Nat wegdek - motorrijden

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.378
628
Gelderland
Wat een techniek!


soms ben ik iets te bang en voorzichtig, maar als ik dit zie, dan weet iedere motorrijder eigenlijk wat ie moet doen en hoe. De basis hebben wij al. Soms zijn wij te voorzichtig.
 
Ja maar.. als je je motor wat voelt glijden, terwijl je voorzichtig doet (spekkige rotondes anyone?) laat je't wel uit je hoofd?

Of is het suggestie vanuit dinges?
 
Bij lage snelheden zoals op dat filmpje oké. Maar bij snelweg snelheden neem ik de wat scherpere bochten die je vaak bij de afrit ziet toch echt wat rustiger bij nattigheid.
 
Laatst bewerkt:
..vooral dat soort bochten, rotondes waar veel olielekkende (landbouw?) voertuigen komen, word ik ingehaald door natte kranten..
 
Ik ga nooit erg schuin op nat wegdek, maar met mijn Bridgestone S22's kan ik het ABS niet aanspreken op nat asfalt van goede kwaliteit. Het achterwiel komt dan omhoog. Maar er hoeft maar een klein beetje zand te liggen (wat je niet kunt zien op nat asfalt) en de situatie wordt totaal anders.
 
Een motor van de baas met een paar flinke valbeugels helpt ook vast mee. Je eigen zuur verdiende motor platleggen is denk ik toch iets pijnlijker.
Inderdaad,met je eigen motor blijft altijd in je hoofd zitten als ik maar niet val,maar je kan wel harder op nat wegdek dan wat sommige denken,
al ligt dat ook weer aan wat voor banden er onder zitten.
 
Ik heb geleerd dat de band niet weet dat het nat is…. En dat het tussen de oren zit…
Prima, maar ik doe toch echt ff rustig als het nat is, vanwege bovengenoemde reden.
 
Ik heb geleerd dat de band niet weet dat het nat is…. En dat het tussen de oren zit…
Prima, maar ik doe toch echt ff rustig als het nat is, vanwege bovengenoemde reden.
Een motorband mist op nat wegdek een deel van de grip, niet door aquaplaning, maar door het verdwijnen van de grip op microniveau. Moderne banden hebben daar minder last van dan de banden van vroeger, omdat de nieuwe compounds zachter zijn bij lage temperaturen. Banden met die compounds kunnen zich gemakkelijker vervormen en op macroniveau met het wegdek vertanden. Als er ook nog zand of modder (onzichtbaar op het natte wegdek) ligt werkt dit natuurlijk niet.
 
Zo vlot gaan ze toch ook niet de bocht om vind ik...
De hellingshoek valt ook goed mee.
Ze trekken wel vlot op onder hellingshoek en wisselen snel van richting.
De motor hebben ze allesinds goed onder controle.
 
Vergeet ook niet dat het profiel om water af te voeren niet aan de zijkant zit..... Op circuitdagen wordt geleerd de motor dan iets rechter op te houden, om maar profiel te hebben.

Als ik het goed onthouden heb ;)
 
Buiten dat, het punt waarop je met 20 of 100km/u grip verliest maakt in principe niet zoveel uit. Alleen met 100km/u heb je een heleboel meer schade en pijn.
 
Vergeet ook niet dat het profiel om water af te voeren niet aan de zijkant zit..... Op circuitdagen wordt geleerd de motor dan iets rechter op te houden, om maar profiel te hebben.

Als ik het goed onthouden heb ;)
U zei ;)
1628173317667.png
 
Wel een aardig stukkie over rijden in de regen
Veel nuttige info staat er niet in behalve soepel optrekken en remmen.

Deze QUOTE is wel hilarisch:
"Motorfietsen hebben tegenwoordig een dusdanig vermogen, dat de band echt geen kans heeft als je flink in de regen met de motorfiets accelereert."

Duidelijk dat de schrijver er niet zo veel van kent..
Met de mt09, Honda ST1300 en nu ktm 1290 super adventure kan ik gewoon het voorwiel van de grond krijgen in de regen. Veel harder dan dat kan je niet optrekken denk ik dan.
 
Toen het vorige week zo tekeer ging met regen heb ik wel iets rustiger aan gedaan, maar over het algemeen als het normaal regent dan zal ik er niets langzamer of minder schuin de hoeken van gaan.

Bijkomend voordeel van rijden in een plensbui zijn de koekblikkers die medelijden hebben en massaal voor je aan de kant gaan :D
 
Toen het vorige week zo tekeer ging met regen heb ik wel iets rustiger aan gedaan, maar over het algemeen als het normaal regent dan zal ik er niets langzamer of minder schuin de hoeken van gaan.

Bijkomend voordeel van rijden in een plensbui zijn de koekblikkers die medelijden hebben en massaal voor je aan de kant gaan :D
Bij de moto gp gaat het wel veel langzamer als het regent, ondanks de regenbanden en de aangepaste setup.
 
Terug
Bovenaan Onderaan