motor kopen voordat je RBW binnen is

motor kopen voordat je RBW binnen is?

  • gewoon doen, laat ze maar zeuren

    Stemmen: 44 64,7%
  • nee lekker wachten tot je zelf mag (proef)rijden

    Stemmen: 24 35,3%

  • Totaal aantal stemmers
    68
Dat is nu 6 jaar geleden. En inderdaad heb ik nooit echt spijt gehad van de CBR maar als ik meer proef gereden had dan weet ik zeker dat ik niet voor de CBR gekozen had.
Maar iets met een andere houding.

Proefrijden hoeft ook niet op 50 verschillende motoren, maar 3-4 verschillende modellen (sport, tour, naked) is geen enkel probleem (althans niet bij de dealers waar ik ooit geweest ben)


Ok daar heb je gelijk in ;) Maar het is wel weer leuk om opnieuw te ontdekken toch? nadat je het licht zag :P
 
Ik vind proefrijden toch wel belangrijk. Toen ik mijn CBR kocht heb ik ook nog proef gereden op een gsx600f, maar die stuurde naar mijn gevoel niet fijn. Verder had ik bij de gsx600f dat de wind precies over het kuipruitje in mijn nek waaide.
Ik wilde overigens toch een cbr, maar stel dat die niet lekker reed, dan zou ik iets anders uit hebben gezocht.
Verder moet ik nog toevoegen dat ik nooit iemand heb horen klagen over niet fijn sturen of dergelijke met een cbr, dus dat zal wel goed zitten.
 
ik zit min of meer in de zelfde positie, rijbewijs ligt binnen handbereik (na veel te lang lessen, ken mijn instructeur nu een jaar....) en heb ook al wat leuke motoren gezien die zeker aan mijn eisen voldoen. Oke die zijn niet zo hoog, 2 wielen, 500 of 600 CC, technisch goed genoeg om de komende paar jaar mee te rijden zonder al te hoge kosten, naked bike en dat alles voor rond de 1000 euro. Maar goed die zijn er genoeg te vinden.

Ik ga echter wachten met nu al iets te kopen, iedere maand die ik wacht groeit mijn budget met 100 euro en ik kijk uit naar het zelf proefrijden. Inderdaad ik zal dat nog niet echt merken maar ik denk wel dat iedere motor anders aanvoelt. Ik kan niet weten wat voor mij prettig rijdt als ik alleen nog maar op de CBF500 van de rijschool heb gezeten. Dus eerst maar op z'n minst 3 proefritjes maken voor ik een knoop doorhak.
 
Ik zou wel willen aanraden om toch zo nu en dan te kijken. Het aanbod op de tweedehandsemarkt wordt nu steeds beter omdat mensen hun oude motor willen verkopen voordat de zomer in gaat zodat zij een nieuwe motor hebben voor in de zomer. De vraag is/wordt groot momenteel maar als de zomer is begonnen zal het minder zijn/worden.

Dit is in ieder geval mijn theorie zoals ik het zie... (correct me if im wrong...)
Even goed blijft het zo, dat je net op het juiste moment tot koop over moet gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou wel willen aanraden om toch zo nu en dan te kijken. Het aanbod op de tweedehandsemarkt wordt nu steeds beter omdat mensen hun oude motor willen verkopen voordat de zomer in gaat zodat zij een nieuwe motor hebben voor in de zomer. De vraag is/wordt groot momenteel maar als de zomer is begonnen zal het minder zijn/worden.

Dit is in ieder geval mijn theorie zoals ik het zie... (correct me if im wrong...)
Even goed blijft het zo, dat je net op het juiste moment tot koop over moet gaan.

naja in het grote plaatje heb je denk ik gelijk, maar over het algemeen denk ik dat er zelfs als er "weinig aanbod" is er nog zeker wel genoeg motoren te koop zijn :P alleen omdat het totale aanbod kleiner is zou de prijs wel eens omhoog kunnen gaan
 
ik kocht mijn motor op 1november en ik heb mijn rijbewijs gehaald in maart *O* (ivm sneeuw)
laat ze maar kletsen! Dan kan je je motor alvast helemaal in top conditie maken voor de zomer :) GEWOON DOEN! succes met je rijlessen
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst maar je rijbewijs halen. Het rijbewijs halen kan altijd tegenzitten en extra geld kosten, en als dan al veel geld in je motor zit zou het wel eens lastig kunnen worden om het papiertje te bemachtigen...

Er staan meer dan genoeg CBR 600's te koop, en misschien komt er weer wat leukers dan die je nu op het oog hebt op de markt...

Wat betreft het proefrijden: Ik heb mijn vader bij de aankoop van vorige Yamaha FZS 600 Fazer proef laten rijden omdat: a) ik nog niet zwaar mocht rijden. B) de motor lichte schade had gehad en C) omdat mijn pa al tien jaar meer motorervaring heeft en dus beter kan beoordelen of een motor goed rijdt ja of nee..

Mijn mening heb je nu dus ook!
 
Leuke motor om op te beginnen. Wat ze hierboven ook al een aantal keren genoemd hebben. Neem iemand mee die wel kan rijden zodat die even een proefritje kan maken.

ik heb m'n eerste motor ook al gekocht toen ik nog aan het lessen was. Dit was dan wel een nieuwe dus proefrijden was niet nodig om te kijken of die goed was. Heb er toen wel 2 weken naar moeten kijken toen hij binnen stond en ik er niet op kon rijden. Maar heb er toen ook geen spijt van gehad... Mijn motor toen was een GSX600F. Zal niet veel verschillen met een CBR600F geloof ik.
 
Ik zou eerst maar je rijbewijs halen. Het rijbewijs halen kan altijd tegenzitten en extra geld kosten, en als dan al veel geld in je motor zit zou het wel eens lastig kunnen worden om het papiertje te bemachtigen...
Hier geef ik je wel gelijk in. Je moet hier wel rekening mee houden dat het tegen kan zitten, tenzij je een goed spaarcentje hebt of je fulltime geld verdient....

Wat mij opvalt is dat er veel mensen hebben over het proefrijden.
Ze laten dan een ander proefrijden om te testen of hij goed rijdt. Bij komt dan meteen de vraag op: Hoe weet die persoon wat JIJ lekker vind rijden?
Het enige waarom ik iemand zou laten proefrijden, is of hij technische gebreken tijdens de rit kan achterhalen. Een nieuwe motor is altijd wennen en elke motor rijdt anders.
Je kan pas na enkele ritten/weken merken of de motor geschikt is en of hij lekker rijdt.

Stel hij rijdt toch niet lekker, dan verkoop je hem toch gewoon weer.

Als jezelf veel ervaring hebt met verschillende proefritten dan ga je steeds sneller herkennen wat voor jouw lekker rijdt. Als je je rijbewijs net hebt gehaald heb je totaal geen idee wat je wilt en wat je lekker vindt rijden.

Affijn, zo zie ik het en heb ik mijn idee over het proefrijden.
 
ik kocht mijn motor op 1november en ik heb mijn rijbewijs gehaald in maart *O* (ivm sneeuw)
laat ze maar kletsen! Dan kan je je motor alvast helemaal in top conditie maken voor de zomer :) GEWOON DOEN! succes met je rijlessen
Dat is ook wel weer zo. Mocht je lekker wat opzij hebben gezet voor opknappen/tunen en hou je genoeg over voor het papiertje (pasje) dan kan je altijd lekker gaan sleutelen aan je fiets...
Rijklaar maken voor de zomer :).. alvast het technisch leren kennen en begrijpen van je fiets..
 
Terug
Bovenaan Onderaan