de "uitstraling" van de motor of de bewondering die de motor oproept bij anderen. Een maatje van me vindt Harley-achtige cruisers bv. het einde, simpelweg vanwege het stoere imago, al geeft hij wel toe dat ze minder prettig rijden.

Laat dus je eigen gevoel daarbij de doorslag geven en niet de manier waarop een ander er tegenaan kijkt. Jij moet er immers mee rijden..... Iedereen heeft gelijk, als hij/zij maar de fiets kiest die hij zélf op welke manier dan ook de beste vindt.
 
Luister naar je hart, en een ander hoeft toch niet voor jou te beslissen? Ik zelf vind het altijd maar gedram dat mensen vragen wat voor een motor ze moeten kopen. Technische vragen over welke motor het best is ok, maar type is toch echt iets wat jezelf moet beslissen..
 
Koop de motor waar je een "klik" mee hebt anders ben je nooit tevreden en beleef je minder plezier.
Zoek er natuurlijk wel één die in goede staat verkeerd.
 
Ik hoop toch echt dat je vertelt dat je geen rijbewijs hebt als je met een motor gaat rijden. Sowieso is rijden zonder rijbewijs behoorlijk asociaal en iemand zonder rijbewijs op je motor laten rijden is ronduit dom.

Verder: Die motor kopen waar je verlieft op wordt. Er zullen ongetwijfeld nog meer motoren volgen. Je zit er niet voor de rest van je leven aan vast.
 
Even korte toelichting voor de proef ritjes zonder rijbewijs: Ik ga naar een motor kijken en neem iemand mee die van alles weet over motoren en al jaren een rijbewijs heeft. Bij hem ga ik achterop naar een afgelegen gebied (weinig verkeer, geen zij-straatjes), waar hij eerst een stukje rijdt en wat dingen test, om mij daarna te vertellen welke route van 1 of 2 km ik kan rijden. Dit plan vertel ik van te voren aan de eigenaar van de motor en tot nu toe vinden ze dit allemaal prima. Ik hoop dat dit jullie een beetje gerust stelt, maar mocht dit niet zo zijn, stel ik voor deze discussie verder te voeren in een ander topic. Dan hoeft het hier verder niet meer aangehaald te worden :)

Bedankt voor alle reacties in ieder geval tot dusver. Het lijkt eigenlijk wel logisch om gewoon voor motor A te kiezen. Meer reacties zijn altijd welkom!
 
Even korte toelichting voor de proef ritjes zonder rijbewijs: Ik ga naar een motor kijken en neem iemand mee die van alles weet over motoren en al jaren een rijbewijs heeft. Bij hem ga ik achterop naar een afgelegen gebied (weinig verkeer, geen zij-straatjes), waar hij eerst een stukje rijdt en wat dingen test, om mij daarna te vertellen welke route van 1 of 2 km ik kan rijden. Dit plan vertel ik van te voren aan de eigenaar van de motor en tot nu toe vinden ze dit allemaal prima. Ik hoop dat dit jullie een beetje gerust stelt, maar mocht dit niet zo zijn, stel ik voor deze discussie verder te voeren in een ander topic. Dan hoeft het hier verder niet meer aangehaald te worden :)

Bedankt voor alle reacties in ieder geval tot dusver. Het lijkt eigenlijk wel logisch om gewoon voor motor A te kiezen. Meer reacties zijn altijd welkom!

Mij hoef je niet gerust te stellen. Je maakt je eigen keuzes......

Realiseer je wel: als het fout gaat wordt álle schade door de verzekering op jóu verhaald. Dat kan een "leuk" en levenslang probleem opleveren als je iemand invalide rijdt, om maar iets te noemen. Natuurlijk, dat zal jou niet gebeuren......... |( maar of een proefritje dát waard is?
 
Laatst bewerkt:
Verder betekent motor rijden zonder rijbewijs ook dat je als een hoger risico word aangemerkt door verzekeringen en je daardoor meer premie gaat betalen. De kans dat je gepakt word moet je niet onderschatten. Ik pik beginnende motor rijders er zo uit als ik er achter rijd... de politie ook.
 
Zodra je rijdt kom je er achter wat je prettig vind aan een motor. Als ik met mijn ervaring nu opnieuw een eerste motor moest kiezen zou ik een oud brik kopen voor een max 500 euro en een tijdje rijden. Welke rijhouding je prettig vind e.d. blijkt dan in de praktijk.
Er zijn motorrijders die een chopper leuk vinden tot ze 2 uur op zo'n ding hebben gezeten en het hangen aan het stuur moe zijn en ik ken ook sportieve rijders die last van hun polzen krijgen van veel in het stadsverkeer rijden.
Dus wat voor type rijder ben je (niet wat je denkt te zijn maar wat uit de praktijk blijkt)
En dan kun je je afvragen of je concessies wil doen voor bijvoorbeeld rijgedrag t.o.v. uiterlijk en geluid van de motor o.i.d.
Elke motor heeft ook zo z'n kwaaltjes, probeer er achter te komen wat de kwaaltjes van de motor die je leuk lijkt zijn.
Koop je dan een motor die je leuk vind, heb je aan dat brik nog altijd een mooie pekelfiets overgehouden.

Maar das mijn mening, er zoveel meningen als mensen.
Misschien is het wel verstandig om de verkeerde fiets te kopen. Leer je ook van.
 
ik kan nooit een keuze maken..en al kon ik dat wel...ik ben nooit tevreden.
Maakt dus niet waarop ik rijdt...tis altijd kudt na een tijdje.

Of het moet een blackbird zijn :Y

Eerst de lessen afmaken, dan iets om ervaring op te doen. Dan zijn we weer een tijdje verder.
 
Zelf heb ik geen echte keuze gemaakt. Motor van me neefje stond te koop cbr 600f2 en daarop gaan rijden. Rijdt er nu al 4 jaar op en sleutel er zelf aan. De klik wa er en blijft er. Een sleutelmotor is aan het begin juist leuk, je moet er echter wel tijd en intresse in hebben. Ook andere motoren gereden, maar bevielen me minder. Kijk of voor de motor a er nog elders nog te koop staan voor redelijke prijs. Je hebt de tijd om te beslissen en rond te kijken, gebruik die.
 
Terug
Bovenaan Onderaan