Alleen als de overige deelnemers zich ook 100% aan de verkeersregels houden.En dat bracht me tot de vraag: is het eigenlijk wel mogelijk om veilig motor te rijden, als je je 100% aan de verkeersregels houdt?
Dus nee, want dat doet de rest helemaal niet.Alleen als de overige deelnemers zich ook 100% aan de verkeersregels houden.
Uiteraard, er zijn altijd nog dingen als technische mankementen, weersomstandigheden, staat van de weg en onvoorspelbare zaken.En 100% veilig is het natuurlijk nooit...
Ik heb op de A2 eens een kettingbotsing mogen aanschouwen: links reed een treintje van auto's en een handige Harry dacht er nog even tussen te kunnen. De voorste remde, en Harry redde het niet, en binnen een seconde zaten er 7 a 8 auto's op elkaar. Schrikbarend hoe snel dat gaatMet een A1 fiets de snelweg op duiken is ook niet veilig.
Rechts inhalen vind ik nooit veilig, ik kan geen situatie bedenken waarin dit veiliger is dan er achter blijven hangen en afstand nemen, dan doet in 9 vd 10 gevallen degene achter jou precies hetzelfde. En anders in zijn zichtlijn gaan rijden....
Ja, motorrijden binnen de regels kan in mijn optiek wel veilig hoor.
Tuurlijk, en op zondagmorgen ergens in het Drentse landschap kan je ook prima rustig tuffen, maar het gaat natuurlijk om druk verkeerRijden volgens de regels is helemaal niet veilig
Ligt natuurlijk ook aan de situatie waar je je in bevindt.
Lege autosnelweg, kan je met gerust hart 120km/h cruisen.
Bij drukker verkeer zou ik juist wat harder rijden om niet in het midden, of achteraan in de pack te komen.
Met 120 op de linkerbaan inhalen, geef mij maar 140, dan hou je ook niemand op, en is iedereen blij
Zo heb ik meermaals mogen aanschouwen dat iemand er wel rechts langsging, een gefrustreerde linksrijder op hetzelfde idee kwam en zonder pardon lekker agressief de rechterbaan pakt en het inhalende voertuig compleet over het hoofd zag. Daar wil ik dus niet zitten. Die 7 of 8 auto's hielden dus niet voldoende afstand...Ik heb op de A2 eens een kettingbotsing mogen aanschouwen: links reed een treintje van auto's en een handige Harry dacht er nog even tussen te kunnen. De voorste remde, en Harry redde het niet, en binnen een seconde zaten er 7 a 8 auto's op elkaar. Schrikbarend hoe snel dat gaatDaar wil je dus niet tussen zitten als motorrijder, dus: rechts erlangs. Andere optie is langzamer gaan rijden, maar dan heb je de klassieke klever al gauw op je achterband.
Om maar een voorbeeld te noemen. Dus kort gezegd: drukte op de linkerbaan -> rechts erlangs.
Alleen als de overige deelnemers zich ook 100% aan de verkeersregels houden.
En 100% veilig is het natuurlijk nooit...
..
Rechts inhalen vind ik nooit veilig, ik kan geen situatie bedenken waarin dit veiliger is dan er achter blijven hangen en afstand nemen, dan doet in 9 vd 10 gevallen degene achter jou precies hetzelfde. En anders in zijn zichtlijn gaan rijden....
..
En dat bracht me tot de vraag: is het eigenlijk wel mogelijk om veilig motor te rijden, als je je 100% aan de verkeersregels houdt?
Aantal jaar geleden eens bijna gehad dat een auto bijna boven op mij zat.Ik heb op de A2 eens een kettingbotsing mogen aanschouwen: links reed een treintje van auto's en een handige Harry dacht er nog even tussen te kunnen. De voorste remde, en Harry redde het niet, en binnen een seconde zaten er 7 a 8 auto's op elkaar. Schrikbarend hoe snel dat gaatDaar wil je dus niet tussen zitten als motorrijder, dus: rechts erlangs. Andere optie is langzamer gaan rijden, maar dan heb je de klassieke klever al gauw op je achterband.
Om maar een voorbeeld te noemen. Dus kort gezegd: drukte op de linkerbaan -> rechts erlangs.
Als jij al rechts rijd met 120 en 3 km verderop komt pas een vrachtwagen en iedereen gaat 4,5 km al naar links en jij pas op 1km (puur een voorbeeldje) vind ik dat geen rechts inhalen je volgde gewoon je rijbaan.Ik wel: 3 strooks/baans snelweg:
- Rechter = bijna leeg omdat er 4 km verderop een vrachtwagen rijdt
- Middelste = gaat iets van 92 met redelijk afstand tussen elkaar (en niemand die dan naar rechts gaat
- Linker = Heel druk, iedereen dicht op elkaar, iedereen wil 100(of 120/130) maar het gaat er maar iets van 96
Dit gebeurt vaak op de A9 bijvoorbeeld, dan kan ik dus kiezen om tussen de auto's op de middelste te gaan rijden want daar is redelijk de ruimte, het gaat alleen niet zo hard.
Op de meest linker baan heb je veel bumperklevers en rij je lang in de dodenhoek van degene op de middelste baan.
Dan kies ik er snel voor om over de rechter baan iets van 20 auto's in te halen om vervolgens een baan op de schuiven en de vrachtwagen in te halen en gelijk weer terug te gaan naar rechts om hetzelfde nog een keer te doen tot de volgende vrachtwagen.
En dan mag gewoon aangezien er een file staat die 8/5 km onder de max rijdt
Wel goed kijken hoe de persoon die je inhaalt in de auto zit, de meeste kijken namelijkstar vooruitop hun telefoon dus dan kan je er wel een beetje vanuit gaan dat die niet naar rechts zal komen.
Vorige week voor het eerste gehad dat iemand wel naar rechts ging, met knipperlicht. Hem gewoon netje voor gelaten en handje op gestoken als sorry-gebaar.
En het valt mij op dat ik als het druk is vaak harder rij dan wanneer het rustig is. (snelweg dan)
Want als je de max snelheid rijdt kom je vaak in de dodenhoek van auto's terecht, dan geef ik vaak even gas bij om deze in te halen zodat ik er weer uit ben.
Is het rustig, dan kan ik gewoon veilig op de meest rechterbaan doorrijden
Dus moet ik met motor en al op de persoon zijn telefoon gaan zitten.Met een A1 fiets de snelweg op duiken is ook niet veilig.
Rechts inhalen vind ik nooit veilig, ik kan geen situatie bedenken waarin dit veiliger is dan er achter blijven hangen en afstand nemen, dan doet in 9 vd 10 gevallen degene achter jou precies hetzelfde. En anders in zijn zichtlijn gaan rijden....
Ja, motorrijden binnen de regels kan in mijn optiek wel veilig hoor.
Als jij al rechts rijd met 120 en 3 km verderop komt pas een vrachtwagen en iedereen gaat 4,5 km al naar links en jij pas op 1km (puur een voorbeeldje) vind ik dat geen rechts inhalen je volgde gewoon je rijbaan.
Ik wel: 3 strooks/baans snelweg:
[li]Rechter = bijna leeg omdat er 4 km verderop een vrachtwagen rijdt~- Middelste = gaat iets van 92 met redelijk afstand tussen elkaar (en niemand die dan naar rechts gaat
- Linker = Heel druk, iedereen dicht op elkaar, iedereen wil 100(of 120/130) maar het gaat er maar iets van 96
Dit gebeurt vaak op de A9 bijvoorbeeld, dan kan ik dus kiezen om tussen de auto's op de middelste te gaan rijden want daar is redelijk de ruimte, het gaat alleen niet zo hard.
Op de meest linker baan heb je veel bumperklevers en rij je lang in de dodenhoek van degene op de middelste baan.
Dan kies ik er snel voor om over de rechter baan iets van 20 auto's in te halen om vervolgens een baan op de schuiven en de vrachtwagen in te halen en gelijk weer terug te gaan naar rechts om hetzelfde nog een keer te doen tot de volgende vrachtwagen.
En dan mag gewoon aangezien er een file staat die 8/5 km onder de max rijdt
Wel goed kijken hoe de persoon die je inhaalt in de auto zit, de meeste kijken namelijkstar vooruitop hun telefoon dus dan kan je er wel een beetje vanuit gaan dat die niet naar rechts zal komen.
Vorige week voor het eerste gehad dat iemand wel naar rechts ging, met knipperlicht. Hem gewoon netje voor gelaten en handje op gestoken als sorry-gebaar.
En het valt mij op dat ik als het druk is vaak harder rij dan wanneer het rustig is. (snelweg dan)
Want als je de max snelheid rijdt kom je vaak in de dodenhoek van auto's terecht, dan geef ik vaak even gas bij om deze in te halen zodat ik er weer uit ben.
Is het rustig, dan kan ik gewoon veilig op de meest rechterbaan doorrijden
Maar dit riekt al naar een snelheidsovertreding (snelheid maken). Als we even de discussie overslaan dat dat ook kan zonder de max snelheid te overtreden, reeel gezien he. Voor je rijdt een gozer 98, jij wil 100. Snelheid maken betekent dan niet even flink doortrekken tot de 100Motorrijden is nu eenmaal niet de veiligste manier om je in het verkeer te begeven.
Inhalen doe je niet door zo snel mogelijk op te trekken en gas te geven, inhalen doe je door timing en snelheid maken voor je op de weghelft voor je op de rijstrook voor tegemoet komend verkeer gaat rijden.
Een goede motorrijder houdt zich zo min mogelijk aan de regels, zonder anderen daarbij te hinderen of in gevaar te brengen.