Motor opwarmen - beste methode

Dus omdat er een keer een Mito voor de deur een vastloper kreeg is het zo? :+

Alle koeien zijn zoogdieren maar dat houd niet in dat alle zoogdieren koeien zijn...

Ik heb ERRUG veel 2-takten gehad (o.a. Rm250, DT250MX, CR250, CR500, RGV250, RG400, H1, KH250, RD350, DT175, DT125 LC)en reviseer ze ook altijd ZELF.

Enige scholing als motormonteur in een ver verleden en het erg veel uurtjes spenderen bij een vriend van me die een eigen bedrijf heeft dat karts bouwt, repareert en wedstrijdbegeleiding doet, heeft wel wat kennis mbt. 2-takt opgeleverd maar ja: misschien heb ik het mis hoor!
 
pff, wat moeten al die vrouwen/vriendinnen van die MF-ers toch gelukkig zijn zeg, als de motoren al zo opgewarmd worden, moet er van die vrouwen wel heeeel erg veel werk gemaakt worden
 
Pak 'an, helm op, handschoenen, starten en wegrijden en niet gelijk als een gek er vandoor natuurlijk ;)

"warm laten worden" stationair = heel erg slecht voor la moto

:W
 
@ Fazero & Orpheus:
Zonder deze subdiscussie te lang te willen voeren... Een autoband kun je opwarmen door te slingeren puur door het feit dat je een auto doodleuk in onderstuur kunt gooien zonder direct op je muil te gaan. Hierdoor vervormt de band extreem en warmt ie op. Zoals Orpheus al zei, een motorband stuurt door te rollen. Echter, ook bij motorbanden treed enige vervorming op tijdens het sturen, maar niet in die mate als dat bij een autoband mogelijk is.

@ Steph:
Dus wat is jouw advies? (duur v.h. opwarmen en de manier)
 
Pak 'an, helm op, handschoenen, starten en wegrijden en niet gelijk als een gek er vandoor natuurlijk ;)

"warm laten worden" stationair = heel erg slecht voor la moto

:W

Kan wel zijn, maar eventjes is bij mij iig toch noodzakelijk. Als ik koud meteen wegrij, heb ik haast geen reactie op het gas onderin. Laat ik hem heel even draaien tot het toerental een 1000rpm stijgt, dan gaat het veel beter.
 
2-takt opwarmen?

Starten (doorgaans) op de choke, even laten pruttelen totdat hij zonder choke kan lopen (mits je hem op toeren houd) en gas geven loslaten, gas geven loslaten totdat hij minder rookt en zelf stationair blijft lopen en goed oppakt.

Opstappen, aanrijden en flink doortrekken (wisselende toerentallen), na een minuutje op 2 janken :+
 
Ik start m'n motor. Choke iets open. Peuk/shag roken, als die op is helm op en handschoenen aan. Choke uitzetten.
Daarna probeer ik 10 kilometer onder de 8.000 toeren te blijven rijden.

Weet alleen niet of ik het goed doe, maar voor mijn idee wel :X
 
verbaas me elke keer weer over die idioten die de motor ergens neerzetten, na een uur terugkomen, starten en hem even heel stoer in de toerenbegrenzer trekken terwijl ze ernaast staan -O-

Dat zijn van die gasten die toch ieder jaar hun motor inruilen. Daar zit jij dus mee als je een 'zo goed als nieuwe 1-jarige motor' koopt.
 
Het gaat niet om toerental, maar belasting.

En idd. stationair opwarmen is heel slecht, om de eenvoudige reden dat het langer duurt dan bij rijden. Gewoon starten, en de eerste 15 kilometer rustig aan doen ( dus ook niet hard naar die zelf ingestelde grens van 6 a 7000 trekken ).

Choke is er natuurlijk alleen voor om de benzine die neerslaat op een koude cilinderwand te compenseren ( voor de rijders met injectie, die doet dit autonatisch ). Dat wil dus niet zeggen dat indien de choke eraf kan, het blok warm is... Ook watertemp zegt niets, olie temp... that`s it !

Overigens stonder er vroeger in de Motor etc. lange duur testen, waarbij het blok daarna uit elkaar wed gehaald en geheel werd geinspecteerd. Op Japanse motorfietsen zag men vaak krassen op de zuiger, die werden veroorzaakt doordat deze fietsen met koude motor op een vermogensbank gaan....

Dus warmrijden is weldegelijk belangrijk.
 
Viertakt is gewoon starten en rustig wegrijden.
Twaatakt is starten en dan eerst effe op de begrenzer voor je wegrijd anders hoesten en proesten die krengen zo.
 
onbelast draaien is zowiezo voor alle motorblokken niet zo heel gezond, dus zo gauw alles fatsoenlijk pruttelt zonder halen en kuchen gewoon rustig wegrijden
 
Bij mijn motor (Duc851Strada, bj 1990): starten en wegrijden. De eerste 25 km niet boven de 5.000 rpm komen, da's ongeveer de helft van het maximale toerental. Daarna is de motor op bedrijfstemperatuur, en kun je GASSSSSSSSSSSSSSS geven. Rustig warmrijden scheelt ook in de onderhoudskosten, ook al omdat je dan de olie goed in het blok verdeelt, dus de zaak wordt goed gesmeerd.

 
Laatst bewerkt:
even een oud topicje opdiepen

Omdat het weer nu echt koude wordt, wil m'n Div600 niet zo vlot meer pruttelen 's morgens. Stationair draaien is niet echt goed voor de motor maar ik kan bijna niet anders. Als ik te vlug wegrij reageert m'n luchtgekoeld blokje niet echt op mijn bevelen.

Ik laat hem een minuutje op 2/3 choke draaien, verminder naar 1/3 choke en vertrek. Na nog eens 30sec/1minuut zet ik alles uit en blijf onder de 5000 toeren. Na een kleine 10 kilometer beschouw ik het opwarmen als voorbij.
 
Ik heb ook weleens gehoord dat je (vooral een 4 in lijn)
niet op de standaard moet laten warmdraaien omdat dan
de nokkenas rechtsboven in het blok (als ie dus naar links
hellend op de standaard staat) te weinig smering zou krijgen?

Klinkt me wel logisch in de oren maar toch heb ik het maar een keer
gehoord en daarna nooit meer, en ik zie het maar zat mensen toch doen!

(behalve ik dan nu,start m voortaan pas als ik erop zit en de motor dus
recht staat)
 
verbaas me elke keer weer over die idioten die de motor ergens neerzetten, na een uur terugkomen, starten en hem even heel stoer in de toerenbegrenzer trekken terwijl ze ernaast staan -O-

Netzoals je iedere keer op de megameeting kunt ervaren zeg maar?? :+


-edit
Spuit 11 enzo :P
 
wat een gelul allemaal zeg, je kleed je aan, loopt naar je motor, choke open starten rijden, daar zijn motoren namelijk voor gemaakt, rijden.

bulshit verhalen allemaal met dat stationair warm laten draaien, doe je met je auto toch ook niet?

Ik rij de eerste paar km's echt wel rustig, zowel met auto als motor...

Bij de meeste auto's gaat de choke automatische dus dan merk je het minder maar je merkt wel wanneer de motor warm wordt, dan loopttie veel makkelijker in snelheid omhoog.

Bij een diesel (oud type) heb ik nog wel soms even de neining als het echt koud is (lees -8 a -10) toch wel even iets meer gas te geven en even (lees 30 sec) rustig te laten draaien omdat het dan echt koud is en de motor dan net ff ieets fijner draait.
 
Gewoon starten en kalm aan weg rijden werkt het beste voor de motor en jouw leefomgeving. Niet een half uur lang in de tuin gaan staan gassen, dat helpt niks.

Zelf zorg ik dat ik op helm, en handschoenen na gekleed ben. Dan de boel starten, stationair laten lopen (of op de choke), dan helm op, handschoenen aan, en wegrijden.
the same here :W
 
Ff een olietemperatuurmeter kopen en je leert heel veel :Y
regen: afkoelen door spraywater
Winter: koelt makkelijk af of komt amper op temperatuur.

Koelvloeistoftemperatuur zegt niks over een warm blok.

Warm rijden is rustig rijden (maar niet te voorzichtig), niet vol het gas open zetten ondanks dat je niet veel toeren draait. Probeer ruim onder de helft van het max toerental te blijven.

Jammer dat Webasto nog niks heeft voor motoren :P

Ik laat 'm hooguit een minuut verhoogd stationair lopen met choke terwijl ik m'n helm op zet, handschoenen aan doe, garage dicht en op slot. Dan choke er af en wegrijden.
 
Gewoon starten en kalm aan weg rijden werkt het beste voor de motor en jouw leefomgeving. Niet een half uur lang in de tuin gaan staan gassen, dat helpt niks.

Zelf zorg ik dat ik op helm, en handschoenen na gekleed ben. Dan de boel starten, stationair laten lopen (of op de choke), dan helm op, handschoenen aan, en wegrijden.

same here
:}
 
Ff een olietemperatuurmeter kopen en je leert heel veel :Y
regen: afkoelen door spraywater
Winter: koelt makkelijk af of komt amper op temperatuur.

Koelvloeistoftemperatuur zegt niks over een warm blok.

Warm rijden is rustig rijden (maar niet te voorzichtig), niet vol het gas open zetten ondanks dat je niet veel toeren draait. Probeer ruim onder de helft van het max toerental te blijven.

Jammer dat Webasto nog niks heeft voor motoren :P

Ik laat 'm hooguit een minuut verhoogd stationair lopen met choke terwijl ik m'n helm op zet, handschoenen aan doe, garage dicht en op slot. Dan choke er af en wegrijden.
:^

Bij het wegrijden is bij heel koud weer soms nog iets choke nodig... die gaat er bij mij dan pas drie straten verder vanaf anders slaat íe af bij voorrang verlenen. Choken verschilt een beetje per motor. Mijn XV wil bijvoorbeeld helemaal geen choke hebben, ook niet bij temperaturen onder nul....

"Rijwindkoelers" hebben 's winters of bij nat weer meer tijd nodig om warm te worden dan "waterkoelers".
 
En waterkoelers met een warmtewisselaar (olie/water) worden nog beter warm.
Grote lucht/oliekoelers (GSX 1400) willen amper warm worden in de winter.
 
Grote lucht/oliekoelers (GSX 1400) willen amper warm worden in de winter.
Klopt. Mijn FJ1200 (ook lucht/oliekoeler) is met erg nat en/of koud weer bij normaal woon-werkverkeer niet tot warm worden te bewegen.... boven een graad of 55-60 komt mijn olietemperatuur dan niet meer zolang ik geen file tegen kom of niet echt vrijuit mijn gang kan gaan qua rijden... 80-100 rijden in de spits ziet dat blok niet echt als "belasting".....

[me]Billy the kid heeft besloten dat een FJ1200 niet zo heel erg geschikt is voor woon-werkverkeer in randstedelijke spitstijd tijdens het koude seizoen...[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan