Motorrijles: kletsen over lessen #15 Kijk waar je heen wil

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aangezien het erg druk was op de snelweg (wist ik niet) bij mijn voorganger hebben we deze overgeslagen.
Maar daardoor begon ik op de terugweg erg te twijfelen wat het zou zijn.
Ik had naar mijn idee geen grote fouten gemaakt behalve een paar putdeksels die lastig waren te ontwijken en 1 keer een onhandige positie met voorsorteren waardoor ik mezelf in de moeilijkheden had gebracht.
Al met al dacht ik als het zo verder gaat lukt het wel.
Maar gelukkig gaf de examinator mij al een hand voordat deze ging zitten.


:t *O*
 
Nog even een correctie op mijn eerdere verhaal: Het zijn Yamaha XJ6 naked motoren waar ik morgen op mag lessen. Weet niet waarom ik met Kawasaki in mijn hoofd zat.
 
Aha, ik les ook op Yamaha XJ6. Is prima ding voor de lessen, goed uitgebalanceerd qua gasrespons, en eigenlijk in alle versnellingen snel zat voor een leerling.
 
Gefeliciteerd Kaminsky! Netjes gedaan!

Full Throttle Twisty: ik heb zelf ook op (o.a.) de XJ6 gelest. Een 4 cilinder, voorspelbaar gasrespons, dus lekker voor de AVB oefeningen. Wel een redelijk zwaar beestje. Ben benieuwd wat jij er van vindt!
 
Vanochtend weer gelest en dit keer gingen de AVB oefeningen veel beter als de vorige keer! Alleen met het achtje heb ik nog moeite om de balans tussen het gas en de voetrem te vinden (tips, anyone?). Morgen theorie examen en voorlopig 28 juni AVB examen. *O*
 
Vanochtend weer gelest en dit keer gingen de AVB oefeningen veel beter als de vorige keer! Alleen met het achtje heb ik nog moeite om de balans tussen het gas en de voetrem te vinden (tips, anyone?). Morgen theorie examen en voorlopig 28 juni AVB examen. *O*
Je kan proberen om de koppeling tot aangrijpingspunt erbij te nemen alvorens te proberen enkel met gas + rem alleen. Dit helpt bij sommigen

Verder moet het gas trekkend blijven & met de rem moet je de snelheid regelen, dus niet gaan zoeken met je gas.
 
Ik heb 3x op een XJ6 gelest en moest idd even wennen aan het gewicht. Tenminste hij voelde voor mij een stuk zwaarder dan de MT-07 die ik gewend was. Heb alleen AVD-lessen gedaan op de XJ-6, dus kan er wb het AVB weinig over zeggen.
 
Ik heb 3x op een XJ6 gelest en moest idd even wennen aan het gewicht. Tenminste hij voelde voor mij een stuk zwaarder dan de MT-07 die ik gewend was. Heb alleen AVD-lessen gedaan op de XJ-6, dus kan er wb het AVB weinig over zeggen.
Drooggewicht is 210kg volgens een site

Mijn vorige les motoren: CBF500 183kg en GS500 163kg
Maar ik vond die zwaardere juist veel fijner tot nu toe

Ben dan benieuwd hoe die 210+kg gaat voelen.
 
@ Kaminsky: Gefeliciteerd met het halen van je rijbewijs. Geniet ervan.

IK heb tot dusver alleen nog maar op de CBF500 van Honda gelest. HIer is de koppeloing nodig om het 8tje te maken. Een collega lesser had een Yamaha XJ6 mee en kon dat zonder koppeling doen omdat het een 4 cillinder was. Veel minder bokkig dan de 2 cillinder.

Mijn rijschool heeft dus beide bovenstaande types.

Ben zelf wel benieuwd naar hoe de yamaha rijd. Hij lijkt voor mij iets ruimer te zitten met mijn lange benen.

NOg even wachten tot de 26e en dan weer lessen voor mijn AVD. Had al elke keer op de weg gereden maar gaan dan veel meer de routes van de examens afleggen ipv alleen beetje inrijden.

Vond overigens het warm/inrijden voor het doen van de oefeningen erg prettig om het gevoel van de motor even te krijgen.

Ik kreeg overigens ook voor mijn examen een andere motor mee. "mijn"lesmoter kreeg een ander voorbandje. Wilde de instructeur me niet mee naar het examen laten gaan. Leek me wel duidelijk. Ging wel op een motor van hetzelfde type maar voelde wel wat verschillen. Het wende wel erg snel. Maar dat heb ik met wisselen tussen auto's ook.

Voor iedereen: Veel succes met verder lessen.
 
De XJ6 is ook een stuk zwaarder dan de MT07. ;)
De lichtere 2 cilinder Z650 had, voor mijn gevoel, sneller de neiging om af te slaan. Daarom ging mijn voorkeur ook uit naar de XJ6. Alleen met een buitentemperatuur van +30 graden werkte de oefening waarbij je met de motor moest lopen wat minder op m'n lachspieren, maar op zich ook wel te doen.

Doetje94: een goede voorbereiding (aanloop) voor het achtje is heel belangrijk. Als je in of vlak voor de bocht nog je snelheid moet regelen, gaat die oefening vaak al niet meer lekker. Probeer anders eerst op een recht stuk je gas constant te houden, speel met je voetrem, en kijk wat voor invloed dat heeft op je snelheid. Als je 'm aardig constant kan houden, is het eigenlijk een kwestie van over je schouder kijken waar je heen wilt, en durven afschuinen. Zo deed ik 'm tenminste.
 
Wat ook helpt is de halve draai veel oefenen. Dan gaat de rest redelijk gemakkelijk. Het enige dat je dan nog moet doen is de oversteek maken van de ene naar de andere bocht. Als de snelheid voor de halve draai goed is, kun je ook een 8tje maken.
 
Drooggewicht is 210kg volgens een site

Mijn vorige les motoren: CBF500 183kg en GS500 163kg
Maar ik vond die zwaardere juist veel fijner tot nu toe

Ben dan benieuwd hoe die 210+kg gaat voelen.

Ik heb zowel AVB als AVD met de XJ6 gedaan. Prima motor en als ie eenmaal rijdt voel je het gewicht niet meer hoor. Achtje en halve draai kon ik ook gewoon zonder koppeling doen. Gas vasthouden en snelheid regelen met voetrem. Makkie :)

De overgang naar mijn CBR was hierdoor ook niet zo groot. Ook een 4 pitter rond hetzelfde gewicht en aantal cc's.
Al is de CBR wel een tandje sneller :P
 
Laatst bewerkt:
Drooggewicht is 210kg volgens een site

Mijn vorige les motoren: CBF500 183kg en GS500 163kg
Maar ik vond die zwaardere juist veel fijner tot nu toe

Ben dan benieuwd hoe die 210+kg gaat voelen.
Ik rij ook op een xj6 en heb ervoor op een motor gereden die aanzienljk lichter was. Met de AVB voel je het verschil aanzienlijk, maar voor wegligging is het wel fijner omdat ie zwaarder op de weg ligt. Ook voel je minder elk hobbeltje en steentje op de weg dus voor ‘gewoon’ rijden vind ik hem wel heel erg fijn, maar voor AVB minder (en dan met name de achtjes)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zowel AVB als AVD met de XJ6 gedaan. Prima motor en als ie eenmaal rijdt voel je het gewicht niet meer hoor. Achtje en halve draai kon ik ook gewoon zonder koppeling doen. Gas vasthouden en snelheid regelen met voetrem. Makkie :)

De overgang naar mijn CBR was hierdoor ook niet zo groot. Ook een 4 pitter rond hetzelfde gewicht en aantal cc's.
Al is de CBR wel een tandje sneller :P
Dat is positief en leuk om te horen. Maakt me nog meer enthousiast voor morgen!

Ik was eerlijk gezegd bang om op zo'n 4 cilinder te gaan zitten omdat ik veelal lees van beginners moeten op 2 cilinders beginnen want... [insert vele redenen]

Maar ja nu ik het zo hoor zal het wel meevallen en opent ook veel meer mogelijkheden voor de zoektocht naar een eigen motor later :)


Ik rij ook op een xj6 en heb ervoor op een motor gereden die aanzienljk lichter was. Met de AVB voel je het verschil aanzienlijk, maar voor wegligging is het wel fijner omdat ie zwaarder op de weg ligt. Ook voel je minder elk hobbeltje en steentje op de weg dus voor ‘gewoon’ rijden vind ik hem wel heel erg fijn, maar voor AVB minder (en dan met name de achtjes)
We gaan het meemaken. Ik ga er gewoon in met een open mind en kijk wel hoe het gaat. Hopelijk helpt de reeds opgedane 14 uur les ervaring hierbij

Ik verwacht 31 mei al het examen te doen (en te halen dit keer!)
Dus dan volgen de AVD lessen al gauw met de door jou genoemde voordelen ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoppa! Vandaag nog weer even langs de rijschool geweest. Volgende week zaterdag begin ik weer te lessen om van A2 -> A te gaan.
Eigenlijk moet ik nog 'n half jaar wachten maar ik heb besloten om toch AVB en AVD te doen.
 
Nou de les zit erop bij de nieuwe rijschool dus bij deze het verslag:

Om maar mee te beginnen: Geweldig!!! Wat een verademing zeg! *O*
Zowel qua motor, qua ervaring en qua lesgeven.

Ik vond de motor helemaal niet zwaar aanvoelen. Ook niet bij de oefeningen

Ik had voorheen nog niet op de weg gereden dus dat was heel even spannend toen ik te horen kreeg dat we dat wel gingen doen en ook de eerste keer voor mij met een oortje. We zijn eerst binnendoor gereden naar het oefen terrein toe.

Eenmaal daar aan gekomen heb ik eerst een paar halve draaien/achtjes zonder pionnen gedaan om een beetje te wennen aan de motor

Daarna begonnen met langzame slalom. Ging uiteraard niet goed want dat is echt mijn zwakke punt. Maar kreeg direct advies in mijn oortje door wat ik verkeerd deed en een uitleg hoe ik het beter kon doen.
Na nog 2 keer fout te doen en nog wat meer advies ging het 1 keer wel goed.

Daarna het achtje, kreeg het advies om iets langzamer te gaan, meer tegen te leunen en nóg verder door te kijken. Ging daarna achter elkaar goed met die tips :t

Nog een paar keer uitwijk gedaan, moest bij het terugsturen meer tegen leunen. Had ik niet eerder te horen gekregen, deze werd gewoon altijd goedgekeurd door de vorige rijschool

Toen de vertragingsoefening en noodstop/precisiestop waarbij ik te hard remde met de voetrem en niet genoeg met de handrem. Na deze tips ging het wel goed

Daarna richting de rijschool gegaan maar dit keer via de snelweg. Gelijk een stuk 100 en 125 gereden! Vond het super gaaf
Wel veel rijwind waardoor in het begin het gevoel kreeg dat mijn helm incl. Camera eraf zou vliegen maar na een paar minuten was ik er wel aan gewend en niks aan de hand :) de camera heeft het allemaal opgenomen

De instructeur vond ook dat het erg goed ging zowel op de weg als dat de oefeningen goed gingen en vind mij wel klaar voor het examen. Voor de zekerheid heb ik nog wel een les voor dinsdag aanstaande geboekt en dan nog een les voor het examen zelf

Vond het echt een hele fijne les, het persoonlijk advies direct na elke oefening werkt echt perfect en zoals ik zei was het een hele verademing

Lang verhaal kort: dat had ik veel eerder moeten doen!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan