Getrapt motorrijbewijs op de schop?

Hoe zou het systeem moeten zijn?

  • 1.

  • 2.

  • 3.

  • 4.

  • 5.

  • 6.

  • 7.


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Eens.
Je leert ook niet hoe je de snelste tijd op jet circuit neerzet, je leert ook niet hoe je je blok reviseert. Ergens moet je een grens trekken toch? Bedenk wel dat veel dingen met ervaring komen of pas met ervaring geleerd kunnen worden (bijv trailbraking). Als je dat allemaal met lessen moet leren ben je zo 8 kop kwijt voor je rijbewijs.
Eens. Maar nu wordt het tegenovergestelde geleerd. Absoluut niet remmen in de bocht en 4 vingers op de hendel. Vervolgens koop je een motor, kom je in de situatie dat je de bocht misschien niet gaat halen, misschien wel omdat je niets weet over een late apex en in het midden van de rijbaan rijdt, en trek je uit paniek met 4 vingers aan de hendel. Maar je kunt wel een korte slalom door of je motor wandelend achteruit in een parkeervak zetten. Dat dan weer wel.

Het hele lespakket is zwaar achterhaalt. En de meeste rij-instructeurs weten dit, maar leren jou wat het CBS wilt zien. Slagingspercentage is alles.
 
Eens.

Eens. Maar nu wordt het tegenovergestelde geleerd. Absoluut niet remmen in de bocht en 4 vingers op de hendel. Vervolgens koop je een motor, kom je in de situatie dat je de bocht misschien niet gaat halen, misschien wel omdat je niets weet over een late apex en in het midden van de rijbaan rijdt, en trek je uit paniek met 4 vingers aan de hendel. Maar je kunt wel een korte slalom door of je motor wandelend achteruit in een parkeervak zetten. Dat dan weer wel.

Het hele lespakket is zwaar achterhaalt. En de meeste rij-instructeurs weten dit, maar leren jou wat het CBS wilt zien. Slagingspercentage is alles.
Ben met je eens dat het niveau van de opleiding vrij laag is.
Aan de andere kant zijn er maatregelen die het weer enigszins compenseren.
Dan moet je denken aan vermogensbeperking voor jongeren.

Van mij hoeven we geen betutteling, maar als de doelgroep het niet zelf oplost gaat de overheid het wel regelen.

Vroeger hoefde je helemaal niks te kunnen om je A op te halen, dat is toch al redelijk veranderd.

Daarom vindt ik dat het niveau van de opleiding niet omhoog hoeft.
Wel het niveau van de deelnemers.
Als je denkt dat je er ben na het slagen, leer je er niets meer bij.
En dat is wel degelijk nodig!
Veel lezen, en in de praktijk oefenen.
Vooral niet te bang zijn, maar gewoon stapje voor stapje opbouwen.
Het hoeft echt niet altijd hard en lomp te gaan, maar het is soms handig als het in je routine zit.
 
Eens.

Eens. Maar nu wordt het tegenovergestelde geleerd. Absoluut niet remmen in de bocht en 4 vingers op de hendel. Vervolgens koop je een motor, kom je in de situatie dat je de bocht misschien niet gaat halen, misschien wel omdat je niets weet over een late apex en in het midden van de rijbaan rijdt, en trek je uit paniek met 4 vingers aan de hendel. Maar je kunt wel een korte slalom door of je motor wandelend achteruit in een parkeervak zetten. Dat dan weer wel.

Het hele lespakket is zwaar achterhaalt. En de meeste rij-instructeurs weten dit, maar leren jou wat het CBS wilt zien. Slagingspercentage is alles.
Bedenk wel dat een rijopleiding een basiscursus is om veilig (genoeg) de weg op te kunnen. Te hard door een bocht gaan wordt gewoon getoetst met de uitwijkoefening. En daarnaast, de fanatieke motorrijder zoekt heus zelf wat dingetjes. Wat er nu geleerd en getoetst wordt is echt wel voldoende naar mijn mening. Daarnaast heb ik remmen met 2 vingers nooit gesnapt, doe ik absoluut nooit.
 
Als je denkt dat je er ben na het slagen, leer je er niets meer bij.
Ik heb dat gelukkig nooit gedacht. Maar het werd mij gister rondom berchtesgaden even duidelijk gemaakt.

Gelukkig volgende week bochtentraining.

Voor de rest zie ik hier jongeren op vaak a2 fietsen zonder als een malle overal tussen door scheuren en doen, alsof het nig scooter jeugd is.
 
Voor de rest zie ik hier jongeren op vaak a2 fietsen zonder als een malle overal tussen door scheuren en doen, alsof het nig scooter jeugd is.

Bedoel je zoiets?

1653672077332.png
 
Nee, netjes helm op en handschoenen aan. En geen enkele op de scooter. Waren zowaar niet getinte jongeren hier in munchen.
Ah OK, Ik dacht dat je het over Ernum had.

Mijn voorbeeld was in onze hoofdstad. Daar raggen ze je links en rechts voorbij, zonder helm en vermoedelijk zonder geldig rijbewijs.

Alles valt of staat met handhaving overigens. Handhaven op gebruik van mobieltjes op de fiets (meisjes!) en op de scooter (jongens!), elektrische stepjes, skateboards of ander niet op de openbare weg toegestaan elektrisch aangedreven spul, blauwe platen die over het fietspad de boel opkl@ten door met een rotgang zelfs normaal doorrijdend verkeer op de hoofdrijbaan voorbij knallen, opgevoerde e-bikes, idioten op speedpedalecs, noem maar op. Dus we kunnen wel allemaal regelgeving aanpassen of in het leven roepen, maar als de handhaving achterwege blijft helpt het geen donder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan