(...)
Gelukkig zie ik steeds meer motorscooters in het straatbeeld... en die zwaaien ook niet naar me.
Maar het geeft wel aan dat ik niet de enige "gek" ben die liever op een "scootertje" rijdt. Waarom hebben jullie de stap naar motorscooter gezet en hoe hebben jullie dit ervaren? Worden jullie geaccepteerd als volwaardig lid in de motorclub, of zijn jullie allemaal Einzelgängers die nergens wat van aantrekken? Ik hoor het graag van jullie in de comments. ⬇
Ik ben ooit met een Vespa begonnen, lang geleden, ik was toen net 18. ik was naar Italië op reis geweest en het reed daar vol Vespa's. Ik was er helemaal weg van.
Later overgestapt op een Honda 250 en daarna op een BMW R75. Ik ben afgestapt van de Vespa omdat die voor de N-wegen net tekort kwam en al helemaal niet meekon op autowegen. Je wordt dan zo een beetje weggedrongen door het andere verkeer en dat was niet aangenaam en ik voelde me daar onveilig bij.
Dan de BMW weggedaan omdat mijn vrouw, toen lief, weigerde om mee te rijden, laat staan om er zelf mee te rijden. Ze vond een motorfiets veel te gevaarlijk.
Nu jaren later opnieuw een scooter aangeschaft, een Piaggio Beverly 300. Die kan heel vlot mee op de grotere wegen. Voor autoweg net op het randje maar aan 120 rijden vind ik bepaald niet aangenaam.
Waarom een scooter en geen motorfiets?
Twee redenen:
- Het praktische ervan: een automaat, de bergruimte: geen gedoe met helmen, de handelbaarheid.
- En omdat ik er mijn vrouw heb van kunnen overtuigen om mee te rijden. Met een scooter zag ze dat zitten, met een motorfiets niet.
Het is ook niet de bedoeling om de scooter voor woon-werkverkeer te gebruiken of voor lange tochten. We gebruiken hem om er als het mooi weer is tochten van typisch ergens 50km mee te maken op de kleinere landelijke wegen in de ruime omgeving. En met een scooter heb je een veel grotere autonomie dan met een fiets, en een tweedehandsscooter is stukken goedkoper dan 2 elektrische fietsen, en een scooter is oneindig veel degelijker gebouwd dan een fiets.
Dat andere motards me niet groeten, en andere scooteraars al evenmin, is het laatste van mijn zorgen. En of ze scooters al of niet als volwaardige motorfietsen zien kan me al even weinig schelen.
Een voordeel is precies, voor het soort tochten dat wij doen, dat de scooter niet direct als een motorfiets wordt herkend. Wij durven ook al wel eens verbindingsstukjes gebruiken waar alleen fietsen en bromfietsen toegelaten zijn. Niemand die zich daar aan stoort. De meeste mensen kennen het verschil toch niet tussen een nummerplaat die met een S begint of met een M.