"Motorscooters zijn geen echte motoren"

in zuid europa zie je bijna geen sportfietsen meer alleen nog allroad en scooters vooral in de grote steden zie je alleen nog scooters ben benieuwd of ze daar ook zo tegen scooter rijders aan kijken.en wat zwaaien betreft ik zwaai naar niemand meer bevalt me prima.
na een jaartje of 6 scooteren zit ik toch weer naar allroads te kijken en de honda x adv wil weer wat actiever rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maru
Ik ben dan nog wat jonger (26) maar motorscooters vind ik echt iets voor de 60+ die bijna met pension gaat en lekker wil tuffen .
Toch zwaai ik af en toe wel eens naar een motorscooter . soms zelf schakelbrommers .
Denk niet dat de jeugd zo snel een motorscooter pakt (op de kanalen eiland 3 wielers na / 180cc zip's )
Rijdt zelf met een totaal wat anders onder andere een russische dnepr K650 , maar ik wil niet op een motorscooter gezien worden
 
Laatst bewerkt:
Ik ben dan nog wat jonger (26) maar motorscooters vind ik echt iets voor de 60+ die bijna met pension gaat en lekker wil tuffen .
Toch zwaai ik af en toe wel eens naar een motorscooter . soms zelf schakelbrommers .
Denk niet dat de jeugd zo snel een motorscooter pakt (op de kanalen eiland 3 wielers na / 180cc zip's )
Rijdt zelf met een totaal wat anders onder andere een russische dnepr K650 , maar ik wil niet op een motorscooter gezien worden
Toch klopt je redenatie niet ,de jeugd is juist opgegroeid met scooters,dus zullen die eerder een scooter pakken dan de oudere generatie,
op een paar bejaarden na die niet meer durven,of vrouwen.
 
Tja , ik ben nog opgegroeit met honda 4 takt brommers .
Mijn kenniskring hebben allemaal schakelbrommers gehad , scooters hoorden er niet bij .
hier in het noorden van NL zie je niet veel motor en normale scooters .
 
Ik ben dan nog wat jonger (26) maar motorscooters vind ik echt iets voor de 60+ die bijna met pension gaat en lekker wil tuffen .
Toch zwaai ik af en toe wel eens naar een motorscooter . soms zelf schakelbrommers .
Denk niet dat de jeugd zo snel een motorscooter pakt (op de kanalen eiland 3 wielers na / 180cc zip's )
Rijdt zelf met een totaal wat anders onder andere een russische dnepr K650 , maar ik wil niet op een motorscooter gezien worden

Misschien hebben motorrijders wat ervaringsjaren nodig om een keuze te maken voor een praktischer en makkelijker vervoermiddel
En tuffen .. ik heb 2 vrienden met een gsx750f en cbr600 die moeite hebben om mijn SR300 scootertje bij te houden op bochtige weggetjes
 
Eigenlijk is dit een "open deur intrappen" :+ deze stelling...... :Y Het een is nu eenmaal een motorfiets en het ander is/heet een scooter vanwege het ontwerp/techniek. Ik heb pas 45 jaar m'n rijbewijs A *O*:] en vind....... laat lekker "een ieder" in z'n waarde hoe hij of zij wil genieten tijdens het rijden op 2 wielen. Doe lekker waar je zin in hebt en leuk vind, heb schijt aan wat een ander er van vind...............|(
 
Laatst bewerkt:
Ook ik ben opgegroeid met Zundapp en Kreidler schakelbrommers en na het behalen van het motorrijbewijs ook meteen een motor gekocht. Echter toen de kinderen kwamen werd mijn laatste motor, een Kawasaki 454LTD ingeruild voor een 2e auto. In 2012 heb ik de stap gezet om weer te gaan motor rijden. Uiteindelijk is de keuze toen op een Burgman 200 gevallen. Voor net geen €4000,- hagelnieuw en nu 7 jaren later nog altijd mijn trouwe metgezel. Afgelopen maand werd me aangeboden om een stukje te gaan toeren met een Suzuki 650 SV tijdens de onderhoudsbeurt van de Burgman. Ondanks dat ik al 20 jaar geen schakelmotor meer gereden had ik het schakelen weer snel onder controle. Gaande weg kwam ik er ook weer snel achter waarom ik voor een scooter gekozen had. Ondanks dat het grotere vermogen van de 650 best heerlijk aanvoelde kon ik niet echt genieten van de rit. Het continu schakelen en koppelen was nou niet bepaald ontspannend voor mij en na een 2 tal uurtjes rijden was ik blij om weer op mijn Burgman te stappen. Dat rijdt veel relaxter en ik zou dus ook niet anders meer willen. In de toekomst wil ik de 200 nog een keer vervangen door de 400 of misschien zelfs de 650 versie.
Waar het op neer komt is dat je moet rijden met het gene waar je je het lekkerst op voelt. Gelukkig is er keuze genoeg en als dat een motorscooter is dan is dat jouw keus en boeit het niet wat anderen hiervan vinden. Onbekend is vaak onbemind en vooral de motorscooter heeft hier last van. Voor mij nooit meer wat anders.
 
