Motorhelm kopen

Freddy22

MF'er
18 aug 2011
70
0
Beste motorrijders,

Ik wordt binnenkort 17 en ga dan voor mijn autorijbewijs. Deze haal ik niet direct voor de auto maar eerder voor een schakelbrommer (Hopelijk een Yamaha TZR). Daar rijd ik dan een jaar op en dan als ik 18 ben gaan we voor motorrijbewijs.

Nu kijk ik dan alvast een beetje naar motorhelmen, maar dan zie je weer een: motorhelm en een scooterhelm. Maar er zit niet echt veel verschil in las ik. Toch heb ik liever nu al een goede helm die ik dan ook over een jaar voor de motor kan gebruiken.

Ik ben niet van plan om 500 euro neer te tellen voor een helm want anders wordt het motorrijden wel een erg duur geintje. Dus mijn budget is 100-200 euro. Ik las dat helmen soms best veel lawaai nog doorlaten. Dus ik ben op zoek naar een mooie helm:
Motorhelm kopen? Nu: -40% korting & Gratis in 24 uur bezorgd! vond deze zelf wel mooi, maar is die ook goed/veilig? En natuurlijk kijken of hij past (hij moet straks om je hoofd zitten, right?). Het liefst dus ook niet echt lawaai doorlaten, anders maar oordoppen kopen ofzo.

Als er nog onduidelijkheden zijn, wat ik mij best voor kan stellen, vragen staat vrij :)

Greetz,
Fred
 
Ga eens langs bij een motor dealer en ga wat helmen passen. Je kan via internet niet bepalen hoe een helm bij jou zal zitten. Bij de dealer hebben ze gerust ook helmen voor jou budget.

Een nieuwe helm mag best strak om je hoofd zitten maar hij mag niet knellen.
Van sommige helmen is bekend dat ze geluid door laten ja, maar je moet je ook af vragen wat je mag verwachten van een hem van € 140,- .

Als je straks motor ga rijden raad ik je ongeacht je helm sowieso aan om oordoppen te nemen.
 
Bedankt voor je reactie! Nog speciale dingen waar ik op moet letten? Want een verkoper kan je altijd onzin aansmeren als je ergens (nog) geen verstand van hebt.
 
Een nieuwe helm mag best strak om je hoofd zitten maar hij mag niet knellen.
Van sommige helmen is bekend dat ze geluid door laten ja, maar je moet je ook af vragen wat je mag verwachten van een hem van € 140,- .

Een dure helm is geen garantie voor een geruisloze rit.

Soms betaal je ook voor de naam zoals een Shark, Arai of Shoei

Mijn buurman rijdt al jaren met een helm van...

http://www.motoport.nl/epages/Motop...ent/Helmen/Integraal_helmen&OrderBy=ListPrice~[/url]

En heeft voglens zijn eigen zeggen, weinig last van windgeruis tijdens snelwegritten.

Heeft er eentje met een spoilertje achterop.
 
Zo draag ik altijd al een systeemhelm van BMW. Ze zijn zeker niet goedkoop maar blijkbaar heb ik een (duur) koppie waar BMW lekker omheen zit.
Je zal in de winkel moeten gaan passen om te bepalen wat voor jouw een goed passende helm is. De medewerkers in de winkel proberen je echt niet de duurste helm aan te smeren, wel de best zittende.
 
Tja, waarvoor koop je een dure helm eigenlijk. Toch meer voor comfort en windgeruis oid. Want als je flink valt dan maakt het niet enorm veel meer uit of je een dure designerhelm hebt of een gewone middenklasse helm à la 100-200 euro. Maar ik zal binnenkort langs een motordealer gaan en beetje passen en hopelijk ook kopen.

Maar er zijn dus geen speciale merken in deze prijsklasse die jullie aanraden?
 
Iemand ervaring met de BAYARD SP-61 CHAOS?
Want ik ga waarschijnlijk mijn helm halen bij MotoPort.
 
plastic-bucket_helmet_SIDEBURN.jpg


goeikoop.
 
ik heb een marushin tiger. mooie lichtgewicht helm maar maakt zoveel herrie dat er zonder oordoppen niet mee te rijden is.
 
Heb je alternatieven in deze prijsklasse kantelaar? Want ik dacht dat dit wel een goede helm was?

@jdav87, bedankt voor je reactie. Ja oordoppen ga ik dan maar sowieso aanschaffen als ik een motor heb.
 
Inderdaad passen en in de goedkope categorie (zijn overigens wel goede helmen) zit je als snel bij Bayard van Motoport of HJC.

Sowieso altijd rijden met oordoppen.

Het is trouwens niet zo dat duurder ook automatisch beter zit. Hangt helemaal van je hoofd af. Een HJC zit mij veel beter dan een Schuberth (gisteren gepast en ik weet nu zeker dat de s2 als opvolger van mijn HJC niet door gaat)
 
Veilige helmen en heb je echt wel voor onder de €200,-. Maar je gaat dan wel inboeten op het comfort. Maar dacht jij nu echt dat iedereen hier op het forum begonnen is met een helm van enkele honderden euro's? Natuurlijk niet. Gewoon naar een motorzaak en gaan passen. Je kan er van uitgaan dat elke helm die je bij een gerenommeerde zaak koopt veilig is.
 
Op zich zal die helm best goed zijn, maar er zijn verschillende modellen hoofden (meer rond of meer ovaal) en die helm moet je maar net passen. Dus zeker niet gewoon maar bestellen, maar naar een motorzaak gaan. Het belangrijkste van de helm is gewoon de pasvorm.
Wil je besparen, kijk dan eens naar een modelletje/kleurtje van het vorige seizoen. Veel motorzaken hebben wel een koopjes/budgethoek.
Realiseer je wel dat een helm die al echt een jaar oud is, dus ook een jaar korter meegaat.

Over lawaai zou ik mij niet al te druk maken; met de brommer is dat sowieso niet zo'n punt en als jij straks een motor koopt, zal die (met 125 cc) ook niet loeihard gaan. Maar als je harder dan ca. 90 km per uur rijdt, wordt het wel wat lawaaieriger. Het is dan goedkoper èn beter om te investeren in gehoorbescherming dan dit van je helm te verwachten.
 
@Mesmer, bedankt voor je reactie! Dan wordt het dus inderdaad een MotoPort of HJC.

@Jonne, dan denk ik zeker niet. Tja het wordt voornamelijk toch ritjes naar school van pak hem beet 30 - 60 minuten dus dat overleef ik wel.

Maar zo'n BAYARD SP-61 CHAOS is dus wel goed of zijn er betere alternatieven in dezelfde prijsklasse, zoiets misschien: http://www.racelijn.nl/helmen/hjc/hjc-zf-9-planet

@Lady_Di, inderdaad. Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar zoals ik hierboven al vroeg HJC en Bayard zijn dus geen slechte merken in deze prijsklasse? En altijd passen natuurlijk :)
 
Beetje research gedaan, en het valt mij op dat de meeste helmen niet eens in een Nederlandse winkel verkrijgbaar zijn, echt vind ik hier bijvoorbeeld wel goedkopere: :: Lammens Motors :: uw passie, onze specialiteit (geen ervaring mee, vond ik via Google). De AGV GP-PRO Ring is op FC, 250 euro en daar 200 euro. Dus volgens mij is FC (voor nu) de moeite niet waard om er helemaal heen te rijden. Het probleem is dat ze echt een pokke eind weg wonen. Voor nu heb ik liever iets dichter bij i.p.v zover weg. In ieder geval bedankt ;)

Mijn oude vraag geld trouwens nog steeds:

''Maar zo'n BAYARD SP-61 CHAOS is dus wel goed of zijn er betere alternatieven in dezelfde prijsklasse, zoiets misschien: http://www.racelijn.nl/helmen/hjc/hjc-zf-9-planet ''
 
Vorig jaar als helm een HJC FG-15 gehaald voor 180 of iets dergelijks. Fiberglass, vizier sluit wat mij betreft goed af, alleen niet veel standen om het op een kiertje te laten staan. Ik vind zelf de dubbel-d sluiting een grote pré boven andere sluitingen. Genoeg ventilatie en beslaat niet snel.

Grootste gemis: Geen ingebouwde zonnebril.
 
Mijn oude vraag geld trouwens nog steeds:

''Maar zo'n BAYARD SP-61 CHAOS is dus wel goed of zijn er betere alternatieven in dezelfde prijsklasse, zoiets misschien: http://www.racelijn.nl/helmen/hjc/hjc-zf-9-planet ''

Ja, als die Bayard jou goed zit dan is het een prima helm voor die prijs. De schaal gaat iets minder lang mee en hij zal wel geluid maken maar heeft een keurmerk dus veilig genoeg.

Ik zou zelf eerst eens bij een zaak gaan passen. Dan weet je zeker of het iets voor je is. Wellicht hebben ze nog een leuke aanbieding van bijvoorbeeld HJC. Ook niet duur.
 
Naja, MotoPort zit het dichts bij mij in de buurt dus ga daar zo snel mogelijk is even kijken. Misschien dat ik over 4 jaar een nieuwe helm koop, misschien later misschien eerder je weet het niet. Ik kijk weer even verder en zal een top 3 maken om het overzichtelijk te houden, bedankt voor je reactie!
 
Hillegom, zitten er nog verdere gedachtes achter als bijvoorbeeld, kwaliteit, service bij bepaalde vestigingen?
 
nee maar was toevallig afgelopen weekend bij Motoport Leek en die hadden wel leuke helmen in hun gedeelte met afgeprijsde helmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan