Getrapt motorrijbewijs op de schop?

Hoe zou het systeem moeten zijn?

  • 1.

  • 2.

  • 3.

  • 4.

  • 5.

  • 6.

  • 7.


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

zantzakkie

Blue boy
6 mei 2019
1.678
1.597
Na aanleiding van dit artikel van de KNMV vroeg ik me af wat jullie het beste systeem vinden?

1. Gewoon op je 18e volledig A.
2. 16 jaar A1 18 jaar A2 20 jaar A.
3. 16 jaar bromfietscertificaat en na 2 jaar A2 en na weer 2 jaar A.
4. Zoals bovenstaand met als toevoeging een puntensysteem, wat betekent dat je 2 jaar geen punten mag hebben voordat je een volgende stap mag zetten.
5. Zoals 3 en 4, plus bij 2 punten wordt je voor 2 jaar een stap teruggezet }) ( geldt voor iedereen)
6. Vanaf 18 jaar tot ieder jaar A2 en na 2 jaar automatisch A.
7. Zoals 6 maar met het puntensysteem van 4 erbij.

Kiezen maar!
Als je een beter idee hebt, roep maar:)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er niet heel lang over nagedacht, maar voor mij is deze discussie onlosmakelijk verbonden met de absurde Am categorie en daarbinnen nog het snor-/bromfiets onderscheid. Dus:

a) Weg met Am max constructiesnelheid, en met blauwe plaatjes/snorfietsen, en met fiets-/bromfietspaden BiBeKo. Gewoon terug naar de bromfiets (<50cc), helmplicht, rijbaan gebruiken, en verbieden gebruik te maken van wegen BuBeKo met Vmax >60 (en daarbuiten dus f-/bf paden BuBeKo). Dan gewoon de Vmax handhaven, en niet die max constructiesnelheid beperken.

MAAR: dan wel bij constateren gebruik opgevoerde bromfiets op openbare weg, het voertuig op kosten van de eigenaar direct in de shredder flikkeren. Niks WOK, niks terugvoeren en twee weken later komen laten zien, niks ter plekke de stekkertjes inleveren, gewoon einde oefening, je rijdt maar gewoon lekker op een standaard voertuig. Je bent al gevaarlijk en kwetsbaar genoeg. Het is één grote bende met die bromfietsen, en ze binden de kat op het spek met al die onzin die er nou omheen zit. En als je toch wat pittiger wilt, zie punt b.

b) A-rijbewijs ook beginnen bij 16. Zodat mensen die scooter willen rijden lekker mee kunnen met het verkeer, en dus minder reden hebben op te voeren, en mensen die wat pittiger willen rijden, lekker op een daarvoor bedoelde motorfiets kunnen kruipen. Maar dan wel met betere opleiding. En dan iets met de eerste 2 jaar max 80cc, dan 2 jaar max 250cc, dan onbeperkt. Zoiets. (Precieze getalletjes nader te bepalen :) )

En al die getrapte categorieën met extra examens voor die jonge mensen hoeft voor mij niet, dat is gewoon een verdienmodel. Dan nog liever in het algemeen elke 10 jaar een verplicht herexamen voor iedereen, als je toch zoiets wilt, dat lijkt me dan logischer.

Uiteraard ook voor die eerste vier jaren beperkt rijden: bij knutselprojecten of opgevoerde barrels of zo, lekker in de shredder. Je gaat éérst maar even gewoon op standaard dingen rijden, tot je je ervaring hebt en weet hoe goede vering en remmen moeten voelen, en dan gaan we daarna wel een keer praten over of je te vertrouwen bent met eigenbrouwsels.
 
Laatst bewerkt:
Had even over dat hele artikel heengelezen, maar ik kan me dus in de bottom line wel vinden blijkbaar :)
 
Het Duitse (Europese) systeem, zoals het eigenlijk bedoeld is. En dan ook de aldaar geldende regel van directe instroom A vanaf 24 jaar. Bij 2 jaar ervaring A2 eerder instroom naar A volledig.
Precies, misschien krijgen we dan ook nog wat Nederlandse talenten in de Moto 3, 2 en Gp
 
Ik heb er niet heel lang over nagedacht, maar voor mij is deze discussie onlosmakelijk verbonden met de absurde Am categorie en daarbinnen nog het snor-/bromfiets onderscheid. Dus:

a) Weg met Am max constructiesnelheid, en met blauwe plaatjes/snorfietsen, en met fiets-/bromfietspaden BiBeKo. Gewoon terug naar de bromfiets (<50cc), helmplicht, rijbaan gebruiken, en verbieden gebruik te maken van wegen BuBeKo met Vmax >60 (en daarbuiten dus f-/bf paden BuBeKo). Dan gewoon de Vmax handhaven, en niet die max constructiesnelheid beperken.

MAAR: dan wel bij constateren gebruik opgevoerde bromfiets op openbare weg, het voertuig op kosten van de eigenaar direct in de shredder flikkeren. Niks WOK, niks terugvoeren en twee weken later komen laten zien, niks ter plekke de stekkertjes inleveren, gewoon einde oefening, je rijdt maar gewoon lekker op een standaard voertuig. Je bent al gevaarlijk en kwetsbaar genoeg. Het is één grote bende met die bromfietsen, en ze binden de kat op het spek met al die onzin die er nou omheen zit. En als je toch wat pittiger wilt, zie punt b.

b) A-rijbewijs ook beginnen bij 16. Zodat mensen die scooter willen rijden lekker mee kunnen met het verkeer, en dus minder reden hebben op te voeren, en mensen die wat pittiger willen rijden, lekker op een daarvoor bedoelde motorfiets kunnen kruipen. Maar dan wel met betere opleiding. En dan iets met de eerste 2 jaar max 80cc, dan 2 jaar max 250cc, dan onbeperkt. Zoiets. (Precieze getalletjes nader te bepalen :) )

En al die getrapte categorieën met extra examens voor die jonge mensen hoeft voor mij niet, dat is gewoon een verdienmodel. Dan nog liever in het algemeen elke 10 jaar een verplicht herexamen voor iedereen, als je toch zoiets wilt, dat lijkt me dan logischer.

Uiteraard ook voor die eerste vier jaren beperkt rijden: bij knutselprojecten of opgevoerde barrels of zo, lekker in de shredder. Je gaat éérst maar even gewoon op standaard dingen rijden, tot je je ervaring hebt en weet hoe goede vering en remmen moeten voelen, en dan gaan we daarna wel een keer praten over of je te vertrouwen bent met eigenbrouwsels.
Bizar! Ik snap niet dat je zo kan denken. 75% (gok ik) van de mensen van dit forum konden gelijk op een zware motor stappen, voerden hun brommer op (het liefst tot de brug krom trok) en leven voor het grootste gedeelte nog. Mijn vader kreeg zelfs een vergunning van het leger om op een motor te mogen rijden. Lessen? Gas geven!

En dan hebben we het nog geeneens over de nutteloosheid van de lessen en de belachelijke regels die het CBR er op nahoudt. En de belachelijke examens. Je kunt zakken omdat je geen u-turn kan maken of verkeerd uit een fictief parkeervak wegrijdt. Maar je leert niet wat de juiste positie op de weg is, hoe je een bocht neemt of hoe je kunt remmen in een bocht. Je leert zelfs geeneens hoe je op een goeie manier je voor- en achterrem gebruikt. Mijn buurman heeft bij de koninklijke marechaussee op de motor gereden. Het eerste wat zo'n persoon tegen je zal zeggen is "vergeet alles wat je geleerd hebt".

Laat de verantwoordelijkheid over aan de persoon zelf. En laat ze daarnaast eens gaan handhaven op de huidige wetgeving. En dan bedoel ik niet dat je alles maar "op kosten van de eigenaar in de shredder moet gooien". Deze persoon zal namelijk weer een barrel moeten kopen. En spreek elkaar aan op het gedrag. Gewoon, zoals vroeger. Toen je vader zei "jongen, dat ding maakt wel erg veel herrie hoor". Of die man die tegen mij zei (ik ben hem nog dankbaar) of we in de gaten hadden wat de remweg van onze auto was en ons advies gaf op een achteraf weggetje eens op te gaan meten hoelang die remweg echt is met 80. Wat we ook gedaan hebben. Maar we leefden. We zochten grenzen op. Ervaarden. Leerden. Daar hebben we vadertje staat helemaal niet voor nodig.

Ik snap sowieso niet hoe je leeftijd iets zegt over je verantwoordelijkheidsgevoel en je kunnen qua motorrijden. Ben je 24? Stap maar op een 1200. Oh, je bent 23? Nee nee, jij bent een gevaar op de weg. Ga eerst maar eens oefenen. Leeftijdsdiscriminatie..
 
Als je kijkt hoe de gemiddelde jeugdige scooterrijder zich op de openbare weg gedraagt is meer vermogen (dus een licht motorrijbewijs) vanaf 16 jaar wat mij betreft geen goed idee.
Ik snap je punt. Maar volgens mij valt het wel mee. Met een a1 rijbewijs krijgen ze echter wel een fatsoenlijke rijopleiding (i.t.t. het rondje over de evenwichtsbalk een langs de kerk van AM). In die opleiding is plek voor gevaarherkenning. Daarnaast werkt rijles vanaf 16,5 jaar en examen B op 17 jaar best prima.
Als je echt wil wachten tot het brein volwassen is, en ratio vs emotie in het brein weer in balans is, moet je per 25 jaar pas een rijbewijs afgeven. Überhaupt, ook B (en C en D). Het trainen van het brein (met een rijopleiding), kan helpen de ratio te versterken.
 
75% (gok ik) van de mensen van dit forum konden gelijk op een zware motor stappen, voerden hun brommer op (het liefst tot de brug krom trok) en leven voor het grootste gedeelte nog. Mijn vader kreeg zelfs een vergunning van het leger om op een motor te mogen rijden. Lessen? Gas geven!
Nou, ik haalde sowieso pas mijn rijbewijs (ook B) ver na mijn 24e, maar het feit dat je dan gewoon met 0 dagen rijervaring (naast je lessen natuurlijk) in en/of op de meest ridicuul overpowered voertuigen mag stappen heb ik nooit begrepen. (En ook niet gedaan trouwens.)

En opvoeren? Mij niet gezien. Dat 75% die risico's nam zal mij aan mijn reet roesten, ik doe het niet en ik vind het een goed idee om dat te verbieden en te handhaven. (En iedereen die dat niet overleefd heeft 40 jaar geleden zit nu dus niet op het forum hè :) maar natuurlijk, de meesten overleven het allemaal gewoon, tuurlijk, is ook zo. Betekent niet dat het een goed idee is.)

Ik snap sowieso niet hoe je leeftijd iets zegt over je verantwoordelijkheidsgevoel en je kunnen qua motorrijden. Ben je 24? Stap maar op een 1200. Oh, je bent 23? Nee nee, jij bent een gevaar op de weg. Ga eerst maar eens oefenen. Leeftijdsdiscriminatie..

Ik heb het ook helemaal niet gehad over dat je dat tussen je 18e en je 24 niet zou mogen of zo. Enige waar ik leeftijd erbij haal is om het minimun naar beneden te halen, zodat je eerder/jonger op een fiets met meer vermogen mag stappen. Dus wat zeur je nou met je leeftijdsdiscriminatie? Ik ben eerder voor ervaringsdiscriminatie. Dus minimaal 2 jaar (of zo, die getallen zijn voor de vuist weg) ervaring op een lager vermogen voordat je naar een hoger vermogen mag. Of je nou op je 16e of je 60e je rijbewijs haalt.

Nou zegt 2 jaar je rijbewijs hebben natuurlijk niet noodzakelijkerwijs dat je in die tijd ook echt volop gereden hebt, maar goed, als je 1 dag je rijbewijs hebt heb je die ervaring zéker niet.

Laat de verantwoordelijkheid over aan de persoon zelf. En laat ze daarnaast eens gaan handhaven op de huidige wetgeving. En dan bedoel ik niet dat je alles maar "op kosten van de eigenaar in de shredder moet gooien". Deze persoon zal namelijk weer een barrel moeten kopen. En spreek elkaar aan op het gedrag. Gewoon, zoals vroeger. Toen je vader zei "jongen, dat ding maakt wel erg veel herrie hoor". Of die man die tegen mij zei (ik ben hem nog dankbaar) of we in de gaten hadden wat de remweg van onze auto was en ons advies gaf op een achteraf weggetje eens op te gaan meten hoelang die remweg echt is met 80. Wat we ook gedaan hebben. Maar we leefden. We zochten grenzen op. Ervaarden. Leerden. Daar hebben we vadertje staat helemaal niet voor nodig.
👏👏👏 een prachtige speech. Maar goed, het heeft niks te maken met wat ik zei. Want wat mij betreft mag je dus juist méér verantwoordelijkheid bij jongere bestuurders neerleggen. Als je ze dan maar wel beter opleidt (dus een motorrijopleiding in plaats van zo'n zinloos Am cursusje). En als je hun mogelijkheden om het vervolgens veel gevaarlijker te maken dan nodig met modificaties of ander gerotzooi maar serieus inperkt en overtredingen bestraft.

En eens met de zinloosheid van het meeste wat het CBR doet, maar je wordt natuurlijk wel bij je AVD wel degelijk getoetst op je positie, je bochtengedrag etc., en de meeste AVB oefeningen zijn ook niet helemaal zinloos. De vraag is alleen meer of die examinatoren nou de juiste mensen zijn om jouw rijgedrag op waarde te schatten - ze hoeven zelf bijvoorbeeld niet eens instructeur te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ik haalde sowieso pas mijn rijbewijs (ook B) ver na mijn 24e, maar het feit dat je dan gewoon met 0 dagen rijervaring (naast je lessen natuurlijk) in en/of op de meest ridicuul overpowered voertuigen mag stappen heb ik nooit begrepen. (En ook niet gedaan trouwens.)

En opvoeren? Mij niet gezien. Dat 75% die risico's nam zal mij aan mijn reet roesten, ik doe het niet en ik vind het een goed idee om dat te verbieden en te handhaven. (En iedereen die dat niet overleefd heeft 40 jaar geleden zit nu dus niet op het forum hè :) maar natuurlijk, de meesten overleven het allemaal gewoon, tuurlijk, is ook zo. Betekent niet dat het een goed idee is.)



Ik heb het ook helemaal niet gehad over dat je dat tussen je 18e en je 24 niet zou mogen of zo. Enige waar ik leeftijd erbij haal is om het minimun naar beneden te halen, zodat je eerder/jonger op een fiets met meer vermogen mag stappen. Dus wat zeur je nou met je leeftijdsdiscriminatie? Ik ben eerder voor ervaringsdiscriminatie. Dus minimaal 2 jaar (of zo, die getallen zijn voor de vuist weg) ervaring op een lager vermogen voordat je naar een hoger vermogen mag. Of je nou op je 16e of je 60e je rijbewijs haalt.

Nou zegt 2 jaar je rijbewijs hebben natuurlijk niet noodzakelijkerwijs dat je in die tijd ook echt volop gereden hebt, maar goed, als je 1 dag je rijbewijs hebt heb je die ervaring zéker niet.


👏👏👏 een prachtige speech. Maar goed, het heeft niks te maken met wat ik zei. Want wat mij betreft mag je dus juist méér verantwoordelijkheid bij jongere bestuurders neerleggen. Als je ze dan maar wel beter opleidt (dus een motorrijopleiding in plaats van zo'n zinloos Am cursusje). En als je hun mogelijkheden om het vervolgens veel gevaarlijker te maken dan nodig met modificaties of ander gerotzooi maar serieus inperkt en overtredingen bestraft.

En eens met de zinloosheid van het meeste wat het CBR doet, maar je wordt natuurlijk wel bij je AVD wel degelijk getoetst op je positie, je bochtengedrag etc., en de meeste AVB oefeningen zijn ook niet helemaal zinloos. De vraag is alleen meer of die examinatoren nou de juiste mensen zijn om jouw rijgedrag op waarde te schatten - ze hoeven zelf bijvoorbeeld niet eens instructeur te zijn.
Eigenlijk haal je nu je eigen visie onderuit. Want jij bent ook niet gelijk op een overpowered motor gaan zitten. En ook jij bent niet als een malle gaan opvoeren. Jij was dus blijkbaar heel goed in staat om zelf verantwoordelijkheid te dragen. Maar gemakshalve ga je ervan uit dat de rest van de wereld dat niet kan en ook nog eens keihard beboet moet worden.

En de meeste komen met opvoeren niet verder dan de begrenzen eruit slopen, van een brommer die gemaakt is voor zestig maar hier maar 25 of 40 mag, en een knaluitlaat monteren.

Nee, laten we voor de excessen, wat vaak mensen zijn die prima weten wat ze doen en gewoon lol willen maken, vooral dit soort onzin bij alle mensen door de strot duwen. Het is gewoon ontmoedigingsbeleid en om de kas te spekken.

Hoe zit het eigenlijk met auto's? Waarom mag ik wel direct in een Ferrari stappen? Of beter gezegd, een golf gti? Of een tesla met weet ik hoeveel tork?
 
Eigenlijk haal je nu je eigen visie onderuit. Want jij bent ook niet gelijk op een overpowered motor gaan zitten. En ook jij bent niet als een malle gaan opvoeren. Jij was dus blijkbaar heel goed in staat om zelf verantwoordelijkheid te dragen. Maar gemakshalve ga je ervan uit dat de rest van de wereld dat niet kan en ook nog eens keihard beboet moet worden.
Jij begint zelf over "75% van dit forum". En als je zelf in staat bent om die verantwoordelijkheid te dragen is het toch goed? En zo niet, dan moet je daar maar mee geholpen worden.

En de meeste komen met opvoeren niet verder dan de begrenzen eruit slopen, van een brommer die gemaakt is voor zestig maar hier maar 25 of 40 mag, en een knaluitlaat monteren.
En dat is dus waarom ik óók pleit voor het afschaffen van die maximum constructiesnelheid voor bromfietsen en gewoon de Vmax handhaven. Daar ging de helft van mijn eerste post over. Daarom is het volgens mij nou juist zo nauw verbonden daarmee.

Nee, laten we voor de excessen, wat vaak mensen zijn die prima weten wat ze doen en gewoon lol willen maken, vooral dit soort onzin bij alle mensen door de strot duwen. Het is gewoon ontmoedigingsbeleid en om de kas te spekken.
Nee, het hele getrapte motorrijbewijs met al die extra examens die je moet doen, dàt is ontmoedigings- en kasspekkingsbeleid. Wat ik dus ook al zei.

Hoe zit het eigenlijk met auto's? Waarom mag ik wel direct in een Ferrari stappen? Of beter gezegd, een golf gti? Of een tesla met weet ik hoeveel tork?
Weer iets wat ik ook al zei. Je zoekt echt problemen die er niet zijn.
 
Ik snap je punt. Maar volgens mij valt het wel mee. Met een a1 rijbewijs krijgen ze echter wel een fatsoenlijke rijopleiding (i.t.t. het rondje over de evenwichtsbalk een langs de kerk van AM). In die opleiding is plek voor gevaarherkenning. Daarnaast werkt rijles vanaf 16,5 jaar en examen B op 17 jaar best prima.
Klopt, maar in een auto laat je je niet opnaaien door je maten op scooters. Op een A1 motor wel.
Als je echt wil wachten tot het brein volwassen is, en ratio vs emotie in het brein weer in balans is, moet je per 25 jaar pas een rijbewijs afgeven. Überhaupt, ook B (en C en D). Het trainen van het brein (met een rijopleiding), kan helpen de ratio te versterken.
En om die laatste reden vind ik het huidige getrapte systeem zo gek nog niet. Heeft niks met misgunnen te maken, maar wel met het voorkomen van slachtoffers.
 
Als je kijkt hoe de gemiddelde jeugdige scooterrijder zich op de openbare weg gedraagt is meer vermogen (dus een licht motorrijbewijs) vanaf 16 jaar wat mij betreft geen goed idee.
Ligt er aan. Tot het moment dat ik 35kW rijbewijs haalde reed ik op de brommer. Chronisch te hard, altijd in overtreding. Op de 35kW was ik nog niet heilig, maar ik gedroeg me een stuk netter. Bij de brommer is de lol alles er uit te halen en als het mis is hou je die 100kg nog wel aardig.
Bij een motor gaat t allemaal veel harder en zwaarder, dus knijp je m ook minder uit.

Zodra ik nu op een (te) lichte A1 achtige motor stap (XL125, QINGQI QM200 etc) ben ik gelijk weer een 17 jarige versie van mezelf en open die kraan. Heb ik op 20kW+ veel minder last van.
 
Vooraf drie weken cursus op een akker in Flevoland lijkt me een goed begin. Wel eigen brood meenemen.
 
Als vader van twee zoons die beiden ook motorrijden, vindt ik de gedachte wel goed en zou ook voor auto's hiernaar gekeken mogen worden. De uitvoering laat echter te wensen over. Laten we beginnen met de indeling die onduidelijk is, bij A1 spreekt met over cylinder inhoud bij A2 over vermogen. Dan met een 150 cc over de snelweg, gewoon gevaarlijk. Het verkeer op snelweg kan moeilijk inschatten dat je niet het vermogen hebt om vlotjes in te halen dan zou de A2/35 kw beter op zijn plaats zijn. Gelukkig mag je nu als 20 jarige 1 examen doen en gaat het rijbewijs op je 24 jarige leeftijd automatisch naar volledig A. Tot die tijd 35Kw rijden. Dat plan is al beter dan de eerste implementatie waarbij werd verwacht dat je 3 x examen mocht aftikken bij het CBR voor jonge mensen nauwelijks te bekostigen.

Nu dan mijn advies, schaf de hele bromfiets categorie af, als alternatief zijn er nu de e-bikes. Als 16 jarige gelijk A1 examen doen. Kijk ook in deze categorie naar vermogen ik stel voor 15Kw. Bezie of het veiliger deze categorie niet toe te staan de snelweg te gebruiken. Als je dat doet heeft zin om voor A2/35Kw een examen met 18 jaar te doen met de aanvullende lesstof. Op je 24e automatisch naar volledig A.
 
Klopt, maar in een auto laat je je niet opnaaien door je maten op scooters. Op een A1 motor wel.

En om die laatste reden vind ik het huidige getrapte systeem zo gek nog niet. Heeft niks met misgunnen te maken, maar wel met het voorkomen van slachtoffers.
Beetje naïef, niet?

Het voorkomen van slachtoffers kan op een veel betere manier dan het huidige getrapte systeem.
2 trappen is meer dan genoeg.
Max 35kw als eerste, vol vermogen na 2j.
Een serieuzere rij opleiding die gericht is op de realiteit.
Voor alle weggebruikers.
Met periodieke terugkom momenten. (Onder de 55 om de 10j, boven de 65 om de 5j).
 
Terug
Bovenaan Onderaan