Nat wegdek - motorrijden

Op dit filmpje rijden ze met een VfR 800 natuurlijk, met dat ding neem ik de bochten even hard als het regent, of de zon schijnt.
Daarom vind ik het zo'n perfecte motor, als de achterkant iets begint te glijden heb je nog steeds de controle.
Dit is de eerste motor waar ik dat mee heb, met mijn andere motoren rijd ik beduidend zachter als de weg nat is.
 
Veel nuttige info staat er niet in behalve soepel optrekken en remmen.

Deze QUOTE is wel hilarisch:
"Motorfietsen hebben tegenwoordig een dusdanig vermogen, dat de band echt geen kans heeft als je flink in de regen met de motorfiets accelereert."

Duidelijk dat de schrijver er niet zo veel van kent..
Met de mt09, Honda ST1300 en nu ktm 1290 super adventure kan ik gewoon het voorwiel van de grond krijgen in de regen. Veel harder dan dat kan je niet optrekken denk ik dan.
Hij schrijft ook : "Gemiddeld heb je in de regen nog steeds 70% van de maximale grip bij een nat wegdek. Dus ook de 70% grip op een nat wegdek, is nog best veel, je kunt vaak harder door een natte bocht dan je zou denken, maar dat moet dan wel met de juiste rijtechniek gebeuren."

Dat is iets wat veel mensen zich niet beseffen en rijden als een natte krant.
 
Ik zeg altijd op nat wegdek leer je pas motorrijden, goede lijnen rijden opletten met het gas geven uit de bocht. Voelen en horen wat je motor doet. En vaak kun je op nat wegdek veel meer dan veel mensen denken.
 
Ik zeg altijd op nat wegdek leer je pas motorrijden, goede lijnen rijden opletten met het gas geven uit de bocht. Voelen en horen wat je motor doet. En vaak kun je op nat wegdek veel meer dan veel mensen denken.
Vaak is het ook minder.
 
Wat een techniek!


soms ben ik iets te bang en voorzichtig, maar als ik dit zie, dan weet iedere motorrijder eigenlijk wat ie moet doen en hoe. De basis hebben wij al. Soms zijn wij te voorzichtig.
Kwestie van trainen, trainen, trainen en nog es heel veel trainen... Op een gegeven moment valt het kwartje en doe je dit soort manoeuvres met 2 vingers in je neusgat en 1 oog! iedereen kan dit wel leren, je moet er alleen wel een hoop tijd, geduld en ingedeukte ego aan besteden!
 
Ik heb geleerd dat de band niet weet dat het nat is…. En dat het tussen de oren zit…
Prima, maar ik doe toch echt ff rustig als het nat is, vanwege bovengenoemde reden.
Helemaal mee eens! het enige aan jouw motor die het onderscheid kan maken tussen een droog of nat wegdek is die onderdeel van de motor die voor de rit erop stapt en tijdens de rit op het zadel zit en na de rit er weer afstapt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan