Lijkt me aan de dikke kant voor je voorvork? Bij mijn rus gaat het wel, maar dat is dan ook een verhaal apart.
Denk toch echt dat een K1100 iets dunners lust in de voorpoten.
Ik weet absoluut niet hoe heet voorvork olie wordt en liefst moet zijn. Wel weet ik dat er electrische setjes zijn om je voorvork olie op temperatuur te krijgen.
Ik vraag me af of motorolie dan nog wel geschikt is als voorvorkolie.
Aah, duidelijk.warmte is alleen van invloed op de viscositeit, dus dat is gelijk tussen motorolie en vorkolie.
http/www.synlube.com/sae5w-20.htm
zie hier voor SAE verklaringen.
okee, ff ter verduidelijking, het SAE getal bepaalt de viscositeit, oftewel dikte. Een vorkolie SAE20 is dus netzo dik als een ,motorolie SAE20. Een vorkolie onderscheid zich dus hooguit in de toevoegingen, ik weet dus alleen niet welke toevoegingen.
Een van de toevoegingen bij voorvork olie is om te voorkomendat de olie niet gaat schuimen tijdens het inveren. De olie wordt door een klein gaatje geperst tijdens het in en uitveren waardoor dit fenomeen ontstaat.
Hydraulische olie als dot4 enzo zijn soort van slijtvaster (klinkt mss raar).
okee, ff ter verduidelijking, het SAE getal bepaalt de viscositeit, oftewel dikte. Een vorkolie SAE20 is dus netzo dik als een ,motorolie SAE20. Een vorkolie onderscheid zich dus hooguit in de toevoegingen, ik weet dus alleen niet welke toevoegingen.
voorvork olie is "hetzelfde" als ATF ofwel automatic transmission oil.
een singelgrade dus, het is wel prettig dat je veereigenschappen een beetje constant zijn.
normaal zit er in een bmw iets in de buurt van sae10, dan lijkt me sae20 wel iets als vloeibaar beton.
dat zou ik dus niet doen, investeer dan in een paar rt veren, je kanalen zullen niet uitgesleten zijn.
de hobbyist kan je daar wel mee helpen
20W50 oftewel multigrade motor olie /vork olie,s zijn altijd singlegrades de multi... gedraagt zich in koude toestand als een sae 20 en in warme toestand als een sae50 niet optimaal voor een vork
Hoe langer en sneller je achter elkaar gaat sturen, hoe slapper je systeem.
Tegengesteld aan wat je wilt.
.. ook met een Beemer.
Tenminste, wordt het wel dunner.
Multigrade oils typically begin as base oils, such as 10W. Then viscosity-index modifiers (polymers) are added in an effort to stabilize the viscosity. This allows a 10W40 oil to flow like a 10W at cold temperatures and a 40W at higher temperatures
Hydraulische olie is wel degelijk olie, je verward het met remvloeistof.Ik denk/weet dat hydraulische "olie" helemaal geen olie is maar een gemeen goedje, link voor lak enzo.
Wel eens aan gedacht dat de olie in een voorvork niet dezelfde temperaturen bereikt als de olie in je blok?Heb nog ff wat dingen nagezocht. Bovenstaande klopt niet helemaal.
20W50 betekent een viscositeit van 20 bij 100 graden celcius en een viscositeit van 50 bij 0 graden celcius.
Een single grade 20W olie haalt geen viscositeit van 50 bij 0 graden celcius, anders was het een multigrade olie geweest.
De 20W50 is dus in koude toestand dunner dan de 20W single grader, maar bij 100 graden is het een gewone 20W single grader, boven de 100 graden dus ook dezelfde eigenschappen als een 20W single grader.
Een mooie verklaring van de grades en viscositeiten is hier te vinden:
http/www.advanceautoparts.com/english/youcan/html/ccr/ccr20010101ov.htmlDe vraag is nu dus: waarom past men een single grader toe in voorvorken terwijl een multigrader misschien handiger zou zijn? dus 10W (viscositeit bij -20) en 30W viscositeit bij 100 graden. Zou toch in een vork ook beter zijn? of zie ik iets over het hoofd?