Motorschoenen met stalen neuzen

Dichter dan crosslaarzen kom je er niet bij.
Unknown.jpeg
 
Ja, die blackladers zien er heel functioneel uit. Als ik dat ga dragen kan ik meteen de scheidingspapieren ondertekenen.
Cross laarzen hebben niet de juiste certificering en daar ging het nou juist om. (overigens leiden die stormtrooper gevallen ook tot een acute scheiding)
 
Ik heb leren werklaarzen. Daar durf ik prima mee op de motor. Weliswaar minder bescherming voor je enkelgewricht, maar wel van stevig leer dus glijden zal geen probleem zijn.
 
Kijk eens naar gevoerde werklaarzen.

Rij er prima op, stalen neuzen, en als je nog natte voeten krijgt op een bouw ... word t tijd voor een boot.

 
Als het er niet is wat je zoekt, is een rugzak dan geen optie? Doe ik ook als ik op de motor naar klanten ga (niet voor werkschoenen maar nette schoenen). Mooie motorjeans van Revit erop, AAA certificering en door de slim fit ziet ie er niet meteen uit als motorbroek. Met een trui of overhemd erop kan ik zo prima voor de dag komen.
 
Als het er niet is wat je zoekt, is een rugzak dan geen optie? Doe ik ook als ik op de motor naar klanten ga (niet voor werkschoenen maar nette schoenen). Mooie motorjeans van Revit erop, AAA certificering en door de slim fit ziet ie er niet meteen uit als motorbroek. Met een trui of overhemd erop kan ik zo prima voor de dag komen.
Rugzak is een optie. Bmw meenemen met topkoffertje ook. Zou alleen mooi makkelijk zijn als ik helemaal geen kleding hoef te wisselen.
Overigens zou ik dan eerder een waterdichte tas achterop binden. Rugzak met laptop en werkschoenen wordt wel erg veel op de rug.
 
Deze smoelen goed in alle omstandigheden en klasse S3 (=zwaarste veiligheidsklasse, S4 en S5 zijn laarzen).
Als je de ISO norm wilt weten moet je even zelf gaan kijken/bellen/mailen.
 
  • Leuk
Waarderingen: gvy
Zijn nog steeds niet ontworpen met het idee in het achterhoofd dat je met 100km/h kan glijden.

Ik denk niet dat ik daar mee weg ga komen over m'n motorschoenen heen. De stalen neus is maar 1 feature van dat soort schoenen.
Ps, de goede schoenen hebben een plastik tip.......staal is afgekeurt bij 5 ton snijd het je tenen af....
Ik heb jaren gereden net de goedgekeurde hoge werkschoenen.
Ook op de meer sportieve motoren.
Nu in het bezit en gebruik ledere bouwlaarzen, met plastic
 
Ps, de goede schoenen hebben een plastik tip.......staal is afgekeurt bij 5 ton snijd het je tenen af....
Ik heb jaren gereden net de goedgekeurde hoge werkschoenen.
Ook op de meer sportieve motoren.
Nu in het bezit en gebruik ledere bouwlaarzen, met plastic
Ik ben projectmanager en blijf weg van alles wat zwaar is. Als er bij mij 5 ton op mn voeten valt is er in het hele proces al meer mis gegaan.

Overigens loop ik op het werk wel met plastic omdat dat met elektrische installaties weer voordelen heeft in ons lab.
 
Even opgezocht (hier: Alles over de veiligheidsklasse van werkschoenen - Hygienesupply):

Wat zijn veiligheidsklassen voor werkschoenen​


Volgens de Europese wetgeving moeten alle veiligheidsschoenen in Europa voldoen aan de EN ISO 20345:2004 (CE EN-345) norm. Deze worden onderverdeeld in vijf veiligheidsniveaus. Alle klassen veiligheidsschoenen zijn voorzien van een verharde neus die 200J kinetische energie moet kunnen opvangen, waarbij de hoogte die overblijft tenminste 14 mm moet zijn.

Oftewel: alle veiligheidsschoenen moeten voldoen aan EN ISO 20345:2004 (CE EN-345). Stalen of kunststof neus maakt niet uit, als ze maar voldoen aan de eisen die hierboven genoemd worden. Het kan dus niet zo zijn dat je tenen worden afgesneden bij stalen neuzen. Geen enkele schoen (of helm) beschermt je tegen 5 ton.

De lokatie waar je bent kan of moet veiligheidsschoenen verplicht stellen voor alle werknemers en bezoekers.
Voor motorschoenen is dat niet zo strak geregeld, maar iets dat motorschoen wordt genoemd moet wel aan bepaalde normen voldoen.
 
Laatst bewerkt:
Dag Clank,
Voor een stuk geef je zelf het antwoord in je openingspost.
Er zijn normeringen voor veiligheidsschoenen met veiligheidsklassen onder de EN ISO 20345
Er is de normering voor protective footwear for motorcycle riders onder de EN 13634
Zonder een marktstudie te gaan doen durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat er geen schoenen te koop zullen zijn die gecertifieerd zijn onder beide normen, simpelweg omdat ze elk bedoeld en getest zijn voor hun specifieke toepassing. Hiermee wil dat niet zeggen dat er geen schoenen zijn die niet kunnen voldoen aan beide, mochten ze getest worden, maar dat laatste is een aanname.

Dus dan ga je zelf moeten beslissen hoe je hiermee omgaat.

Ik kan enkel zeggen hoe ik hiermee omga. Net als jij werk ik als department manager van een afdeling die technieken ( elektromechanische en hoogspanningswerken) doe bij industriele klanten ( petrochemie,energiebedrijven,etc....) Hierbij horen dus bezoeken ( ook veiligheids bezoeken ) op onze werven bij onze klanten en techniekers.
Ik zie mijn grootste risico op de motorfiets en rij dus uitsluitend met motorschoeisel. Ik heb zelf daytona AC classics GTX
1680299511546.png

Deze schoenen hebben zowel bescherming van de tenen ( veiligheidsneus) als extra hielbescherming alsook enkelprotectie. De zolen zijn oliebestendig en voorzien van een stalen strook over de lengte van de voet. Ze torderen bijna niet. Verder zijn ze ergonomisch waterdicht ( goretex membraan), en ademend. Ze hebben een antislipzool. Ze zijn serieus scheurbestendig.
Eigenlijk moeten ze de voeten beschermen tegen een val , waarbij een motorfiets op je voet terecht komt, want daarvoor zijn ze bedoeld.
Ze vallen onder de europese richtlijn betreffende ppe (personal protective equipment). Hierbij zijn ze niet gecertifieerd onder de EN ISO 20345(veiligheidsschoenen), wel onder de EN 13634 1 2 2 2 IPA WR, (protective footwearfor motorcycle riders) wat betekent abrasion resitant,puncture resitant en resistance to torsion and crushing : level 2 (high) , verder malleolus protection en resistance to water penetration.

Zowel bij werfbezoeken als op kantoor hou ik deze schoenen aan . Ik ben tot op vandaag nog niet geconfronteerd met een preventieadviseur van mijn eigen bedrijf of van een klant, die me heeft aangesproken en gevraagd naar de normering van mijn schoeisel en voor mezelf ben ik overtuigd dat deze schoenen mij in de meeste omstandigheden de juiste bescherming bieden, zowel op de motor als op de werf.

Ik wil hiermee niet vertellen wat "juist" is , alleen hoe ik zelf omga met jouw vraagstelling.

Overigens voor alle vrijetijdsritten en motorreizen, ( dus geen werkgerelateerde ritten ) rij ik met Daytona Road star GTX laarzen, omdat deze nog meer bescherming bieden ( scheenprotectoren ) en hoger waterdicht zijn, maar niet geschikt om een hele dag op kantoor aan te doen.
In mijn werkomgeving is er geen echte dresscode op kantoor of bij klanten, waardoor ik doorgaans jeans en hemd draag en hieronder passen de nubuck lederen daytona AC classics GTX ook als casual boot
 
Laatst bewerkt:
Dag Clank,
Voor een stuk geef je zelf het antwoord in je openingspost.
Er zijn normeringen voor veiligheidsschoenen met veiligheidsklassen onder de EN ISO 20345
Er is de normering voor protective footwear for motorcycle riders onder de EN 13634
Zonder een marktstudie te gaan doen durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat er geen schoenen te koop zullen zijn die gecertifieerd zijn onder beide normen, simpelweg omdat ze elk bedoeld en getest zijn voor hun specifieke toepassing. Hiermee wil dat niet zeggen dat er geen schoenen zijn die niet kunnen voldoen aan beide, mochten ze getest worden, maar dat laatste is een aanname.

Dus dan ga je zelf moeten beslissen hoe je hiermee omgaat.

Ik kan enkel zeggen hoe ik hiermee omga. Net als jij werk ik als department manager van een afdeling die technieken ( elektromechanische en hoogspanningswerken) doe bij industriele klanten ( petrochemie,energiebedrijven,etc....) Hierbij horen dus bezoeken ( ook veiligheids bezoeken ) op onze werven bij onze klanten en techniekers.
Ik zie mijn grootste risico op de motorfiets en rij dus uitsluitend met motorschoeisel. Ik heb zelf daytona AC classics GTX
Bekijk bijlage 1863332
Deze schoenen hebben zowel bescherming van de tenen ( veiligheidsneus) als extra hielbescherming alsook enkelprotectie. De zolen zijn oliebestendig en voorzien van een stalen strook over de lengte van de voet. Ze torderen bijna niet. Verder zijn ze ergonomisch waterdicht ( goretex membraan), en ademend. Ze hebben een antislipzool. Ze zijn serieus scheurbestendig.
Eigenlijk moeten ze de voeten beschermen tegen een val , waarbij een motorfiets op je voet terecht komt, want daarvoor zijn ze bedoeld.
Nogmaals ze zijn niet gecertifieerd als veiligheidsschoen onder de EN ISO 20345, wel onder de EN 13634 1 2 2 2 IPA WR, wat betekent abrasion resitant,puncture resitant en resistance to torsion and crushing : level 2 (high) , verder malleolus protection en resistance to water penetration.

Zowel bij werfbezoeken als op kantoor hou ik deze schoenen aan . Ik ben tot op vandaag nog niet geconfronteerd met een preventieadviseur van mijn eigen bedrijf of van een klant, die me heeft aangesproken en gevraagd naar de normering van mijn schoeisel en voor mezelf ben ik overtuigd dat deze schoenen mij in de meeste omstandigheden de juiste bescherming bieden, zowel op de motor als op de werf.

Ik wil hiermee niet vertellen wat "juist" is , alleen hoe ik zelf omga met jouw vraagstelling.

Overigens voor alle vrijetijdsritten en motorreizen, ( dus geen werkgerelateerde ritten ) rij ik met Daytona Road star GTX laarzen, omdat deze nog meer bescherming bieden ( scheenprotectoren ) en hoger waterdicht zijn, maar niet geschikt om een hele dag op kantoor aan te doen.
In mijn werkomgeving is er geen echte dresscode op kantoor of bij klanten, waardoor ik doorgaans jeans en hemd draag en hieronder passen de nubuck lederen daytona AC classics GTX ook als casual boot
Hoe sterk en stevig ze zijn speelt geen rol, alleen de normering telt. "Net zo goed als" of "beter dan" telt niet.
 
RR,
Ik heb mijn uitleg nog wat vervolledigd. Ik schreef hierboven niet simpelweg één zinnetje met vage termen als "sterk genoeg" of "beter dan". Ik was, denk ik toch, redelijk helder over de normeringen , welke normeringen staan voor wat , het feit dat je geen schoenen gaat vinden die gecertifieerd zijn onder beide normeringen, (hoewel dat puur technisch wel mogelijk zou zijn, maar er is geen markt voor , dus niemand doet het).
En tenslotte, hoe ik omga met deze materie en waarom, waarbij ik helder aangeef, waarom en duidelijk zeg dat dit niet per se juist is.
Ik denk dat ik dus moeite deed om een genuanceerd en gefundeerd antwoord te geven op de vraag en bovendien dat er geen onjuistheden in mijn tekst staan, er zijn geen claims die niet kloppen.

Als ik wat dieper doorga op de materie:
Ik kom bijna overal in de industrie in de richtlijnen naar onderaanemers/personeel en ook in de pictogrammen tegen, welk personal protective equipment moet gebruikt worden. ( helm , bril, handschoenen, oorbescherming, voetbescherming etc.)
Beide normen, De EN 20345 en de EN 13634 vallen onder de europese richtlijn voor Personal Protective Equipment en schoenen gecertfieerd onder beide normen zijn strikt genomen dus "personal protective equipment". Ze voldoen aan de testen die in hun respectieve norm zijn voorgeschreven.
Maar als je bij sommige bedrijven dan dieper graaft in hun veiligheidsvoorschriften , dan vind je (soms wel, soms niet) meer gedetailleerd beschreven aan welke norm en klasse de specifieke "personal protective equipment" moet voldoen en hierin wordt uiteraard , afhankelijk van de werkzaamheden van de gebruiker, verwezen naar de klasse in de norm EN20345 . En strikt genomen knelt dan hier het (EN13634 motor)schoentje. :N
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mij wel eens verdiept in beide normen en kort gezegd is de 20345 zwaarder dan de 13634. Als je een 20345 schoen zou voorzien van enkelprotectie heb je de 13634 ook te pakken. Persoonlijk verbaast het mij dat een 20345 schoen dat niet hoeft te hebben. Kan met heftruck verkeer net even wat meer bescherming geven.
 
Ik heb ooit Emma Merula laarzen (S3) gekocht voor op de motor. Deze bevielen niet vanwege de lompe neus en het gebrek aan versteviging bij de schakelpook.

Gelukkig kon ik ze aan mijn werkgever verkopen zodat ik ze daar kon gebruiken.

db
 
Luitjes,

Ik moet sinds kort vaker bij klanten op locatie zijn. De meeste klanten eisen daarbij dat we iets van een fluoriserende jas aanhebben en hoge veiligheidsschoenen.
Dat fluoriserende lukt wel, alleen die veiligheidsschoenen zijn knap irritant. Ik wil graag motor rijden met motorrijschoenen (veiligheid, ja, vaak ben je te bange, motorrijden kan ook prima met werkschoenen) en het meenemen van hoge werkschoenen is nogal kut op een sportmotor. Daarbij heb ik weinig zin om op de parkeerplaats bij een klant schoenen te gaan staan wisselen. De broek zit ik al te kijken naar een motorjeans, zodat het nog enigszins fatsoenlijk over komt.

Zijn er ergens schoenen te koop die aan zowel de eisen voldoen van veiligheidsschoenen als motorschoenen?

Even aanvulling trouwens: mijn werkschoenen staat ISO 20345 en mijn motorschoenen staat EN 13634
Nog meer aanvulling: schoenen die ik nu al heb in deze categorie:
Huis tuin en keuken werkschoenen:
grisport-801-s3-werkschoen.jpg

Werk werkschoenen:
0032321-2000_830x606.png

En motorschoenen:
alpinestars-fastback-2.jpg


Die laatste 2 wil ik combineren dus.
Ik heb sinds enkele weken die grisport werkschoenen. Ik vind de hak niet fijn zitten net alsof je op n klos hout loopt met je hakken
 
Ik heb de halfhoge nu net een week in gebruik als werkschoenen. Ik gebruik ze dus niet voor op de motor.
Ik moet zeggen dat ze een zeer goede schokdemping hebben en goed om je enkels sluiten. Iets wat voor mij belangrijk is omdat mijn enkelbanden al enkele malen verrekt zijn geweest. Wel voelen ze wat "lomper" aan als de Diadora's die ik hiervoor had maar die zijn dan ook weer duidelijk
minder van kwaliteit.
Het is meer de heavy duty schoen dan de sneaker type schoenen van tegenwoordig. Die lopen wel lekker licht maar op de bouw heb je er niet zoveel aan. Ook al zijn ze S3 gecertificeerd.

Edit:
Gekocht bij Gearpoint in Amersfoort.
 
Laatst bewerkt:
Ze lijken een nogal zware neus te hebben. Misschien wat lomp voor snel schakelen voor de sportieve rijder. Ik erken dat ik zoiets maar kan weten na ze gedragen te hebben.
 
Google eens op Helly Hansen Workwear.
Die hebben mooie werkschoenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan