Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wees voorzichtig met het aantrekken van de kopmoeren. Zelf trok ik ze eerst aan met 25Nm en trok ze daarna na met 30Nm. Zit het blok daarmee dicht, dan lekker zo laten. In het werkplaats handboek staat 35Nm als aanhaalmoment. Dat is echt het maximum en eigenlijk alleen voor nieuwe nog niet opgeboorde cilinders. Ga zeker niet boven die waarde uit. De cilinder moet bij uitzetten wat kunnen bewegen. Kan hij dat niet dan is dat van invloed op de ronding van de cilinderbus wat een klemmer tot gevolg kan hebben.
grtn,
Dido
[/quote]Wellicht ten overvloede:
Meet na montage de blusspleet tenminste twee keer als hierboven al beschreven. Ga uit van een waarde van tenminste 1 mm. Meer mag best hoor, neemt de kans op pingelen ook flink af
grtn,
Dido\
De motor gaat eind deze maand naar Hans Bosman, ws komt het klapperen door een kapotte bigend ...dus de motor gaat een revisie krijgen en is daar in goede handen :-)
mja, lukraak onderdelen vervangen is doorgaans de beste manier..Blok is inmiddels onder handen genomen, nieuwe krukas, lagers, koppeling schoongemaakt, ruilcilinder en nieuwe zuiger, nog wat andere zaken en alles rijdt fantastisch nu. Gisteren een mooie proefrit gemaakt en netjes rond de 4000 toeren gebleven.
Hans heeft wat dat aangaat mooi werk geleverd tegen een acceptabele prijs.
Enige minpunt nu is dat blijkt na de wat langere proefrit is dat de accu niet bij laad dus ik ga eerst een nieuwe spanningsregelaar aanschaffen ipv de antieke mechanische regelaar. Mocht dat niet helpen dan gaat er een complete nieuwe ontsteking van powerdynamo op.
Maar goed gezien de kosten eerst de spanningsregelaar proberen.
Wat rijdt zo'n MZ fijn trouwens |!
mja, lukraak onderdelen vervangen is doorgaans de beste manier..
Hoe kan ik meten of mijn condensator nog werkt?
Meet je met een batterij of van de plus van de accu?Hoe kan ik meten of mijn condensator nog werkt?
Als ik met een lampje de ontsteking wil afstellen dan blijft het lampje namelijk branden
@molenaar, wat heb je met de oude ontstekingsspullen gedaan?
Hoe kan ik meten of mijn condensator nog werkt?
Als ik met een lampje de ontsteking wil afstellen dan blijft het lampje namelijk branden
@molenaar, wat heb je met de oude ontstekingsspullen gedaan?
Meet je met een batterij of van de plus van de accu?
Ik vind de accu het makkelijkst. Dan koppel je de puntjes los bij de condensator en gaat het lampje uit als de puntjes openen.
Hoe kan ik meten of mijn condensator nog werkt?
Als ik met een lampje de ontsteking wil afstellen dan blijft het lampje namelijk branden
@molenaar, wat heb je met de oude ontstekingsspullen gedaan?
Dat klopt inderdaad. Hij gebruikt de stroom die door de bobine loopt als je het contact aan zet.
Ik heb het nooit met een testpennetje gedaan zoals in het filmpje, ik heb het altijd gedaan met een koplamp en een batterij. Ik weet niet of dat ook werkt met een gewoon lampje of dat er in het testpennetje een speciaal lampje zit.
Lumineus overigens dat hij de testpen gewoon in het carter schroeft, daar was ik nooit opgekomen.
Het maakt overigens niet uit welke methode je gebruikt, als je het punt van opening maar vindt. De meest primitieve methode is een stukje papier (een sigarettenvloeitje) tussen de puntjes klemmen en daar zachtjes aan trekken. Op het moment dat de puntjes opengaan geeft het vloeitje mee.