Net nieuwe ketting, nu al weer versleten: wat zou jij adviseren?

Weet het merk even niet uit mijn hoofd, maar gewoon een bus kettingspray die ik bij een motorzaak heb gekocht. Maar zelfs al zou je helemaal niet smeren, zou het dan zo snel slijten?
Nee, zo snel slijt een goede ketting niet zonder smeren. Alu tandwiel bestaat volgens mij niet. Hypersprox heeft een alu kern en stalen tanden.

Kijk eens of er een duidelijk strak punt in zit. Als het afgekeurde spullen betreft die toch in de handel zijn gekomen verwacht je dat, met grote slijtage tot gevolg.
 
Nee, zo snel slijt een goede ketting niet zonder smeren. Alu tandwiel bestaat volgens mij niet. Hypersprox heeft een alu kern en stalen tanden.

Kijk eens of er een duidelijk strak punt in zit. Als het afgekeurde spullen betreft die toch in de handel zijn gekomen verwacht je dat, met grote slijtage tot gevolg.

Er zijn verschillende merken aluminium achterkettingwielen te koop. Dat is niet heel bijzonder, alleen niet direct aan te raden voor puur straatgebruik.
 
ik heb ook een achterkettingwiel van alu, maar wel één met stalen tanden.
zou t er vreemd vinden om op een weg of uberhaubt niet vd competitie bedoelde brommer een alu tandwiel te plaatsen...
 
Hoe kan een ketting/ kettingwiel versleten zijn na 3000km? Ieder stoplicht weer een nieuwe sprint?
Ik zou de ketting eens door een andere Suzuki-dealer laten bekijken. De magneettest kan je natuurlijk zelf doen.
Als je een set vervangt dan alleen alu KW bij uitdrukkelijk verzoek!

Ik bestel altijd mijn kettingset (groot en klein kettingwiel met ketting) bij Jos Smit Haarlem. Niks te duur.
Mijn laatste set werd pas met 35k minder. Met 45k heb ik 'm vervangen.
Ik heb er wel een Osco op zitten en met pekel dan slaapt ie in de schuur.
 
gsr600, maar lijkt me niet echt uit te maken toch?
Er zit nogal verschil tussen een soepele 4 cilinder zoals jij hebt en een zware 1 cilinder. 3000 kilometer met een nieuwe kettingset is abnormaal. Als alleen je ketting vervangen is en niet je kettingwielen kan het heel hard gaan slijten.
 
Ik zou langs een andere garage rijden en vragen wat hun er van denken en gelijk vragen of het wel of geen alu tandwiel is. Misschien woont er een MFer in de buurt die ook even kan kijken.
Waar woon je? Als het in de buurt is (woon in Barendrecht) dan wil ik best even mee kijken.

In het werkplaatshandboek staat vaak een lengtemaat voor een x aantal schakel om na te meten of de ketting teveel is opgerekt. Dan krijg je een idee van de staat van de ketting.
 
Nou heb de monteur terug gebeld en aangegeven dat ik er mee zat. Hij legde eigenlijk gelijk uit dat het inderdaad waarschijnlijk hun eigen fout is geweest en bood zelf al aan om een nieuw kettingwiel te bestellen en die er voor me op te zetten. Ben ik erg blij, dus daar is voor mij de kous mee af.

Dank allemaal voor het advies, dat hielp in het bepalen wat ik hier nou mee moest. :)
 
Nou heb de monteur terug gebeld en aangegeven dat ik er mee zat. Hij legde eigenlijk gelijk uit dat het inderdaad waarschijnlijk hun eigen fout is geweest en bood zelf al aan om een nieuw kettingwiel te bestellen en die er voor me op te zetten. Ben ik erg blij, dus daar is voor mij de kous mee af.

Dank allemaal voor het advies, dat hielp in het bepalen wat ik hier nou mee moest. :)
Communiceren lost veel problemen op, beter nog, het voorkomt zelf mogelijke problemen. Goed gedaan verder, veel succes nog.
 
Een versleten ketting op een nieuw kettingwiel helpt niet veel. Dan is de boel zo weer versleten.
Er moet gewoon een compleet nieuwe set op dus voorkettingwiel , ketting en achterkettingwiel en dan netjes recht uitgelijnd en op de juiste vrije slag afgesteld.
 
Mijn ervaring: ga voor een o if zelfs X ring ketting, deze heeft smering op de belangrijkste plekken van de ketting, dat door rubberen o of x ringen op zijn plek wordt gehouden. Wat jij dan alleen moet doen, vuil weghalen met een doek dat de viezigheid losmaakt. Niet met een harde borstel werken, daardoor gaan de o 0f x ringen sneller kapot.
Als een ring kapot gaat, dan gaat het vrij snel berg afwaards met je ketting. Droge smeerspul is vaker gebruiken, maar ook gemakkelijker schoonhouden, dus minder intensieve onderhoud. Droge smeer spul gaat ongeveer 200 km mee, dus om de 200 km even beetje schonmaken, dan nieuwe laag erop.

IK heb een 525 O ring, die ging 20.000 km mee? (exclusief wat de vorige eigenaar heeft gereden) Meteen een goede keting kopen, niet op beknibbelen.

Yip, wat anderen al zeggen: alles in 1 keer vervangen. Reden: een versleten tandwiel versnelt de aftakeling van een nieuwe ketting ..... zie o.a. MC garage etc video's op youtube...

Tip: leer zelf ten minste kijken (identificeren): hoe weet je dat een ketting aan vervanging toe is. Laat je geen oor of oren aannaaien... zelfs beter: ga de ketting zelf vervangen ^_^) leen de tool van iemand, of ga naar een mede motormuis voor hulp...
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring: ga voor een o if zelfs X ring ketting, deze heeft smering op de belangrijkste plekken van de ketting, dat door rubberen o of x ringen op zijn plek wordt gehouden. Wat jij dan alleen moet doen, vuil weghalen met een doek dat de viezigheid losmaakt. Niet met een harde borstel werken, daardoor gaan de o 0f x ringen sneller kapot.
Als een ring kapot gaat, dan gaat het vrij snel berg afwaards met je ketting. Droge smeerspul is vaker gebruiken, maar ook gemakkelijker schoonhouden, dus minder intensieve onderhoud. Droge smeer spul gaat ongeveer 200 km mee, dus om de 200 km even beetje schonmaken, dan nieuwe laag erop.

IK heb een 525 O ring, die ging 20.000 km mee? (exclusief wat de vorige eigenaar heeft gereden) Meteen een goede keting kopen, niet op beknibbelen.

Yip, wat anderen al zeggen: alles in 1 keer vervangen. Reden: een versleten tandwiel versnelt de aftakeling van een nieuwe ketting ..... zie o.a. MC garage etc video's op youtube...

Tip: leer zelf ten minste kijken (identificeren): hoe weet je dat een ketting aan vervanging toe is. Laat je geen oor of oren aannaaien... zelfs beter: ga de ketting zelf vervangen ^_^) leen de tool van iemand, of ga naar een mede motormuis voor hulp...
Zo'n beetje alle motorkettingen zijn tegenwoordig o of x ring kettingen. Tenzij je er uitdrukkelijk om vraagt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan