Woordvoerders van de Nederlandse motorrijders hebben het compleet gehad met onderzoekers, experts en parlementariërs van de Europese Unie die allerlei regeltjes verzinnen waaraan motorliefhebbers zich voortaan in het verkeer moeten houden. In De Telegraaf van vandaag zegt Joost Overzee, chef-redacteur van het toonaangevende blad Motor Magazine, zich groen en geel te ergeren aan ''leken die werkelijk álles over motorrijders zeggen en in lijvige rapporten publiceren, waarna 'Europa' de duimschroeven opnieuw verder aandraait.''
Overzee: ''Een béétje gechargeerd zou je kunnen zeggen dat als al die lieden hun zin krijgen je voortaan een machientje met amper 15 pk mag bezitten en dat de coureur gekleed in oogverblindend - en dus veilig - oranje hesje maximaal 30 kilometer per uur mag rijden.''
Onlangs zijn er in binnen de Transportraad de EU weer twee voorstellen gedaan die motorrijden veiliger moeten maken. Het eerste voorziet in een driestappenrijbewijs. Voor Nederland komt het er zeer waarschijnlijk op neer dat 18-jarigen pas na vijf jaar (en drie verschillende rijexamens) op lichtere machines van achtereenvolgens 11 Kw (15 pk) en 34 Kw (48 pk) te hebben gereden, een qua vermogen zware motor mogen beklimmen. Het tweede EU-rapport meldt dat de 'energie-efficiëntie' van motoren veel te laag ligt, en het huidige vermogens- en prestatieniveau juist veel te hoog. Als alternatief wordt een 1-cilinder van maximaal 650 cc met automatische versnellingsbak voorgesteld.
Overzee: ''Een één cilinder automaat van 650 cc bestaat niet eens. Wat een gewauwel. Wie moet die bouwen, die bollebozen van de EU zelf?''
Onzinnig
Ook volgens Nico Perk van de Motorrijders Actie Groep (MAG) zijn de plannen compleet onzinnig: ''Er is nooit enig verband aangetoond tussen het rijden op zware - lees 1000 cc - motoren en een verhoogd ongevallenrisico. Toch wordt dat vooroordeel telkens weer uit de kast gehaald. Ik wil weten wie in Brussel zijn zakken vult met het maken van deze rapporten, hoeveel Europees belastinggeld er nu weer verspild is.''
De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) denkt dat het drietrapssysteem, waar het de ervaring betreft, hoe dan ook ingevoerd zal worden. De KNMV nog wel proberen de EU ervan te overtuigen dat daarvoor geen drie examens nodig zijn. ''Want daarmee jaag je rijscholen én beginners op onoverkomelijke kosten.''
Licht
Nico Perk van de MAG zegt dat zelfs de politie af ten toe nonsens uitkraamt over motorrijders. Zo kwam het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) onlangs met het voorstel motorrijders te verplichten ook overdag verlichting te voeren. Perk: ''Motorrijders voeren al sinds mensenheugenis overdag verlichting, op nieuwe machines kún je het dimlicht niet eens uitschakelen! Het lijkt zo langzamerhand op één groot complot. Met als doel: de motorrijder te laten uitsterven!''
Kan best zijn. Maar helaas hebben ze wel heel wat meer invloed op het beleid dan de MAG, KNMV, etc. bij elkaar.Transportraad europa. Subsidieverslindende roeptoeter..!
Trouwens ik heb nog nooit wat zinnigs uit brussel gehoord.
trollLogisch toch, zie b.v topic Open dempers... Wat een lawaai :+
Strekking "Des te meer lawaai, des te beter"
Nah...Face it... Motorrijden is een met uitroeiing bedreigde hobby.
Hoezo? Omdat ie jouw (of die van de meerderheid hier) mening niet deelt?troll
Hoezo? Omdat ie jouw (of die van de meerderheid hier) mening niet deelt?
Ik ben het wel met 'm eens, eigenlijk. Open dempers zijn irritant. Wordt tijd dat ze een hoop van de inzet die er nu voor snelheidscontroles getoond wordt, gaan inzetten voor controles op illegale dempers.
Met illegaal bedoelde ik ook teveel lawaai maken. E-keur of niet boeit minder.Mij maakt het niet uit of een demper wel of niet illegaal op een motor zit of niet. Wat irritant voor sommigen kan zijn, is de hoeveelheid dB's er geproduceerd worden.
CAT
Makkelijk gezegd. Het gaat er niet om wat volgens ons zou moeten. Het gaat er om wat er werkelijk gebeurt. En aangezien het aantal autorijders vele malen groter is dan het aantal motorrijders, zal autorijden niet uitsterven. En aangezien motorrijders maar een kleine groep vormen, zal het de meerderheid worst wezen (of zelfs toejuichen) als motorrijden onmogelijk wordt gemaakt.Motorrijden raakt uitgestorven dus dat wordt eindeloos in de file staan, het autorijden moet uitsterven laten ze zich daar eens mee bezighouden.
Gaan ze die pokke porsches, ferraries, jaguars en austin martins dan ook aanpakken...?
Nee hoor...tuurlijk niet.
BMW F650 Mono-automaatje
Wat wil je nu eigenlijk zeggen?Zat zo eens te denken...
Motorrijden gevaarlijk?
Helies vliegen over woonwijken. Boeings met meer dan 300 man erin vliegen over en tartten de ongevals statistieken. Terroristen. Agenten die brugers rammen volgens horen zeggen. Boeings die de baan af vliegen. Vrachtwagens die op files inrijden. Chloortreinen die ontsporen. Speedboten die kinderen onthoofden. Automobilsten die je met een rotgang op de verkeerde weghelft tegemoet rijden. 30 jaar asbest op de snelwegen. Pernis in fik. Bomaanslagen. Boeings met een tussenstop in de bijlmer. Kerosine die overal geloost wordt. Zwaar vervuild rioolwater in zee en dat doen ze ook al jaren als het hemelwater te veel wordt. Magnetron voedsel welke voor verhoogde kankercellen in je bloed zorgen.
Yep, motorrijden is gevaarlijk want als....en daar is die weer... morgen de zon naar beneden komt rij je te hard om hem voorrang te verlenen.
Ja hoor..denken ..gewoon niet meer doen....nu had ik daar toch al geen last van...
I love drempels
tegen de tijd dat heel NL volgebouwd is en ook op de snelweg drempels liggen.....geen gek idee