Tja de TS wil blijkbaar toch ergens bij horen,het is daarbij niet de vraag of een scooter fijner rijd dan een motor,die keuze heeft
ze al gemaakt,zij wil als motorrijdster maar dan op een scooter bij de echte motorrijders voor motorrijdster aangezien worden,tja dat gaat
toch echt niet lukken,vroeger had je zelfs scooter gangs en motorbendes in Engeland die elkaar niet konden uitstaan,totaal verschillend volk.
Ik zal ook nooit zelf een scooter kopen,al was de scooter de laatste keuze die er nog zou zijn nog niet,en dat gaat mij niet om het rijden want ik heb
op heel veel scooters gereden vanuit mijn werk,ben er zelfs mee naar Assen geweest,iets waar ik enorm spijt van kreeg want ik was gebroken op dat klote ding,
zo erg dat ik bij ieder benzine station moest stoppen om bij te komen.Maar dat lag aan het model niet aan dat het een scooter was,nee ik vind
die apparaten iets compleet anders dan een motor,inderdaad zal het voor sommige een ideaal vervoersmiddel zijn,makkelijk te pakken,automaatje dus
lekker lui rijden,je hoeft alleen maar gas te geven,maar iets totaal anders dan een motor wat rijbeleving betreft,het heeft ook 2 wielen maar daar houd de
vergelijking ook mee op,alleen daarom al zal een scooter nooit geaccepteerd worden bij motorrijders als zijnde een motor,het gevolg is dat je dan dus ook niet als motorrijder gezien word en er dus ook nooit bij zal horen want je ben gewoonweg geen motorijder.Dus zet je daar overheen en ga lekker genieten van je scootah, en als je ergens bij wil horen richt een scootah clubje op,kunnen jullie gezellie met de scootah groep gaan rijden en terrasjes pikken,en doe jullie ding
waar je als scootah rijder heet van word:] :YMAAR LAAT ONS ECHTE MOTORRIJDERS MET RUST 8)7 8-)
 
Laatst bewerkt:
Tja de TS wil blijkbaar toch ergens bij horen,het is daarbij niet de vraag of een scooter fijner rijd dan een motor,die keuze heeft
ze al gemaakt,zij wil als motorrijdster maar dan op een scooter bij de echte motorrijders voor motorrijdster aangezien worden,tja dat gaat
toch echt niet lukken,vroeger had je zelfs scooter gangs en motorbendes in Engeland die elkaar niet konden uitstaan,totaal verschillend volk.
Ik zal ook nooit zelf een scooter kopen,al was de scooter de laatste keuze die er nog zou zijn nog niet,en dat gaat mij niet om het rijden want ik heb
op heel veel scooters gereden vanuit mijn werk,ben er zelfs mee naar Assen geweest,iets waar ik enorm spijt van kreeg want ik was gebroken op dat klote ding,
zo erg dat ik bij ieder benzine station moest stoppen om bij te komen.Maar dat lag aan het model niet aan dat het een scooter was,nee ik vind
die apparaten iets compleet anders dan een motor,inderdaad zal het voor sommige een ideaal vervoersmiddel zijn,makkelijk te pakken,automaatje dus
lekker lui rijden,je hoeft alleen maar gas te geven,maar iets totaal anders dan een motor wat rijbeleving betreft,het heeft ook 2 wielen maar daar houd de
vergelijking ook mee op,alleen daarom al zal een scooter nooit geaccepteerd worden bij motorrijders als zijnde een motor,het gevolg is dat je dan dus ook niet als motorrijder gezien word en er dus ook nooit bij zal horen want je ben gewoonweg geen motorijder.Dus zet je daar overheen en ga lekker genieten van je scootah, en als je ergens bij wil horen richt een scootah clubje op,kunnen jullie gezellie met de scootah groep gaan rijden en terrasjes pikken,en doe jullie ding
waar je als scootah rijder heet van word:] :YMAAR LAAT ONS ECHTE MOTORRIJDERS MET RUST 8)7 8-)
Ben blij dat je jezelf als echte motorrijder ziet, nu is het toch echt tijd om naar je echte motorrijdersforum te gaan.......
 
Kwam dit filmpje op het forum tegen. Naast een leuke review van de Sym 600 en Kymco 400, behandelen ze ook de vraag van dit draadje.

 
Kwam dit filmpje op het forum tegen. Naast een leuke review van de Sym 600 en Kymco 400, behandelen ze ook de vraag van dit draadje.

Tja dat programma neemt niemand serieus,het slechtste motorprogramma ooit gemaakt,wat een geleuter en met 233kg lekker licht
|(_O- ze zijn niet goed wijs,1 ding hebben ze wel goed,de aparte scooter clubs die er zijn ,en dat is niet voor niets APART:Y})
 
Laatst bewerkt:
Tja dat programma neemt niemand serieus,het slechtste motorprogramma ooit gemaakt,wat een geleuter en met 233kg lekker licht
|(_O- ze zijn niet goed wijs,1 ding hebben ze wel goed,de aparte scooter clubs die er zijn ,en dat is niet voor niets APART:Y})
Joost vond het leuk dat motorrijders niet zwaaien.:t Dat is waar dit topic over gaat.
 
Ik snap sommige reacties (zelfs hier!) niet, een MOTORscooter is een gewoon motorfiets met een automatische versnellingsbak. Niets meer of minder, of je dat nu aanstaat of niet. Een auto met automaat ook een auto, toch?

Nee, een motorscooter vind ik geen motorfiets met automatische versnellingsbak, dat is extreem kort door de bocht. Of wil je zeggen dat bijv. een Honda CTX700, Honda Africa Twin en Honda VFR1200 met DCT dan ook 'motorscooters' genoemd mogen worden? Dát zijn juist motorfietsen met een automatische versnellingsbak (de DCT-varianten) en dan zou je vergelijking met de auto kloppen.

Een motorscooter is gewoon geen motor. Het rijdt anders, stuurt anders, je zit er anders op. Waarom moet het van jou een motor zijn?
Een motorscooter is een motorscooter; een verdomd praktisch vervoersmiddel op twee wielen met een motorblok van meer dan 49cc, wat in veel gevallen
makkelijker te rijden is dan een motorfiets, zeker in een drukke stad. Alleen bij motorfietsen komt emotie om de hoek kijken en over het algemeen zijn motoren krachtiger, met uitzondering van bijvoorbeeld de Aprilia SRV 850 en Gilera GP800, die hetzelfde blok delen. Maar ook dat is weer een vreemde eend in de bijt, want die heeft tandwielen en ketting, iets wat juist zo prettig is bij de motorscooter; geen smeerzooi.

Ik heb een motorscooter en een motorfiets en ik kies bewust voor een lichte motorscooter, want als ik bijv. een Beverly 350 zou kopen, dan kan ik mijn motor wel weg doen, want die is overal inzetbaar en ik grijp dan eerder naar de motorscooter dan de motor. Mijn Suzuki Address gaat er uit en er komt of een NMAX 155 of XMAX 250 voor in de plaats, naast de motor. Heb al eens een X-City 250 gehad met hetzelfde blok. Koop ik een motorscooter die ook op de snelweg echt vlot is (de genoemde Bev 350 of iets met meer cc's), dan kan ik mijn Kawa wel verkopen. Voordeel is dat ik regelmatig op motoren kan rijden bij importeurs, dus heel theoretisch kan ik gewoon een motorscooter verkopen en het schakelen zal ik om dat feit niet missen, wat ik voorheen wel deed, als ik alleen een motorscooter had (en niets anders reed).

Kwam dit filmpje op het forum tegen. Naast een leuke review van de Sym 600 en Kymco 400, behandelen ze ook de vraag van dit draadje.

En dan pakken ze nog vrij zware jongens voor in de stad. Probeer eens een lichte motorscooter 150-300cc in de stad. Kan zo 100+ kg schelen bij de lichtste varianten en dan kan je echt overal tussendoor en keren op een zakdoek. Wat dat betreft hebben ze voor in de stad de verkeerde motorscooters gekozen. En 150km/u max voor die 400 en 500cc? Dat kan beter.
 
Joost vond het leuk dat motorrijders niet zwaaien.:t Dat is waar dit topic over gaat.
Dat ze niet zwaaien zegt al genoeg:Y
Als de TS zo graag wil zwaaien zit er maar 1 ding op dat is weer een motor kopen,of lekker blijven scooteren
en accepteren dat er niet terug gezwaaid word.
 
Laatst bewerkt:
Dat ze niet zwaaien zegt al genoeg:Y

Zwaaien is dan ook zwaar overrated. Op de motor doe ik het ook alleen als de ander begint om niet als een boerenlul over te komen. Beetje onzin. Elkaar zwaaien, zogenaamd samenhorigheid... maar als je langs de kant met pech staat, zou 99% van diezelfde zwaaiende motorrijders gewoon doorrijden. Misschien zullen ze dan nog even zwaaien naar je. Flikker toch op met zwaaien. Onderling hebben motorrijders al strijd. Tupperware (supersport) mag niet zwaaien naar chroom en andersom, etc. etc.
 
Zwaaien is dan ook zwaar overrated. Op de motor doe ik het ook alleen als de ander begint om niet als een boerenlul over te komen. Beetje onzin. Elkaar zwaaien, zogenaamd samenhorigheid... maar als je langs de kant met pech staat, zou 99% van diezelfde zwaaiende motorrijders gewoon doorrijden. Misschien zullen ze dan nog even zwaaien naar je. Flikker toch op met zwaaien. Onderling hebben motorrijders al strijd. Tupperware (supersport) mag niet zwaaien naar chroom en andersom, etc. etc.
Ik heb een aantal keren met pech langs de kant gestaan en er is altijd wel een motorrijder gestopt,en zelfs automobilisten die stopte,
ook is er een motorrijder geweest die olie en een aftapplug is wezen halen toen ik mijn aftapplug verloren was.
En zelfs een automobilist die een aanhanger ging halen.Verder heeft tegenwoordig iedereen wel een mobiel bij zich,dus redden die zich wel.
 
Laatst bewerkt:
Dat laatste 'dat iedereen wel een mobiel heeft' zal het 'm ook wel zijn. Of dat ze toch niet weten hoe het werkt en dus denken niet van nut te kunnen zijn.
 
Dat laatste 'dat iedereen wel een mobiel heeft' zal het 'm ook wel zijn. Of dat ze toch niet weten hoe het werkt en dus denken niet van nut te kunnen zijn.
Ook de ANWB begreep dat en heeft daarom alle praatpalen weg gehaald,sinds die tijd waag ik mij ook de weg niet op zonder mobieltje.
Want ook de wegenwacht heeft me een paar keer moeten redden,was wel met de auto,niet met de motor.
 
Ik ben alle bergen op gekomen, ook de steilste. Het ging niet altijd even hard, maar dat wilde ik ook niet.
(...)
Naar boven zal die wel gaan. Maar hoe ging het naar beneden?
Voor zover ik dat al heb kunnen ervaren heeft mijn Beverly 300 absoluut geen motorrem bij daling.
 
(...)
Omdat ik zo veel zekerder rijdt op een motorscooter en de bergen toch wel erg nieuw en uitdagend zijn, lijkt het me leuk om het met m'n Leonardo te doen. Die heeft 250cc, maar is 20 jaar oud dus haalt de 120 km/u met moeite. :/ Gelukkig trekt-ie wel op als een malle.
(...)
Leeftijd is voor een motorfiets nauwelijks van belang. Wat heeft ie al gereden, jouw Leonardo, en werd ie goed onderhouden?
 
(...)
De reden voor die eigenschappen is dat er in de jaren 50/60 vraag ontstond naar een gebruiksvriendelijk, betaalbaar en discreet vervoermiddel voor dames. Dat is niet schofferend bedoeld, het is een historisch feit dat aan de basis van de ontwerp eigenschappen van de scooter stond en 50 jaar later nog steeds staat.
Daar heb je het werkelijk helemaal mis. Een scooter werd niet ontwikkeld als een vervoermiddel voor dames.

De foto uit het midden van de jaren 60, hier: Gli anni del nostro incanto - Marsilio Editori toont in 1 beeld waar die wel voor ontwikkeld werd. (Prachtige foto, vind ik)

Goedkoper dan een auto, handig en compact voor in de stad, waarmee je kan rijden met je gewone kleren, waarmee iedereen kan rijden, alleen of met passagier, of desnoods met de hele familie.
In Italiaanse steden is dat nu vandaag nog altijd het geval. Iedereen rijdt er scooter, jong en oud, man en vrouw, in kostuum met aktentas of in gerafelde jeans, enz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan