Navigatiesysteem op basis van mobiel

Klopt apps moeten aangepast zijn voor Android Auto. Ze moeten daarvoor een andere API gebruiken als Google zelf gebruik voor Maps.
Deze API heeft nog vrij veel beperkingen. Dit is goed te zien met de TomTom GO App. Die mist best wat functies op het AA scherm. Gelukkig kun je ook via het smartphone scherm werken.
 
Alleen heb je dus voor die 150 euro ook een gebruikte TomTom/Garmin of ruggedised Android smartphone. Ik zie het voordeel nog niet.
Nou als je dus liever alles op 1 device doet. Ik heb sinds kort een iphone 13 pro en ik durf de gok niet te nemen dat me camera kapot gaat. Dus zo scherm die dan draadloos apple carplay kan draaien zodat je zowel muziek etc via 1 apparaat kan doen heeft dan wel voordelen.
 
Nou als je dus liever alles op 1 device doet. Ik heb sinds kort een iphone 13 pro en ik durf de gok niet te nemen dat me camera kapot gaat. Dus zo scherm die dan draadloos apple carplay kan draaien zodat je zowel muziek etc via 1 apparaat kan doen heeft dan wel voordelen.
Ik zie het voordeel van 1 apparaat. Maar dit zijn er eigenlijk nog steeds twee. Ik heb een iPhone 12 en ben ook huiverig. Ik heb daarom een TomTom 40 (tweedehands 100 euro) die gekoppeld staat met mijn iPhone. Die iPhone is ook gekoppeld met mijn iPhone. Ik kan dus alles wat jij ook wil. Ik zie het voordeel alleen als de display is ingebouwd in de motor.
 
Klopt apps moeten aangepast zijn voor Android Auto. Ze moeten daarvoor een andere API gebruiken als Google zelf gebruik voor Maps.
Deze API heeft nog vrij veel beperkingen. Dit is goed te zien met de TomTom GO App. Die mist best wat functies op het AA scherm. Gelukkig kun je ook via het smartphone scherm werken.
Zijn er nog app die met AA werken?
Ik heb begrepen dat MRA navigatie niet werkt?
 
Maar met waze en Google Maps kun je geen vooraf uitgestippelde routes rijden.
Of heb ik dat fout?
 
Weet er iemand hoe je de GPS van je Android telefoon kan ijken/afstellen.

Mijne loopt bij starten eerst even te zoeken, maar ook daarna zit ie af en toe naast de weg.
App waar deze plaatjes van zijn is Strava, maar ook Google Maps had er pas last van.

IMG_20220307_115501.jpg
IMG_20220307_115556.jpg
 
Dat is het kalibreren van je kompas, niet van de GPS! Het zorgt ervoor dat je op de telefoon de goede kant uit kijkt, maar het heeft 0 invloed op de juiste plaatsbepaling.
 
Als je een route plant, dan heeft hij wel even internet nodig, tijdens het rijden kan die dan zonder. De meesten van ons gebruiken hun eigen telefoon als hotspot en dan kun je een wifi verbinding maken met die telefoon... de goede telefoon in je binnenzak en de ouwe op je stuur.
 
Als je een route plant, dan heeft hij wel even internet nodig, tijdens het rijden kan die dan zonder. De meesten van ons gebruiken hun eigen telefoon als hotspot en dan kun je een wifi verbinding maken met die telefoon... de goede telefoon in je binnenzak en de ouwe op je stuur.
ohh geweldig!! ga ik vanaf morgen toepassen O-) thanks! Davy
 
Dat zal ik ook niet doen, ik heb een tweedehands android, maar je kunt ook een rugged phone voor 100e kopen en daar tomtom-go op zetten (kan stiekem gratis) en dan gebruik je je iphone als internet hotspot.
Of een extra SIM datakaartje kopen. Kost tegenwoordig niet zo veel. In veel abonnementen van telecomproviders kan je dit gratis bij jouw abonnement aanvragen. Dan hoef je geen hotspot te maken (wat de batterij van jouw iPhone relatief snel laat zakken).
 
Ik vond scenic juist erg tegenvallen en de mobiele app van tomtom een stuk beter. Route importeren via mydrive en gaan.
Wat vond je er niet tof aan? Vooral de 'curvy' road feature lijkt mij wel iets te zijn. Ik ben niet zo van mijn ritjes helemaal zelf opstellen. Ik neem meestal een eindpunt en wil dan 'curvy' roads als weginstellingen.
 
Ik ben fulltime taxichauffeur en rij 70.000-125.000 km per jaar met TomTom en heb nog nooit meegemaakt dat er n flitser stond die tomtom niet aangaf.

Ik rij ook altijd met muziek maar ik mag toch hopen dat je geen luidsprekers gebruikt op je motor?

Ik gebruik in ear oortjes, veel minder last van wind en super geluid.
Geen ingebouwde speakers in je helm? Ik kan mijn airpods niet verdragen in mijn oor tijdens het rijden.
 
Ik heb ingebouwde speakers in m'n helm, voor de tomtom.
Met muziek niet fijn want dan moet de muziek te hard.

Airpods lijken me veels te groot en zullen zeer doen.
Ik gebruik in-ear koptelefoon met zo'n zacht parapluutje zodat ik meteen geen last heb van windgeruis
 
Wat vond je er niet tof aan? Vooral de 'curvy' road feature lijkt mij wel iets te zijn. Ik ben niet zo van mijn ritjes helemaal zelf opstellen. Ik neem meestal een eindpunt en wil dan 'curvy' roads als weginstellingen.

Navigeren was onduidelijk en de curvy roads waren niet echt best.

Tomtom Go heeft ook kronkelroute feature, en dan krijg je gewoon leuke 60 weggetjes ipv zandpaden.
 
Ik gebruik mijn Google Pixel 6 met OSMAND+ voor GPX routes en Waze voor reguliere navigatie.
Telefoon zit in een RAM QUICK GRIP XL mount. Moet zeggen dat ik met hoge snelheid wel veel vibratie zie, maar tot 100 / 110 geen problemen.

OVerigens hoorde ik pas van iemand die gewoon een hele goedkope smartphone pakte en die via de hotspot internet gaf. ALs ie gaat, goedkoper dan een TomTom en als bijkomend voordeel is de camera al geen probleem
 
Ik gebruik mijn Google Pixel 6 met OSMAND+ voor GPX routes en Waze voor reguliere navigatie.
Telefoon zit in een RAM QUICK GRIP XL mount. Moet zeggen dat ik met hoge snelheid wel veel vibratie zie, maar tot 100 / 110 geen problemen.

OVerigens hoorde ik pas van iemand die gewoon een hele goedkope smartphone pakte en die via de hotspot internet gaf. ALs ie gaat, goedkoper dan een TomTom en als bijkomend voordeel is de camera al geen probleem
Ik heb vandaag een Samsung XCover 4s gekocht voor 7 tientjes om te gebruiken als navi. Mijn Pixel 6 heeft zich vorige week opgeblazen dus daar niet echt meer vertrouwen in (de nieuwe staat inmiddels op MP..). Had ook nog een oude Sony Z5 liggen maar die verbruikt meer stroom dan wat er weer ingepompt kan worden :+

Ben benieuwd hoe de XCover gaat bevallen, heb uiteraard als backup altijd mijn dagelijkse telefoon. :)

XCover4s.jpg
 
Je kan trouwens Apple Carplay op eender welke Android tablet/telefoon aan de praat krijgen. Eenvoudig te installeren blijkbaar icm een module die je telefoon voorliegt dat er een Carplay toestel aan gekoppeld werd. Kan bedraad of zelfs draadloos. Zie onderstaande video.

Krijg er zelf eigenlijk wel zin in om er eens mee te experimenteren. Voordeel van Carplay vind ik de bediening onderweg vs een gewone telefoon. Je kiest zelf de grootte van het scherm (lees: grootte van de knoppen) en bovendien bestaat er voor elke mainstream tablet tegenwoordig wel een goedkope rugged hoes.

 
Weet er iemand hoe je de GPS van je Android telefoon kan ijken/afstellen.

Mijne loopt bij starten eerst even te zoeken, maar ook daarna zit ie af en toe naast de weg.
App waar deze plaatjes van zijn is Strava, maar ook Google Maps had er pas last van.
Je kan het niet kalibreren. Je GPS ontvanger van je Telefoon is gewoon niet zo nauwkeurig. Het is in feite een A-GPS (Assisted-GPS) ontvanger. Een GPS ontvanger die de hulp van de GSM masten nodig heeft om nauwkeurig (tot op zekere hoogte) te zijn.
De Zumo's en Rider hebben beter GPS ontvangers.

Het gedrag wat je beschrijft heb ik al bij meerdere smartphones van verschillende bouwjaren en merken gezien. Het is ook niet zo dat nieuwere modellen een beter ontvangst hebben.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan