Motor voordat je je rijbewijs had?

Ik heb afgelopen vrijdag m'n rijbewijs gehaald en ik heb al een aantal weken een R6 in de garage staan. Ik kon er niet omheen om die bloedmooie motor te kopen voor een interessante prijs.
En als je net je rijbewijs hebt en je doet je proefrit op een r6 of gsxr dan kan je echt niet zeggen wat nou beter rijd. Ik heb een vriend de proefrit laten maken die er wel ervaring mee had.
En over het algemeen hoorde ik dat een R6 gewoon een makkelijke fiets was om te sturen en dat het bij een normaal postuur gewoon goed rijd.
Nu hoop ik er ergens volgende week m'n eerste rit te maken :)
 
in mijn tijd kon men een voorlopige vergunning aan vragen .
je mocht dan met je motor een bepaalde route rijden maar niet er buiten.
dus het was een rijbewijs op tijd.
ik heb toen die tijd een oude leger motor gereden(maico)
ben blij dat ik nu iets beter rijd ha ha

Voor mij hetzelfde! Afgereden op een Gilera :Y niet een scootah natuurlijk!

Nog géén snelheidsbeperkingen op de grote wegen, wat een tijd, nog geen helmplicht (had ik wel hoor)
 
Laatst bewerkt:
Had mijn Srad al 3 jaar voor mijn rijbewijs.
Af en toe een blokkie om in de buurt. O-)

Waarom : had toen een financiele meevaller en wist al dat ik wilde gaan rijden. Een maatje verkocht deze omdat hij nieuwer ging rijden en ik kreeg m voor een vrienden prijs.
 
Jep, ik ben ook schuldig. Was natuurlijk al aan 't kijken vanaf dat ik met m'n lessen was begonnen. Gezien het -zeer- beperkte studentenbudget, wat hoe langer hoe beperkter werd, lang rondgekeken hier op MF. Toen er ineens een mega-cheape motor verscheen (100 euri), meteen gemaild en opgehaald (met bakkie). Had ik nog tijd om 'm rijklaar te maken :D
 
Had mn ktm een jaar voordat ik mn Rbw had, rbw halen duurde wat langer door ziekte maarja.

Zelf proefgereden daar in de wijk, maatje heeft m naar huis gereden.
De keuze welke motor je wil kopen kan je ook maken zonder erop te rijden, ik wilde een SM dus dat was vrij simpel.
 
Had hem een maand voordat ik mijn rijbewijs had... af en toe wel stukje mee gereden... Was moeilijk om me in te houden :+
 
Ik heb (ja weet t..stom stom..) gewoon bij particulieren kunnen proefrijden zonder rbw..
Eerlijk gezegd tegen degene en gevraagd of ik niet een proefritje op industriegebied kon maken..
Niemand (van de drie) die daar echt moeilijk over deed. Ze vonden het onverstandig. Wat t ook was..Maar wilde t wel doen als ik op een rustig industriegebied zou proefrijden.
Hierdoor wist ik wel gelijk wat voor motor ik wilde; een honda cbr600.Raar maar waar is t uiteindelijk toch een suzuki gsx600f gezien de prijs-kwaliteit verhouding. Maar ik wil in de toekomst uiteindelijk toch wel overstappen naar Honda..ik begrijp uit verhalen dat die kwalitatief het beste zijn..
 
3 weken voor rbw motor gekocht. Samen met vader en kennis gaan kijken (rijden allebei). Ik heb er alleen op gezeten om te kijken of de zithouding beviel en mijn rug dit kon hebben.

Zat perfect! Reed blijkbaar ook goed, dus deal gesloten. Week later samen met mijn vader opgehaald. En ja, heel onverantwoordelijk, een stukje gereden.

Daarna braaf bij opa en oma in de garage gezet en zo min mogelijk naar om gekeken. Tot ik mn rbw had. Toen gelijk lekker heel stuk :]

Ik had hem gewoon wa verzekerd alvast, was geen probleem bij Centraal Beheer. Uiteraard moet je er niet op gaan rijden zonder rbw O-)
 
Heb een half jaar (heel vroeger) met proefrijbewijs rondgetuft. Daar kon je voor tien gulden elke maand een stempeltje op het politiebureau op krijgen. Met zo`n lullige L achterop.
 
op mijn 16de mijn eerste motor denk ik.
Proefrijden bij aankoop heb ik nooit gedaan want ik had het geld niet om een lopende motor te kopen :)
later wel gewoon op gereden (op wegen waar niemand komt uiteraard ;))

Uiteindelijk op mijn 21ste rijbewijs gehaald. De motor waar ik toen op ben gaan rijden had ik een half jaartje denk ik. Ik heb de goedkoopste motor gekocht die ik kon vinden (liep niet bij aankoop overigens) en die heb ik beetje opgeknapt.
Ook daar heb ik weleens op gereden toen ik nog geen rijbewijs had.

De keuze van mijn motor heb ik dus laten afhangen van mijn budget :)
 
Ik mag ook pas 8 feb op voor avd maar heb me motor al tijdje in garage staan

Aprillia rs 125 wou ik al hele tijd voor ik begon en dan ga ik er ook voor :P
Had eindelijk 1 voor mooie prijs in limburg gevonden bij een motorzaak.

Die verkoper stond er zelfs op dat ik gewoon even ging rijden ermee :P
Dus maar gedaan en ook gekocht :D.
 
ik heb gewoon voor entje gekozen die ik mooi vond, en had geen proefrit gemaakt want ik kon nog niet rijden en had dus ook geen rijbewijs.

En mijn keuze is uitstekend goed geweest ;)
 
Ik heb me GS500 2 maanden voordat ik me rijbewijs had gekocht.
Heb idd ff in de wijk proefgereden.. Maar geschakeld tot z'n 3.. Ging allemaal zo soepel en goed, dat ik het wel best vond. Motor aanbetaald en de volgende dag opgehaald met de bus van me werk en dat ding meegenomen :)

Ik had voor die motor gekozen omdat hij vrij nieuw was voor het model. Mooie prijs, veel extras en was niet zo heel ver. Ook omdat het aanbod 25kw fietsen beperkt is en me budget van 2000 kon je ook niet heel veel vinden. Als ik zwaar mag, dan ben ik 20, koop ik GSXr 750 (ben nu al aan het sparen)...

Voordat ik me rijbewijs uiteindelijk had, had ik er al iets van 600 km mee gereden. Af en toe naar school en oefenen op de plattelandsweggetjes e.d. Scheelt als je in een klein gehucht woont van 900 mensen :)
 
een goede vriendin van me kocht haar motor ook voor ze een RBW had
en heeft proef gereden met haar rij instructeur acher haar aan (en ik zei de gek :+ )
gewoon een korte rijles van gemaakt zeg maar
ging perfect en ze heeft de motor ook gekocht
 
Vroeger hoefde je zelfs bij een oefenvergunning zelfs de 'L' niet achter aan de motor te hebben.
Volgens de vergunning die verstrekt werd moest ik via de kortst mogelijk route over de verharde weg naar mijn oefenterrein. Dat was toen de TT-baan.
Dus gewoon rondjes rijden op de TT-baan

EgbertO
 
een goede vriendin van me kocht haar motor ook voor ze een RBW had
en heeft proef gereden met haar rij instructeur acher haar aan (en ik zei de gek :+ )
gewoon een korte rijles van gemaakt zeg maar
ging perfect en ze heeft de motor ook gekocht
Da's een grappige oplossing :Y. Ik denk echter, dat er niet zoveel mensen zijn, die dat zouden aandurven.
 
Ik heb even proef gereden om een vol vermogen fiets terwijl ik 3 dagen later pas op vol vermogen mocht rijden. Daarvoor natuurlijk al wat ervaring op gedaan met 25 Kw fietsen.

De vraag is alleen wat er gebeurd als je een ongeluk krijgt. Vooral als je helemaal nog geen ervaring hebt. Ten eerste ben je dan altijd onverzekerd, als je iemand doodrijdt om wat voor een reden dan ook zie het jezelf dan maar eens vergeten. Toevallig hebben twee ietswat bekenden een ongeluk gehad waarbij ze iemand hebben doodgereden en ik kan je zeggen dat ze de rest van hun leven hier mee moeten zien om te gaan. :N

Op eigen terrein oefenen, daar heb je jezelf alleen maar mee. Op straat kun je echter iemand anders meenemen.
 
Laatst bewerkt:
Toevallig hebben twee ietswat bekenden een ongeluk gehad waarbij ze iemand hebben doodgereden en ik kan je zeggen dat ze de rest van hun leven hier mee moeten zien om te gaan. :N

Tja, of je nou wel -of niet verzekerd bent, je zal er toch mee blijven lopen. Alleen als je niet verzekerd bent moet je ook betalen de rest van je leven.

Maar laten we eerlijk zijn, hoe groot is de kans dat je op de motor iemand doodrijd anders dan jezelf? Volgens mij is die wel heel erg klein, zeker wanneer je van jezelf weet dat je normaal, defensief rijdt en geen gekke dingen doet.
 
Nou het kwam zo: een vriend had een motor (een mooie Yamaha XV920) buiten onder een zijltje staan. Ik vond dat zonde en toen zei hij dat ik 'm mocht overnemen voor zo-en-zo veel. Ik had nog geen rijbewijs maar wel een garage onder m'n flat toen en dus stalde we de motor daar. Direct ben ik gaan lessen en dat ging heel gemakkelijk: ik had immers veel gecrossed en bovendien reed ik al auto.
Na een paar lessen kon ik de verleiding niet weerstaan en ben een rondje door de buurt gereden. na een paar keer echter werd dat een iets groter rondje en uiteindelijk ben ik best wel een eind weggeweest.... stom he? |( jeugdige onbezorgdheid denk ik.

De motor heb ik vervolgens na een korte tijd mét rijbewijs gereden te hebben ingeruild op een ZX10 (oude type he) en vanaf toen ben ik alleen dikke toerbuffels gaan rijden.

oh ja voor foto's zie mijn motorstek, daar staan ze
 
Had ook een motor voordat ik mijn rijbewijs had. Niet proefgereden, wel laten doen door een vriend.

Het was overigens de enige supersport die voor mij op dat moment betaalbaar was, dus veel keus was er niet. En omdat ik er één best voordelig vond op dat moment nam ik het besluit om haar te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Deze jonge had zn vfr400 al na de 1ste les al thuis staan :P
gelijk op naam en verzekerd + wegenbelasting natuurlijk.
Dan kon paps mn motor mooi naar prive terrein rijden en kon ik daar mooi :]

Als je toch het idee heb dat die ééne motor persé je 1ste moet zijn kan je beter gewoon gaan zoeken,
en gelijk kopen!
Ik maakte me tenminste helemaal gek! :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan