Motorrijbewijs

ReinderJansma

Rookie
13 mei 2008
2
0
Stiens
Hey hallo allemaal,

Ik ben 18 jaar en ben er geintereseerd in race motoren, ben ook van plan 1 te kopen over 2 of 3 jaar. nu is mijn vraag als ik 19 ben en haal mijn motor rijbewijs, mag ik dan op mijn 21ste op zware motoren rijden? of is het dan verstandiger om het op mijn 21ste te halen?
 
Je moet 2 jaar rijden met klein rijbewijs.

Dus als je hem haalt op je 19 + 2 jaar rijden = Volvermogen
 
In September komt er andere regelgeving, dit houd in dat het veel langer duurt voordat je op een zware motor mag stappen.
 
Momenteel is het zo: Haal je je rijbewijs voor je 21'ste dan moet je 2 jaar wachten! (ook al haal je je rijbewijs 1 dag voor je 21'ste verjaardag moet je 2 jaar wachten dus!)

Stel dus dat je in jou geval 19 jaar en 6 maanden bent moet je dus ook tot je 21'ste + 6 maanden wachten voordat je vol vermogen mag gaan rijden.

Haal je je rijbewijs nadat je 21 bent geworden mag je meteen vol vermogen.

Over die nieuwe regelgeving waar "gertje" het over heeft is mij niks bekend.

Veel plezier alvast met lessen!
 
die nieuwe regeling (als die er komt) vind ik alleen maar stom. nog meer 25kW rijden??? 2 jaar is meer dan 3 keer genoeg!!!
 
die nieuwe regeling (als die er komt) vind ik alleen maar stom. nog meer 25kW rijden??? 2 jaar is meer dan 3 keer genoeg!!!

vind je?? ik merk aan mezelf wel dat ik vanaf mijn 24e ofzow een stuk rustiger ben gaan rijden, en meer nadenken over dingen, dit vooral met een busje en later vrachtwagen voor mijn werk, op een motor kan je nog een stuk gekker doen, ik heb mijn A pas met 26 gehaald, en ben daar eigenlijk wel blij om... en nee ben geen moraal ridder maar met de jaren ga je anders nadenken over bepaalde dingen :P
 
Eensch met Nightstalker, Heb koekblikbewijs vanaf 19e, A sinds vorig jaar juni. Hoewel ik op mijn 24e ook al voor mijn A ben gegaan. Ben de 1e keer gezakt, toen door omstandigheden geen geld meer, en vorig jaar MOEST het vond ik zelf. Had nu lang genoeg gewacht en gespaard, alles in 1x keer gehaald evengoed. Dat dan weer wel. 8-)
 
Mijn vader vertelde me van die nieuwe regeling waar gertje het over heeft. Ik heb het nagevraagd bij mijn rijschool, daar zeiden ze dat er mischien wel een nieuwe regeling komt, maar dat ze die niet dit jaar verwachten. Ik kan er ook verder niets meer van vinden. Ik denk dat het een voorstel was dat (nog) niet aangenomen is.

Het idee van de voorgestelde nieuwe regeling was volgens mij dat je nooit meer direct een zwaar rijbewijs kan halen en dat je dus altijd een periode 25 kw moet rijden.

On topic:
Ik weet niet hoe lang je al 18 bent, maar als je voor je 19e je rijbewijs haalt mag je (zoals gezegd) al voor je 21e op vol vermogen. In de tussentijd mag je natuurlijk wel een op een lichte motor rijden en dat is ook hardstikke leuk. Als je de tijd en het geld er voor hebt, en binnen 2 jaar ook echt wil gaan rijden raad ik je aan om het nu te doen.

Als je op je 20e besluit dat je wil gaan motorrijden zit je met de moeilijke beslissing om hem dan te halen en tot je 22e licht te moeten rijden, of nog een jaar te wachten. Ik kreeg op mijn 20e sterk zin om motor te gaan rijden, maar heb toch maar gewacht tot ik 21 was voor ik mijn rijbewijs ging halen. Als ik zo slim was geweest om op mijn 18e / 19e mijn rijbewijs te halen zat ik hier nu niet te typen, dan hing ik op een mooie weg in de bocht te genieten ;). Ik wist altijd al dat ik ooit mijn motorrijbewijs wilde halen, maar stelde het telkens uit omdat de auto wel voldeed...

Als je denkt dat je er zin in hebt zou ik eens rondkijken en vragen in de buurt waar een goede rijschool zit en daar eens een proefles nemen. Je kan dan kijken of het je bevalt en of je er klaar voor bent. Het is trouwens de moeite waard om onderzoek te doen voor je beslist wel rijschool je neemt. Er zijn altijd rijscholen die er goedkoop of snel uitzien, maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze gestopt zijn bij een rijschool omdat ze gewoon niet goed les kregen.
 
In September komt er andere regelgeving, dit houd in dat het veel langer duurt voordat je op een zware motor mag stappen.
dat van dat je pas op je 24e vol vermogen mag?
behalve als je 2 jaar licht hebt gereden, oftewel als je op je 18e je rbw haalt mag je alsnog op je 20e vol vermogen toch

oeps over de post hierboven heengelezen

iig, er zijn ook zat leuke 25kw motoren hoor :Y zxr 400 bijvoorbeeld O-)
 
Laatst bewerkt:
Europees motorrijbewijs
Vanaf 2012 worden de nieuwe Europese regels rondom het motorrijbewijs van kracht. Het Europees Parlement heeft ingestemd met de voorstellen en deze zijn nu definitief. Elk land mag wel binnen bepaalde marges eigen keuzes maken.

Er komt een lichte motorcategorie tot 125 cc bij. Voor deze categorie is de Europese minimumleeftijd zestien jaar maar Nederland zal, samen met een paar andere landen, waarschijnlijk voor een hogere minimumleeftijd kiezen. De huidige categorie A-beperkt (nu tot 25 kW) wordt opgerekt tot 35 kW. De minimumleeftijd voor deze categorie is ten minste twee jaar hoger dan die voor de lichte motor.

Voor de onbeperkte categorie geldt vervolgens dat iemand ten minste twee jaar ervaring moet hebben op een motor in de beperkte categorie (tot 35 kW). Dat is in Nederland nu ook al zo. Voor een directe toegang tot de zware categorie geldt een minimumleeftijd van ten minste 24 jaar. Dit is een verzwaring ten opzichte van het huidige regime in ons land.

18-20 jaar: 25 kw
20-24 jaar: 35 kw (of op je 22e indien 2 jaar ervaring 35 kw)
24 jaar of ouder: onbeperkt ofwel vol vermogen

maar is pas in 2012 dus je kunt nu nog profiteren als je in 2012 nog geen 24 bent!!
 
Europees motorrijbewijs
Vanaf 2012 worden de nieuwe Europese regels rondom het motorrijbewijs van kracht. Het Europees Parlement heeft ingestemd met de voorstellen en deze zijn nu definitief. Elk land mag wel binnen bepaalde marges eigen keuzes maken.

Er komt een lichte motorcategorie tot 125 cc bij. Voor deze categorie is de Europese minimumleeftijd zestien jaar maar Nederland zal, samen met een paar andere landen, waarschijnlijk voor een hogere minimumleeftijd kiezen. De huidige categorie A-beperkt (nu tot 25 kW) wordt opgerekt tot 35 kW. De minimumleeftijd voor deze categorie is ten minste twee jaar hoger dan die voor de lichte motor.

Voor de onbeperkte categorie geldt vervolgens dat iemand ten minste twee jaar ervaring moet hebben op een motor in de beperkte categorie (tot 35 kW). Dat is in Nederland nu ook al zo. Voor een directe toegang tot de zware categorie geldt een minimumleeftijd van ten minste 24 jaar. Dit is een verzwaring ten opzichte van het huidige regime in ons land.

18-20 jaar: 25 kw
20-24 jaar: 35 kw
24 jaar of ouder: onbeperkt ofwel vol vermogen (of op je 22e indien 2 jaar ervaring 35 kw) d.w.z. op z´n vroegst op je 22e vol vermogen terwijl dat nu op je 20e in principe al zou kunnen)

maar is pas in 2012 dus je kunt nu nog profiteren als je in 2012 nog geen 24 bent!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan